Rot Jury

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Toushie

Rot Jury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 19:03

ik ben zo pissig
nou ik zal mijn verrhaal even vertellen.
bij de stal waar ik sta hadden ze vandaag de mollencup daaraan heb ik ddelgenomen in de klasse groen E ik heb eigenlijk een westernpaard waar ik ook western mee rijd een paint horse. nou zulk je denken dara ga je toch geen springwedstrijd mee rijden. ik deed 60 cm.
ik had donderdag avond oefenspringen dat is erg slecht gegaan.
- was er afgevallen.
- ben dwars door de hindernis gegaan
- heb twee keer volop op de nek gezeten
- en alles geweigerd. maar uiteindelijk toch alles gesprongen.

Vandaag
nou ik met volle moed vandaag maar wer proberen gister oefenparcour stond er nog nog wat hindernissen die ze eng vond van genomen. ikme paardje helemaal ingevlochten enzo. was er al heel vroeg nou om half 11 parcour verkennen het stond allemaal heel dicht op mekaar en was echt omrijden geblazen. natuurlijk heb ik met cody nog niet zo veel gesprongen en al helemaal geen rare hindernissen zoals dit. nou om half twaalf zadel erop en inrijden. ging er goed. ze wou eerst niet over een kruisje heen toen ging ze achteruit en bijna omhoog. uiteindelijk er overheen gepord maar daarna sprong ze het wel heb ik steiltje en oxer ingesprongen en voor het parcour lekker gestapt. ik was de eerst van mijn klasse van de twee . maarja dat maakt niet uit. heb toen hun omhoog bouwden even laten kijken uhm was nogal asosaal. ik ging der even aan de hindernissen laten kijken mocht niet. reed verkeerd naar de jury vond ze. nou eerste x ben ik tot hindernis 4 gekomen dat was een waaier en ging ze neit overheen. had toen 3 weigeringen.
de herkanding. kwam ik wel in één keer over hindernis 4 maar wou ze echt niet over 5 .
nou ben super trots op mijn westernpaardje. want ze is wel mooi over de oxer en de waaier gegaan. en een witte golf hindernis.
nou hier waar ik zo pissig om ben dit had de jury allemaal over mij,.

- Verkeerd hoofdstel
- Verkeerd bit ?
- zat neit goed.
- trok teveel aan de teuygels
- ging niet snel genoeg op de hindernis af.
- moest nog meer benen geven
- met een westernpaard moet je niet gaan springen( hierop werd ik door der helemaal afgekraakt dat dit geen sport was. )
- nou ja mocht me paard niet bij de hindernis laten staan.
- en red slecht opd e jury af.
- dus was volgens haar heel duidelijk dat ik weigeringen had.
- ik was dus echt heel erg boos toen ik dit hoorde.
- bye the way. ze heeft iedereen af lopen kraken dat dit en dat niet goed was terwijl het nergens op sloeg.
me ma zat ernaast op alles op te schrijven vandaar me ze is er redelijk boos opgeworden

maar ik heb lekker wel de poedelprijs gewonnen een zak meusli.
en volgens jaar mooi weer. sorry maar meot me even afreageren.
maar al op al een redelijk geslaagde dag.
en ik ben super super trots op mijn paardje dat ze toch zo ver us gekomen.
en volgens jaar gaan we voor een heel parcours

groetjes lindsey

whisperramse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:07

euhm tjah, over die opmerking van je paard ben ik het ook niet eens.
maar er zijn bepaalde normen zoals hoofdstellen en teugels die zijn verboden/verplicht.

ook moet je je er niet zo in boos maken, die jury deed wat ie moest doen in feite.
de rest zijn in feite gewoon tips/opmerkingen waar je aandacht aan moet bevestigen bij de volgende keer

_Natasja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:11

Ik heb het idee, dat zowel jij als je paard nog niet helemaal aan een wedstrijd toe was.
Geef dan niet gelijk de jury de schuld.

Niet aanvallend bedoeld!
Maar misschien kun je wel wat mee.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:19

als ik het zo lees waren het puur ook tips van de jury hoor!
zo van: als je nou de volgende keer die dingen anders doet gaat het misschien wel beter.
en inderdaad, als dingen niet lukken, reageer nou eens niet op de jury af, want dat is echt zo ontzettend vermoeiend!

