Is het eerlijk en wat kan ik er aan doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gerbriichh

Is het eerlijk en wat kan ik er aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 20:12

Heeej allemaal

Ik had vandaag wedstrijd in koudum... In rijden ging wel goed en toen de proef in... Ging allemaal wel aardig alleen ze sprong over in de galop...een 4 dus..en terecht Maja... Kom ik daar in de kantine zie ik mijn blaadje liggen en staat erop 151... Nah niet gek opzich... Had misschien wel wat meer gekunt maarja dat zijn jury's Maar nu komt het. Ik zie daar staan pony veruimt niet genoeg (middendraf, is altijd het geval vanwege de kleine K*t bewegingen van shadow) 4. Oke snap ik, ben ik onderhand gewent.. Maar nou staat het bijna bij elke oefening.. En worden het allemaal 5'jes. Elke keer staat er bijna bij pony moet beter achterhand gebruiken... Jah sorry hoor maar ik kan mijn pony niet verbouwen!!! Ze is nou een maal wat over bouwt... Maar wat moet ik daar mee...Het is toch niet terecht dat ze me daar overal op afrekent... 2 weken geleden had ik ook wedstrijd en die vrouw let niet op de bewegingen kom ik thuis met een 2e prijs en 167... T kan wel dus...Hebben jullie tips? Sorry ik moest het even kwijt }>
Groetjes Gerbrich

Gerbriichh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 20:13

Ik weet trouwens niet of het hier goed staat...

Peperkroket

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:19

Denk dat dit naar RT moet, weet niet zeker...

Francien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:24

Staat hier niet goed. (ik zal even temmen...) Ik denk veel voltes rijden, overgangen, schijnovergangen. Of vragen (als je les hebt) aan je intructrice. Die weet het ook het beste want die kent je paardje.

Mickey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 09:51

VvdD -> WD

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 10:21

Tja, dat is balen, maar volgende keer beter. Goed les nemen en bespreken met je instructeur/trice wat er verder kan gebeuren. Is een beetje moeilijk advies geven als je de proef en de bewegingen niet ziet.
Sorry dat ik het zeg, maar de jury heeft er echt wel kijk op.. Succes verder

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 10:36

Met de nieuwe regels gaat er wel wat veranderen!
Het is daarbij de bedoeling dat ze meer kijken naar de correctheid van de hulpen, en dat je minder wordt afgerekend op de kwaliteiten van je paard!
Dus, als het zo is dat je paardje écht niet beter kan al doet ze nog zo haar best, zou je beter gejureerd moeten worden in de toekomst!
Succes!

Gerbriichh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 11:00

Bedankt... voor de reactie's

Gerbriichh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 11:01

Rupsje schreef:
Tja, dat is balen, maar volgende keer beter. Goed les nemen en bespreken met je instructeur/trice wat er verder kan gebeuren. Is een beetje moeilijk advies geven als je de proef en de bewegingen niet ziet.
Sorry dat ik het zeg, maar de jury heeft er echt wel kijk op.. Succes verder

De jury zal der wel kijk op hebben maar ik vind het nergens op slaan dat ze niet ziet dat de pony gewoon niet meer kan... Ze doet alle oefeningen super en kan Z oefeningen zo lopen.. Er zit gewoon geen goeie ruime draf in.. Ik kan dat arme beest toch niet ombouwen tot een Super pony...Was dat maar zo !!!!

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:24

Ja.. dat is ook jammer... Mijn pony heeft ook geen ruime draf, en wordt daar ook regelmatig op afgerekend.. Tis nou eenmaal niet anders maar ben hard bezig om haar meer power in de achterhand te geven.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:32

De jury heeft er toch niets mee te maken wat je pony wel of niet kan? Die kijkt naar hoe het zou moeten zijn en geeft aan de hand daarvan punten.
Als jij ervoor kiest om met een pony op concours te gaan die niet aan het plaatje voldoet dan weet je dat het meer moeite gaat kosten om aan je punten te komen en dat je op het rijtechnische vlak geen steken moet laten vallen.

Niets mis mee als je lol hebt met je pony en er ook graag mee op wedstrijd wil, maar schuif het niet op de jury af als er een keer niet gepunt wordt zoals je graag zou willen...

Angelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 14:13

gomir schreef:
De jury heeft er toch niets mee te maken wat je pony wel of niet kan? Die kijkt naar hoe het zou moeten zijn en geeft aan de hand daarvan punten.
Als jij ervoor kiest om met een pony op concours te gaan die niet aan het plaatje voldoet dan weet je dat het meer moeite gaat kosten om aan je punten te komen en dat je op het rijtechnische vlak geen steken moet laten vallen.

Niets mis mee als je lol hebt met je pony en er ook graag mee op wedstrijd wil, maar schuif het niet op de jury af als er een keer niet gepunt wordt zoals je graag zou willen...

Sluit ik mij helemaal bij aan.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 14:18

Shadow_power schreef:
De jury zal der wel kijk op hebben maar ik vind het nergens op slaan dat ze niet ziet dat de pony gewoon niet meer kan... Ze doet alle oefeningen super en kan Z oefeningen zo lopen.. Er zit gewoon geen goeie ruime draf in.. Ik kan dat arme beest toch niet ombouwen tot een Super pony...Was dat maar zo !!!!

Een jury beoordeeld het getoonde, en kan geen rekening houden met ras, bouw of beweging.........

Dat jouw dier haar best doet voor jou is heel fijn......... maar daar heeft een jury geen boodschap aan.

Jouw lieverd is dus niet geschikt voor de dressuurSPORT omdat het niet KAN laten zien wat het MOET laten zien in de ring.

Neemt niet weg dat het ongetwijfeld een heel best beessie is, het is alleen niet het dier waar je ergens mee komt..... helaas.

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 14:30

gomir schreef:

Dat bedoelde ik, alleen beetje heel slecht verwoord...

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 14:32

KiWiKo schreef:
Shadow_power schreef:

Een jury beoordeeld het getoonde, en kan geen rekening houden met ras, bouw of beweging.........

Dat jouw dier haar best doet voor jou is heel fijn......... maar daar heeft een jury geen boodschap aan.

Jouw lieverd is dus niet geschikt voor de dressuurSPORT omdat het niet KAN laten zien wat het MOET laten zien in de ring.

Neemt niet weg dat het ongetwijfeld een heel best beessie is, het is alleen niet het dier waar je ergens mee komt..... helaas.

Dat vind ik dus flauwekul, bovendien is ook het wedstrijdgebeuren niet voor niets bezig met de nieuwe regels die juist meer rekening gaan houden met de kwaliteit van de ruiter en minder die van het paard!
Ik hoop dan ook dat er nu dan wat meer op gelet word dat het dure paardje met het supervoorbeen en een achterblijvende achterhand eens wat lager gejureerd wordt dan het middelmatige voorbeen die achter super onderzet!!
Ieder paard heeft bepaalde talenten, is het paardje misschien niet zo ruim, betekend niet dat hij geen mooie piaffe kan, wending om de achterhand of lekker op het achterbeen is!!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 14:37

Helaas is het geen flauwekul.

Een jury heeft geen inside informatie........ en kan daar ook geen rekening mee houden.

Stel dat je thuis elke keer dat je rijd 3 keer zand mag happen........ en met concours is het dier redelijk braaf......... JIJ helemaal gelukkig....... omdat je dier in de meewerkmodus stond.

Kan een jury toch laag punten omdat het getoonde niet aan de norm voldeed...........

Bij de nieuwe proeven heb je ook te maken met de NORM, en die norm is gesteld........ dus ook daar wordt je gewoon afgerekend als je niet laat zien wat aan de norm voldoet

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 14:51

MirandaFuego schreef:
Ieder paard heeft bepaalde talenten, is het paardje misschien niet zo ruim, betekend niet dat hij geen mooie piaffe kan, wending om de achterhand of lekker op het achterbeen is!!

