inentingen en controles

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzy

inentingen en controles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 21:02

Aangezien ik vanmorgen in de krant las dat er bij de limburgse kampioenschappen streng gecontroleerd was op inentingen en er verschillen ponyruiters en amazones weer naar huis konden omdat de basisentingen of de tijd tussen de entingen niet klopte, vroeg ik mij een aantal dingen af:

-Stel dat je een paard hebt die al ge-ent is geworden voordat hij een paspoort krijgt (en waar dus de basisenting niet in staat vermeld), wordt je dit dan ook aangerekend? Voor de rest heb je dan de jaarlijkse inentingen wel netjes in het paspoort staan.

-Als je pas voor het paard een startkaart aanvraagd en in het paspoort staat een aantal jaren geleden de entingen (iets) langer dan een jaar ertussen zaten, voor de rest zijn de inentingen de afgelopen jaren netjes binnen een jaar. Wordt dit dan ook gewoon goedgekeurd?

Puera

Re: inentingen en controles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:08

Suzy schreef:
-Stel dat je een paard hebt die al ge-ent is geworden voordat hij een paspoort krijgt (en waar dus de basisenting niet in staat vermeld), wordt je dit dan ook aangerekend? Voor de rest heb je dan de jaarlijkse inentingen wel netjes in het paspoort staan.

Daarvoor moet je door de dierenarts laten verklaren dat de entingsgeschiedenis van het paard goed is. Dat kan je doen door de DA de volgende zin in het paspoort te laten zetten:
"The vaccination history of this horse is correct. The last vaccination was on [datum laatste vaccinatie in entingsboekje]." Deze zin heeft een tijdje geleden in de P&S gestaan.

Op jouw andere vraag durf ik geen antwoord te geven.

memiro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:39

op je laaste vraag; als er meer als er een jaar tussen zit verloopt de basis enting en moet je dus opnieuw de basis enting doen en dan netjes elk jaar. Je mag dus oficieel niet starten met een niet correct entings verleden van je pony/ paard

manic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:28

2 Opties

- Je hebt een entingsboekje, waar de basisenting en voorgaande jaarlijkse entingen in staat. De dierenarts moet verklaren met bvb de bovenstaande zin dat deze correct zijn en dan kun je gewoon verder gaan met enten in het paspoort.
- Alle entingen staan al in het paspoort. Dat wil dus zeggen een basisentingen en alle jaarlijkse entingen. Hier hoeft de dierenarts dus niets meer te doen.

Mijn paard zijn enting was net verlopen (meer dan een jaar) toen ik hem kocht, dus ik ben gelijk doorgegaan in het paspoort. Nu laat ik hem gewoon iedere half jaar enten omdat ik zelf nogal slordig ben. Bovendien heb ik altijd begrepen dat de vaccinatie eigenlijk toch slechts 9 maanden actief is, dus dan ent ik liever wat vaker.

Zodra er meer dan een jaar tussen zit verloopt je enting en zul je dus een nieuwe basisenting moeten opnemen in je boekje. Ook als dit al enkele jaren voorheen was.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:11

bij mij stond de basisenting toen niet in het ent boekje.
toen ik willem zijn paspoort aanvroeg moesten ze dus weten of zijn geschiedenis correct was.
gelukkig kent meursing willem al jaren(hij ent hem ook al jaren ) dus wist hij dat zijn entgeschiedenis in orde was en heeft hij idd dat zinnetje wat boven genoemd is er in gezet.

nu wordt willem om het half jaar geent.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 14:36

Suzy schreef:
-Als je pas voor het paard een startkaart aanvraagd en in het paspoort staat een aantal jaren geleden de entingen (iets) langer dan een jaar ertussen zaten, voor de rest zijn de inentingen de afgelopen jaren netjes binnen een jaar. Wordt dit dan ook gewoon goedgekeurd?

Werd bij ons niet goedgekeurd.
We hadden het nagevraagd (voordat ik verder ging starten) omdat er een week te veel tussen zat, moest mn pony 3 prikken (?) opnieuw doen.
Ik ben vorige week nog gecontroleerd (ZH-se) en toen was alles goed.

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 15:08

Op je eerste vraag is al antwoord gegeven je kan ook en je boekje en je paspoort beiden mee nemen, ik heb gewoon die zin in het paspoort laten zetten.

voor op je 2de vraag ja ook dan moet je opnieuw een basisenting doen.
Ik werd 3 weken geleden helemaal gecontroleerd en toen heb ik dat gevraagd omdat een paard die ik rijd als veulen een mooie basisenting heeft gehad, altijd goed geent is maar in 2003 is de eigenaar 1 maand te laat geweest. Nu krijgt ze dus nieuwe basis entingen

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:18

Ik heb mijn oude inentingsboekjes nog wel maar neem deze nooit mee op concours.Mijn dierenarts heeft in alle pasporrten het volgende geschreven : paard is voorheen volgens de voorschriften geent, met handtekening en stempel.
Heb meerdere malen controle gehad en het was altijd in orde.Heb je dat niet in je paspoort staan dan moet je toch het oude inentingsboekje bij je hebben.

Voor het andere geldt, wanneer een jaar verstreken is moet er een nieuwe basisenting volgen.Dus een enting en na 4/6 weken nogmaals een enting en dan weer netjes elk jaar op tijd enten.

