Hoefijzers of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sempre

Hoefijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 21:27

Hoi
Volgend jaar ga ik met mijn dravertje wedstrijd starten.
Ze staat eigenlijk nooit op ijzers.
Maar 's zomers is het natuurlijk vaak op het land, ook het springen.
Zal ik haar beslaan met kalkoengaten?
Of is het slimmer om gewoon die ijzers af te laten??

SaskiaB

Re: Hoefijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:39

Ik kan alleen maar over dressuur praten, want springen doe ik niet op wedstrijd.

Maar mijn paard staat zonders ijzers, en heb ooit eens op nat gras gereden, en hij liep gewoon stevig door. Maar misschien wordt dat naarmate je niveau hoger wordt wel anders

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 21:42

okeey, dankje
Ik ga starten in B, en het zal nog wel een tijdje duren voor we hoger komen denk ik

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:51

Wij hebben onze tinker ook niet beslagen. Geen probleem op t gras ook niet met springen of met het mennen dus bij ons komen er geen ijzers onder.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:07

Soeskia schreef:
Ik kan alleen maar over dressuur praten, want springen doe ik niet op wedstrijd.

Ik ook.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:13

Zeker 's zomers is dat volgens mij goed te doen zonder ijzers, ik zou ze nog even eraf laten
Als ik zie hoe paarden kunnen rennen, springen en bokken op de wei, dan moet een wedstrijdje toch ook geen probleem zijn.

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:03

heb jou draver nooit op ijzers gestaan ? zo ja:
ga maar gewoon lekker zonder ijzers op wedstrijd starten

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 23:21

gelukkig
Nee die van mij is zo goed op der hoeven, dus waarom zou ik dat dan doen
Maar okeey Dank jullie

MarijkeVanVl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:37

Ik zou ook zonder ijzers starten, als hij gewoon is zonder ijzers te lopen , gaat dit goed. Alleen een beetje oppassen als het nat is op het gras, want dan schuiven ze makkelijker.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:37

Ik heb m zomers rondom op ijzers met gaten, hij is echt een mietje en gaat heel bangig lopen als t iets glad is en hij geen proppen in heeft. 's winters heb ik m alleen voor op ijzers omdat ie niet meer zonder kan... (loopt ie maanden op eieren en daar hebben we ook niks aan)

Janneke148

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 00:12

Ik spring gewoon zonder ijzers, gaat hartstikke goed.
Spring ZZ met hem en hij doet het super, ook als het gras nat is....

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 14:35

Oh dan doe ik haar zeker niet op ijzers
Lekker

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:07

OemmiejO schreef:
Soeskia schreef:

Ik ook.

ik ook al!

maar ik t beste is wel om op ijzers te zetten. in de b is het nog niet zo zeer nodig omdat je geen hele scherpe wendingen maakt. kom je hoger zou ik het zowieso wel doen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:12

Weet niet hoe je paard loopt als het glad is maar daar moet je dus wel rekening meehouden. Verder vind ik het over het algemeen in de lagere klasses niet hoger, als de wendingen kleiner worden zal ik het wel overwegen.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:09

Ik begon met mijn merrie ook heel dapper zonder ijzers, maar heb in juni er toch snel ijzers onder laten slaan. Vond het met springen een drama als het wat nat was.
Ik voelde haar soms glijden in de bochten, ze ging voorzichtig lopen en durfde niet meer iets groot weg te springen. Voor mij echt geen concoursen meer zonder ijzers (Merrie heeft super hoeven en dit was voor mij de eerste keer dat ik het probeerde, maar vond het absoluut geen succes )

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:35

In de zomer staat Rag rondom op ijzers met stiftgaten en als het outdoor seizoen afgelopen is gaat ze met blote hoeven de winter in. Stiften zijn bij mij pur tegen het wegglijden, wel eens meegemaakt dat het glad was en ik was blij dat we grip hadden!

Sodera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:48

Ik start ook niet meer zonder ijzers met stiften, ben 1 keer mooi onderuit gegaan, terwijl het niet eens glad was, dus ik ga neit meer zonder, zelfs niet voor 2 B-dressuur proefjes!!

