Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
frunnik schreef:Zolang je proef nog niet begonnen is zou het wel mogen, maar het is eigenlijk niet de bedoeling natuurlijk. Je moet namelijk als de jury aangeeft dat je je proef moet beginnen ook in staat zijn om dit binnen een bepaalde tijd te doen.
Citaat:Rijd je vaker op de betreffende locatie en heb je steeds hetzelfde probleem, dan zou ik er gewoon eens heen gaan om te oefenen (indien mogelijk).
Citaat:ik denk wel dat je vreemd aangestaard word als je doodleuk afstijgt,
Citaat:zoek het eens op in het reglement
Citaat:Afstijgen
Indien een deelnemer tijdens een proef vrijwillig afstijgt, wordt dit beschouwd als vrijwillige beëindiging van de proef en als zodanig behandeld in de toekenning van verliespunten.
Dit is niet van toepassing indien de deelnemer afstijgt omdat het paard in het gevoel van de deelnemer onregelmatig of kreupel is en hij/zij het om die reden niet verantwoord acht de proef te vervolgen. Indien de (voorzitter van de) jury nog geen (bel)signaal hiervoor had gegeven, dient de deelnemer, alvorens de ring te verlaten, met de (voorzitter van de) jury te overleggen en het waarom van het afstijgen te verklaren. De proef wordt wel als beëindigd beschouwd.
Dit is eveneens niet van toepassing indien het afstijgen het gevolg is van een breuk in het harnachement op zo’n wijze dat de veiligheid van paard en deelnemer in gevaar wordt gebracht. De proef wordt wel als beëindigd beschouwd.
Citaat:Artikel 130 Verkennen van de rijbaan
In de klassen B, L1 en L2 mag de deelnemer bij het verkennen altijd de ring betreden.
Vanaf de klasse M1 is het verkennen van de ring zowel bij outdoor- als bij indoorwedstrijden in principe niet toegestaan op een andere wijze dan door het rijden langs de buitenzijde van de ring.
Indien er geen ruimte is om bij het verkennen volledig rond de ring te kunnen rijden, dan mag de combinatie de ring betreden en alsdan verkennen. Dit geldt voor zowel indoor- als outdoorwedstrijden.
In dit laatste geval hoeft de ruiter na het signaal om te beginnen de ring niet opnieuw te verlaten.
Het verkennen van de ring en het rijden langs de buitenzijde van de ring is toegestaan in stap, draf of galop.
Het verkennen van de rijbaan is in de klassen B tot en met L2 aan de eerste deelnemer van een rubriek en eveneens de eerste deelnemer na elke in het programma opgenomen pauze toegestaan vanaf ten hoogste 2 minuten vóór het begin van de betreffende rubriek.
De daaropvolgende deelnemers mogen de rijbaan verkennen in het tijdbestek liggend tussen het moment dat de voorgaande combinatie heeft afgegroet en het moment waarop het protocol van die combinatie door de jury wordt afgesloten en deze het startteken geeft.
Nadat het (bel)signaal tot starten door de (voorzitter van de) jury is gegeven, dient de combinatie binnen 45 seconden bij A de proef te beginnen.
Indien een deelnemer van de gelegenheid tot het verkennen van de rijbaan geen of slechts beperkt gebruik maakt, dient deze binnen 45 seconden met de proef te beginnen, nadat het (bel)signaal door de (voorzitter van de) jury is gegeven.
Onder géén voorwaarde mag een deelnemer - op straffe van uitsluiting - de ring betreden behalve voor het rijden van zijn proef in de wedstrijd, met uitzondering van het hierboven in dit artikel bepaalde.
De afgevaardigde en bij diens ontstentenis de (voorzitter van de) jury mag, indien de omstandigheden daartoe aanleiding geven, gemotiveerd een uitzondering op deze regel maken; hij/zij dient een dergelijke uitzondering onder opgave van redenen te vermelden in zijn/haar rapport.
fury_berber schreef:Citaat:zoek het eens op in het reglement
In het proevenboekje staat niets volgens mij... Ik zal nog es goed kijken.
Maar ik heb mijn vraag hier niet voor niets op gezet he!