Wedstrijdnaam en meebetalen vraagje.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BellyBel

Wedstrijdnaam en meebetalen vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 23:51

Hooi,

Ik heb een aanbod gekregen om een paardje te gaan rijden. Die ik dan moet uit brengen op wedstrijden. Alleen ik vind de naam helemaal niks! Het is echt een verschrikkelijke naam, ik zeg hem niet ivm dat het niet mijn eigen paardje is, en ik weet ook niet als de eigenaar wil dat ik de naam van zijn paard op internet noem. Maar gaat dat makkelijk Als je paard bv. in Real Life Bink heet en je wilt op wedstrijden: Wish me good luck (oke is ook niet echt een wauw naam maar even als vb.)

En die eigenaar vraagt 60,- vergoeding. IVM de ijzers en kalkoenen enz. die dan nodig zijn als je wedstrijden gaat starten, en ook het startgeld, de extra entingen enz. Ik woon in het oosten..

In ieder geval alvast bedankt!
Ik weet trouwens ook niet of het hier goed staat.

Groetjes

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 00:12

Hi hi, mijnes heet i.r. Let's get a coat Lester, dus roepnaam is gewoon Lester. Moest wel erg lachen toen ik dat voor het eerst zag. Maar kan je het niet gewoon afkorten ofzo of omvormen tot een uitspreekbare naam?
Enne, de eigenaar heeft jou toch benaderd om zijn paard te gaan rijden? Dan lijkt het me logisch dat hij voor de kosten opdraait.
Of zoek je een bijrijdpaard en heeft hij jou er een aangeboden?

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 00:19

Bij het aanvragen van een startkaart kun je heel eenvoudig een sportnaam aangeven. De stamboeknaam wijzigen wordt ingewikkelder.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 00:22

Ja hoor, je kunt je paard op wedstrijden onder een andere naam laten uitkomen dan de naam die op papier (of paspoort) staat. Die wedstrijdnaam vul je dan op het aanvraagformulier in onder 'sportnaam'. Geen probleem.

De merrie van mijn zusje heet op haar startkaart ook heel anders dan op papier. De stamboeknaam vond ze niet zo goed bij haar passen.

Ik verplaats je topic trouwens even naar WD.

BellyBel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 00:55

Oke, bedankt.. Want iemand zij dat dat heel moeilijk was, maar volgens mij is het juist zo simpel als wat.

Ik zoek zelf een bijrijdpaardje, en toen heeft die eigenaar mij dus wat aangeboden. Maar is 60,- een normaal prijsje? Of is dat wat te veel? Ik mag er verder alles mee.

Gulpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 01:25

60 per maand? per wedstrijd? of eenmalig?

BellyBel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 01:30

60 per maand, voor de extra entingen de ijzers de verzorging van de ijzers evt. kalkoenen enz. wat ze extra bij moet betalen omdat ik met die pony naar concour ga. Maar ik vind het zelf wel behoorlijk wat, omdat ik natuurlijk me eigen concour kleding betaal. En ik weet niet wie het startgeld en de startkaart betaald en hoe het zit met die coupons.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 01:32

Het is wel moeilijker als ze al eens een andere sportnaam heeft gehad. Dan zou je die ook moeten moeten aanhouden.

BellyBel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 01:37

Volgens mij heeft ze die nog niet gehad.. Ze is 4 namelijk..

BillyJean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 01:43

Mijn bijrijder betaalt meer en dan ook nog haar eigen startkaart- coupons en wedstrijdinschrijfgeld en is daar dik tevreden mee! Maar rijdt verder ook minstens 1x in de week. Ik sta wel op een vrij dure stal/accomodatie, dat telt ook mee natuurlijk, daar kan ze gebruik van maken.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 01:46

hmm.. 60 euro.. de entingen zijn 2 keer in het jaar en kalkoenen is 1 keer kopen en dan kan je dr wel een tijdje tegenaan!!! naja.. ik weet niet.. ik heb het zo geregeld dat ik daar verder alles deed.. (paarden inrijden, stallen mesten (7), poetsen, alles netjes houden zeg maar) en ik ruil daarvoor krijg ik 3 keer p/week priveles en 1 paard voor op wedstrijden en voor dat paard zorg ik ook voor dekens, halsters, hoofdstel beschermers evt voedingsmiddelen. Maar de paarden van hemzelf die ik inrijdt breng ik dan ook uit.. Nou kan dat bij jou misschien niet... maar misschien kun je wel de stal mesten ter hulp.. ik weet niet of ik 60 euro veel vind.. maar ik vind wel dat hij de entingen en kalkoenen niet bij het maandelijkste bedrag moet tellen omdat de entingen 2 keer p/jaar zijn en de kalkoenen misschien 1 malig!!