Toushie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 19:27

maar ik ze zat gewoonweg iedereen af te zeiken ach van die moet niej mee doen dat is een haflinger die kan het niet enzo dat was gewoonweg echt super stom. sorry hoor maar dis is nou niet echt ipperig bedoeld vind ik zo.
en meer benen ik kan moeilijk in rengalop op de hindernissen afgaan

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:27

*zucht ...

Film jezelf en kijk nog eens naar het filmpje. Misschien heeft de jury wel een beetje gelijk? Als je paard weigert had j e te weinig druk naar voren.. Die krijg je door meer been te geven.

De opmerking met een westernpaard springen, gaat natuurlijk wel te ver. Maar eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat ze dat heeft gezegd omdat de hindernissen maar 60 cm waren. Dat is voor elk paard nog leuk en goed te doen.

Het spijt me als ik je nu heel erg aangevallen of iets dergelijks voelt, maar ik denk dat de jury in dit geval niet zo heel ongelijk heeft

whisperramse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:32

helemaal eens met Sophie_kurk

KarinvdM

Re: Rot Jury

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:39

Is het weer eens zover? Maar goed, deze keer gaat het eens niet over een dressuurjury.

Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:43

ehhh hoofdstellen en bitten zijn geen voorschriften over volgens mij in de springsport.. daar rijden ze met flinke bitten hoor. opmerkingen over het paard zijn gewoon bullshit daarmag ze niks over zeggen. en springen gaat nou eenmaal niet over stijl

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:51

BrittKitt NATUURLIJK zijn er ook reglementen voor bitten in het springen! En het B-springen kent geen barrage maar stijlpunten over het algemeen. Toch even naar het reglement kijken dus.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:02

Ik ben het met sophie_kurk eens. Aan jouw verhaal te horen was je idd ook nog niet helemaal toe aan een wedstrijd.

Enne.. BrittKitt, er zijn idd ook reglementen voor het springen.
www.knhs.nl, kun je ze allemaal nalezen

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 20:31

Wat jammer dat je goed bedoelde tips opvat als een persoonlijke aanval.....

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 10:08

Tje, wat een goede jury, die heeft er verstand van zo te horen.

Misschien eerst je verlies slikken, daarna les nemen en pas daarna weer eens op wedstrijd. Wat heb je nou voor voorbereiding gehad?

Citaat:
k had donderdag avond oefenspringen dat is erg slecht gegaan.
- was er afgevallen.

Citaat:
natuurlijk heb ik met cody nog niet zo veel gesprongen en al helemaal geen rare hindernissen zoals dit. nou

Of ben je een penny die alleen maar "goed zo meisje" kan aanhoren?
Bij deze dan: harstikke goed hoor, dat je je pony meteen een parcours injaagd zonder voorbereiding van betekenis. Vond hij vast heel erg leuk en is ook zo goed voor zijn vertrouwen.

Toushie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 11:53

amondi schreef:
Tje, wat een goede jury, die heeft er verstand van zo te horen.

Misschien eerst je verlies slikken, daarna les nemen en pas daarna weer eens op wedstrijd. Wat heb je nou voor voorbereiding gehad?

Citaat:
k had donderdag avond oefenspringen dat is erg slecht gegaan.
- was er afgevallen.

Citaat:
natuurlijk heb ik met cody nog niet zo veel gesprongen en al helemaal geen rare hindernissen zoals dit. nou

Of ben je een penny die alleen maar "goed zo meisje" kan aanhoren?
Bij deze dan: harstikke goed hoor, dat je je pony meteen een parcours injaagd zonder voorbereiding van betekenis. Vond hij vast heel erg leuk en is ook zo goed voor zijn vertrouwen.

