vastbinden wel/niet ? wie kan mij helpen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

diekke

vastbinden wel/niet ? wie kan mij helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 14:30

ik weet dat dit een beetje rare en laate vraag is.
maar ik weet niet wat ik moet doen ik heb vanavond wedstrijd en ik rij verschillende paarden.
waaronder een witte die zodra ze gepoetst is en terug op stal moet gaat rollen.
ik wou de paarden poetsen (eventueel wassen(benen/staart)) en vlechten.
maar ik moet om ± 6 uur mijn eerste paard rijden en die witte om ± half 9 daartussen rij ik ook nog twee paarden, dus ik kan niet tussendoor poetsen want ik moet ook zelf zadelen. nou dacht ik dat ik de witte als laatste kan poetsen en dan kan vastzetten in de stal maar is dat niet zielig ? het werkt trouwens niet om haar eten te geven want ze gaat hoe dan ook rollen wie kan mij helpen ?

alvast bedankt
Diekke en de paardjes

Lolleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 14:35

kan ze niet in een stand of op de spuitplaats?
je kunt dr wel vastzetten, maar je moet er wel voor zorgen dat ze zichtzelf niks doet.
en dat ze zich wel kan bewegen ed, ze staat toch 2,5 uur vast.
probeer iets te regelen waar ze kan staan maar niet wil rollen.
en als je haar vast zet geef dr iig hooi enzo zodat ze bezig blijft.

En probeer de volgende keer of miss vanaaf er nog voor te zorgen dat je dat paard gewoon als een van de eerste kan rijden want dit is niet echt eerlijk voor het paard.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 14:35

Kun je hem niet goed inpakken en zorgen dat de stal goed schoon is, als hij dan gaat rollen kun je de droge viezigheid er zo af poetsen.

Vastzetten weet ik zo net nog niet, ik vind het wel een beetje voor een lange tijd.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 14:39

Gewoon dit paard als laatste paard goed poetsen en dan in een schone stal zetten. Als je paard in een schone stal staat kun je net wat tienus 63 al zegt vlak voor het opzadelen nog even een borstel over hem heen halen. Is in een minuut klaar.

xx_Irisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 14:39

zet m in een lege stal,
geen bedekking of iets,
dan wil hij waarschijnlijk neit eens rollen!

Lolleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 14:40

xx_Irisje schreef:
zet m in een lege stal,
geen bedekking of iets,
dan wil hij waarschijnlijk neit eens rollen!

ook niet echt ideaal voor 2.5 uur, op beton.

Maar idd ook een idee.
schone stal met niks erin, en inpakken die zut.

je zult m nooit helemaal spierwit houden.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 14:41

Idd gewoon zorgen dat je stal super schoon is, dan een deken op (desnoods een zomerdeken als ze niets gewend is). Een laag antiklit erop. En de groene bus equilux (of hoe heet dat, schimmel reiniger) in de aanslag, samen met een natte spons en borstels. Moet lukken zo.

En in een lege stal, plassen ze ook niet. Dus dan gaat je proefje weer niet goed.

Iig zou ik em niet vastzetten. Vooral niet als je em niet in de gaten kunt houden.

diekke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 14:44

dat vond ik ook en nee ik kan haar niet eerder rijden omdat onze categorie pas om half 9 begint vindt het ook niet echt fijn.
op onze manege zijn geen stands en op de wasplaats lopen veel mensen met paarden en ik ben bang dat ze geschopt wordt.
ik kan wel de mest uit haar stal halen maar ik weet niet of dat veel helpt. mischien kan ik regelen dat iemand eerder met haar kan gaan stappen maar het is een heel schrikachtig en stressgevoelig paardje en ik ben bang dat dat niet helemaal goed gaat (oooh het was veel makelijker toen men zus nog niet aan de andere kant van het land woonde).

mischien heeft er nog iemand andere ideeen inieder geval bedankt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 18:18

Nou ik zou ook zeggen deken erop (met hals) en een schone stal. Ik had ook met me pony altijd zoiets van boeie als er een vlek op zit, dan houden ze er maar rekening mee dat ie wit is. Dat ene vlekje ziet een jury waarschijnlijk niet eens...

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 11:26

En? Hoe heb je het opgelost en was ie nog wit?

diekke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 23:23

ik heb haar gepoetst de benen en staart gewassen toen haar staart ingebandageerd *niet te strak*
een deken met hals om gedaan en de stal uitgemest.
en ze was nog bijna wit ze was wel gaan rollen maar omdat er geen mest in haar stal lag zat er alleen wat stro in haar knotjes

pferdtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 00:09

Ik zou zeggen voor de volgende keer geen probleem hoor. In potugal is dat heel normaal hoor daar worden ze ook vast gezet en dan een voor een gevlochten en weer vast gezet
Ze zal er echt niet van krijgen.

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 00:27

Ik zie ook niet echt een probleem met vast zetten. Allleen moeten ze niet aan een te lang touw staan want dan kunnen er ongelukken gebeuren. Maar de meeste paarden staan ook wel meerdere uren in de trailer.

_Natasja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 00:40

Een natte handdoek over de vieze plekken wil ook helpen!