_evelien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:07

ik ga in de winter zonder ijzers rijden
en waarschijnlijk in de zomer weer rondom op de ijzers

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 19:35

tja, ik denk dan toch dat ik het zekere voor het onzekere neem, en haar laat beslaan

Rdj94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:14

ik rij altijd zonder ijzers ook op wedstrijden
gaat steeds goed.
nu volgend weekend maar weer kijken als het springen weer goed gaat, vast wel hij reageert snel als die niet sneller kan.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:16

Sempre schreef:
tja, ik denk dan toch dat ik het zekere voor het onzekere neem, en haar laat beslaan :)

je kunt het ook eerst gewoon proberen toch? De meeste paarden kunnen prima in de B zonder ijzers. En mocht jouw paard de uitzondering zijn die niet zonder kan kun je hem altijd nog laten beslaan...

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:24

ik heb in 2007 ook 3 wedstrijden gereden zonder ijzers. bij de 3e wedstrijd ging het dus mis en heeft mijn paard een peesblessure opgelopen...nu dus zowieso voor nooit meer zonder ijzers...

het is maar net hoe je paard op de hoeven staat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:28

Sempre schreef:
tja, ik denk dan toch dat ik het zekere voor het onzekere neem, en haar laat beslaan :)

zonde van het geld, zonde van de gezondheid van de hoeven van je paard

Er zijn zelfs mensen die hoger dan B rijden zonder ijzers ;-)

Citaat:
We zijn in de zomer van 2007 geselecteerd voor de Brabantse kampioenschappen. De foto is gemaakt op de Brabantse kampioenschappen. Inmiddels hebben we 33 winstpunten in het Z2 en in december 2007 hebben we ook onze eerste winstpunt in het ZZ-licht behaald.

Ik heb tot nu toe totaal geen problemen gehad op wat voor terrein dan ook. Afgelopen zomer was het een keer ontzettend nat en soppig, maar we hebben geen enkel slippertje gemaakt. Vorige zomer op groot concours in Oudenbosch was de grond kurkdroog, keihard en glad. Daar heb ik hem 1 keer een klein stukje voelen doorglijden, maar verder zonder problemen door kunnen rijden.

Wat mij trouwens opvalt is dat Oscar zich vroeger met ijzers veel moeilijker aanpaste aan een harde en / of onregelmatige bodem. Sinds hij zonder ijzers loopt, merk ik weinig aan hem op slechte bodems. Dat zal komen doordat hij nu optimaal de schokbrekende werking van zijn stralen kan benutten. Dit heeft natuurlijk een positieve werking op zijn gewrichten, bovendien kregen die gewrichten het tijdens het rijden met ijzers en stiften natuurlijk het flink te verduren. Al met al is hij er dus echt op vooruit gegaan! Het enige waar hij gevoelig op loopt is op de parkeerplaatsen waar vrij grote scherpe stukken puin gestort worden.
http://www.hipposeternity.nl/

Citaat:
Dressuur op topniveau: Olympische Spelen.

Emma Hindle rijdt haar paarden blootsvoets op het hoogste niveau.

Zowel Diamond Hit en Wie Weltmeyer knalden tijdens de wedstrijd met een geweldige zekerheid. Het geheim achter deze kracht en het ritme van haar paarden is het feit dat ze geen hoefijzers dragen. "Het gevoel wat ik heb gekregen door op een paard op blote voeten te rijden, is ongelovelijk," vertelt Hindle. "Drie jaar geleden had Wally een probleem nadat hij was beslagen, daarom hebben we toen bekeken hoe hij zonder hoefijzers presteerde. Sindsdien hebben we de hoefijzers iedere winter drie maanden afgelaten en sloegen we ze er voor het wedstrijdseizoen weer onder. Dit jaar hebben we besloten om ze er onderuit te laten en dat is werkelijk een briljante keus geweest."

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:51

Topic van 4 jaar oud.