Reglementsvraag, de ring verkennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle77

Reglementsvraag, de ring verkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 22:00

Hai allemaal, ik heb een vraagje over het volgende stuk uit het regelment;

Ik kan het niet openen, dus kan het niet letterlijk neerzetten (als iemand anders dat kan, dan graag)

In de klasse B t/m L2 is het altijd toegestaan de ring te verkennen. Vanaf de klasse M1 is dit niet meer toegestaan, tenzij er geen mogelijkheid is om volledig OM de ring heen te rijden.

Nu gaat het om het volgende; ik had vandaag wedstrijd in een 20*60 baan. Bij de A was een stukje afgezet (20*20 dus). Normaal neem ik geen risico en rij meteen naar dat stukje. Nu bleken er kerstbomen te staan bij het juryhok dus ik reed daar gelijk heen, dan de diagonaal op en hier schrok Ol, dus ik hem erdoorheen gereden met een paar voltes en toen ging ik de ring uit. Anderen hebben gewoon 1 rondje door de ring gereden.

Toen ik mijn protocol kreeg, bleek dat ik (en meerdere anderen) -2 hebben gekregen hierom.

Nu vraag ik me af of ik het regelement verkeerd begrijp, of dat de jury het verkeerd heeft. Zoals ik het lees, mag je vanaf de M NIET de ring in, behalve als je niet een rondje om de ring kan. Indoor kan dit dus bijna nooit en mag je dus altijd de ring in. Ook kom je bij de B de bak in. Is het een 20*40 bak is er natuurlijk geen discussie, maar hier was dus een stukje van 20*20 afgezet, waar je zou kunnen rijden. Er staat in het regelement dus niets over verschil tussen banen.

Het heeft mij geen punt gekost (waarschijnlijk zelfs opgeleverd, want als hij IN mn proef was geblokkeerd, had ik geen winst gehad) maar 2 mede ruiters waren wel een punt kwijt. Ik heb hen ook aangeraden de KNHS hierover te raadplegen.

Ook vraag ik me af hoe het zit met deze "vergissing". Is de jury verplicht om dit aan te geven? Want er waren ook M pony's die hij gewoon in de ring heeft gelaten en ook meerdere paarden in deze klasse.

Ik hoop dat jullie er wijs uitkunnen.

Thanx
Laatst bijgewerkt door Lielle op 09-01-06 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: typo in titel

judithh

Re: Regelementsvraag, de ring verkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:11

zoals ik het lees, kon je dus voor dat je de ring in kwam, rijden in het afgezette stuk van 20 x 20? als dat zo is dan ben je vannaf de M verplicht om vannaf dat stuk direct binnen te komen en niet eerst in de wedstrijdbaan zelf eerst een volte rijden en dan pas beginnen.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 23:56

judithh schreef:
zoals ik het lees, kon je dus voor dat je de ring in kwam, rijden in het afgezette stuk van 20 x 20? als dat zo is dan ben je vannaf de M verplicht om vannaf dat stuk direct binnen te komen en niet eerst in de wedstrijdbaan zelf eerst een volte rijden en dan pas beginnen.

Ik ben ook vanuit dat stuk begonnen. Op zich kan ik het begrijpen, maar er staat niets over in het regelement, dat wanneer er ruimte voor de ring is dat je dan niet de ring in mag.

Effy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 15:02

Citaat:
Indien er geen ruimte is om bij het verkennen
volledig

rond de ring te kunnen rijden, dan mag de combinatie de ring betreden en alsdan verkennen. Dit geldt voor zowel indoor- als outdoorwedstrijden. In dit laatste geval hoeft de ruiter na het signaal om te beginnen de ring niet opnieuw te verlaten.

Aldus letterlijk het reglement.

Strikt genomen was er geen ruimte om volledig om de ring heen te kunnen rijden en had je de ring mogen verkennen. De minpunten waren dus onterecht.

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 15:05

Effy schreef:
Citaat:
Indien er geen ruimte is om bij het verkennen
volledig

rond de ring te kunnen rijden, dan mag de combinatie de ring betreden en alsdan verkennen. Dit geldt voor zowel indoor- als outdoorwedstrijden. In dit laatste geval hoeft de ruiter na het signaal om te beginnen de ring niet opnieuw te verlaten.

Aldus letterlijk het reglement.

Strikt genomen was er geen ruimte om volledig om de ring heen te kunnen rijden en had je de ring mogen verkennen. De minpunten waren dus onterecht.

Bedankt voor het plaatsen, ik kon het niet openen, maar ik wist idd zeker dat er dit stond!

Voor mij maakt het niet zo uit, maar voor diegenen die het een wp gekost heeft is het toch wat zuur dat de jury de regelementen niet goed kent.

jolandaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:22

weet je, als je in de B of l eenmaal in de ring bent, mag je er niet meer uit. ook al is er een stukje afgezet, zodat je mooi recth bij A naar binnen kunt rijden. Dus je kiest van tevroen: of de ring in en erin blijven in de B en L, of om de ring heen en er dan in wanneer de proef start. Vanaf de M mag je inderdaad niet meer de ring in van tevoren. Moet je eromheen en dan erin wanneer je gaat beginnen.

jolandaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:23

De jury had dus wel geljik. het is erin of eruit en niet eerst erin om te verkennen en vervolgens er weer uit om te gaan beginnen.

