afstappen tijdens dressuurproef?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jip_123

afstappen tijdens dressuurproef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 19:38

Haaaii!

Laatst was mijn pony echt super vervelend tijdens een proefje. Ik kwam de ring binnen en 1 zijde wou ze helemaal niet nemen..
Ik heb stug volgehouden, en ik kreeg van de jury extra tijd om de ring te verkennen (onderlinge proef).
Nou is mijn vraag, had ik ook mogen afstappen, langs de zijde lopen en er weer opstappen?
Het lijkt mij van niet. Maar wordt je gediskwalifiseerd of krijg je punten aftrek?

gr

mirjamalvaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 19:44

Officieel stop je dan zelf met je proef en krijg je 2 verliespunten.
Onderling kun je wel even aan de jury vragen of deze het goed vindt.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:48

Zolang je proef nog niet begonnen is zou het wel mogen, maar het is eigenlijk niet de bedoeling natuurlijk. Je moet namelijk als de jury aangeeft dat je je proef moet beginnen ook in staat zijn om dit binnen een bepaalde tijd te doen.
Dus ik zou maar gewoon dooroefenen om je pony overal langs te krijgen

meisje333

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:14

Als je van je paard afvalt en binnen een minuut weer zonder hulp van derden opstapt mag je gewoon doorrijden, volgens mij krijg je dan -2.
Dus als je dit ruim neemt kan je van je paard afstappen, langs de zijde lopen en er binnen een minuut weer op zitten
Er zijn vast mensen/juryleden op dit forum die hier meer uitleg over kunnen geven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 01:03

frunnik schreef:
Zolang je proef nog niet begonnen is zou het wel mogen, maar het is eigenlijk niet de bedoeling natuurlijk. Je moet namelijk als de jury aangeeft dat je je proef moet beginnen ook in staat zijn om dit binnen een bepaalde tijd te doen.

Ach, zo lang duurt het opstijgen toch ook weer niet. Maar zonder gekheid, ik denk wel dat je vreemd aangestaard word als je doodleuk afstijgt, een stukje naast je paard loopt en vervolgens weer opstijgt om vervolgens aan de proef te beginnen.

Rijd je vaker op de betreffende locatie en heb je steeds hetzelfde probleem, dan zou ik er gewoon eens heen gaan om te oefenen (indien mogelijk).

Citrusss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 02:03

hmm,,..ik vraag me ook wel is af of dat kan, zou wel makkelijk zijn

lhOveSs_siDj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 02:13

ik denk eigenlijk niet dat het mag.. bij een onderlingen wedstrijd zullen ze er niet zo streng in zijn maar bij een officiele wedstrijd denk ik niet dat je dat kan doen.. (heb het ook namelijk nog nooit gezien) maar miscien kunnen jury leden hier beter op reageren

Jip_123

Re: afstappen tijdens dressuurproef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 10:14

Bedankt voor jullie reacties! Het mag dus in principe wel? (ondanks dat dan iedereen naar je gaat kijken )

Citaat:
Rijd je vaker op de betreffende locatie en heb je steeds hetzelfde probleem, dan zou ik er gewoon eens heen gaan om te oefenen (indien mogelijk).

Ik heb er 1 x eerder een wedstrijdje gehad, dat ging super! Ze deed in de bak heel normaal en ik kon gewoon mijn proef rijden.
Omdat ik er dus weer een wedstrijd zou hebben ben ik er weer naar toe gegaan en ben daar gaan rijden. Mijn pony was nu wel aan het klieren (niet zo erg als op de wedstrijd). Maar er was ook een vrouw haar paard aan het scheren, paard deed wat vervelend, rouw begon te schreeuwen... en daar kan mijn pony echt niet tegen.. Toen werd ze nog nerveuzer, dus ik haar ff rustig gemaakt en toen ben ik ook weer weg gegaan, aangezien ik de wedstrijd hier ook nog moest rijden!
Maar mijn pony zat gewoon enorm te klieren, doet ze vaker op onbekend terrein..

Citaat:
ik denk wel dat je vreemd aangestaard word als je doodleuk afstijgt,

Als dat het enige is...

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 10:37

Ik heb eigenlijk nooit geweten dat het wel mocht. Mss voordat je hebt gegroet wel?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 10:43

zoek het eens op in het reglement, en zet dat even hier neer, dan kunnen we gegrond erover praten.

Jip_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 18:46

Citaat:
zoek het eens op in het reglement

In het proevenboekje staat niets volgens mij... Ik zal nog es goed kijken.
Maar ik heb mijn vraag hier niet voor niets op gezet he!

