wat als een ruiter angstig is op een shetlander ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

shadowflower

wat als een ruiter angstig is op een shetlander ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 16:12

Ik geef elke week les aan een aantal lesklanten . Een van de klanten is angstig voor het paardrijden omdat ze voorheen er af is gegooit door haar eigen ponytje . Dit resulteert in het feit dat als mijn shetlander een bokje geeft de tranen al vloeien . Wat zouden jullie in zo een geval doen ? doorpakken of troosten of wat anders ?

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 17:12

Een brave borst zoeken, die nooit een stap verkeerd doet, en waarbij de kans op een bokje nihil is.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 19:13

Laat ik alleen les op mijn shetlander geven .

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:37

Je mag de mijne lenen

Nee even serieus, dat had je er niet bij gezegd. Sorry.
Als ik het goed begrijp mist ze het vertrouwen in een paard? Probeer daar mee te beginnen. Vind ze een paard ook "eng" als ze er niet op zit?

Anders zou ik toch proberen van iemand een pony/paard te lenen...

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 20:14

het is een klein meisje wat er een keer af is gekickt door hun eigen pony . ze mist inderdaad vertrouwen maar flipje is gewoon mega braaf . Dus vertrouwen moet ze van eigens krijgen . Ze poetst ook van te voren enzo . Als ze erop zit gaat het ook prima maar als flip een keer bokt is ze weer compleet angstig en dat bokken daarmee probeert flip uuit .. OOkal is het maar 1 cm van de grond af dan huilt het meisje al .... vertrouwen laten krijgen en niet aanpakken of gewoon aanpakken zowel flip als het meisje ?

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:20

Pff als ze zo jong is zou ik haar zeker niet te hard aanpakken. Daar maak je haar alleen maar bang mee.

Mies7

Re: wat als een ruiter angstig is op een shetlander ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:10

Een shetlander die af en toe een bokje geeft noem ik niet megabraaf eerlijk gezegd...
Zou het stapje voor stapje opbouwen en haar vertrouwen geven. Ze moet zoveel op jou vertrouwen, en op de shetlander, dat ze door durft te pakken. Maar kan me wel voorstellen dat dat lastig is op een pony die toch wel eens wil bokken... Jouw leerling weet zelf ook wel dat de shetlander op (onverwachte???) momenten wel eens z'n kont de lucht in wil gooien en denk niet dat dat haar angst weg neemt...

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 10:04

Dat is jou mening . Flipje bokt wel eens en het LIJKT hoog omdat madam haar hoofd omlaag trekt . Als je dus haar hoofd omhoog trekt dan bokt flip eigenlijk niet meer als ze het wou doen of absoluut niet hoog ..

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:11

Ik ben het wel met Mies eens hoor. Een pony die zn hoofd naar beneden gooit en bokt (al dan niet hoog) is geen geschikte pony voor iemand die angst moet overwinnen.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 13:49

Ik zou dat idd ook zeggen als je dit zo hoort hoe ik het vertel . Maar alles wat flip doet en dat is alleen bokken als je de zweep gebruikt . Als ze goed kunnen en durven aan te sporen bokt flipje nooit . Maar op het moment dat je de zweep gebruikt wil ze haar kontje wel een even omhoog hoppen . Toch bedankt voor de tips (vertrouwen laten krijgen en niet hard aanpakken ) En ik zal er wat mee doen

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:53

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 16:15

ik zal eens kijken ... bedankt .