[jv] verschil in punten verzorging... hoe komt dat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

[jv] verschil in punten verzorging... hoe komt dat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 20:09

een vriendin en ik hadden beide wedstrijd, zelfde klasse en zelfde jury

zij heeft een kwpn, zwart, met gevlochten manen, en niks aan de staart gedaan.

ik een schimmel, met gewassen en uitgeplozen staart, rechtopstaande manen (ze zijn heel dik en stug en echt onmogelijk te vlechten heb alles geprobeert en dit is t netste, en t staat m goed) (is een eczeempaard)

alleen nu had zij een 7 voor verzorging en ik een 6je, vind ik een beetje vaag, verder beide netjes in kostuum enz. ligt het egt aan de rechtopstaande manen... en zo jah wat is er mis mee.
jury was al weg, kon t dus niet aan haar vragen, en ik hoef ook echt geen punt te halen op mijn verzorging, vind t alleen vaag dat we er minder op scoren ondanks dat ik meer tijd kwijt ben.

Merr

Re: [jv] verschil in punten verzorging... hoe komt dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:10

Ik heb het soms ook, ik vind het raar dat er niet gewoon goede regels over zijn, of als die er zijn hoe het dan komt dat de ene jury een 7 geeft en de ander een 8.

ben benieuwd.

DAAHN_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:18

ik had het vandaag nog, op de kampioenschappen. 2 jury's bij 1 proef, van de ene jury een 7 voor de verzorging, van de andere een 8. Hmm raar.. zelfde paard, zelfde ik, zelfde alles. Hahaha

>ach.. jurysport héa

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:20

Tja, jury's kijken ten eerste ook naar de conditie waarin een paard is. En het ene paard bevalt een jury nou eenmaal beter dan de andere. Niet eerlijk, vaak wel waar.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:21

Als het paard van je vriendin de jury meer "aanspreekt" laat ik maar zeggen, heb je ook een kans dat ze daarom een puntje meer heeft. Dan is het plaatje (voor die jury) mooier.

Nimmy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 11:48

kijk verschillende punten bij verschillende jury's ok... maar daarbij, het is een paard waarbij de verhoudingen niet bepaald kloppen (zegt eigenaar zelf ook)..
vaag, maar ben nog steeds benieuwd wat een jury hierover te zeggen heeft....

Rieta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 16:22

ik heb zelf een bonte en ik was hem wel 4x anders is ie nooit wit... Als ik vroeg moet sta ik om half 5 a 5 uur al op om hem te wassen anders is ie niet op tijd droog.. en dan haal ik nog een 7 nou vind dat wij dan ook wel een 8 verdienen bedoel we zien der netjes uit heb netjes ingevlochten van die dikke knotten met touw staart uitgeplozen heb een blauwe cap en blauw jasje alles is netjes... Vind het wel frustrerend soms...

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 16:54

Er wordt niet alleen naar het invlechten gekeken.
Zoals wij het op de juryopleiding hebben geleerd, zijn er veel dingen waar je op moet letten.
Natuurlijk is het invlechten wel belangrijk.Nette knotjes in een gelijke rij, ook een knotje in de voorpluk wordt op prijs gesteld.Bij bepaalde rassen mag je de manen los houden of afscheren.Zoalsl bij friezen mag je het loslaten, maar zelfs dan wordt het op prijs gesteld als je er een mooie hengstenvlecht in maakt.
De staart hoef je niet in te vlechten.Doe je dat wel dan hoor je eigenlijk 1 derde in te vlechten of je moet de staart netjes opscheren of bijknippen.
Verder is de conditie van je paard heel belangrijk.Ziet hij er goed verzorgd uit.Het paard moet er gezond uit zien, dus niet te mager, mooie glimmende vacht.Goede verzorgde hoeven.
Zelfs naar een zadel mag een jury kijken.Tuurlijk moet je zadel er netjes uitzien.Maar een dressuurzadel wordt zeer op prijs gesteld.Staat ook wel in de reglementen.Natuurlijk heeft niet iedereen een geldboompje in de tuin om en een dressuurzadel en een springzadel te kopen.Het is natuurlijk wel mooier, in een dressuurzadel heb je de juiste houding en zit die wordt verwacht in de dressuur.Die zit krijg je nooit in een springzadel.
Ook je hoofdstel moet van goede kwaliteit zijn.Geen losse stukjes met plakband vastgemaakt.Moet er gewoon netjes uitzien.
Natuurlijk een gewassen dekje.
Zelf moet je een correct rijjasje aanhebben en deze moet natuurlijk ook schoon zijn.De broek en cap moeten er netjes uitzien.Lang haar netjes weggewerkt.
En noem maar op.Het staat ook allemaal wel in de reglementen en in de boeken van de juryopleiding.

