ik had gister een klassiek en een tweefasen parcours gereden en het ging echt heel erg goed. mocht de finale rijden vanavond, maar die begon pas om 22.00. ben in verband met het weer niet gegaan, maar vond het wel heel zonde. de heenweg was waarschijnlijk niet zo een probleem geworden, maar de terug weg wel.
zouden jullie het risico met het oog op het weer wel hebben genomen?
ps. ik zag op internet dat er veel afmeldingen waren geweest en ik weet niet of ze het hebben afgelast (daar dachten ze wel aan iig)
Brinkman wint M-rubriek Ruiterdagen Gouden Aar voor ruiter Nuri Dijks van onze sportredactie
31 DECEMBER 2005 - MARIËNHEEM - Nuri Dijks is gisteravond met zijn paard Armani winnaar geworden van de Gouden Aar in de Z/ZZ-rubriek tijdens de 24ste editie van de Sallandse Ruiterdagen. Marco Brinkman uit Twello greep met Tisento de winst in de M-rubriek. De finale-avond in in Mariënheem werd met 750 toeschouwers door het barre winterweer minder goed bezocht dan in voorgaande jaren.
Dijks was met twee paarden vertegenwoordigd in de barrage van de finale. Was het optreden met Paco Rabanne nog niet overtuigend, met Armani maakte hij alles goed. ‘Ik had eerst een paar keer pech, zoals ook in de finale van de M-klasse. Maar nu lukte het eindelijk wel. Een fantastische afsluiting van het jaar’, jubelde Dijks. De inwoner van Haarlo raffelde het parcours af in 33.29 seconden. Daarmee was hij één tiende van een seconde snelle dan de nummer twee Michel Groeneveld (33.40).
Brinkman greep de Gouden Aar in de M-rubriek. De Twellonaar moest als eerste van de negen finalisten beginnen aan de barrage. Zijn tijd van 32,35 seconden in de foutloze rit leek in eerste instantie niet voldoende. De concurrentie - inclusief titelverdediger Steven Veldhuis - beet de tanden echter stuk op de tijd van de 24-jarige ruiter. ‘Ik besefte dat ik als eerste rijder van de barrage een snelle tijd moest neerzetten. Tisento is echter een uitermate geschikt paard voor dit parcours. Hij heeft niet veel vermogen, maar is zeer geschikt voor de lagere rubrieken en daar waar het om tijd gaat.’
Overigens verscheen slechts de helft van de gekwalificeerde finalisten gisteravond aan de start. Het slechte weer speelde de organisatie parten. Van een gedevalueerde finale wilde Ben Haarman, voorzitter van de Stichting Sallandse Ruiterdagen, echter niets weten. ‘Sterker, ik werd net gefeliciteerd met de schitterende finale. Gezien het voorspelde weer is de zaal nog redelijk gevuld. Maar ik begrijp wel dat er ruiters zijn die niet met paard en trailer de weg op willen.’
jammer, maar inderdaad wel een hele verstandige beslissing! wat heb je eraan als je finale rijdt en daarna problemen krijgt op de terugweg... maar, iig gefeliciteerd dat je wel finale had mogen rijden!
Ik was gister wel wezen kijken, maar er lag een flink pak sneeuw toen we weer weg gingen. Alleen met de auto vond ik het al eng genoeg om te rijden, laat staan dat je ook nog met paard en trailer rijdt. Ik kan wel begrijpen dat je dat risico niet wou nemen. Wel jammer hoor, het was ook erg leuk om te zien! Met name in de Z-finale dat het publiek echt mee zit te schreeuwen. Volgend jaar beter