L1 aan de teugel lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sifra_

L1 aan de teugel lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 16:58

Hee...
Ik heb genoeg winstpunten en kan nu eindelijk met dressuur naar de L1... Maar nu zeggen en mensen dat je bij L1 aan de teugel moet lopen. Op zich kan mijn paard dat wel maar ik wou gewoon even weten, is dat zo?

Laura15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:00

ik ken en meisje dat rijd m en dat paardje loopt niet aan de teugel maar omdat ze de oefeningen zo goed uitvoert is het geen probleem

Intervarno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:01

Ik denk dat het een beetje verschillend is per jury. De ene jury vindt het wel belangrijk en de andere minder. Ik denk dat de nagefelijkheid in de L1 wel moet komen, maar het heeft denk ik niet zo'n haast. Je pony hoeft echt niet meteen helemaal super aan de teugel te lopen

Suprice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:04

Ik denk dat je wel hogere punten krijgt als het wel zo is. Je paard moet nageeflijker worden en soepeler in zijn lijf als het goed is. Het verschilt natuurlijk wel per jury, maar ik denk dat ze toch liever een paard zien dat het wel doet..

silverking

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:09

in de regels staat dat je vanaf de L1 echt aan de teugel moet rijden. Maar de jury wil steeds vaker in de B ook al een pony zien die perfect loopt zoals dat hij hele maal teugel moet lopen maar dat vind ik niet goed want in de B rijden vooral beginers en die hoeven nog niet helemaal zo te lopen als een Z pony

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:12

In de L1 zien ze volgens mij wel graag dat het paardje op de loodlijn loopt. Ik had zaterdag wedstrijd en mijn pony loopt ook vaak ietsje voor de loodlijn, en ik kreeg als opmerking: "Loopt eigelijk te veel voor de loodlijn, moet meer aan de teugel komen". Dit was ook een L1-proef. Ik had nog wel 156 punten, maar bij "Impuls en gereden zijn in algemeen" had ik een 6-je..

marloe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:13

Ach, laatst liep Dante niet lekker op wedstrijd (L1). Hij liep niet echt aan de teugel, hele tijd niet lekker erdoorheen enz. Toch gaf de jury me 165 punten. Hij vond het een hele nette proef.

Het verschilt denk ik ook per jury.

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:14

Ik had mijn pony in de B ook al aan de teugel, in het begin liep ze iets te diep en dat stond ook altijd op mn protocollen, dus als ik jou was zou ik hem wel gewoon aan de teugel rijden .

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:17

het verschild idd per jury
willem kan wel goed in dehouding lopen, maar het is ook wel eens verre van goed
maar in de B heb ik veel commentaar gehad datie te diep of tegen de hand liep, in de L heb ik tot nu toe(maar 3 proefjes nog gedaan) nog geen 1 keer gehad dat ze er wat over zeiden.

willem heeft een impuls die vaak ver te zoeken is.. daar krijg ik wel commentaar op

maar dalijka ls de nieuwe proeven gaan beginnen, dan draait het om het correct gereden paard.. ik ben benieuwd wat de jurys daar van gaan bakken.

Sifra_

Re: L1 aan de teugel lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 17:22

Dus in de regels staat officieel van wel en je krijgt meer punten... Okee dan weet ik wel genoeg dan doe ik het wel... Als ik in de L1 kom laat ik het weten!!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:14

Als je het kan zou ik het doen. Krijg je toch altijd wat extra puntjes voor.
In de L1 hoeft je pony nog niet perfect aan de teugel te lopen, maar sowieso met het hoofd stil en een "knik" erin.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:50

Het is niet noodzakkelijke dat je paard de hele proef er door heen loopt.

Mijn pony kwam ook wel eens tegen de hand en dit was geen probleem. Het mag echter niet zo zijn dat je paard hele stukken niet aan de teugel loopt.

Gewoon proberen en er mee bezig zijn. Door de oefeningen netjes te rijden scoor je ook al punten.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:49

Dat moet 'ie in de B al

Keer een aanleuningsfoutje is nog niet zo'n ramp, maar je pony hoort nageeflijk te lopen, fijn het bit aan te nemen en rustig je hand te volgen, en dan heb je dus bijna automatisch qua 'houding' dat je pony ook aan de teugel loopt (hals netjes afgebogen, neusje rond de loodlijn).

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:51

In de B hoeft het niet dacht ik, las het laatst in het boek van [al sla je me dood wie t was, een instructrice]. B staat niet voor niks voor beginners. Of je wel of neit aan de teugel hoeft is geen feit over, maar er zijn wel veel mensen die vinden dat het wel moet. En trouwens, als jij je pony nog niet zo nageeflijk etc. kunt rijden, kun je best nog even wachten met L1 rijden hoor. Een paar lesjes ofzo.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:08

Dat je pony/paard nageeflijk loopt is de basis van alles, en dat moet je dus in de B ook al laten zien. Keertje wat storingen erin is niet erg, maar met alleen op de letter rijden hoor je in de B geen winstpunten te rijden, daar moet je meer voor laten zien.

En al helemaal met die nieuwe proeven op komst, ben benieuwd hoeveel zeur-topics er dan geopend gaan worden over wat je in de B allemaal níet hoeft te laten zien volgens de ruiters, maar waar ze oh zo onterecht op afgerekend zijn

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:49

Ja natuurlijk, maar dat moet in de B ook al...

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 23:30

Er staat nergens dat een paard in de B niet nageeflijk / aan de teugel hoeft te lopen.Dit moet namelijk wel, op welk niveau dan ook, dus ook in de B.