Zie zelf met jureren vaak mensen die niet weten hoe het echt hoord.Een paard met zeer slechte hoeven.Een cap die stuk is.Een uit het land getrokken paard.Plakband aan het hoofdstel.Eigen haar niet netjes ingebonden.Paard niet ingevlochten.Sorry maar dan krijg je bij mij echt niet meer dan een 6.Terwijl ik ook wel een 8 of 9 weg kan geven hoor.Sommige combinaties komen de ring in en dat ziet er gewoon top uit.Zo hoord het ook.

Er zijn helaas aardig wat mensen die de basis van verzorging nog moeten leren.

Ik zeg nu niet dat dit alles bij jou het geval is hoor.Zelf had ik het laatst ook.Reed 2 proeven.Proef 1 krijg ik een 8 en proef 2 krijg ik een 9 voor de verzorging.Het is maar net waar die jury dan op let.Maar het is meer dan alleen het invlechten.

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:09

WD -> JI

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:25

Vroeger was ik ook altijd zowat een dag tevoren aan het paardpoetsen, toileteren, harnachement poetsen etc etc. en kreeg van de jurys cijfers varieren van 6 t/m 8.
sinds ik een keer heel weining tijd had hiervoor en met losse manen (paard was verder vwel goed verzorgd enzo) en ook een 8 kreeg op verzorging van het geheel, heb ik me hierover niet meer druk gemaakt.

Natuurlijk moet alles er wel een beetje netjes uitzien als je op wedstrijd gaat, maar ik besteed er nu nog maar weinig tijd aan.
Mn paard (volbloed) heeft rechtopstaande manen, we rijden met een springzadel, mexicaanse neusriem en we krijgen meestal nog een 8, soms een 7.
Ik denk persoonlijk altijd maar zo, als je die winstpunt of die prijs moet halen als ie er alleen maar mooi uit ziet en niet kan lopen, dan ben je die prijs of winstpunt ook niet waard. Als je paard een goed proef loopt, dan kan de jury niet om je heen, hooguit bij een gelijkwaardige plaatsing en die ander ziet er net ff mooier en beter getoiletteerd uit. Dan heb ik daar vrede mee.

Natuurlijk is het wel de finishing touch
Ik zou me er gewoon niet te druk over maken, het blijft, net als dressuur, een stukje smaak vna de jury

lhOveSs_siDj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:34

toen ik vroeger een klein meisje was en echt niet goed kon vlechten en de knotjes schots en scheef zaten, met een pikzwarte pony reed die je voor een wedstrijd niet hoefde te wassen alleen te borstelen. was er wel mee bezig geweest maar geen dikke 2 uur. Mijn neefje had een witte pony voor dat die pony echt wit was hadden ze hem wel 3 keer gewassen mooie dikke knotte die de moeder had gemaakt echt een plaatje zag er helemaal TOP uit. nieuw zadel mooi hoofdstel enz..!!
Als je dan naar mij keek zadel wat we bij de pony kregen, oud hoofdstelletje enz..
maar toch kreeg ik altijd een 8 en hij een 6 !! onze conclussie was dus ook een schimmel scoort gewoon lager,!!!
ik denk dus eigenlijk niet dat het aan het zadel licht hoofdstel enz. maar gewoon aan het feit dat jij een witte/schimmel hebt.
Laatst bijgewerkt door lhOveSs_siDj op 05-02-06 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

lhOveSs_siDj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:35

lhOveSs_siDj schreef:
toen ik vroeger een klein meisje was en echt niet goed kon vlechten en de knotjes schots en scheef zaten, met een pikzwarte pony reed die je voor een wedstrijd niet hoefde te wassen alleen te borstelen. was er wel mee bezig geweest maar geen dikke 2 uur. Mijn neefje had een witte pony voor dat die pony echt wit was hadden ze hem wel 3 keer gewassen mooie dikke knotte die de moeder had gemaakt echt een plaatje zag er helemaal TOP uit. nieuw zadel mooi hoofdstel enz..!!
Als je dan naar mij keek zadel wat we bij de pony kregen, oud hoofdstelletje enz..
maar toch kreeg ik altijd een 8 en hij een 6 !! onze conclussie was dus ook een schimmel scoort gewoon lager,!!!
ik denk dus eigenlijk niet dat het aan het zadel licht hoofdstel enz. maar gewoon aan het feit dat jij een witte/schimmel hebt.

lhOveSs_siDj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:36

oops sorry ging iets mis, moet er mischien ook bijzetten dat we allebei in dezelfde klasse reden

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:43

lhOveSs_siDj schreef:

Dat ben ik niet helemaal met je eens, want aan jouw pony kon de jury zien dat zon klein meisje daar echt alleen heel serieus mee bezig is geweest. En dat harnachement... je moest roeien met de riemen die je had. Dan vind ik goed dat die jury jouw werk heeft beloond.
Dat neefje van jouw hoefde er niks voor te doen...

