Leerling niet consequent in beenhulpen...hoe los je dit op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Leerling niet consequent in beenhulpen...hoe los je dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 20:57

Hier gaat eigenlijk natuurlijk een heel verhaal aan vooraf, maar ik zal het proberen kort te houden.
Een leerling van mij (volwassen vrouw) rijdt écht met te weinig (en niet consequent) been en voorwaarts rijdende zit. Het terugrijden op zit gaat keurig. Afgelopen keer ben ik er eens op gestapt omdat ik er niet meer uitkwam 'aan wie het nou lag'.
Zij rijdt standaard met zweep (en ik haat die ondingen, maar zonder wil/kan ze echt niet rijden naar haar zeggen) en gebruikt het rotding te veel en ze heeft echt veel te weinig been.

Voorbeeld:
halthouden is drama! Zodra zij een overgang maakt naar het halthouden, stopt het paard meteen hoofd in de lucht. Vervolgens gaat zij zagen, paard zakt met koppie omlaag, dan moet ze wegrijden en houdt hem veel en veel te veel tegen aan de voorkant (maar dan blijft hij wel 'rond').

Toen ging ik erop:
eerst twee keer halthouden met kop in de wolken. Ik gaf een behoorlijk weerstand biedende hand. Ontspande daarna in mijn handen, voelde het paard in mijn hand zakken, ik gaf nog een hele lichte ophouden met mijn hand en paard stond keurig rond. Vervolgens bij het wegrijden tegelijk met kuithulp een hele lichte ophouding en paard ging keurig rond en ontspannen naar de stap en draf. Dit een aantal keer herhaald en paard bleef vervolgens keurig rond met een heerlijke aanleuning tijdens alle overgangen.

Toen leerling er weer op:
ging 2 x goed en vervolgens verviel ze meteen weer in haar oude patroon.

Uitleg van mij:
heb ernaast gestaan. Heb de teugels gepakt en met mijn handen gedaan wat ik ook met het bit doe, zodat zij het voelde, heb haar de hulpen en de volgorde op verschillende manieren en diverse keren uitgelegd.

Maar:
het wil maar niet lukken.

Gezocht:
tips. Ik ben uitgefantaseerd. Hoe krijg ik haar zover dat zij met het juiste gevoel, zonder te zagen en met voldoende voorwaarts gerichte hulpen haar paard mooi rond houdt?

Gewoon een rondje in draf de baan rond ziet er trouwens keurig uit (voor het oog).

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:10

hmm
het gaat alleen om het rond lopen zo te merken?
(snap het niet helemaal, eerst zeg je dat ze te weinig en onconsequent beent, daarna is het probleem dat ze haar paard niet rond kan houden..)

Ik zou als ik jou was eerst even het paard longeren , met berijder erop, teugels in een knoop en alleen op het drijven letten. Zodra zij voelt/weet wanneer ze moet drijven de teugels weer geven met licht contakt naar ontspanning en aanleuning van paard toewerken, namate ze steeds meer door heeft op welke momenten ze moet drijven, de teugels korter nemen tot aan de *normale* lengte, paard lekker op de loodlijn vragen (neusje iets voor natuurlijk) en dan gewoon heel gedoseerd zeggen wanneer ze moet drijven, continu blijven herhalen met bijv : Nu, Nu, NU.
Op een gegevenmoment voelt ze heus wel wanneer ze moet drijven, en dan is belangrijk dat zij die aanleuning van het paard kan behouden, dit lukt echter alleen met OVERGANGEN! heirvoor moet ze het paard actief houden, en heeft ze dus de hulp van jou nodig (en het beetje gevoel wat ze zelf heeft opgebouwd aan de longe) om haar paard actief van achter te maken en de houden!

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:13

Muiszje ik snap het wel . Door te weinig en consequent been geven kan ze het paard niet netjes rond rijden en probeert dat op te lossen door teveel in te werken met haar hand.

De tip van longeerlessen/teugels in de knoop is misschien een idee .

