Wat zouden jullie doen met zo'n proef?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Raiza

Wat zouden jullie doen met zo'n proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 09:19

Ik moest afgelopen zaterdag jureren, 2 proeven, paarden Klasse L1 en ik kreeg de onderstaande combinatie in de ring.

Meisje rijdt 1e proef al heel voorzichtig, bij aanspringen in de galop schiet het paard weg, begint te bokken, volte met middengalop was alleen maar bokken en tegen de hand, overgang naar draf veel te laat. 2e galop ging iets beter maar was ook erg gespannen.

2e proef: Meisje komt voor ze begint naar me toe, vertelt dat ze niet goed durft te galopperen omdat hij dan misschien weer gaat bokken. Vraagt aan mij wat ze moet doen. Ik heb verteld dat dat haar eigen keuze is, ik kan haar niet dwingen om te galopperen, maar dat als het niet getoond wordt ik daar geen of lage punten voor moet geven. heb gezegd dat ze zelf moet beslissen, maar dat ze het altijd kan proberen als het paard rustig is, mocht hij heel gespannen zijn kan ze altijd nog besluiten niet te galopperen.
Halfweg de proef roept ze " Ik ga niet galopperen". Ze heeft dus ook geen poging gedaan om te galopperen, volte met middengalop is een volte in draf en het terugrijden naar draf is dus ook niet getoond.
Dit voor zowel linkergalop als rechtergalop.

Wat zouden jullie nou voor punten geven voor deze 6 onderdelen?
Graag met motivatie!

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 09:49

Ik heb precies hetzelfde een keer gehad en heb voor die onderdelen 1-en gegeven. de 'route' is goed, daarom toch een 1, maar de oefening gaat natuurlijk om de galop en dus kan het ook niet hoger dan een 1 worden als die niet getoond wordt.

Als iemand het wel zou proberen (zoals het meisje in jouw voorbeeld in de eerste proef) en het is met zoveel verzet e.d. dan ga je richting 3 of zelfs 2. Maar niet lager, want het wordt immers geprobeerd.

Op deze manier probeer ik het altijd te bekijken.

Raiza

Re: Wat zouden jullie doen met zo'n proef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 14:59

Ik heb inderdaad zitten twijfelen of ik een 0 of een 1 zou geven, tenslotte is niet uitgevoerd een 0.

Ik heb haar in de eerste proef een 2 en een 3 gegeven. De tweede proef heb ik haar voor het aanspringen in galop en voor de overgang terug naar draf beide keren een nul gegeven. Voor de volte met middengalop heb ik 2x een 1 gegeven, omdat ze de volte gereden heeft.
Andere combinatie kreeg haar paard niet in de linkergalop, paard toonde verzet en meer dan 1 a 2 passen galop is niet getoond. Die heeft een 2 gekregen omdat ze het toch geprobeerd heeft.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:06

Ik denk dat je het zo prima opgelost hebt Ik zou niet weten wat je anders had kunnen doen.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:00

Ik kan me er ook wel in vinden hoor, hoe je het gepunt hebt zo.

yvonnepuntnl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 22:06

Ik sluit me er bij aan

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 22:09

Ik vind dat je goed gepunt hebt, zo zou ik het ook gedaan hebben.

Ziiggy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 22:13

Ik vind dat je op alle 6 de onderdelen een 1 op mag geven. het is niet getoond dus..
Ook vind ik het ook wel zwaar mee tellen dat dit meisje al L1 rijd. Als het nu een beginnertje was had ik er mischien meer begrip voor gehad, maar nu niet als je in de L1 zit moet je gewoon kunnen galoperen daarmee uit..!!
*mijn mening*

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 07:39

Raiza schreef:
Ik heb inderdaad zitten twijfelen of ik een 0 of een 1 zou geven, tenslotte is niet uitgevoerd een 0.

Ik heb haar in de eerste proef een 2 en een 3 gegeven. De tweede proef heb ik haar voor het aanspringen in galop en voor de overgang terug naar draf beide keren een nul gegeven. Voor de volte met middengalop heb ik 2x een 1 gegeven, omdat ze de volte gereden heeft.
Andere combinatie kreeg haar paard niet in de linkergalop, paard toonde verzet en meer dan 1 a 2 passen galop is niet getoond. Die heeft een 2 gekregen omdat ze het toch geprobeerd heeft.