Bij de oudere ponyruiters en bij de paarden mag een jury er vanuit gaan dat de ruiters/amazones " zelf" in staat zijn hun paard netjes te kunnen toileteren.

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:15

Ik snap niet dat men altijd zo moeilijk doet over dat punt verzorging.
Altijd dat geneuzel erover terwijl het naar mijn idee een loos punt is. Gewoon zorgen dat je je proef netjes rijdt, dan maakt het niks uit of je nou een zesje of een zeven voor verzorging krijgt.

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:50

Dat ben ik niet met je eens Kitty. Ik vind het wel degelijk uitmaken dat ook dat punt correct en goed onderbouwt wordt ingevuld door de jury. In mijn jurytijd stond er standaard een 8, bij lichtere paarden die helemaal schoon en netjes waren soms een 9 en als ik lager als een 8 gaf stond erbij waarom.

Zelf rijdt ik een ander type paard wat de jury moeilijk te beoordelen vindt merk ik. Technisch is hij goed voor elkaar maar dat wordt tot nu toe amper beoordeeld. (Wat dat aangaat mogen de nieuwe proeven direct ingevoerd worden. Kan alleen maar in ons voordeel zijn als er naar technisch rijden wordt gekeken i.p.v. de gangen).

Tot nu toe hebben we steeds wp maar het houd niet over. Als ik dan krap aan voldoende punten heb en een 6 voor verzorging zie staan terwijl mijn, hoofdzakelijk witte paard, er super uitziet en netjes getoilleteerd is wil ik graag weten wat ik moet doen om daar een 7 of een 8 van te maken. Uiteraard is de jury altijd al gevlogen tegen de tijd dat je het zou kunnen vragen.

Nimmy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 22:37

@ kitty, die punt maakt me niet zoveel uit, zou alleen graag willen weten wrom mijn schimmel laag scoort. even ter verduidelijking, we hebben een vzh zadel, schoon wit dekje ect. hoofdstel netjes, met alle passantjes vast. hij is nog vrij donker, en heeft wel een stoere uitstraling, alleen rechtopstaande manen (en jah hij was licht bezweet, en met zn ietwat wat dikle vacht, die hij ondanks zn deken heef, kan dat iets minder strak eruit zien, maar t was niet overdreven) verder heeft ie sinds vorige week nieuwe ijzers, en staat dus netjes op zn voetjes, is niet te dun, en niet te dik en mooi gespierd.

t gaat mij gewoon erom waarom ik met rechtopstaande manen leger gepunt wordt dan met knotjes, en een niet uitgeplozen staart. of ik een 6 of een 8 heb boeiend, alleen zou ik t wel eerlijk vinden als er een motivatie is om mij lager te punten dan anderen.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 08:52

antwoord heb je dus gekregen, omdat vlechten de voorkeur heeft boven niet vlechten.

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 09:52

Lielle, mag een jury daar puntenaftrek voor geven? Het is beide toegestaan, dus dat lijkt me niet.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 10:03

er is toch een volgorde van voorkeur in het dressuurboekje? Lijkt me dan van wel.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 10:06

T hagt er vanaf wat de jury het liefst ziet.. Denk dus dat het niet zoveel te maken heeft met wat je an je paard hebt gedaan

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 10:06

Ik ging ervan uit dat het een opsomming was, en geen voorkeur. Want anders moet ik vlechtjes met wit band hoger gaan waarderen dan met zwarte stiekjes.... >;)

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 10:13

volgens mij staat erbij vermeld dat het de volgorde van voorkeur is.

Nimmy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 20:47

houd dat in dat ik beter zn manen kan laten groeien, dikke pluizige knotten kan maken, dan ze netjes rechtopstaand te houden??
(geen denken aan dat ik dat doe, maar ff een vraagje)

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:09

Dressuur is en blijft gewoon een jurysport, het kan dus ook gewoon zijn dat die jury toevallig niet van schimmels houdt. Best wel heel erg oneerlijk maar ja, als je de rest van de proef netjes rijdt kan je er nog makkelijk een winstpunt op halen. zelfs zonder dan ene puntje.