_Madelon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:18

Kijk is in het regelement op de KNHS site.
Ik heb verder ook geen idee of het mag.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:28

DIt stukje gaat over het afstijgen TIJDENS de proef:

Citaat:
Afstijgen
Indien een deelnemer tijdens een proef vrijwillig afstijgt, wordt dit beschouwd als vrijwillige beëindiging van de proef en als zodanig behandeld in de toekenning van verliespunten.

Dit is niet van toepassing indien de deelnemer afstijgt omdat het paard in het gevoel van de deelnemer onregelmatig of kreupel is en hij/zij het om die reden niet verantwoord acht de proef te vervolgen. Indien de (voorzitter van de) jury nog geen (bel)signaal hiervoor had gegeven, dient de deelnemer, alvorens de ring te verlaten, met de (voorzitter van de) jury te overleggen en het waarom van het afstijgen te verklaren. De proef wordt wel als beëindigd beschouwd.

Dit is eveneens niet van toepassing indien het afstijgen het gevolg is van een breuk in het harnachement op zo’n wijze dat de veiligheid van paard en deelnemer in gevaar wordt gebracht. De proef wordt wel als beëindigd beschouwd.

Dit stuk over het verkennen van de rijbaan:

Citaat:
Artikel 130 Verkennen van de rijbaan

In de klassen B, L1 en L2 mag de deelnemer bij het verkennen altijd de ring betreden.
Vanaf de klasse M1 is het verkennen van de ring zowel bij outdoor- als bij indoorwedstrijden in principe niet toegestaan op een andere wijze dan door het rijden langs de buitenzijde van de ring.
Indien er geen ruimte is om bij het verkennen volledig rond de ring te kunnen rijden, dan mag de combinatie de ring betreden en alsdan verkennen. Dit geldt voor zowel indoor- als outdoorwedstrijden.
In dit laatste geval hoeft de ruiter na het signaal om te beginnen de ring niet opnieuw te verlaten.
Het verkennen van de ring en het rijden langs de buitenzijde van de ring is toegestaan in stap, draf of galop.

Het verkennen van de rijbaan is in de klassen B tot en met L2 aan de eerste deelnemer van een rubriek en eveneens de eerste deelnemer na elke in het programma opgenomen pauze toegestaan vanaf ten hoogste 2 minuten vóór het begin van de betreffende rubriek.
De daaropvolgende deelnemers mogen de rijbaan verkennen in het tijdbestek liggend tussen het moment dat de voorgaande combinatie heeft afgegroet en het moment waarop het protocol van die combinatie door de jury wordt afgesloten en deze het startteken geeft.
Nadat het (bel)signaal tot starten door de (voorzitter van de) jury is gegeven, dient de combinatie binnen 45 seconden bij A de proef te beginnen.

Indien een deelnemer van de gelegenheid tot het verkennen van de rijbaan geen of slechts beperkt gebruik maakt, dient deze binnen 45 seconden met de proef te beginnen, nadat het (bel)signaal door de (voorzitter van de) jury is gegeven.

Onder géén voorwaarde mag een deelnemer - op straffe van uitsluiting - de ring betreden behalve voor het rijden van zijn proef in de wedstrijd, met uitzondering van het hierboven in dit artikel bepaalde.

De afgevaardigde en bij diens ontstentenis de (voorzitter van de) jury mag, indien de omstandigheden daartoe aanleiding geven, gemotiveerd een uitzondering op deze regel maken; hij/zij dient een dergelijke uitzondering onder opgave van redenen te vermelden in zijn/haar rapport.

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:26

als je van de paard afstapt betekend dus vrijwillig verlaten. dus dat kost 2 wp.

dat had ik op 6 nov en me paard wou er niet langst de bakrand en ik heb zich vrijwillig verlaten en ik kon ook niks aan doen.... dus 2 wp kwijt

Loveable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:32

Oh dat wist ik niet.. goed dat ik dat weet nu!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 10:27

fury_berber schreef:
Citaat:
zoek het eens op in het reglement

In het proevenboekje staat niets volgens mij... Ik zal nog es goed kijken.
Maar ik heb mijn vraag hier niet voor niets op gezet he!

het reglement is ook niet hetzelfde als het dressuurboekje en als jde regels van WD eens doorleest zie je dat je EERST iets opzoekt in een reglement en dan pas - als er nog onduidelijkheid is - een vraag stelt.

En het stond dus overduidelijk in het reglement dus hier een slotje.