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 08:06

Voor 60 euro kun je bij lange na niet zelf een paard onderhouden.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:02

Maar het is wel veel geld! Wij betaalden de startgelden en de ijzers.
Entingen moeten toch, of het paard nu wel of niet start! die kosten behoren dus voor de eigenaar, de smit betaalden we dus gedeeltelijk omdat wij liever ijzers hadden en de eigenaar liever alleen bekappen.
Startkaart betaalde de eigenaar en wij het lidmaatschap en de lessen vd rijvereniging. Tandarts, eigenaar. Vervoer e.d. regelden we zelf en als wij niet konden ging de eigenaar mee.

Ik denk dat je nog even voor jezelf alles op een rijtje moet zetten en kijken wat het in jouw ogen per maand mag kosten. €60,00 lijkt me igg teveel voor wedstrijden.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:18

60 euro is heel erg weinig. Mijn eigen paard kost me per maan ongeveer 400 euro, dus ik vind niet dat we moeten gaan piepen dat het veel geld is. Ze mag er wedstrijden mee gaan rijden en het dan volgens mij ook een beetje als eigen paard gaan beschouwen. Dan is 60 euro een schijntje. Als ik me hier kwee keer in de maand inschrijf en in totaal 4 proeven rij, ben ik ook al 32 euro kwijt....

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:34

Als je alleen moet betalen voor de extra kosten vd ijzers, entingen ed, zou je bijvoorbeeld ook af kunnen spreken dat je dat precies betaald, dat je dat eerst uitrekent.

Hoe vaak mag je erop rijden? Wat mag je ermee doen?

Ik heb vroeger een pony geleased, daar betaalde ik 175 gulden voor, maar die was volledig van mij. Hij kreeg voer, werd in en uit het land gehaald, door de eigenaar bekapt. Ik was verder de enige die er wat mee deed. maar al het extra gebeuren, extra voer, ijzers was voor mijn rekening.

Olly_Beau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:39

Hoi,

Ik rijd zelf regelmatig paarden voor andere mensen. Met deze mensen heb ik afgesproken dat zij alle kosten betalen, dus ook wedstrijden en lessen, ALLES. ik hoef alleen maar te rijden. Ik denk dat als ze jou graag willen zij voor de kosten moeten zorgen, jij steekt er je tijd al in lijkt mij. Als zij graag willen dat dat paard in de wedstrijden komt dan zullen ze er at voor moeten doen, in de meeste gevallen betalen deze mensen jou zelfs nog om te rijden. Kijk maar naar de toppers, die betalen ook niet om een paard voor een ander te rijden......

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:58

Ik heb nog nooit betaald om een paard te rijden en ze zijn allemaal 'alsof ze van mezelf zijn' geweest, mocht er alles meedoen. In sommige gevallen kreeg ik betaald.

Ik kan me nog voorstellen dat sommige eigenaren willen dat je zelf de startkaart en het startgeld betaald, als hij van hen niet per se op wedstrijd hoeft en jij wilt graag.

Ik zou eens rondvragen of het bij jullie in de omgeving gebruikelijk is (in de Randstad wel, las ik op Bokt) maar bij mij in de regio zie je wel veel advertenties voor betaalde verzorgpaarden maar dat doen alleen de mindere ruiters want iedereen die iets of wat kan rijden kan hier een gratis paard vinden (als je dus zelf al niet betaald wordt )

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:00

Je moet het zelf even op rijtje zetten. Kan jij hem hoger in de sport krijgen? Of is het vooral voor eigen vermaak? Wordt het paard later verkocht?
Want als jij hem met 7jr in Z2 zit en hij verkoopt hem voor 10x zoveel en jij betaald HEM voor het trainen en waardevermeerding van dat paard is niet juist.
Jij moet er wel flink aantal uren in steken, vergeet dat niet!

Ik heb ook keer LUS-Hengst uitgebracht en de eigenaar betaalde alle kosten! Okeej, paar keer hebben mn ouders naar wedstrijd gereden omdat ze niet kon.
Maar je bent er aantal keer per week, zoveel uur per week rijden, met wedstrijd hele dag bezig ect ect.

Zelfs de echte profs. vragen er geld voor!

