Hoe zit dat? Ongediplomeerde instructeur geeft les.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DTLL

Hoe zit dat? Ongediplomeerde instructeur geeft les.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 09:58

Hallo allemaal,

Ik weet niet of het al eerder hier ergens heeft gestaan, maar ik vraag me af hoe het met de verzekering zit als een ongediplomeerd instructeur les geeft aan mensen met een eigen paard (dus niet op een manegepaard).

Ik heb laatst ergens iets gelezen dat je als (on)gediplomeerd instructeur aansprakelijk gsteld kunt worden als er iets mis gaat in de les.

Wanneer wordt de instructeur aansprakelijk gesteld?
In wat voor gevallen?
Hoe gaat dit in zijn werk?

Wie kan mij hier meer informatie over geven? Ben erg benieuwd.

Mag eventueel ook per pb.

Alvast bedankt!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:10

Eigenaar van het paard is in veruit de meeste gevallen aansprakelijk voor de gedragingen van het paard! Als jij priveles geeft en je gaat er niet met een zweep achteraan, voorzie ik weinig problemen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:15

als er wat gebeurd, is de instuctrice de l..
zij kan dan aansprakelijk gesteld worden voor het ongeval en is daarvoor dan niet verzekerd.

DTLL

Re: Hoe zit dat? Ongediplomeerde instructeur geeft les.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 10:49

RK: Is dit dan als de ruiter van het paard valt? Of als het paard ervandoor schiet en de ruiter het paard niet voldoende in de hand heeft en dan bijvoorbeeld tegen iemand anders aan rijdt?

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:39

daarom moet je een contract opstellen waar in staat dat jij niet verantwoordelijk bent . De regel die ik heb is : Lessen zijn op eigen risico ,wel zorgen we ervoor dat de omgeving zo veilig mogelijk voor paard en ruiter is .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:45

iig voor als de ruiter valt
dat andere weet ik eerlijkgezegd niet

contracten opstellen of bordjes neerhangen maakt helaas niks uit.

Stond een poos terug nog allemaal in een topic, helaas kan ik die nu niet terug vinden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:52

Mies7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:06

shadowflower schreef:
daarom moet je een contract opstellen waar in staat dat jij niet verantwoordelijk bent . De regel die ik heb is : Lessen zijn op eigen risico ,wel zorgen we ervoor dat de omgeving zo veilig mogelijk voor paard en ruiter is .

In heel veel gevallen kun jij als instructeur alsnog aansprakelijk gesteld worden. Als jij de ruiter een opdracht geeft die eigenlijk te hoog gegrepen is voor de ruiter, bijv je laat een beginner een oxer van 1.50 m. springen (ok, beetje overdreven voorbeeld maar goed, het kan!) en die slaat vervolgens over de kop waardoor hij 6 weken in het gips moet, dan ben jij als instructeur wel degelijk aansprakelijk. Jij had dan als instructeur moeten voorzien dat dit niet kan en dat er ongelukken kunnen gebeuren.

Mocht het paard er nou zomaar vandoor gaan en de ruiter krijgt als gevolg daarvan een ongeluk, dan is er sprake van een hele andere situatie en ben je als instructeur niet verantwoordelijk hiervoor.

De instructeur moet dus weten wat hij kan vragen van ruiter en paard (goed inschattingsvermogen hebben!) maar aan de andere kant moet de ruiter zich ook bewust zijn van het feit dat een paard een schrikdier is en een levend wezen is waardoor er altijd een risico aan paardrijden verbonden is. En dit kun je wel in een contract vastleggen.

Maar goed, persoonlijk ben ik van mening dat je als instructeur gewoon in het bezit moet zijn van een diploma, dan kun je jezelf hier heel makkelijk tegen laten verzekeren en dan ben je gewoon van alle ellende af en hoef je in principe ook niet met contracten te werken.

DTLL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 09:41

RK: bedankt voor het opzoeken van het topic, ik kon me herinneren dat ik het ergens gelezen had, maar wist niet meer waar. Thanx

Mies7: bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik zelf ben ook van mening dat je het beste een diploma op zak kunt hebben. Zekerheid voor alles.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:06

Graag gedaan, had op Deurne keuzevak 'Begeleiden Handel Paarden', gaat over 'veilig' handelen en lesgeven enzo, ook over aansprakelijkheid en recht en laat ik toen ook nog opgelet hebben hihi!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:52

Sorrie, ik dacht dat het over prive les ging op een eigen paard van de ruiter. Dat lijkt me nogal een verschil met manegeles. ( verzekeringstechnisch gezien)

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:17

Maakt niet uit, ik heb die verzekering juist afgesloten voor mijn privelessen, de manegelessen zijn wel verzekerd via de manege zelf... Ook met priveklanten kun je soortgelijke problemen krijgen.