Ja je hebt wat in je ring gehad he raiza ??
ik was in mijn 1ste proef heel blij met mijn 2 en voor die onderdelen had gewoon een 0 verwacht. In de 2de proef had ik de fut niet meer om het nog te proberen.
Heb er nog eens goed over nagedacht wat er nu toch eigenlijk aan de hand was met haar en ben tot de conclusie gekomen dat ze wel heel erg van slag af was ( en nog besproken met iemand die zondag Z kwam rijden en heel vaak van die K*T paarden onder zich krijgt) en die zei hetzelfde. Ze heeft die dag 2 keer een aanvaring gehad met een hengst 1 keer thuis een hengst die over de bakrand een aanval op haar deed en 1 keer met losrijden dat een hengst naar haar uithaalde.
Dus denk dat ik er goed aan gedaan heb om maar gewoon te proberen om haar een beetje rond te rijden in de ring en haar toch maar niet aan te pakken op dat moment
Maar ja ik zal over 2 weken wel weten hoe het werkelijk zat want dan moet ik weer op wedstrijd en als dan die zelfde aanlijding er niet is en ze doet het weer dan zal ik haar aanpakken ( gaan mijn punten er weer aan natuurlijk, maar de jury zal niet hoeven te twijfellen of ze me uit moeten bellen, ik blijf wel eerlijk tegenover mijn paard, zal haar niet af gaan slaan maar wel even laten weten dat het gedrag van haar ook in de ring niet geduld word)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 07:44

Ik vind ook dat je goed gepunt hebt.

@ Goldwing: je hebt het over iemand 'die heel vaak van die K*T paarden onder zich krijgt'. Wel eens over nagedacht dat die paarden die jij K*T paarden noemt gewoon verreden of verkeerd begrepen zijn door hen die op hun rug zitten? Door die K*T mensen dus?

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 08:10

Ir111 schreef:
Ik vind ook dat je goed gepunt hebt.

@ Goldwing: je hebt het over iemand 'die heel vaak van die K*T paarden onder zich krijgt'. Wel eens over nagedacht dat die paarden die jij K*T paarden noemt gewoon verreden of verkeerd begrepen zijn door hen die op hun rug zitten? Door die K*T mensen dus?

Even wat meer uitleg voor jou
Ik heb doelbewust een paard gekocht dat verreden en helemaal niet begrepen is. Ik wist dit van te voren en ben heel aardig op de goeie weg om haar weer het vertrouwen te geven.
Die man waar ik op doelde is een hele goede rustige ruiter die paarden die niet begrepen zijn heel goed kan begrijpen. Die krijgt een paard wat in de losrij bak nog tegen de muren omhoog springt de 2 de proef ( altijd Z ) netjes met winst rond, en kan het paard na een paar maanden als het braafste paard van de wereld verkopen ( en dat puur alleen op vertrouwen zonder geweld of wat dan ook )
Mijn paard is thuis heel braaf en doet alles perfect alleen op wedstrijd begint ze te bokken in de ring. Ik heb dat als iets rij technisch gezien en probeer vanalles om dat zo goed mogelijk op te lossen, zonder dat ik haar er op aan pak. Maar wat er dus zaterdag gebeurde was echt onverklaarbaar en was het echt een K*T paard ( dit had niets meer te maken met rijtechnisch ze was totaal geflipt en ik zat er eigenlijk op te wachten dat ze me er af zou wippen, maar dat heeft ze niet gedaan)
Ik bedoelde dus met K*T paarden de echt verreden paarden die dus gevaarlijke monsters worden als ze wederom in verkeerde handen terecht komen. En ik dacht dus echt even zaterdag avond dat mijn paard zich ook helemaal niet gelukkig bij mij voelde anders zou ze zich in de ring niet zo tegen me keren. Maar ja met lang nadenken was ik dus al tot de conclusie gekomen dat dus die ontmoetingen met die hengsten de oorzaak wel eens konden zijn en dat het dus totaal geen zin had om die ruiter te vragen haar na de wedstrijd eens rond te rijden in de ring want ik kon al bij voorbaat uittekenen dat dat plaatje er geweldig uit zou zien ( een paard heeft meteen door wie er op zijn rug zit, dus als het een ring probleem was zou het voor mij niets oplossen als ik dat door hem liet doen) en kreeg ik door hem ook bevestigd en ook dat het dus waarschijnlijk aan die hengsten heeft gelegen
Toen ik het paardje gekocht had stond ze nog echt letterlijk op haar benen te trillen als er iets gebeurde ( zelfs keuring door veearts was zo eng dat de voorbenen wel op de staart van een ratelslang leken)
Nu is dat niet meer en zolang als ik er bij ben zal ze niet meer trillen op haar benen, maar als ik niet voor haar stal sta en ze zijn met een hoogwerker de nok aan het schoonmaken stond ze in een hoekje te trillen, Als ik er bij ben stond ze er gewoon voor in haar stal naar te kijken