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 19:57

jolandaatje schreef:
De jury had dus wel geljik. het is erin of eruit en niet eerst erin om te verkennen en vervolgens er weer uit om te gaan beginnen.

Hier staat niets over in het regelement, dat wanneer je in de ring bent je er niet meer uitmag. En strikt genomen zou iedereen dan fout zijn, je komt nl op de lange zijde de baan in, en moet dan naar het afgezette stukje.

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:53

Volgens mij is de ring alleen de afgezette baan en niet het stuk waar je kunt inrijden. Je kan niet om de ring heen en dus mag je de ring in om je paard alles te laten zien (kerstbomen?). Ik kan me wel voorstellen dat je niet meer de ring uit mag. En als je over de AC-lijn de baan inkomt, dat er dan vanuit wordt gegaan dat je aan je proef bent begonnen.

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 10:16

Er staat in het regelement dat je niet de baan HOEFT te verlaten, maar niet dat je de baan niet MAG verlaten om als nog zo binnen te komen.

Effy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:47

Inderdaad, Michelle heeft gelijk, in het stukje dat ik uit het reglement gequote heb staat namelijk dit:

Citaat:
In dit laatste geval
hoeft

de ruiter na het signaal om te beginnen de ring niet opnieuw te verlaten.

Het hoeft dus niet, maar het mag wel!

Maar ja, lezen blijft moeilijk...

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 14:12

nou vind ik ook wel, dat het niet duidelijk staat geschreven. Vooral aangezien jury's het dus ook niet allemaal weten! Ik ben benieuwd of dat meisje me nog een email stuurt en of ze er idd werk van maakt, ze heeft dus gewoon recht op haar wp!

Effy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:19

Ik denk eerlijk gezegd dat het weinig uithaalt om er nu nog bij de KNHS over te gaan klagen.

Wel valt het mij op dat er veel jury's en officials zijn die de reglementen niet of nauwelijks kennen... Vind ik een kwalijke zaak. Ik snap dat het reglement niet geheel uit het hoofd te leren valt, maar van dingen waarbij een jury of official minpunten, uitsluiting of diskwalificatie toekent of toe zou moeten kennen moet men toch zeker wel uit het hoofd weten of men gelijk heeft of niet... En anders geen dingen in het nadeel van de ruiter/amazone beslissen of het simpelweg eerst even opzoeken in het reglement!

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 14:34

Ik weet het ook niet of het nut heeft de KNHS erbij te halen, maar niet geschoten is altijd mis.

Ik ben het zeker met je eens dat het kwalijk is dat de jury dit soort dingen niet weet! En wat ik ook raar vind, er waren behoorlijk wat starters die de ring ingegaan zijn. Ook bij de pony's. Als ik jury was, zou ik dit bij de eerste combinatie die deze fout maakt dit aangeven. Dat heeft hij ook niet gedaan. Is de jury trouwens niet verplicht om een fout in het programma aan te geven?

Amarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:05

Heel erg flauw van een jury om zo te handelen. Ik heb altijd gedacht dat wij er zaten voor de ruiters en niet tegen de ruiters.
Ik zou het toch melden bij de KNHS en dan alle betrokken deelnemers individueel.
In het verleden is er wel eens iets soortgelijks geweest met een extra volte draaien voor A, voor het verlaten van de ring.
Een bepaalde jury bleef hiervoor -2 geven, terwijl het reglement hierop aangepast was (daardoor ook niet al te duidelijk maar goed).
Deze jury is er nu door de KNHS op gewezen en laat dit nu voortaan. Let wel dit deed de jury niet om te pesten maar dacht dat zij in haar recht stond

Mies7

Re: Reglementsvraag, de ring verkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:40

Protesten dienen binenn een half uur na het bekend maken van de uitslag ingediend te worden, dus die winstpunten die krijgen de andere deelnemers waarschijnlijk niet meer...

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 21:23

das idd ook waar ja, maar hoe moet je dat dan op zondag doen? geloof niet dat de knhs dan aanwezig is....

hoe moet je dat dan doen?

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:31

Volgens mij moet je inderdaad binnen een half uur schriftelijk protest aantekenen bij het wedstrijdsecretariaat. Hoe het precies zit staat in de regelementen.

Maar ik vind dit hoe dan ook behoorlijk banketstaaf van de jury. Een meisje bij ons op stal had zaterdag weekend in Oude Tonge bij de ponies. En ook zij had beide proeven -2, ze kwam de baan in aan de lange zijde, reed een volte en is haar proef begonnen. Waar ik dan nog het meeste moeite mee heb is dat de jury het dan niet even na de eerste proef (beter nog ervoor) meld, zodat je het in ieder geval je tweede proef goed doet.