Juist, en dus zul je voor je keertwendingen dan hoge punten scoren en op het verruimen minder. Ieder paard heeft zijn pro's en contra's. Wat jij overigens aanhaalt met het strekken is een foutieve jurering: een steekdraf hoort niet hoger te scoren dan een correcte uitgestrekte draf, maar dat is niet waar het om gaat in dit topic. Als je een paard/pony hebt wat niet goed kan zakken in de achterhand en dus minder tot dragen komt is het heel vanzelfsprekend dat het paard dat wel gaat zitten hoger scoort, hoe jammer ook voor de ruiter. Het is dan zaak om nog correcter te gaan rijden en zoeken naar onderdelen waar je op kunt compenseren. Mijn vorige paard bijv. kon niet strekken, als ik een 7 kreeg was ik er superblij mee. Maar zijn galop was weer erg goed en hij kon prima stappen. Het was dus aan mij om te zorgen dat hij op die onderdelen achten en negens scoorde om de drafonderdelen te compenseren.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 14:52

Pcies

esmeejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:35

Helemaal mee eens!:-D je moet alles composeren en de jury kijkt naar de correctheid van je oefeningen en niet naar je paardje, je zal er mee moeten leren leven denk ik of anders niet meer starten

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 11:52

Ennuh,ik ken meerdere overbouwde paarden/ponies die wel goed met de achterhand eronder komen en dus ook vanuit het achterbeen kunnen verruimen. Wellicht toch in overleg met je instructeur bepalen of je dit kunt (aan)leren of dat je beter een andere discipline met je paard kunt gaan doen om frustratie te voorkomen.
In elk geval succes en heb veel lol met je paard!

hurricane199

Re: Is het eerlijk en wat kan ik er aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:04

ik heb ook een pony die niet ruim loopt. ik zit nu pas in de M2 en heb in een paar wedstrijden nog maar 1 winstpunt gehaald. hij doet alles wel netjes, maar ik krijg bijna nooit hoger dan een 6je. balen want als ik een fout maak kan ik mijn winstpunt wel vergeten. mijn pony loopt gewoon niet spectaculair genoeg om hogere cijfers te krijgen.
ik ben er heel veel mee bezig met mijn intructrice om dit te verbeteren. hij zal nooit spectaculair worden, maar hij kan wel verbeteren. Ik ben nu bezig om de dingen die hij goed kan extra goed te krijgen zodat ik daar mijn punten mee ophaal. En ik ben bezig om meer impuls te krijgen zodat zijn gangen mooier worden en ik meer punten krijg voor mijn standaard oefeningen.
ik moet heel veel overgangen en tempowisselingen(paar passen verruimen en weer terug nemen, dat een paar keer achter elkaar) maken zodat de achterhand sterker wordt. En ik rij iedere keer over cavaletti's ook met longeren.

misschien helpt dit ook bij jou pony, je kunt zijn draf nooit spectaculair maken maar wel beter.

andiamo97

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:08

Tuurlijk heeft een jury er wel kijk op, maar elke jury is ook weer anders. Ik ben het er zeker mee eens dat er een opmerking over gemaakt mag worden, maar als ze de rest van de proef netjes/nauwkeurig heeft gereden, moet daar niet telkens weer puntenvermindering voor gegeven worden. Maar dat is mijn mening..

Gerbriichh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 12:49

Ach ja het is maar hoe je het bekijkt... Je kan gaan zeuren, maar dan heb je niet in de gaten dat dit best frustrerend is... :S Jullie hebben dan miisschien een paard/ pony die dat wel heeft.. Nou ik niet> En stoppen met wedstrijden denk ik niet aan! Doe normaal zeg...slaat werkelijk nergens op... Als ik twee weken thuis kom met een 2e prijs en een dikke wp... Wat is dan de reden om te stoppen.. Ik ik heb dit niet een keer maar meerdere keren. En als iedereen hier zulk commentaar op gaat geven heb ik er toch nix aan! Hurricane199 dankje wel voor de tips ik zal het proberen. En je hebt gelijk. De jury mag me er wel op afstraffen maar als ik de proef verder goed rijd is dat niet rechtvaardig... Is mijn mening..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 13:09

Stel je niet zo aan, ik heb in het M dik 170 punten gereden met het simpelste paard ter wereld. Kon correct bewegen maar niks spectaculairs. De enige reden dat mensen zeggen dat je misschien beter kunt stoppen is dat de frustratie van je posts afdruipt en wedstrijd rijden doe je nog altijd voor de lol. Je moet er mee om leren gaan dat het een jurysport is, kun je niet relativeren, dan is wedstrijd rijden niet leuk voor jezelf en niet eerlijk tegenover je pony.

Gerbriichh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 13:14

NOu sorry hoor als ik zo jou profiel zie... Vind ik dat een erg mooi paard... (gewoon mijn smaak...