gen nee. maar ik kan best tegen kritiek
maar uhm dit was gewoon een wedstrijd bij ons op stal zonder kledingvoorschriften enz.
dus ook niet bepaald wat je aan had op je paard.
als ik zou willen mocht ik van mij pard met een westernzadel meedoen.
en over dat ik niet klaar ben voor een wedstrijd.
jongens ik kan best springen hoor.
maar uhm het was voor mij met dit paard de eerste keer dat we aan een wedstrijdje meededen.
en trouwens amondi.
het gaat mij echt niet om verlies. want ookal had ik maar één hindernis genomen nou en?
en ik heb al echt wel wat springlessen gehad. tja en zoals jij zegt me paard in een parcour jagen niet gedaan. maarja als je dat zo vind is het joun idee toch?
en trouwens er was op iedereen wel wat. nou.
ik wist bij me zelf dat ik neit moest denken dat ik een heel parcour kon afleggen en was al heel blij dat ik over die waaier ben gegaan.
en ga me paard niet opjutten door hem zo hard mogelijk op de hinderniss af te sturen en hem helemaal over de zeik helpen als ze het niet durft dus ik met het niet eens met de jury dat ik hem nog meer moest gaan voorwaartsen ze ging al in galop. terwijl ik het parcour gewoon dravend wou doen. sommige dingen vat ik ook heus wel als tips op .
nou keej zou de volgende keer netter op de jury afrijden.
en met les is nog helemaal geen commentaar gegeven over het bit?
dus maar ik kan me voorstellen dat jullie het niet met me eens zijn.
en sorry hoor maar ik blijf gewoon door gaan met springen.
en volgens jaar nog een keer zoals ik zei. en ik weet zelf ook wel dat ik een paar keer niet meegegaan ben met de sprong maar dat was gewoon omdat ik zelf niet dacht dat ze ging springen dus ik eigenlijk een beetje bleef zitten. dus dat ik neit goed zat nja oke kan ik me voorstellen terwijl de meeste toch wel redelijk gingen. nou ik zal zoals als jullie zeggen het met me lesgeefster er over hebben en kijken wat ik van kan maken. van de tips. en ja misschien moet ik nog wat evaring opdone. maar het was voor mij en mijn paard voor de leuk want mijn paard vind het leuk om te springen. en nog even ik heb met de al wel een paar x een parcourt gesprongen hoor wat wel goen ging. maar tja een wedstrijd is heel wat anders. en al die rare hindernissen kent ze niet. dus dat is gewoon een probleem maar metr oefenene komen we der wel denk ik zo.
sophie_kurk . ik voel me niet aangevallen hoor. der is misschien een film gemaakt dus zal is kijken . maar voor mij doen ging me pard al gewoon hard naar voren maar ze kent alle hindernissen niet. en ik wil der der gewoon niet nog harder laten gaan over meer druk geven want het is voor mij en haar de eerste keer. misschien de volgende x maar dat vind ik gewoon nog te. ze kent het niet dsu en ik wil der der niet oveheen gaan drukken dbij een kruisje wat ze kent okeen maar niet over oxers of steiltjes.
maar okee ik zal de rest als tips opvatten. en dan zal ik jullie wel laten weten wat me instructeur van deze opmerkingen vond.

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:13

Heb je überhaupt nog wel plezier in het springen zo...?

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:28

Toushie schreef:
gen nee. maar ik kan best tegen kritiek
maar uhm dit was gewoon een wedstrijd bij ons op stal zonder kledingvoorschriften enz.
dus ook niet bepaald wat je aan had op je paard.
als ik zou willen mocht ik van mij pard met een westernzadel meedoen.
en over dat ik niet klaar ben voor een wedstrijd.
jongens ik kan best springen hoor.
maar uhm het was voor mij met dit paard de eerste keer dat we aan een wedstrijdje meededen.
en trouwens amondi.
het gaat mij echt niet om verlies. want ookal had ik maar één hindernis genomen nou en?
en ik heb al echt wel wat springlessen gehad. tja en zoals jij zegt me paard in een parcour jagen niet gedaan. maarja als je dat zo vind is het joun idee toch?
en trouwens er was op iedereen wel wat. nou.
ik wist bij me zelf dat ik neit moest denken dat ik een heel parcour kon afleggen en was al heel blij dat ik over die waaier ben gegaan.
en ga me paard niet opjutten door hem zo hard mogelijk op de hinderniss af te sturen en hem helemaal over de zeik helpen als ze het niet durft dus ik met het niet eens met de jury dat ik hem nog meer moest gaan voorwaartsen ze ging al in galop. terwijl ik het parcour gewoon dravend wou doen. sommige dingen vat ik ook heus wel als tips op .
nou keej zou de volgende keer netter op de jury afrijden.
en met les is nog helemaal geen commentaar gegeven over het bit?
dus maar ik kan me voorstellen dat jullie het niet met me eens zijn.
en sorry hoor maar ik blijf gewoon door gaan met springen.
en volgens jaar nog een keer zoals ik zei. en ik weet zelf ook wel dat ik een paar keer niet meegegaan ben met de sprong maar dat was gewoon omdat ik zelf niet dacht dat ze ging springen dus ik eigenlijk een beetje bleef zitten. dus dat ik neit goed zat nja oke kan ik me voorstellen terwijl de meeste toch wel redelijk gingen. nou ik zal zoals als jullie zeggen het met me lesgeefster er over hebben en kijken wat ik van kan maken. van de tips. en ja misschien moet ik nog wat evaring opdone. maar het was voor mij en mijn paard voor de leuk want mijn paard vind het leuk om te springen. en nog even ik heb met de al wel een paar x een parcourt gesprongen hoor wat wel goen ging. maar tja een wedstrijd is heel wat anders. en al die rare hindernissen kent ze niet. dus dat is gewoon een probleem maar metr oefenene komen we der wel denk ik zo.
sophie_kurk . ik voel me niet aangevallen hoor. der is misschien een film gemaakt dus zal is kijken . maar voor mij doen ging me pard al gewoon hard naar voren maar ze kent alle hindernissen niet. en ik wil der der gewoon niet nog harder laten gaan over meer druk geven want het is voor mij en haar de eerste keer. misschien de volgende x maar dat vind ik gewoon nog te. ze kent het niet dsu en ik wil der der niet oveheen gaan drukken dbij een kruisje wat ze kent okeen maar niet over oxers of steiltjes.
maar okee ik zal de rest als tips opvatten. en dan zal ik jullie wel laten weten wat me instructeur van deze opmerkingen vond.