Op mn werk krijg ik nu €5,- per uur, ook werk in paarden (rijden, longeren, losgooien, opstrooien).
En jij betaald dan €60,- per maand? Voor een last van het verzorgen uit zijn handen te nemen?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:05

Dit blijft een eindeloze discussie, wie betaalt wie voor het rijden en uitbrengen van een paard. In mijn ogen is het zo dat degene die er het meeste bij gebaat is de ander betaalt. Ik kan uit het bericht van TS niet halen hoeveel ervaring ze heeft en of ze al eerder wedstrijden heeft gereden. Als dat niet het geval is zou ik het zeer onredelijk vinden als de eigenaar haar zou moeten betalen. Zoals ik het begrijp gaat het hier om iemand die op zoek is naar ene paard dat ze graag wil uitbrengen. Dan vind ik het niet meer dan logisch dat ze in ieder geval zelf alle wedstrijdkosten betaalt en een kleine bijdrage in de kosten van ijzers en entingen vind ik eigenlijk ook niet raar.
Ik denk wel dat je goede afspraken moet maken over eventuele verkoop en een percentage van de opbrengst.

Ik heb zelf een paard gestart in het springen voor een vriendin, waarbij zij de lessen, wedstrijdkosten en vervoer betaalde, maar toen ik datzelfde paard in de dressuur uitbracht omdat ik graag een 2e Z dressuurklassering wilde halen waren die kosten voor mij.

Faline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:07

Olly_Beau schreef:
Hoi,

Ik rijd zelf regelmatig paarden voor andere mensen. Met deze mensen heb ik afgesproken dat zij alle kosten betalen, dus ook wedstrijden en lessen, ALLES. ik hoef alleen maar te rijden. Ik denk dat als ze jou graag willen zij voor de kosten moeten zorgen, jij steekt er je tijd al in lijkt mij. Als zij graag willen dat dat paard in de wedstrijden komt dan zullen ze er at voor moeten doen, in de meeste gevallen betalen deze mensen jou zelfs nog om te rijden. Kijk maar naar de toppers, die betalen ook niet om een paard voor een ander te rijden......

Wat een onzin!
Je kunt de hobbymatige ruiter onmogelijk vergelijken met de proffessionele ruiters! Die (financiele-) situatie ligt heel anders!
Het is ook voor háár pleziertje dat ze dat paard kan gaan rijden en ook nog wedstrijden mag rijden.
Ik vind het niet meer dan normaal dat je als wedstrijd ruiter zelf in ieder geval voor de wedstrijdspecifieke kosten zorgdraagt als je een andermans paard daarvoor mag gebruiken.
Die eigenaar moet toch ook voor zijn paard betalen?
Als ze nou alleen recreatief reed en wat trainde, dan was het verhaal nog iets anders, maar ik vind het eigenlijk bijna asociaal dat sommige mensen vinden dat de eigenaar overal maar heel dankbaar voor moet zijn en voor alle (bijkomende) kosten moet opdraaien.
In de proffesionele wereld gaat overigens ook niet voor niks de zon op. Waarom denk je dat alleen de topruiters de toppaarden rijden?

[edit] @ Lielle
Zo zie ik het ook ja!

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:12

Sammie schreef:
Het is wel moeilijker als ze al eens een andere sportnaam heeft gehad. Dan zou je die ook moeten moeten aanhouden.

Ook die kun je laten veranderen (overigens wel tegen betaling).

Curly85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:21

Ik sluit me echt aan bij Volcano, wat een onzin dat iedereen heir maar roept dat de eigenaar alles moet betalen INCL de bijrijder. Als dat vaste prik zou worden zijn er weinig paardeneigenaren die het doet en kunnen ze allemaal terug naar de manege waar je ook betaald voor de lessen. het is daar ook niet zo dat ze je betalen kom op. Mijn verzorgster rijdt keurig maar betaalkd gewoon haar eigen lessen en wedstrijden. Op de manage moest ze ook betalen en een paard is niet gratis. Het is duidelijk dat de meeste die dit roepen zelf geen paard hebben en de kosten niet kennen

Overigens kun je inderdaad de namen gewoon veranderen. Stamboeknaam zou ik laten maar inderdaad wedstrijdnaam kun je zelf kiezen. Anders was ik onder I gestart aangezien mijn paard geen naam heeft Verder is 60 euro alleen voor ijzers, kalkoenen en entingen te veel maar ik denk dat ze gewoon een stukje stalling aan je vragen. Logisch als je dit paard vaker gaat doen. Je kunt misschien wel een deal sluiten dat ze je startkaart aanvragen voor dit bedrag en 1x in de maand een wedstrijd. Dat zou schappelijk zijn.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:53

Karin schreef:
Ja hoor, je kunt je paard op wedstrijden onder een andere naam laten uitkomen dan de naam die op papier (of paspoort) staat. Die wedstrijdnaam vul je dan op het aanvraagformulier in onder 'sportnaam'. Geen probleem.

Ja, alleen soms gaat het ff fout en heb je voor een wedstrijd je oude naam weer.
Had een vriendin van mij iig wel, de ene keer was het de gewone naam, maar ook heel soms de stamboeknaam (die ze dus niet wilde.)