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 08:16

Euh, ik denk dat we hetzelfde bedoelen maar het anders noemen.

Dank voor je uitleg!

goldwing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 08:33

ik heb haar regelmatig voor K*T knol uitgescholden op de wedstrijd als ze weer eens ongegrond boktje ( en dat is niet zomaar een bok maar echt gemeen) ze kent het spelletje in de ring ze weet dat ze dan niet aangepakt word. Dus daar ga ik de komende wedstijden wel aan werken ze moet toch weten dat ook in de ring degene op 2 benen de baas is, net als thuis. Maar daar kan ik haar uitlokken zo veel als ik wil witte hekjes neerzetten en een proef voor laten lezen dan doet ze het gewoon niet. En als ik in een ring kom waar ze geen hekjes hebben staan maar maar net een 20 40 bak hebben doet ze het ook niet want dan heeft ze toch denk ik het idee dat ze niet op wedstrijd is en durft ze het niet
Maar dat staat helemaal los van wat er zaterdag gebeurde.
Toen was het iets heel anders ze was gewoon niet haarzelf en ik hoop dat het die aanvaringen met die hengsten was want anders ben ik denk ik weer terug bij af en is al het werk wat ik al in haar gestoken heb en al het vertrouwen weer verloren.
Snap er gewoon niets van want toen ik haar naderhand aan het afzadellen was bij de trailer kan ze je zo weer aankijken dat je gewoon aan haar koppie kan zien dat ze wil vragen "Ben ik nou niet heel lief geweest ik heb toch zeker wel wat lekkers verdient" Grrr kon haar wel wat doen op dat moment voordat ik me omdraaide en in lachen uitbarste. Maar dat moet ik haar natuurlijk weer niet laten zien want dan denkt ze nog sterker dat ze heel leif geweest was.
Als ik haar 3 keer een snuk in haar mond gegeven had tijdens de proef was ze gewoon in de linker galop aangesprongen ( zo is ze gereden zonder been maar met snukken in de mond, ze weet nu gelukkig weer wat benen zijn en vertrouwd ze de hand weer zonder dat ze haar bit stevig tussen haar kiezen heeft zitten)

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 09:12

goldwing schreef:

Ja je hebt wat in je ring gehad he raiza ??
ik was in mijn 1ste proef heel blij met mijn 2 en voor die onderdelen had gewoon een 0 verwacht. In de 2de proef had ik de fut niet meer om het nog te proberen.

Ja, was me de ring wel
Ik bedoelde jou nog niet eens. Jij probeerde tenminste nog om in galop aan te springen al lukte dat linksom niet echt, maar dat andere meisje probeerde het niet eens.
Waren wel zeer gevarieerde combinaties maar dat houdt het boeiend! Kon wel lekker punten... van een 0, maar heb ook diverse 8-en een 9 kwijt gekund. Als je nog eens zo'n ring hebt, dan bel je maar

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:32

Waren wel zeer gevarieerde combinaties maar dat houdt het boeiend! Kon wel lekker punten... van een 0, maar heb ook diverse 8-en een 9 kwijt gekund. Als je nog eens zo'n ring hebt, dan bel je maar

Zullen ze zeker doen
De ruiters waren heel tevreden over je beoordeling,eerlijk rechtvaardig en niet bang om te punten
Een jury zit over het algemeen 1 keer per jaar bij ons dus het volgende winter seizoen zullen ze zeker weer aan je denken.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 09:34

goldwing schreef:
Zullen ze zeker doen
De ruiters waren heel tevreden over je beoordeling,eerlijk rechtvaardig en niet bang om te punten
Een jury zit over het algemeen 1 keer per jaar bij ons dus het volgende winter seizoen zullen ze zeker weer aan je denken.