Dit bericht is al zoveel beter dan je eerste. Maar er vielen me nog wel een paar dingen op.

Als jij vanuit een rustige galop aankomt, die misschien te rustig is(maar voor jou idee ga je snel omdat je wou draven) dan kom je vaak met te weinig ritme (een te rustige galop dus) op de sprong af, en dan wordt het steeds logischer voor het paard om te weigeren.

Dat je niet meeging met de sprong maakt de tip over jouw houding en zit dus eigenlijk ook wel logisch Kun je makkelijk trainen en vooral in het begin als je niet zeker weet wanneer jouw paard gaat springen gewoon de manen vasthouden.

Ik blijf erbij dat hoogstwaarschijnlijk de jury gelijk had. Jury´s zijn zelf ervaren springers, en jij, als een veel jonger meisje die nog helemaal niet zoveel ervaring heeft kan gebruik maken van de handige tips die een jury geeft. Echt waar, daar leer je alleen maar van... Dus zet die alles beter wetende houding van je af, en luister naar de jury. Ga dan thuis kijken waar je het mee eens bent en ga eraan werken.
Laatst bijgewerkt door Soph12 op 01-01-06 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Iwandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:29

Hallo,
Ik was gister ook bij de Mollencup aan het kijken en heb je zien inrijden, ik heb de jury de opmerkingen niet horen maken maar als ze gezegd heeft dat western rijden geen sport is is dat niet correct.
De rest zijn volgens mij als vrij goedbedoelde tips bedoelt, als ik het zo lees.
Je had inderdaad een wat vreemd zadel en hoofdstel op je pony liggen en ik kan me voorstellen dat de jury daar wat over gezegd heeft.
En als je niet genoeg been geeft, aan de teugels trekt en niet goed zit is het ook niet vreemd dat je pony weigert, ik moet er wel even bij zeggen dat ik je parcoursen niet gezien heb dus daar kan ik niet over oordelen.
Je mag ook niet zomaar als ze aan het verhogen zijn even je pony in de ring aan de hindernissen laten wennen, dat kunnen de andere deelnemers ook niet, daar zou je voordeel van kunnen hebben en dat is niet eerlijk tegenover de andere deelnemers.
Verder weet ik dat deze jury deskundig zat is om daarover te oordelen.
Kortom probeer de tips eruit te halen die ze gegeven heeft en vertel dat tegen je instructeur, je kan vaak zoveel leren van jurycommentaar , alhoewel het soms hard aan kan komen als je het persoonlijk opvat.
Op dressuurwedstrijden gaan mensen zelfs vaak vragen om jurycommentaar, kan je nagaan!

