Hoe beoordelen jullie het kantelen van een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daniella

Hoe beoordelen jullie het kantelen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 23:46

zou wel eens willen weten hoe het kantelen bij een paard verbeterd kan worden en hoe het beoordeeld wordt..

iemand nog tips voor het verkantelen ...
paard heeft het aangeleerd heb het er wel wat uit gekregen maar af en toe doet ie het wel weer.....

idee's Tips alles is welkom!!!!!

SnelleMarz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:42

je bedoelt het kantelen van het hoofd?
Ik denk dat dat ook erg aan de klasse licht waarin je rijdt, hoe streng dat wordt bestraft.

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 19:30

ja dat bedoel ik ja ...

ik rij nu net B mijn paard heeft het aangeleerd dus beetje jammer!!!

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:45

Het kantelen is een probleem wat je rijtechnisch op zult moeten gaan lossen. In de B zul je er niet echt op afgerekend worden. Wel zul je op je protocol de opmerking "paard kantelt hoofd" tegenkomen. In de klassen daarna zul je er steeds meer commentaar op krijgen.

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:03

Simmie schreef:
Het kantelen is een probleem wat je rijtechnisch op zult moeten gaan lossen. In de B zul je er niet echt op afgerekend worden.

Het ligt eraan wie je jury is Kantelen is een ernstige fout in de aanleuning en dus in de basis. Dat reken ik (ook in de B) meteen af.

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 10:40

Inderdaad.. het kantelen van het hoofd is een aanleuningsfout. Wel grappig dat je vindt dat je paard het zichzelf heeft aangeleerd. Ik zou zeggen dat het paard problemen heeft met de juiste aanleuning en dat jij hem daarin niet goed genoeg hebt kunnen verbeteren....
Nu kan iedereen hier op Bokt wel aanwijzingen en tips gaan geven, maar ik vind dat je dit soort (basis) problemen met je instructeur moet oplossen. Hij/zij is erbij en ziet beter op welk moment en in welke mate je moet corrigeren.

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 21:36

GeJe schreef:
Inderdaad.. het kantelen van het hoofd is een aanleuningsfout. Wel grappig dat je vindt dat je paard het zichzelf heeft aangeleerd. Ik zou zeggen dat het paard problemen heeft met de juiste aanleuning en dat jij hem daarin niet goed genoeg hebt kunnen verbeteren....
Nu kan iedereen hier op Bokt wel aanwijzingen en tips gaan geven, maar ik vind dat je dit soort (basis) problemen met je instructeur moet oplossen. Hij/zij is erbij en ziet beter op welk moment en in welke mate je moet corrigeren.

zo bedoel ik het niet zo heb ik haar gekregen het is gewoon al aangeleerd door vorige eigenaar...verkeerd getypt

ben er ook al mee bezig met mijn instructeur maar misschien heeft iemand nog wat handige tips...
heb via pb ook iets gekregen een tip zodra ze gaat kantelen met het hoofd stelling naar buiten vragen ( want ze kanteld naar binnen )

Mies7

Re: Hoe beoordelen jullie het kantelen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:23

Jouw paard onttrekt zich dus aan de lengtebuiging, door haar hoofd te kantelen schakelt ze jou uit...
Zou geen stelling naar buiten vragen, maar juist meer begrenzen met de buitenteugel en binnenhand van de hals houden. Ondersteunen met je binnenbeen, zodat ze haar lichaam als een banaan om jouw binnekuit buigt als jij een volte rijdt.
Maar goed, je hebt al een instructrice, ik neem aan dat ze weet wat ze doet Ik persoonlijk zou het dus niet met contrastelling oplossen.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 15:29

missmuts schreef:
Simmie schreef:
Het kantelen is een probleem wat je rijtechnisch op zult moeten gaan lossen. In de B zul je er niet echt op afgerekend worden.

Het ligt eraan wie je jury is Kantelen is een ernstige fout in de aanleuning en dus in de basis. Dat reken ik (ook in de B) meteen af.

Ik ook. Ligt er natuurlijk ook aan of het paard constant kantelt, en hoe erg het is, maar ik reken het ook in de B wel af.

