Mag een jury dit doen...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiepprinZ

Mag een jury dit doen...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 15:48

Afgelopen zondag op concour twee personen voorgelezen in het L1.

De eerste reed een redelijk proef, leuk paard, amazone heeft al hoger gereden, maar nog veel spanning. Ging haar protocol op halen, 172... heb begon met een 5 en 6 en daarna alleen nog maar dikke voldoendes en geen commentaar. Heel apart... Vouw ik het papier dubbel zie ik dat op de achterkant van het protocol (er was een A4 bijgesloten met de gehele proef) staat daar het telefoonnummer van de jury voor als ze de merrie wou verkopen ??? Dus...

Mijn zusje kwam na deze combinatie, en hoe stom het ook is, begon ik met de verkeerde proef voor te lezen... Kom er ZELF achter na 3 (!!) onderdelen, en zeg tegen haar dat ze even om moet draaien en een slangevolte moet rijden bij A... later schoot het bij mij te binnen dat dat helemaal niet mag ( ja ja, heb nog wel iets geleerd bij de jurycursus ) maar goed. Proefje ging redelijk verder, maar zusje dus zwaar pissed op mij.. Resultaat, net geen wp... zij nog meer pissed op mij omdat ik haar dus de wp door de neus had geboord door de verkeerde proef (-2??).. Toen voelde ik me wel ff banketstaaf, maar ze had ook hele proef op verkeerde been gezeten.. dus dat wordt ook wel meegerekend dacht ik... Niet dus!!!!!!! We kregen protocol terug.. niets -2 of opmerkingen omtrent verkeerde proef of verkeerde been...

Milde jury of gewoon tijd voor opfriscursus

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:57

hmm... in mijn ogen mag dat 1e geval niet...

verder bij je zusje.. ja ik weet het niet

Kit_for_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:03

Dat eerste klopt echt niet! mij lijkt echt niet dat een jury zich mag laten beinvloeden door hoe mooi of goed ze zelf dat paard vinden, en dat ze het dan misschien wel willen kopen! En dat van je zusje, tja.. Misschien is mevrouw de jury er tussen die 2 combinaties van bewust geworden wat ze gedaan heeft en heeft de fouten daarom maar niet zo zwaar meegeteld.

chelsea82

Re: Mag een jury dit doen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:41

Wat betreft jou zusje met het lichtrijden.Dat mag ook niet beoordeeld worden met -2.Bij het op het verkeerde been licht rijden word een aftrekpunt gebruikt.Dit word al in het cijfer verwerkt.Er komt dus ook geen -1 bij te staan.Elk onderdeel dat je op het verkeerde been licht rijdt word een punt in mindering gebracht bij het cijfer voor dat onderdeel.

Wat betreft het voorval van die merrie die de jury wil kopen.Tja, daar doe je nu eenmaal niks aan.Zelf zou ik het nummer van de amazone opschrijven en haar later even bellen.Vind ik wel zo netjes.Hoe zij het heeft gedaan is niet proffessioneel.
En er kan wel veel spanning zijn, een paard kan toch nog hoge punten krijgen doordat die paarden vaak wel wat extras hebben.Maar ik heb die proef niet gezien dus dat kan ik niet beoordelen.

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:16

Ooit heb ik bij een jury zitten schrijven die bij binnenkomst van een combinatie zei:"Dit paard heeft een lelijke kop en krijgt geen winstpunt"
Er zijn dus wel meer mensen die niet als jurylid horen te fungeren, want dat zou deze mevrouw ik kwestie ook niet moeten...

Emeraldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:55

Ik heb eens gehad dat een jury me opbelde om te vragen of ik zijn paarden wilde rijden. Waarom zou het niet mogen? Is toch een compliment?

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 23:50

IrisLove schreef:
Ooit heb ik bij een jury zitten schrijven die bij binnenkomst van een combinatie zei:"Dit paard heeft een lelijke kop en krijgt geen winstpunt"

Tja dat hoord niet.Heb voor jaren geleden bij een jury geschreven en toen kwam een vriendin in de ring.Ze zei niks, maar mijn gevoel zei dat ze hele hoge punten zou krijgen.Paard stond op de achterbenen tijdens de proef, maar wel een 1e plaats.Het hoord niet maar het gebeurd wel.Vaak zijn het wel de juryleden die zelf niet meekomen in de sport.Dat zie ik zo vaak.Jurys die zelf B/L niveau rijden, het is niet om aan te zien rijden, en dan gaan ze een ander even vertellen hoe het moet, en even lekker afkraken.
Zelf ben ik ook jury en omdat ik een hekel heb aan bovenstaande tekst doe ik dit dus absoluut niet.Slechte proef zijn lage punten, goede proef zijn hoge punten, ongeacht wie het is.Heb al vaak genoeg bekenden in de ring gehad, maar dat doet mij niks.Ze moeten er echt voor ijden willen ze de punten verdienen.En zo hoord het ook.

Ik moet wel nageven dat wanneer een ruiter de baan in komt ik al kan zien wat het wordt.Baggerslecht,gemiddeld of goed.Je ziet het gewoon.En een lelijk paard kan echt wel punten rijden als het rijtechnisch goed is.En tuurlijk als er een mooi paard in de ring komt dan denk je wel, poeh poeh, maar die kunnen rijtechnisch niet voor elkaar zijn.Hetzelfde geld voor jongere paarden met een leuke handige Z amazone erop.Paard is nog kijkerig en erg gespannen, mensen denken dan vaak die kan geen punten halen.Maar vaak hebben die paarden kwaliteit van zich zelf mee, waardoor ze op zommige punten nog hoog scoren en toch in de winst zitten.

Er spelen meerdere factoren mee bij de beoordeling.En als de jury je paard graag wil kopen, tja dat kun je inderdaad positief bekijken.Het is wel een compliment voor die ruiter.Het had jou ook kunnen gebeuren.En hoe zou je dat dan vinden?Dan voel jij je echt wel gevleid hoor.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 23:14

Emeraldo schreef:
Ik heb eens gehad dat een jury me opbelde om te vragen of ik zijn paarden wilde rijden. Waarom zou het niet mogen? Is toch een compliment?

Idd. En of ze het nu op je coupon zetten, of na de proef naar je toe willen komen, met de kans dat je al weg bent....

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:33

IrisLove schreef:
Er zijn dus wel meer mensen die niet als jurylid horen te fungeren, want dat zou deze mevrouw ik kwestie ook niet moeten...

Klinkt erg afgezaagd idd... Maar mss zag ze voordat de combinatie begon al dat deze proef niet winstpuntwaardig zou worden (paard dat heel erg tegen de oid is), maar dat van die lelijke kop... !

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 08:54

Van de zomer meegeschreven op een streekwedstrijd, komt een jong paard binnen en de jury is helemaal ufories, wat een beest, prachtig wat een paard, wat een kwaliteit, zo 1 zou ikzelf ook wel op stal willen hebben....

Maar geen WP, hij eindigde ergens in de middenmoot. En zo vind ik het wel prettig.
En andersom gebeurt dat dus ook, een heel simpel paard kan wel degelijk zijn WP halen bij haar.