Ik heb zondag mijn eerste wedstrijdje met mijn paard. Het is een onderlinge dressuurwedstrijd en ik doe aan de 2 laagste proeven mee.Het is in de manege waar ik altijd rij, maar ik vrees dat het op niet veel zal trekken.
Dus om in de sfeer te komen, wat heb jij tegengekomen toen je de eerste keer met je paard op wedstrijd ging?
Ik denk dat mijn paard zal bang zijn van de witte omheining. Ze heeft al zo'n stuk gezien en dan was ze er niet bang van maar... verder zal ze zo veel volk en rumoer buiten de bak helemaal niet tof vinden, dus ik verwacht dat ze nerveus zal zijn. De jury, daar vrees ik dat ze het ook maar raar zal vinden. En verder s er nog dat we eerst inrijden in een volle bak (dat is een opdracht op zijn eigen) en dan heel alleen in de wedstrijdpiste uhum.
nu mijn doel: op een zo rustige manier zo goed mogelijk de figuren rijde en aan aanleuning en dergelijke nog niet veel denken heeft ze nog erg veel moeite mee.
je begint al verkeerd.Jij weet nu al dat ze de witte hekjes niet leuk gaat vinden en het te onrustig voor het paard is en dat ze de jury eng gaat vinden.Hoe kun je dat nu al weten?Het paard heeft het nog helemaal niet meegemaakt.Als je zelf nu al zo denkt dan gaat het ook zeker mis.Je moet gewoon gaan rijden.En al zou het paard gaan kijken, wat maakt dat uit.Het is zn 1e wedstrijd dan mag een paard toch ook gaan kijken.Ik denk altijd maar zo de eerste paar wedstrijden moet je nergens van uit gaan, er zal altijd wel iets misgaan en het paard zal altijd iets doen wat je niet wilt.Zelf moet je daar helemaal niet bij stil staan.Na een paar wedstrijden vind het paard alles heel normaal.Als jij maar normaal op je paard zit dan doet je paard ook wel normaal.Als jij gespannen bent om wat het paard kan gaan doen dan gaat het zeker mis. Ga rijden en maak je nergens druk om dan komt het wel goed. Succes
Nergens druk om maken en hup rijden met dat beest.
Die van mij vond dat behoorlijk spannend ineens zoveel paarden op zo'n groot terrein. Gelukkig had mijn moeder hem vast aan een halstertouw zodat we niet ineens 200 meter aan de rit konden gaan.
mijn paard is altijd bang van van alles en nog wat. Een gewone piste waar ze iedere week komt in rijden veroorzaakt nog enorme schrikreacties. Dus ik geloof er niet in dat ze plots van niks bang zal zijn (om het een beetje overdreven te zeggen) verder zit ik op mijn paard zoals altijd. Anders weet ik toch ook dat ik een angstig paard is. dus ik denk dat dit niet veel verschil gaat maken.
gisteren heb ik de proef nog een swat geoefend. De ene proef zit er bij beiden al vlot in. De andere moeten we zaterdag nog wat oefenen. Ik heb wel niet heel de tijd in de wedstrijdpiste kunnen rijden maar ze was er redelijk rustig. Er kwam dan wel iemand werken met lange lijnen en mijn paard ging aan de ketter als ze een zweep+ aanmoedigingen gehoord. Ze is nogal panisch voor zwepen (maar ik heb ze als groep paard(4jarige) gekocht, dus ik weet niet vanwaar dat juist komt. We zijn dan maar rustig in de andere piste gaan rijden.
Vorig jaar had ik een jong paard die helemaal groen bij ons op stal was gekomen. Hij was tijdens het losrijden heel erg bang voor de andere paarden, thuis was ie namelijk altijd alleen in de bak en liepen de andere paarden ondertussen in de wei. Nu heb ik weer 2 jonge paarden en om de losrijproblemen te voorkomen heb ik beide paarden een paar keer meegenomen naar de manege waar ik werk (gewoon 's ochtends, als het rustig is). Er waren toen slechts 2 andere paarden in de bak waardoor ze geleidelijk aan geleerd hebben om tussen andere paarden te lopen onder het zadel (want in de wei vinden ze het geen probleem! ).