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:23

Bij ons kost vierkant op ijzers voor een pony al snel 75 a 80 euro, dan moet je elke 6 tot 8 weken beslaan.
De entingen zijn 2x per jaar in totaal ongeveer 70 euro. Aan kosten zou je dus komen op zo'n 40 tot 50 euro per maand.
Op zich is 60 euro dus niet zo'n heel onredelijk bedrag.

Ik reed een pony gratis, mocht er mee op les en op wedstrijd, maar alle bijkomende kosten waren voor mezelf (les, ijzers, vervoer, startkaart e.a. wedstrijdkosten). Alleen het onderhoud en het bekappen en de chip en het enten, wat normaal ook hun kosten waren hoefde ik dus niet te doen.

Nu rijd ik bij andere mensen, op goede fok- en sportpaarden. Ik heb nog steeds mijn les- en wedstrijdkosten, maar krijg er heel veel ondersteuning en begeleiding op allerlei manieren en enthousiasme voor terug. Zonder risico's en onderhoudskosten van een eigen sportpaard, wat ik dus ook niet aan heb hoeven schaffen.

Het is heel mooi als je zo goed gaat rijden dat ook de (vereniging) les- en/of wedstrijdkosten en misschien zelfs de trainingstijd vergoed wordt, maar als je zelf een paard zou moeten kopen, dan heb je standaard de stallingskosten, dierenarts, hoefsmid, al het werk en de zorgen en de risico's... Voor 60 euro, heb je dat in mijn ogen heel goedkoop afgekocht, en zou ik niet al een eigen paard hebben, dan zou dat voor mij een prima oplossing zijn.
Eenvoudige weidegang voor mijn pony kost al dat bedrag namelijk...

BellyBel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 14:28

Bedankt voor jullie reactie's ik zal even alles op een rijtje zet voor zover ik wat weet.

Ik had een advertentie op internet geplaats met vraag als iemand een bijrijdpaardje voor mij heeft en daar wil ik de verzorging nog wel bij doen. Het gaat mij voornamelijk om het rijden (ik heb altijd verzorgpony's gehad, voor de verzorging waar ik dan ook op mocht rijden ik mocht dan wel met die pony's alles doen, dat was gratis ik betaalde niet.. en de eigenaar betaalde mij ook niet.. wel als ik ergens aan mee wou doen ofzo waren de kosten voor mij *logisch vind ik*) Ik wil graag meer leren en dus bij de ponyclub, ik heb altijd graag wedstrijden willen rijden alleen ik kon maar niet ivm dat ik het paardje maa rniet vond, me ouders konden mij niet wegbrengen etc. Nu had ik dus een aanbod gekregen (op mijn adv.) dat die mensen nog wel een paardje hebben staan, het is een echte showbink en de eigenaar dacht dat ie nog wat groter zou worden maar hij blijft klein. En daardoor kan de eigenaar er zelf niet op. Ze wil hem wel graag op concoursen hebben lopen, en ik wil graag concoursen rijden. De eigenaar wil hem ook nog gaan beleren voor de kar (is alleen niet zeker) zodat ze hem zelf ook met mennen nog kan uitbrengen. Ik rijd er dan min. 5 keer per week op (2 dagen kan ik niet, ivm laat thuis vanwege school) Verder gaan mijn vrije middagen dan in het paard zitten. En ik neem aan dat ik dan 's avonds ofzo ook nog is naar les moet (je moet toch lid zijn bij een club/vereniging om te mogen starten? Maar bent niet verplicht om er dan ook lessen te volgen, lijkt me wel slim) Maar ik zat dus te denken dat deze kosten voor mij zijn:

* Startgeld, de coupons
* Mijn wedstrijdkleding
* De extra kosten die ze maakt, zodat ik met het paard kan starten

Ik denk ook dat we als zij gaat mennen, de kosten van de ijzers etc. samen moeten betalen. Want ik denk dat als het paard niet op wedstrijden loopt ze ook geen ijzers eronder zet, en ook geen kalkoenen etc. nodig heeft.

De kosten die de eigenaar dus maakt om met mij mee te gaan op concour, en zodat ik wedstrijden kan rijden zijn dan voor mij (vind ik).

Zij rijdt wel elke keer met mij mee.. (dus met haar auto, en haar trailer) IVM dat mijn ouders niet met mij mee kunnen. Denk wel dat mijn moeder ook wel mee gaat maar die heeft het rijbewijs er niet voor om met trailer te mogen rijden..

Ik heb zelf geen enkele wedstrijdervaring. Ja wel met onderlinge wedstrijden mee gedaan maar toch.