Cil_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:03

Heb je het gebit van je paard recentelijk nog door een paardentandarts (geen dierenarts) laten nakijken? Past het bit?

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 13:36

Ja heb ik al gedaan maar ze het is al vanaf ik haar heb ... gaat nu wel wat beter maar alles na gekeken ..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 19:23

Het is je paard ook niet aangeleerd door de vorige eigenaar.Het kan wel zo zijn dat de vorige eigenaar het paard niet goed reed en geen juiste aanleuning had.Het paard reageert op de hulpen van de ruiter.Als je paard zijn hoofd kanteld is dat altijd een ruiterfout probeer hier goed aan te werken in je les.succes.

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 20:41

Dank je wel ..

ik had vrijdagavond wedstrijd en stond niet een keer kantelen op mijn coupon had 161 ikke Blij :D:D:D:D

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:45

Ik snap alleen niet waarom er iemand hier zegt dat dit er in de B al op afgerekend wordt. In de B hoort je paard ontspannen te lopen en is er van aanleuning toch nog helemaal geen sprake? Uiteraard is nageeflijkheid een gevolg van ontspanning maar t lijkt mij niet dat je in de B al goede aanleuning kunt verwachten? Of heb ik t nou helemaal mis, ben wel benieuwd hiernaar

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:52

Ik ben t wel eens dat je t op moet lossen met je instructie, mijn verzorgpaardje kanteld soms ook en de ene keer werkt even naar buiten stellen en dan voorzichtig weer naar binnen laten komen en de andere x werkt t als je m even wat naar binnen haalt( en dan wel op blijven letten dat je blijft voelen of je paard nageeft enz)

Maja succes ermee!

Ventilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:29

Mijn persoonlijke mening is dat ,of het paard nu geen goede aanleuning heeft of niet goed in de hand gesteld is ,dit eerst in orde moet zijn voordat een ruiter naar een (b) concours gaat.Voor jonge paarden is dit nogal een gebeurtenis en ik vind dat je een paard alleen gerust kunt stellen bij vreemde gebeurtenissen, indien men het paard ook daarmee kan helpen en hij de ruiter vertrouwd ,vertrouwen wordt opgebouwd door een goed kontakt en hiermee is de cirkel dan eigenlijk wel weer rond. Tegenwoordig zie ik vaak combinaties op concoursen die er nog helemaal niet aan toe zijn en dit is jammer en vaak ook demotiverend voor de ruiter die met lage punten thuis komt.Ik denk ook dat dit een taak is van ons .. de instructeurs.

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 18:40

Hoi ,

ik heb mijnpaard een aantal keren aan de slof gehad en ik moet zeggen dat het wel goed gaat.... ik ben zelf niet echt een voorstander van alle hulpteugels maar ik had vant weekend 161 pnten en er stond niet eens kantelen op

gaat steeds beter!!!!!

Maar ik moet toegeven het is erg moeilijk om het af te leren .....

Iriscope

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:53

dat is mooi, heb ik alleen een vraagje: je schrijft: er stond niet eens kantelen op. Is dat omdat de jury er niet naar keek of omdat ie t ook echt niet deed? dat laatse zou namelijk super zijn!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:24

Ventilla schreef:
Mijn persoonlijke mening is dat ,of het paard nu geen goede aanleuning heeft of niet goed in de hand gesteld is ,dit eerst in orde moet zijn voordat een ruiter naar een (b) concours gaat.

Dan wordt het rustig op de wedstrijden, dan kan 90% van de ruiters wel thuisblijven

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 23:44

MissVicky schreef:
dat is mooi, heb ik alleen een vraagje: je schrijft: er stond niet eens kantelen op. Is dat omdat de jury er niet naar keek of omdat ie t ook echt niet deed? dat laatse zou namelijk super zijn!

Echt het laatste hoor .. soms heeft ze de neiging nog wel eens maar dan corrigeer ik haar wel snel... de laatste 2 weken gaat het echt goed...

ik kan niet zeggen dat het foutloos gaat maar er zit al een goeie vooruitgang in!!! ben ik zo blij mee

Iriscope

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:51

Super daar ben ik blij om!