Verder ontdek je als je je paarden vaker meeneemt naar een andere omgeving snel genoeg of ze bang en kijkerig zijn of niet. Als je paard kijkerig is moet je zelf niet gaan afwachten, maar blijven rijden! Onder de proef belonen met je stem (mag officieel niet, maar als jij een beetje mompelt dan hoort en ziet de jury dat echt niet!). Ik hoop dat je een goede vertrouwensband met je paard hebt, dan zal hij ondanks dat ie het misschien best eng vindt echt wel z'n best voor je doen. Zorg dat je zelf goed voorbereid bent op de proef, en weet hoe je los gaat rijden. En heeeeeeeeeel veeeeeeeeeeel succes!!!!
dat eerste ben ik al een tijdje aan het doen. Ze was ook gewoon van thuis alleen te rijden. Dit begint al veel te verbeteren maar ondanks dat ik al een kleine 3 maand 2x per week ga rijden blijft ze enorm op andere paarden reageren. idd blijven rijden
Bij de eerste wedstrijd met het paardje wat ik reed verwachte ik ook het ergste. Kan nogal een zeikerd zijn en had nog nooit tussen de witte hekjes gelopen. Maar het viel echt 100% mee. Ik was allang blij dat ze braaf was geweest, maar toen werd ik ook nog 2 keer eerste met 178 en 175...
(het was overigens geen jong paard, maar wel erg achter in dingen, o.a. ook 4 jaar niets gedaan)
ok hier mij verslag. Het wa een echte pechdag voor mij.
haal het paard uit de weide( hoefijzer halflos) haal mijn pa (ligt half in de vijver gevallen met de fiets) pa hoefijzer afgedaan, paard geladen, net op tijd om nog 10min in te rijden (veel te weinig) kom binnen in de piste (steigeren maar ik heb ze toch erdoor gekregen) doe ik verder met mijn proeg (paniekerig weglopen, verkeerde gallop, ruiter gvergeet alles wat ze gelleerd heefd) terug in de inrijpiste (mijn been geplet tussen muur en paard en paard raak geshot naar ander paard) volgende proef (geen vuiltje aan de lucht) paard inladen, naar huis rijden. kom ik thuis (zie ik dat de stekker van de aanhangwagen er onderweg uitgevallen was, helft van de stekker afgeleept) parkeer de aanhangwagen (schreep schreep met de auto tegen de muur)
ik kon mezelf schieten ik ben wel trots op mijn paardje die in de 2de proef al redelijk relax was.
Ohw, wat banketstaaf zeg allemaal! Je vraagt je soms af hoeveel pech een mens op één dag kan hebben...
In ieder geval wel goed inderdaad dat de tweede proef beter ging, dat moet je dan maar in gedachte houden en dan weet je in ieder geval dat er nog hoop is voor de toekomst...
Jammer van je wedstrijd, het zat je nou niet bepaald mee die dag he... Nou ja, weet je in ieder geval hoe het niet moet... Ik leg altijd m'n spullen al een dag van te voren klaar, harnachement schoonmaken enzo doe ik ook een dag van te voren, zodat je op het laatste moment niet meer hoeft te stressen. En op tijd naar de wedstrijd vertrekken, zodat je je daar niet hoeft te haasten want dat geeft alleen maar stress (maar dat heb je wel gemerkt denk ik). Nou ja hoop voor je dat het de volgende keer lekkerder gaat, en je was verder wel tevreden over de tweede proef toch dus het komt de volgende keer vast helemaal goed!
mijn allereerste wedstrijd ging echt super maar ik heb er ook wel eens 1 gereden die ging de 1ste keer bokkend en steigerend het terrein over. *tip: heel veel kleine figuren rijden en heel veel overgangen, zorg ervoor dat je paard bezig is met jou en niet met zn omgeving. mocht hij iets wel eng vinden stap er dan langs en vraag stelling naar de andere kant blijf er langs lopen (op bijde kanten) en vraag steeds minder stelling. zo heb ik het altijd gedaan en het werkte heel goed bij dat paard dus mss ook bij jullie iig heeeeel veel succes groetjes idylle