Imago01

Re: Leerling niet consequent in beenhulpen...hoe los je dit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 12:24

Ja precies Apple, zo bedoelde ik het.

Het halthouden is een heel duidelijk voorbeeld waarmee ik dus probeer duidelijk te maken hoe slecht ze met haar been-/zithulpen inwerkt.

Heel achterlijk van mezelf dat ik nog niet aan zonder teugels rijden heb gedacht! Thanx voor de tip en ik ga het zéker op die manier met haar proberen!

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:59

Ik weet niet wat het karakter van die mevrouw is.. Ik verval namelijk zelf ook weleens in mijn oude patroon, wat ik zelf niet in de gaten heb en dus ook echt niet bewust doe ofzo. Wat bij mij wel geholpen heeft is dat mijn instructrice er op ging en mij na ging doen (gelukkig kan ik er wel om lachen ), dat heeft me er veel meer van bewust gemaakt. Het zag er namelijk niet uit Ik doe vaak mijn handen te hoog en na 100x mag ze best wel even zeggen HANDEN LAAG!!! Snappie? Maar zoals ik mijn reactie al begon het hangt een beetje af of ze tegen dat soort kritiek kan.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 13:10

Ja dat heb ik inderdaad ook gedaan maar met veel tegenzin want ik vind het niet leuk om dan te moeten gaan zagen in de mond van het paard. Dat druist tegen mijn principes in. Heb het wel voorgedaan maar niet zo 'grof' (Nu ook niet meteen beginnen te denken dat ze dat bit meteen achter het paard zijn oren trekt) als zij het doet.

Ze kan trouwens heel goed tegen kritiek en ze wíl ook heel erg graag leren maar het lúkken is meestal het probleem....
Het lastige is dat veel dingen op 'gevoel' gaan. Dit gevoel probeer ik dan over te brengen. Dan gaat een bepaalde oefening bv. opeens 3x goed en zeg ik meteen: ja, zo ja! Vóelde je dat?! en het antwoord is dan 'nee'. Dus dat is voor beide partijen heel frustrerend....
Ik denk dat het ook echt wel gaat lukken hoor, alleen duurt het gewoon ff wat langer....Buiten dat is de leerling iemand die de lat voor zichzelf véél te hoog legt, het niet aangeeft als iets begint te duizelen en pas half in tranen uitbarst als ze écht de weg kwijt is....dan is het dus al te laat, dus krijgt zelfvertrouwen een deuk.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 08:58

Is het probleem soms dat ze eerst met handhulp komt en dan pas aangeeft wat ze wil van het paard?

Als dat zo is zal je eerst moeten werken aan het onvoorwaardelijk aan het been worden.
Dan moet ze die hele hoofdhouding van het paard even vergeten en hem heel bewust zonder handinwerking gaan rijden. Volgen in als zijn bewegingen en tempo plus route met haar been gaan vragen. Dat moet ze dan ook zonder zweep kunnen.

Het is een veel gemaakte ruiterfout die er te vaak in blijft, met je hand aangeven wat je wil ipv met je zit en been. ( of te wel eerst hand, dan toch nog been en verwachten dat je paard dit snapt)

De meeste paarden die zo gereden worden zullen niet nageeflijk worden, slechts ingesteld.

Princess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:34

ik denk dat dit paard eerst weer even goed aan de hulpen gezet moet worden en de ruiter ook moet leren om gedoseerd been te geven.
Zit je constant been te geven? Leer haar dan haar benen stil te houden, let op dat moment even niet op de houding van het paard, puur het been geven, als er been moet gegeven worden laar haar dan duidelijk been geven, en dan weer stil, en dus niet steeds constant been geven wat eigenlijk geen effect heeft. Gewoon een x goed been geven (desnoods een tik wil het echt niet) en dan been weer stil. En dan maakt het echt even niet uit hoe het paard met zijn hoofd loopt, eerst op dat been geven concentreren en dan de rest!suc61

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:49

Persoonlijk neig ik ook erg naar aan de longe gaan rijden en een paar zitlessen geven en beter leren ongaan met beenhulpen en gewichthulpen.
Zweep weg doen en zweten maar . Ik heb het zelf ook regelamtig moeten doen maar ben er wel op vooruitgegaan.

