Starten; hoe gaat dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liesje89

Starten; hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 14:51

*is Wanhopig

Binnenkort ga ik mijn eerste wedstrijd rijden, maar ik heb geen idee hoe dat allemaal in z'n werk gaat.

- Wat moet je in hemelsnaam met je startcoupons doen?
    - Wat doe je nadat je je paard hebt uitgeladen
      + Moet je je ergens gaan melden ofzo?

Ik heb werkelijk géén idee...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Starten; hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:54

Startcoupon moet je van te voren opsturen naar de organisatie.
Als je aankomt meld je je bij het secretariaat of de ringmeester, kun je meteen zien of het in of uitloopt. Als je je paard van de trailer af haalt zadel je op en ga je losrijden.

Liesje89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 14:59

Bij de startcoupons doe je ook meteen het inschrijfgeld? of betaal je dat wanneer je je meld bij het secretariaat?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:04

Is het een officiele wedstrijd of een onderlinge wedstrijd?

Officiele wedstrijd:
Je geeft je bij het secretariaat van je ponyclub of rijvereniging op. Zij regelen ook de financiën en je coupon.
Dan krijg je een startlijst (of die staat op internet op www.startlijsten.nl of ergens anders).
Je rekent 10 combinaties per uur.
Dan kom je aan op het terrein. Als je er nog nooit geweest ben, dan kan je het beste even kijken waar je los moet rijden. Dan kan je ook meteen zien of er veel uitvallers zijn of dat ze bijvoorbeeld in- of uitlopen.
Nou, dan ga je je paard opzadelen en losrijden. Ze roepen dan vanzelf om wanneer je de ring in moet.

Onderlinge wedstrijd:
Zelf opgeven. En meestal ook zelf betalen voor aanvang (dus als je er bent, eerst even betalen). En dan hetzelfde als hierboven.
Kijken waar je los moet rijden en meteen kijken hoe ver ze zijn. En dan opzadelen en losrijden.

Bij een officiële wedstrijd zorgt je rijvereniging of ponyclub ervoor dat je coupons op wedstrijd er zijn. Bij een onderlinge wedstrijd maken ze meestal zelf blaadjes, waar je naam op staat.

Veel succes op de wedstrijd! En als het nog niet duidelijk is of je wilt meer weten, dan roep maar.

Van

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:24

Vonnie84 schreef:
Is het een officiele wedstrijd of een onderlinge wedstrijd?

Officiele wedstrijd:
Je geeft je bij het secretariaat van je ponyclub of rijvereniging op. Zij regelen ook de financiën en je coupon.
Dan krijg je een startlijst (of die staat op internet op www.startlijsten.nl of ergens anders).
Je rekent 10 combinaties per uur.
Dan kom je aan op het terrein. Als je er nog nooit geweest ben, dan kan je het beste even kijken waar je los moet rijden. Dan kan je ook meteen zien of er veel uitvallers zijn of dat ze bijvoorbeeld in- of uitlopen.
Nou, dan ga je je paard opzadelen en losrijden. Ze roepen dan vanzelf om wanneer je de ring in moet.

Onderlinge wedstrijd:
Zelf opgeven. En meestal ook zelf betalen voor aanvang (dus als je er bent, eerst even betalen). En dan hetzelfde als hierboven.
Kijken waar je los moet rijden en meteen kijken hoe ver ze zijn. En dan opzadelen en losrijden.

Bij een officiële wedstrijd zorgt je rijvereniging of ponyclub ervoor dat je coupons op wedstrijd er zijn. Bij een onderlinge wedstrijd maken ze meestal zelf blaadjes, waar je naam op staat.

Veel succes op de wedstrijd! En als het nog niet duidelijk is of je wilt meer weten, dan roep maar.

dat is dus niet bij elke rijvereniging zo.
Ik moet mijn coupons zelf opsturen. het adres kun je meestal wel vinden op het vraagprogramma (www.startlijsten.nl)
als je aankomt ga je eerst naar het secretariaat en daar betaal je het inschrijfgeld.
en dan kun je gaan opzadelen en inrijden, de ringmeester roept vanzelf wie er aan de beurt is

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:40

Inschrijven

Hoe weet ik wanneer er een wedstrijd is?
Je kunt op diverse manieren data van officiële wedstrijden vinden.

De KNHS geeft om de week een tijdschrift uit (de Paard & Sport) waarin de wedstrijdkalender per regio is opgenomen. Deze kalender staat ook op de site van de KNHS, http://www.KNHS.nl, onder Sport & Wedstrijden -> Wedstrijdkalender -> Breedtesportkalender. Vaak hebben ook de regiosites en de sites van de kringen een wedstrijdkalender. In deze kalender staat onder andere:
aantal proeven of parcoursen
eventuele klassen
overige bijzonderheden
telefoonnummer
Je kunt ook via http://www.startlijsten.nl vraagprogamma's van wedstrijden bekijken.
Ook de websites van de verenigingen hebben meestal wel een wedstrijdkalender.

