Hoe beoordelen jullie spanning?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Hoe beoordelen jullie spanning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 13:02

Titel lijkt me duidelijk! Hoe worden bijv. kijkerige en gespannen paarden bij jullie beoordeeld? Kijk je daar anders naar, of neem je het 'gespannen' zijn helemaal niet mee in de beoordeling? Dus dat je punt naar wat je ziet, ongeacht of dat door spanning komt of niet?

Ik heb er soms namelijk m'n handen vol aan om de merrie die ik rijd door de proef te loodsen (Kerkwijk heb ik afgezworen, daar hebben we toen de hele bak gezien zonder dat we 1 keertje precies op het juiste tijdstip op het juiste plekje in de bak waren ), en toch heb ik maar enkele keren commentaar over de spanning gehad. Dat was in de zin van 'Jammer van de spanning, netjes mee omgegaan'. Maar een paard dat gespannen is laat toch veel punten liggen denk ik zo, dus een opmerking daar over bij bijv. 'gereden zijn in het algemeen' zou ik wel op z'n plaats vinden.

Gelukkig gaat het nu steeds beter en kan ik langzaam maar zeker de algemene spanning (het op vreemd terrein zijn, drukte) wat omzetten naar spanning waar mee te werken valt en wat in je voordeel kan zijn, maar enge hoeken en hokjes zijn er nog steeds !

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:09

Natuurlijk zal een gespannen paard zich minder goed laten rijden en dus minder hoge punten scoren. Zolang het geen verstoring geeft op de takt en regelmaat kun je gewoon je oefening rijden.. Dat je dan in plaats van een 8 een 6 rijdt is een logisch gevolg.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 14:45

GeJe schreef:
Dat je dan in plaats van een 8 een 6 rijdt is een logisch gevolg.

Dit vind ik inderdaad niet meer dan logisch . Geef je nog extra commentaar over de spanning, of laat je het bij het 'gebruikelijke' commentaar?

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:48

Hangt ook af van de jury en het paard . Sommige paarden gaan als ze gespannen zijn, meer een showtje geven en als je hem onder controle kan houden zal je nog meer punten krijgen

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 19:40

Ik bedoel dus spannning in de zin van negatieve spanning, bijv. elke keer kijken naar iets, niet door een hoek willen etc.

Mies7

Re: Hoe beoordelen jullie spanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:11

Tja zoiets zie je wel weer terug in de punten... Een paard wat negatief gespannen is, kan naar mijn mening niet lekker ontspannen en met schwung door de proef heen lopen...