Je paard moet je hand volgen en het bit aannemen waardoor er een fijne rustige aanleuning ontstaat.Naarmate de graad van africhting hoger wordt en het niveau hoger wordt moet het paard ronder in de hals worden en meer oprichting tonen, nek het hoogste punt en het neusje net voor de loodlijn.In de B mag het neusje nog wel iets voor of iets achter de loodlijn zitten, en hoef je nog geen oprichting te tonen en mag je best nog wel een aanleuningsfoutje hebben.

Dit behoord bij de basis van de africhting van het paard.Die basis moet je in de B wel beheersen.Het gaat er niet om of jij in een rechte lijn van letter naar letter rijdt.In de B moet je al wel laten zien dat je de basis begrijpt.Dus fijn voorwaarts naar de hand toerijden en een paard wat je hand wil volgen en het bit aanneemd.Dit is echt de basis, zonder dit kom je niet veel verder.Als je paard dit niet kan hoe heb je dan winstpunten gereden?Dan heb je wel hele milde juryleden gehad.

Ik ben heel benieuwd hoe deze ruiters het er van afbrengen met de nieuwe proeven.Want dan gaat het om het correct gereden paardEn elk correct gereden paard vertoond aanleuning, regelmaat, impuls, zuiverheid, tact, gehoorzaamheid, alleen de mate van is verschillend per klasse.Dan blijkt wie zijn paard voor elkaar heeft en wie niet.De mensen die de basis dan niet voor elkaar hebben krijgen een flinke dip.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 07:52

Remember schreef:
Dat je pony/paard nageeflijk loopt is de basis van alles, en dat moet je dus in de B ook al laten zien. Keertje wat storingen erin is niet erg, maar met alleen op de letter rijden hoor je in de B geen winstpunten te rijden, daar moet je meer voor laten zien.

En al helemaal met die nieuwe proeven op komst, ben benieuwd hoeveel zeur-topics er dan geopend gaan worden over wat je in de B allemaal níet hoeft te laten zien volgens de ruiters, maar waar ze oh zo onterecht op afgerekend zijn

Ik ben het helemaal met je eens! Er zijn zoveel mensen die wedstrijden starten en totaal geen idee hebben over nageeflijkheid. En het gros denkt er ook wel te komen zonder instructie. Je kunt beter je geld uitgeven aan een Ankydek op een shetlander, lijkt het wel.

Nou maar hopen dat de jury's geen clementie meer hebben na 1 april.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:25

chelsea82 schreef:
Er staat nergens dat een paard in de B niet nageeflijk / aan de teugel hoeft te lopen.Dit moet namelijk wel, op welk niveau dan ook, dus ook in de B.

Je paard moet je hand volgen en het bit aannemen waardoor er een fijne rustige aanleuning ontstaat.Naarmate de graad van africhting hoger wordt en het niveau hoger wordt moet het paard ronder in de hals worden en meer oprichting tonen, nek het hoogste punt en het neusje net voor de loodlijn.In de B mag het neusje nog wel iets voor of iets achter de loodlijn zitten, en hoef je nog geen oprichting te tonen en mag je best nog wel een aanleuningsfoutje hebben.

Dit behoord bij de basis van de africhting van het paard.Die basis moet je in de B wel beheersen.Het gaat er niet om of jij in een rechte lijn van letter naar letter rijdt.In de B moet je al wel laten zien dat je de basis begrijpt.Dus fijn voorwaarts naar de hand toerijden en een paard wat je hand wil volgen en het bit aanneemd.Dit is echt de basis, zonder dit kom je niet veel verder.Als je paard dit niet kan hoe heb je dan winstpunten gereden?Dan heb je wel hele milde juryleden gehad.

Ik ben heel benieuwd hoe deze ruiters het er van afbrengen met de nieuwe proeven.Want dan gaat het om het correct gereden paardEn elk correct gereden paard vertoond aanleuning, regelmaat, impuls, zuiverheid, tact, gehoorzaamheid, alleen de mate van is verschillend per klasse.Dan blijkt wie zijn paard voor elkaar heeft en wie niet.De mensen die de basis dan niet voor elkaar hebben krijgen een flinke dip.

dit vind ik ook super omschreven B staat immers niet voor niets voor BASIS. De basis is dan ook dat je paard fijn voorwaarts gereden wordt/is, achterbeen onder de massa plaatst en de hand van de ruiter ook opzoekt. In de B is het ook helemaal niet erg als er zo nu en dan een aanleuningsfout is. In het L1 worden de jury's iets strenger en wordt je hier dan ook vaak wat sneller / strenger op beoordeeld. Waar ik in het L1 ook eerst heel erg op afgestraft werd, is dat mijn paard meer buiging moest tonen. Dit is dus ook iets waar ze in het L1 iets strenger op worden. Paard moet meer buigen door het hele lijf.

Sifra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 15:03

Ik wou het gewoon even weten want mijn probleem is als ik mijn paard aan de teugel rijd dat ie dan niet echt super doorloopt. En als je je paard aan de teugel loopt dan gaan ze ook erg erop letten dat ie niet goed doorloopt... Tenminste dat is zo in de B. Daarom wou ik het even zeker weten want als het niet hoeft doe ik het natuurlijk liever niet...

Gulpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 15:31

Remember schreef:

Ik ben vorige week meegeweest om te schrijven bij een vriendin die jureert. In de B was er 1 paard dat de hele proef met z'n kop omhoog liep. Ze kreeg 128 punten en ik moest bij elk onderdeel "niet nageeflijk' schrijven.

Natasja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 17:35

Ik vind t netst dat ze in de B al aan de teugel lopen

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 17:37

Veel jury's willen het idd in de B al zien. En zeker met oog op de nieuwe proeven zou ik het doen, want daar gaan ze nog veel meer naar de ontspanning en soepelheid kijken.