Ben blij dat te horen
Is altijd fijn als de ruiters tevreden zijn.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:30

Niet getoond is een 0.Als je nou toch nog een poging gedaan had dan was het misschien nog richting een 3 gegaan.Maar kom nou, het is L1.Dan moet je toch wel de basis beheersen.Ik denk dat je het goed hebt opgelost.Het moet haar eigen keuze zijn en ze moet ook begrijpen dat ze hier dan geen punten voor kan krijgen.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:15

Was dit in Eersel?

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 12:23

Ja, was in Eersel

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 21:45

Heb ook wel eens niet durven te galloperen in de proef, alleen linksom niet trouwens Jury vertelde na afloop dat paar onderdelen was vergeten, had niet in de gaten gehad dat ik het galopgedeelte had vervangen door draf. Kreeg hiervoor 2-en, en ook terecht.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 22:49

goldwing schreef:

dan ben ik er ook, met mijn babypaardje
ga iig proberen om er tussen te kunnen komen met het opgeven, met Q alle onderlinge(helaas laatste x niet mee kunnen doen ivm kreupel paard) en met Wisteria alle officiele, vind het in eersel altijd gezellig en goed georganiseerd
tot die tijd zal ik er als groom van yvon zijn

dat was ff offtopic nu weer on-topic

wat doet die ruiter in de L1 als ze niet durft te galloperen? had dan na de 1e proef de 2e afgemeld, maar ga niet lopen fiepen dat je niet in galop gaat en het niet eens probeert! vind dat je goed gepunt hebt daarbij!

Exodus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:05

Ik ben het qua punten met missmuts eens en daarom goed beoordeeld. Ik snap dat het soms wel moeilijk is om zoiets te beoordelen omdat je de achterliggende gedachte misschien niet weet. Maar het gaat om de punten voor dat moment en dat was eigenlijk niet getoond.

PS. Ik heb toevallig ook meegereden (ben ook jury) die avond maar ik was erg blij met mijn punten. 168 en 172. Was ook zeer tevreden.

stalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:55

ik was ook erg blij met me punten! ik vond je idd ook een hele fijne jury! ik had een 3 maar had er ook 8en opstaan! zeer goed! wist niet eens dat je een bokker was

Raiza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 19:30

stalleke schreef:
ik was ook erg blij met me punten! ik vond je idd ook een hele fijne jury! ik had een 3 maar had er ook 8en opstaan! zeer goed! wist niet eens dat je een bokker was

had dat ook bewust van te voren niet kenbaar gemaakt

Raiza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 19:36

Exodus schreef:
Ik ben het qua punten met missmuts eens en daarom goed beoordeeld. Ik snap dat het soms wel moeilijk is om zoiets te beoordelen omdat je de achterliggende gedachte misschien niet weet. Maar het gaat om de punten voor dat moment en dat was eigenlijk niet getoond.

PS. Ik heb toevallig ook meegereden (ben ook jury) die avond maar ik was erg blij met mijn punten. 168 en 172. Was ook zeer tevreden.

Je mag ook tevreden zijn als je twee keer 1e bent.
Zag er ook netjes uit, je hebt een vriendelijke manier van rijden, wel consequent en best gedurft, maar je bleef vriendelijk als er even iets net niet ging zoals het moet, daar hou ik wel van.
Datzelfde geldt voor Stalleke, was ook een fijne proef om naar te kijken.

Er was er ook 1 bij Die sloeg en schopte haar paard toch, had haar paard totaal niet onder controle. Heb nog even gedacht om haar bij me te roepen, maar toen riep haar vader(?) al dat ze normaal moest doen.
Ik hoorde later dat ze met een ander paard Z rijdt Was niet te zien.