Stressen bij het rijden van een wedstrijd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sansjo

Stressen bij het rijden van een wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 23:19

Hallo allemaal,

Ik vraag me af of er mensen zijn die hetzelfde gevoel hebben als ik als ze een wedstrijd gaan rijden. 1 x per jaar worden er onderlinge dressuurwedstrijden bij ons op de manege gereden. Nu is het zo dat we dan tijdens de les al een paar weken van tevoren gaan oefenen. Al tijdens dit oefenen raak ik al in de stress en mijn paard hierdoor nog veel meer. Tijdens het losrijden loopt hij super maar zogauw ik de dressuurproef moet ga oefenen dan is het helemaal niks meer. Hij gaat zich vasthouden waardoor ik dit ook ga doen. Al met al is dit dus de reden waarom ik dus niet mee doe aan deze wedstrijden. Maar omdat ik 1 x in de manegeles meerijd word ik wel geacht om mee te oefenen hiervoor met dus alle gevolgen van dien. Kom helemaal gestresst van mijn paard af en eindig mijn uurtje rijden van die dag dus niet echt helemaal relaxt terwijl als ik gewoon "voor mezelf"rijd hij super loopt en ikzelf ook relaxed ben. Zijn er meer mensen die dit ook herkennen. En zo ja, en hoe gaan jullie hier dan mee om?

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 23:29

Ik had dat in het begin ook, maar nu niet meer:

- heb schijt aan de jury! (naja, niet helemaal) maar wat kan jou dat nou schelen of je 140 of 170 punten haalt. JIJ moet zorgen dat je fijn rijdt, fijn gevoel bij de proef en 140 punten? jammer dan, volgende keer beter....

- Doe alsof je anky bent, jij bent de beste.. (tijdens de proef vooral, als je dat doet tijdens het inrijden denk ik dat je mederuiters zich ergeren ) ga mooi rechtop zitten, je kan de hele wereld aan! (denk anders dat de jury géén paardenkenner is en alsof je die moet laten zien hoe je een proefje rijdt)

-zie het als een schoolreisje, elke keer zorg je dat het een leuke ervaring word waar je iets van leert.

-De proef is absoluut niet het belangrijkste van de dag, je moet lekker op je gemak zijn, lol met je knol.. dan komen de punten vanzelf

Als je dan nog zenuwachtig bent, weet ik het ook niet meer

Maaiikii

Re: Stressen bij het rijden van een wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:55

Af en toe heb ik dat ook wel eens.
Met inrijden gaat het super goed, aan de teugel,goed aan het been en let hij goed op.
Maar dan moet ik de ring in hoofd omhoog, overal heen kijken en het bit vast pakken.
Het is maar net wat voor een dag mijn paard heeft.
De ene keer gaat het heel goed en de andere keer wat minder.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:29

zo kun je dus zien dat het probleem bij jou ligt, probeer je verstand op nul te zetten en lekker te rijden, je gaat namelijk niet dood na het rijden van een proef. ook *kilometersmaken* helpt.

Liza_vL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:02

Je moet je inderdaad gewoon niet druk maken, er hangt niks vanaf. Zie het maar als een simpele test. Gewoon net zo rijden als thuis, niks forceren. Als hij zich gaan vastzetten, maak gebruik van de bak. In de hoeken bv extra laten buigen.
En zelf als het een belangrijke wedstrijd is, haal een keer diep adem en concentreer je op je pony en niet op de wedstrijd zelf.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:18

Gewoon lekker rijden en genieten!!
Boeiend wat anderen van jou vinden, zolang je zelf maar tevreden bent

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:18

Heb je naast die 1x per week manegeles nog andere lessen? Als dat zo is, dan zou ik in de aanloop naar die onderlinge wedstrijd de manegelessen lekker laten zitten. Je rijdt toch voor je plezier en niet omdat het moet?

Mocht je toch over die 'wedstrijdstress' heen willen komen, probeer dan of je niet alleen de negatieve dingen kunt bedenken, maar juist de positieve dingen van wedstrijdrijden. Ook weer om dezelfde reden: rijden is ontspanning, rijden is leuk!

Maar doe niets tegen je zin. Niemand heeft er wat aan zoals het nu gaat, zeker je paard niet.

Ditta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 20:07

ik ken het gevoel..
helemaal gestresst en dan kom je nogal gefrustreerd van je paard af die dan ook nogal gefrustreerd is.

Je moet gewoon schijt aan iedereen hebben en als het dan een keertje niet zo goed gaat jammer dan.. het kan immers niet altijd goed gaan en een keertje goed falen is goed voor de motivatie!

Sansjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 20:39

Ik heb 1 keer in de week priveles. 1x per week rijd ik dus in de manegeles mee aangezien ik anders die dag niet kan rijden. En verder rijd ik nog 3 soms 4 x per week voor "mezelf". Ik zal het volgende week met de les maar eens proberen om overal maar schijt aan te hebben. Maar ik ben van nature al iemand die "examenvrees" heeft dus dat stressen zit er wel een beetje in. Hopelijk heb ik profijt van jullie tips maar ik ga het in ieder geval proberen.

Excuseme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:35

Mijn tip: niet aan meedoen.

Flippertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:35

Mijn tip is juist om aardig wat wedstrijden (onderling) te rijden. Ik was een paar jaar geleden ook een ramp, ik stak mn paard aan en maakte mezelf helemaal gek, waardoor het natuurlijk nooit echt lekker ging. Ik ben toen in de lessen heel veel proefjes gaan oefenen, zodat een voorlezer en alles wat erbij hoort heel normaal wordt. Toen kreeg ik gelukkig een paard te rijden met heel veel wedstrijdervaring, waardoor ik eigenlijk al een heel groot deel van mn stress ben kwijt geraakt. Verder juist de positieve puntjes eruit halen, en daar bij je volgende wedstrijd nog even extra aan denken. Volgens mij moet het dan beter gaan. Succes!

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:00

Ik ga dat volgens mij ook krijgen die tips van casca vond ik wel goed..!

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:49

Bij mijn eerste wedstrijden was ik ook vaak zenuwachtig, maar naarmate je meer wedstrijden rijdt gaat dat waarschijnlijk wel over. Je weet dat je het wel kunt, want als je 'voor jezelf' rijdt kan je het ook! Bij mij helpt het wel altijd als ik het proefje uit mijn hoofd weet en daarbij is een gezonde spanning helemaal niet erg, als je je maar goed blijft concentreren!

Succes

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:03

In het begin wel, maar nu niet meer!

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:33

ik blijf onbewust toch heel zenuwachtig, maar de proeven gaan op zich wel redelijk, het is nooit zoals thuis, maar dat maakt niet uit.

vroeger op de manege hadden we altijd een competitie, 4 wedstrijden rijden en de beste 3 telden mee voor de competitie, maar het was altijd 4 weken achter mekaar en altijd in de winter. dus het hele jaar zat ik me te verheugen op dat moment en dan is het moment daar en denk je bij jezelf, nu of nooit, want andersmoet ik weer een jaar wachten.

nu heb ik dat niet, ik rij gemiddeld elke maand een wedstrijd, dus het is welminder geworden. maar wat ik ook doe, of ik nou een borrel op heb of niet(werkte vorige keer echt niet ) ik blijf zenuwachtig en dat voelt willem ook.. maar het gestresste is bij mij zodra ik de proef in ga helemaal weg.