Hoe moet ik me inschrijven?
Als je je wil inschrijven voor een wedstrijd, stuur je je startcoupons volledig ingevuld (datum, plaats, klasse) naar het secretariaat van de vereniging. Het adres staat altijd in het vraagprogramma vermeld, je kunt het vaak ook vinden via http://www.KNHS.nl -> KNHS -> Verenigingen. Als je kort voor de wedstrijd nog wil inschrijven, kun je het beste even bellen of er nog plaats is. Zorg dat de envelop voldoende gefrankeerd is (> 2 coupons = 78 cent). Sommige verenigingen schrijven hun ruiters gezamenlijk in; in dat geval kun je het beste bij je club navragen wat de afspraken zijn. Omdat paard rijden steeds populairder is geworden, zijn ook de wedstrijden steeds eerder vol. Drie maanden vooraf al moeten inschrijven is zeker geen uitzondering.

Hoe weet ik hoe laat ik moet starten?
Steeds minder verenigingen sturen de startlijsten nog op; meestal worden ze gepubliceerd op http://www.startlijsten.nl of op de eigen website. Houd het dus zelf in de gaten, vaak verschijnen ze circa een week van tevoren. Als je speciale wensen hebt (bv omdat je twee paarden start), is het aan te raden om een briefje bij de coupons te doen. Verenigingen hebben vaak ook een belavond waar je nog starttijden kunt navragen en wijzigingen kunt doorgeven.

Hoeveel inschrijfgeld moet ik betalen?
Het inschrijfgeld staat altijd vermeld in het vraagprogramma. De hoogte hiervan bepaalt de minimum prijzenschaal die moet worden gehanteerd. Het is niet toegestaan om behalve inschrijfgeld nog andere vergoedingen zoals parkeergeld en administratiekosten aan de deelnemers in rekening te brengen. Dit geldt niet voor deelnemers die niet tijdig hebben ingeschreven of betaald; daarnaast mag er wel stallingskosten en een borg gevraagd worden. Een borg moet worden terugbetaald als de deelnemer gestart is. Soms staat er ook in het vraagprogramma vermeld dat het inschrijfgeld vooraf moet worden betaald; als dit niet gebeurt, kan je inschrijving vervallen.

Hoe werkt een wachtlijst?
Als een rubriek vol is, houdt het secretariaat vaak een wachtlijst bij, zodat er bij uitvallers anderen de kans kan worden gegeven om alsnog te starten.

Hoe moet je je afmelden?
Als blijkt dat je niet kunt meedoen aan een wedstrijd waarvoor je hebt ingeschreven, moet je dit zo snel mogelijk melden aan de vereniging zodat anderen de kans krijgen om in jouw plaats te starten. Bel of mail ze dus zodra je weet dat je niet meedoet.

Als je je afmeldt voordat de inschrijvingstermijn (die staat in het vraagprogramma) is gesloten, hoef je geen inschrijfgeld te betalen. Daarna blijf je ALTIJD het inschrijfgeld verschuldigd, al gaan sommige verenigingen daar coulant mee om. Als je je niet uiterlijk 24 uur van te voren afmeldt, kan de vereniging besluiten dit te melden bij de KNHS die hiervoor een boete kan opleggen. In het verleden gold dat deze boete niet werd geheven bij het overleggen van een dierenarts- of huisartsverklaring maar deze regel is niet langer opgenomen in de reglementen. Overigens kunnen in het vraagprogramma andere tijden en afspraken zijn gemaakt.

Online inschrijven?
Er zijn op dit moment twee sites waar verenigingen het inschrijven online kunnen laten plaats vinden maar in de meeste gevallen moeten dan nog steeds coupons worden opgestuurd. Meer informatie hierover kun je op betreffende sites vinden.

http://www.inschrijfsysteem.nl
http://www.startlijsten.nl

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:06

Heinekengirl schreef:
Bij de startcoupons doe je ook meteen het inschrijfgeld? of betaal je dat wanneer je je meld bij het secretariaat?

Inschrijfgeld betaal je op de wedstrijd zelf, idd bij het secretariaat.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:19

Ik start morgen ook voor de allereerste keer!
Gelukkig bij mn eigen vereniging.

Het begint al goed; ik ben helemaal vergeten ben om de startcoupon op te sturen. Ik heb al wel gezien dat ik op de startlijst sta.
Zou ik de coupon gewoon morgen bij inschrijving in kunnen leveren?

ginniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:37

beantsje schreef:
Ik start morgen ook voor de allereerste keer!
Gelukkig bij mn eigen vereniging.

Het begint al goed; ik ben helemaal vergeten ben om de startcoupon op te sturen. Ik heb al wel gezien dat ik op de startlijst sta.
Zou ik de coupon gewoon morgen bij inschrijving in kunnen leveren?

dat kan meestal nog .

Als ik op wedstrijd ga gaat het zo.
als ik aan kom op de wedstrijd aanmelden daar betalen we en moeten we meestal paspoort laten zien als dat inordde is ga ik naar m'n pony
lekker effe in rijden en dan roept de ringmeester me voor m'n proef .

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:18

O ja, paspoort mee, goed dat je het zegt!!
(die ligt bij het trailer-kenteken maar wij zitten op loopafstand van de manege.)