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:45

Helemaal met je eens Iwandy.
De jury zal er vast wel genoeg verstand van hebben anders zou die daar niet zitten.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 18:37

Iwandy schreef:
Hallo,
Ik was gister ook bij de Mollencup aan het kijken en heb je zien inrijden, ik heb de jury de opmerkingen niet horen maken maar als ze gezegd heeft dat western rijden geen sport is is dat niet correct.
De rest zijn volgens mij als vrij goedbedoelde tips bedoelt, als ik het zo lees.
Je had inderdaad een wat vreemd zadel en hoofdstel op je pony liggen en ik kan me voorstellen dat de jury daar wat over gezegd heeft.
En als je niet genoeg been geeft, aan de teugels trekt en niet goed zit is het ook niet vreemd dat je pony weigert, ik moet er wel even bij zeggen dat ik je parcoursen niet gezien heb dus daar kan ik niet over oordelen.
Je mag ook niet zomaar als ze aan het verhogen zijn even je pony in de ring aan de hindernissen laten wennen, dat kunnen de andere deelnemers ook niet, daar zou je voordeel van kunnen hebben en dat is niet eerlijk tegenover de andere deelnemers.
Verder weet ik dat deze jury deskundig zat is om daarover te oordelen.
Kortom probeer de tips eruit te halen die ze gegeven heeft en vertel dat tegen je instructeur, je kan vaak zoveel leren van jurycommentaar , alhoewel het soms hard aan kan komen als je het persoonlijk opvat.
Op dressuurwedstrijden gaan mensen zelfs vaak vragen om jurycommentaar, kan je nagaan!

mm vreemd zadel. ik had een gewoon engels zadel op hoor.
sophie_kurk:
volgende keer misschien wat meer voor de sprong maarja zoals ik al zei. voor mijn paar dis dit helemaal nieuw. en met haar nooit wedstrijd je gesprongen dus wil ik gewoon haar niet over de zeik helpen

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 20:53

waarom ga je meteen een wedstridjje springen, als dit paard amper nog gesprongen heeft?
waarom dan niet wat vaker in de les wat hindernisjes meepakken, dan onder begeleiding ene parcours springen en als dat goed gaat een (oefen) wedstrijdje starten?

ik heb een pony die M springen was, ik kwam van de manegepony's af waarmee ik weleens een parcours gesprongen had, nou denk maar niet dat ik mn eigen pony het hele parcours rondkreeg hoor!
terwijl we beide konden springen(zij met een ervaren ruiter, ik op een manegepony) maar samen ging het toen gewoon nog niet

veel lessen later ging het super!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:11

Regels en Richtlijnen WD (30 november 2005)
Lielle schreef:

Richtlijnen

1) Als je teleurgesteld bent over je wedstrijd, de jurybeoordeling of de vereniging, denk dan eerst na over hoe je dat opschrijft. De paardensport op basisniveau steunt voor het overgrote deel op vrijwilligers en we verwachten dat over iedereen met respect geschreven wordt. Vallen je punten tegen, vraag je dan eerst eens af of die proef nu wel echt zo goed was.

en dat geldt natuurlijk ook voor een springparcours.

Antistar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:45

ik laat mijn paard ook altijd eerst even wennen aan de hindernissen, denk maar niet dat hij er anders overheen springt, en nog ben ik M startgerechtigt, dus ....

Antistar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:45

alhoewel ik hem wel in galop laat wennen..

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 09:42

dat is wel iets anders dan wat TS beschrijft
Citaat:
heb toen hun omhoog bouwden even laten kijken uhm was nogal asosaal. ik ging der even aan de hindernissen laten kijken mocht niet.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:10

Waar doen we zo moeilijk over als we het niet hebben gezien. het zal meer om de manier waarop het gezegd is gaan dan om de punten. Ik kan het me helemaal voorstellen. Het is altijd erg jammer dat als je zelf tevreden bent, iemand anders alles afkeurd. Ik vind het zeker bij een onderlinge wedstrijd jammer als er niets positiefs uit een jury komt. Tuurlijk kloppen de dingen die een jury zegt meestal wel aardig maar je hebt van die mensen die alleen maar een heel rijtje met slechte punten kunnen oprakelen. IPV dat ze gewoon zeggen: het gaat nog niet helemaal goed, ga lekker oefenen en zorg dat je er plezier in houd. Als je ziet dat het een beginnende springer is dan heeft het geen enkel effect om alle minpunten te gaan benoemen.

Toushie: lekker oefenen ik heb ook de eerste 10 parcoursen maar 4 hindernissen gesprongen. Ik had toen al goed les!! Alleen een moeilijk paard. Dus zo gek is het niet. Als het inrijden maar lekker gaat dan komt zo'n parcours vanzelf wel. Spanning en stress maken het altijd moeilijk!!

Zet hem op en laat ze een poepie ruiken volgend jaar!!