Het voelen van de juiste timing moet je leren en dat gaat vaak niet van de ene op de andere dag. Op de zit schijnovergangen rijden is ook wel een mooie oefening, in draf terug rijden tot bijna stap en dan voorwaarts weer weg. stemgebruik vin dik daarbij ook erg handig.

En laat dar rond blijven even lekker zitten. De ervaring leert dat als de ruiter op zit en benen goed kan rijden het nageven een fluitje van een cent is omdat het paard ook beter over de rug komt te lopen. Ik geef sporadich nog wel het advies om perse het paard met "de neus eruit" te laten lopen. Niet sterrenkijken maar wel telkens het neusje eruit, dan moet de ruiter wel actief aan het been gaan rijden en krijg je vaak een voorwaartst geheel. Vandaaruit het paard ronder gaan rijden is vaak ook niet moeilijk als je een fijne verbinding hebt.

succes, ik vind het bijzonder lastig om aan leerlingn een gevoel uit te leggen want dat is denk ik wat je probeert te doen. En een gevoel .. moet je leren voelen. Lastig dus.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 12:29

Citaat:
succes, ik vind het bijzonder lastig om aan leerlingn een gevoel uit te leggen want dat is denk ik wat je probeert te doen. En een gevoel .. moet je leren voelen. Lastig dus

Ja dat klopt helemaal! Ze moet inderdaad eerst leren meer gevoel te krijgen in de dosering van de beenhulpen. Ze geeft bv. regelmatig een te kleine beenhulp voor het voorwaarts gaan en daar is ze dan ook niet consequent in. Haar overgangen voorwaarts rijdt ze zeg maar 'te truttig'. en dan geeft ze nóg een minimale kuithulp en grijpt ze meteen weer naar de zweep (ik háát die ondingen). Zonder zweep rijden is al helemaal drama dus die gedoog ik nog tijdelijk.

Op zit rijden doet ze op zich wel aardig trouwens hoor. De overgangen terug doet ze prima en paard reageert er ook heel goed op. Alleen het wégrijden is zo drama. Het ziet eruit of de ruiter zeg maar te lui is.
Ik ga het toch volgende keer eens proberen met zitlessen. Aan de longeerlijn, zonder beugels en op zit en kuit weg leren rijden.
Als oefening heeft ze ook een keer op mijn paard gereden (die loopt ZZ-licht) en ze begrijpt wel wat ik bedoel. Ze werd toen meteen afgestraft omdat ze voor te veel tegenhield en in verhouding dus geen goede kuithulp gaf.
Ze moet eerst maar eens afleren om het paar van voren zo tegen te houden, dan komt die kuithulp hopelijk vanzelf wel.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 12:31

zweepje afpakken, dan moet ze echt zelf gaan rijden,
en eerlijk zijn, als zij zaagt, zeg dan maar : NIET ZAGEN!
eventueel longeren zonder teugels....

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 11:32

Randy01 schreef:

Het lastige is dat veel dingen op 'gevoel' gaan. Dit gevoel probeer ik dan over te brengen. Dan gaat een bepaalde oefening bv. opeens 3x goed en zeg ik meteen: ja, zo ja! Vóelde je dat?! en het antwoord is dan 'nee'. Dus dat is voor beide partijen heel frustrerend....
.

Hoi!

Misschien heeft deze mevrouw er iets aan als je uit zou kunnen leggen hoe het voelt. Daarvoor zou je even goed na moeten gaan hoe het voor jou voelt als je op dat paard rijdt, en hoe je dat uit zo kunnen leggen.
Geen gemakkelijke opgave, maar wel vaak een hele effectieve!

Isis