Wat wil een jury zien bij de verzamelde draf?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

melody2

Wat wil een jury zien bij de verzamelde draf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 12:49

Zoals de titel al zegt: Wat wil een jury zien bij de verzamelde draf? Ik kijk regelmatig bij de Z proeven bij de pony's en zie de ruiters daar op zeer verschillende manieren de verzamelde draf rijden. De een rijdt heel veel terug, de volgende blijft hetzelfde doorrijden en weer een ander rijdt bijna in middendraf. Nu zou ik dus graag willen weten wat jullie willen zien bij een goede verzamelde draf.

Suzanne F.

Re: Wat wil een jury zien bij de verzamelde draf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 09:36

Een verhevenere opwaartsere draf met behoud van voldoende impuls dus het paard moet wel actief blijven anders krijg je zo´n zweefdraf idee. Een draf met meer schwung en cadans als de arbeidsdraf waarbij het paard in zn geheel meer opgericht gaat.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:50

Vaak zie je mensen alleen wat langzamer gaan rijden, en de denken dan dat ze een geweldige verzamelde draf rijden...
Verzameld heeft niks met langzamer gaan te maken

Jasmijn

Re: Wat wil een jury zien bij de verzamelde draf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:38

Het is echt droevig om te zien dat relatief veel ruiters (vooral boj de pony's) verzameling zien als langzaam zonder impuls rijden.
Ik zet het altijd wel op het protocol als ik het tegenkom, maar volgens mij komt dat meestal niet echt door.
Zo jammer, ik zou ze dan nog liever in arbeidsdraf/galop willen blijven zien dan dat allen impuls er ineens uit gaat.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:57

bekken van het paard/pony gekanteld (als aanvulling op Suzanne F.)

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:55

Ik denk dat je je vraag verkeerd stelt. Hoe rijd je een verzamelde draf? Hoe moet een verzamelde draf eruitzien?

Dat moet je weten voordat je het zelf tegenkomt in de proeven. Wat de jury wil zien maakt op zich niets uit. Het gaat erom hoe je het hoort te rijden en als je een goede instructrice hebt kan die dat je vertellen.

melody2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 01:42

Hoe een verzamelde draf gereden moet worden weet ik wel, maar ik vroeg me af of de juryleden daar allemaal hetzelfde over denken of niet. Het valt me namelijk in de jurering op dat er heel verschillend gepunt wordt voor de verzamelde draf. Vandaar dus mijn vraag omdat ik benieuwd was of veel verschil in de uitleg uit zou komen.