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 21:48

Nou ik zal het je sterker vertellen.... Ik heb het over dezelfde jury en wedstrijd!!! En ik heb idd ook bij de pony's deelnemers gezien die in de ring begonnen! Dus bij haar heeft ie het 2x laten varen, bij iig 1 M1 paarden deelnemer en 2 M2 ers.

Kun je haar evt vragen haar protocollen in te scannen? Ik heb met het meisje uit het M1 afgesproken dat zij mij zou emailen en ik haar mijn coupon zou scannen, zodat we meer naar de KNHS konden sturen.

Heeft het haar ook wp gekost? Ik weet niet of het die is die ik heb gezien, maar ik kan me neit voorstellen dat dat meisje winst had, leuke pony, maar totaaaal niet nageeflijk.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:53

Ik denk dat je idd dezelfde pony voor je hebt (bruin, zwarte manen, bles). Haar eerste proef had ze hem er inderdaad niet doorheen, maar wel 164 punten (ongeveer), de tweede proef ging een stuk beter, wel ronder en toen had ze geloof ik 147 ofzo. Vond ze zelf dus ook een beetje raar.
Maar het koste haar dus geen punten en daarom wilde ze er ook geen werk van maken, ze hebben het geloof ik wel bij het secretariaat gemeld.

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 22:03

Wel stom toevallig dat we het over dezelfde wedstrijd hebben. Barbara Koot was toevallig enkele leerlingen aan het helpen met losrijden en die had het erover dat het mocht, de ring in. Later zei ze, ik hoorde net dat het niet mocht. Ze zal wel iets van de pony ruiters gehoord hebben dan.

Het secretariaat vroeg wel waar we het over hadden, maar zei verder niets dat ze er iets van wist, of dat we indien gewild dit binnen een half uur moesten melden bij haar.

Toch denk ik dat ik dan de 2e proef heb gezien, want ik kan me niet voorstellen dat je in het M1 een pony die totaal niet in de buurt van de loodlijn komt, maar ook echt volledig niet, voldoendes kunt geven voor de onderdelen.

Marije_jiplover

Re: Reglementsvraag, de ring verkennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:23

Heb hier even een stukje gequote over het indienen van protesten.
Citaat:
HOOFDSTUK 22 - PROTESTEN
Artikel 43 - Protesten
1. Tegen de beoordeling van de jury is geen appèl mogelijk. In gevallen waarin het oordeel van de jury
niet is gebaseerd op een waardering/beoordeling van de verrichting van een deelnemer en/of van
diens paard(en) staat tot uiterlijk 30 minuten na het bekend maken van de einduitslag van de
desbetreffende rubriek protest open tegen een beslissing van de jury.
2. Ieder protest dient schriftelijk en met redenen omkleed, verwijzend naar de artikelen waartegen
bezwaar wordt gemaakt, binnen de in artikel 43 lid 5 voorgeschreven tijd te worden ingediend bij de
Federatievertegenwoordiger. Uitsluitend de deelnemer, of diens vertegenwoordiger indien deze
minderjarig is, kan een protest indienen.
3. Een protest wordt pas in behandeling genomen nadat een waarborgsom conform het bedrag, dat
hiervoor is opgenomen in de KNHS Tarievenlijst, is gedeponeerd bij de Federatievertegenwoordiger.
4. De waarborgsom wordt terugbetaald als het protest wordt toegewezen. Bij verwerping van het protest
vervalt de waarborgsom aan de KNHS.

Op kleine wedstrijden is de federatievertegenwoordiger de jury, dat maakt het wel lastiger om een protest zoals dit in te dienen, denk ik.
Verder twijfel ik een beetje of dit onder "de beoordeling van de jury" valt, in dat geval is er helemaal geen protest mogelijk, denk ik.
Het kan op zich geen kwaad om hier nog vragen over te stellen bij de KNHS. Wie weet komt het dan op de bijscholingen voor de jury's terug en kan het in het vervolg worden voorkomen.

Vervelend is het wel voor diegenen die hierdoor een winstpunt misgelopen hebben..

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 22:28

Zeker als de jury al voor de prijsuitreiking weg is.......

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:43

Was het de laatste rubriek van de dag? Want anders neemt de volgende jury het federatievertegenwoordigerschap (poeh, leuk woord voor galgje) over en kun je bij die jury terecht.

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 22:58

ehm, nope! mw Bezemer was de volgende jury, na ja, ik zie het wel. Ik doe er niets mee, maar wacht af of dat meisje mij emailt.

Het gaat mijzelf er vooral om, dat ik zeker weet dat wij in ons recht stonden de ring te verkennen en hij dus fout was.

De instructrice van Astrid dacht dat wij idd ook gelijk hadden en zou het nakijken. Volgens haar is deze jury echt vd oude stempel en jureerde hij al toen zij nog bij de pony's reed. (en dat zal toch wel een jaar of 20, zo niet meer, geleden zijn.

Ook zat hij heel de tijd met een sigaret in zn mond te jureren, arme schrijfster...