Zo zijn de voorschriften.En terecht.Bij ons werd een tijdje terug controle uitgevoerd.Er was een ruiter die zijn paard niet correct had geent en de chip was ook niet correct.De persoon in kwestie was ook nog eens jury.Helaas zijn er nog steeds mensen die het niet netjes voor elkaar hebben.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 00:33

Ik kocht mijn paard bij een professional en daar zat geen entingsboekje bij en het paspoort was compleet blanco. En toch liep het beste beest Z-springen
Maar er zat wel een chip in (itt sommige gekeurde hengsten )

Controlebeleid is nogal soft en de meesten glippen toch wel door de mazen van het net en letten er daarom niet zo goed op. Tot je dus een keer pech hebt en grondig gecontroleerd wordt...

Op je vragen is al een duidelijk antwoord gegeven door manic

jaggie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:54

He Suzy, je haalt me de vragen uit de mond, want die wilde ik hier net ook al gaan stellen.
Ik weet dat mijn ene paard voor maart geent moet worden en mijn andere is al eerder geent, maarrr nu was ik net dus aan het kijken zijn paspoort (heb zaterdag Limburgse en waarschijnlijk wordt daar weer zo streng gecontroleerd) en hij wordt dit jaar 5 jaar, maar ergens in het begin is hij net te laat geent, m.a.w. (zoals ik het nu begrijp) kan ik mijn jonkie weer nieuwe basisinentingen gaan geven, omdat de vorige eigenaar (de fokker) 1 x de hele stal later heeft geent...
Lekker is dat, dan moet dat ook nog voor zaterdag :S wat dus wel niet zal gaan

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:51

jaggie schreef:
Lekker is dat, dan moet dat ook nog voor zaterdag :S wat dus wel niet zal gaan

Basisenting voor zaterdag wordt lastig...Als je veearts mee wil werken kan het nog wel lukken, maar dan heb je nog steeds een probleem want een paard mag tot een week na de enting niet op concours...

Maar je moet het idd overnieuw doen

Je kan je netjes afmelden of je doet net of je gek bent en hoopt dat je geen controle krijgt(of dat ze het over het hoofd/door de vingers zien )

jaggie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:41

haha nou ik weet dat ze op het pony LK enorm veel combinaties naar huis zijn gestuurd, omdat de entingen niet klopte, daarbij moet ik wel zeggen dat de KNSH-officials er zelf ook van schrokken en de volgende x voor een andere aanpak zouden kiezen (en dus niet zo'n strenge controle op het LK zelf, maar al eerder, op een selectie bijvoorbeeld)

Gelukkig lijkt het bij mij verder mee te vallen, we hadden de dierenarts gebeld, mijn paard heeft al van veulen af aan de zelfde dierenarts en die meende dat hij wel alle entingen had gehad (normaal gesproken zou hij dat op de klinische keuring ook wel gemeld hebben anders) dus waarschijnlijk staat het gewoon (nog) niet in zijn paspoort, morgen ff met het paspoort langs gaan en dan krijgt 'ie als het goed is de hierboven ergens genoemde tekst erin. Komt wel goed dus, heb gelukkig een meewerkende dierenarts (2004 op 18-9 geent en 2005 alweer op 18-9 geent )

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:46

Mooi! Dan is het allemaal opgelost toch

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:51

Mijn dierenarts hier was zo lief om de datum een week terug te zetten..... Ik was namelijk een week te laat! Had wel optijd gebeld, maar hij kon niet eerder komen..... Gelukkig maar voor mij.
Ik vind het wel goed dat ze het strenger controleren..... Je paard zal maar iets oplopen, door de onvoorzichtigheid van een ander...

jaggie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:23

Opzich heb je wel gelijk hoor Saffier, maar gaat er dan zo vaak iets mis...want echt niet iedereen ent op tijd etc. en dat is heus niet bij iedereen te controleren (bedoel gewoon andere datum erin zetten ofzo) en lang niet iedereen wordt gecontroleerd.

Verder was ik me zo aan het vragen hè.
In Nederland is het 1 x per jaar enten.
Internationaal 1 x in het half jaar enten.
De enting werkt 9 maanden. Dus inprincipe 3 maanden te weining, want we hoeven maar 1 x per jaar te enten, dus wat maakt het dan nog uit als je te laat bent? Of begrijp ik het nu ff verkeerd?

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 22:13

Ik vind het ook niet erg logisch allemaal, maarja. Ik heb ook een paard gekocht en zie dat de eigenaar 4 jaar geleden een week te laat was en vervolgens de opeenvolgende jaren weer precies op tijd....Dat waordt ook weer nieuwe basisentingen als ik het goed begrijp...

jaggie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 23:04

Ja idd, dan heb je hetzelfde "grapje" als ik dus ook had, maar bij die van mij zijn de papieren nu in orde.
Je moet dus nu nieuwe basisinentingen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:54

jaggie schreef:
Komt wel goed dus, heb gelukkig een meewerkende dierenarts (2004 op 18-9 geent en 2005 alweer op 18-9 geent )

Ik wil niet veel zeggen, maar als het zo in je paspoort staat ben je wel het haasje. Enting moet namelijk binnen het jaar herhaald worden, dus voor 18-9.

jaggie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:44

De dierenarts zei dat het zo goed was

edit; maakt toch niks uit verder, hij heeft een nieuwe basisenting daarna gehad

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 20:33

De DA kan dat wel zeggen dat het goed is, de KNHS accepteert het niet. Ken er die om konden draaien bij controle, die de datum ook op precies een jaar later hadden staan. Nu maakt het voor jou dus niet uit omdat je toch een nieuwe basisenting daarna hebt, maar voor anderen, wees gewaarschuwd!

Nistria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:05

En volgens mij mag hij zeven dagen voor de wedstrijd ook niet geent worden, iig bij ons voor de doping controle.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:30

Dat zei ik hierboven ook al een keer Nistria
Veel mensen weten dat helemaal niet

Geldt voor alle KNHS-wedstrijden trouwens dus is niet alleen bij jullie zo.