Paard gaat er laatste tijd iedere wedstrijd vandoor!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Demini

Paard gaat er laatste tijd iedere wedstrijd vandoor!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 20:01

Mijn paard maakt er de laatste tijd een gewoonte van om op wedstrijd minstens 1 keer ervandoor te schieten in een hoek tijdens de proef!
Hij heeft de Orun cursus in Wanroij gevolgd en is al heel vaak op wedstrijd geweest en nooit ergens bang voor geweest en je kan ook echt aan hem merken dat hij het niet doet omdat hij iets eng vindt, maar gewoon om te pesten of wat dan ook, echt niet uit angst of omdat ik hem teveel vast hou ofzo, want hij loopt echt keurig op eigen benen en is verder ook heel soepeltjes te rijden.
Het is ook altijd in een hoek.
Ik ken hem niet een keer een flinke tik met de zweep geven zoals sommige zeggen, want dan gaat hij echt compleet door het lint en aangezien hij al bij een vande beste africhters van Nederland geweest is en zelf hij hem niet meer aan durfde te pakken, moet ik me daar dus ook niet aan gaan wagen. Ik kan hem best eens een tik geven als hij niet luisterd maar op zo een moment gaat dat echt niet.
En mijn binnenbeen erbijhouden doe ik ook heel goed maar dat heeft allemaal geen nut meer hij springt er toch doorheen.
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, het is gewoon sinds anderhalve maand nu en hij doet het echt elke keer en daarvoor nooit! Met losrijden is hij ook gewoon hee fijn en relaxed en dan voel je het ook niet aankomen.
Weet iemad hoe ik dit op kan lossen?
(hij komt overigens 2 x in de week op 2 verschillende andere locaties en dan doet hij niks, echt alleen met zijn witte dekje op en zijn knotjes in en een ruiter in tenue op zijn rug hahaha.)

tallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 20:05

probeer het eens dan in volle wedstrijdtenue te rijden...
En dan niet op wedstrijd maar bijvoorbeeld een keer in een priveles of iets dergelijks...

Kijk dan of hij het dan nog probeert..

Stravero

Re: Paard gaat er laatste tijd iedere wedstrijd vandoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 20:06

Probeer een keertje naar een onderlinge wedstrijd te gaan of gewoon ergens waar hij nog nooit geweest is en dan gewoon invlechten en je tenue aan en kijken wat hij dan doet want al ga jij denken van OJEEJ dalijk sta ik daar weer voor aap want dan vliegt hij weer weg dan doet hij het juist wel. Je moet zoveel mogelijk op heele vreemde plaatsen komen en met je tenue en een keer ingevlochten gewoon ergens heen gaan waar hij nog NOOIT is geweest en dan tenue aan en knotten in mischien helpt dat!

XxxXxxX evelien en stravero

hihi ik ben de eerste .. grappig nog nooit geweest

MQuito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:54

Die van mij sprong ook wel eens weg en waarom?
Soms heb ik hem in zijn gedrag genegeert en gewoon rustig doorgereden, niet boos worden, dit werkt vaak het beste maar dat hangt van het karakter van het paard af en andere keren een flinke por met mijn been gegeven. Ook kan het helpen om een spoortje te dragen om hem aan de binnenkant net wat meer te ondersteunen.
Ik weet niet hoe oud hij is maar het kan ook puberen zijn!

Succes!

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 19:56

Ik rij altijd met sporen, maar op het moment dat hij dat doet, moet ik absoluut niet met die spoor of een zweep of wat dan ook aan hem komen. Niet omdat ik bang ben, maar omdat ik gewoon nog niet levensmoe ben haha. Mijn paard is door de echte toppers in ons land al onder handen genomen en sommige zeiden zelfs dat je hem beter af kon maken dan er nog iemand anders op kon zetten. Toen ben ik hem zelf gaan rijden en dat klikte dus wel! Hij loopt bijna 100 % ontspannen bij me en ik heb hem zelfs uitgeleend voor de Orun cursus vorig jaar en dit jaar doe ik deze zelf met hem. Dus ik heb al heel wat met hem bereikt, maar waarschijnlijk kun je wel begrijpen dat ik ook niet met hem in gevecht kan gaan omdat ik gewoon weet dat zelfs grand prix dressuurruiters en een grand prix springruiter en africhter hem ook niet aan kunnen als dat gebeurt.
Hoe stom het ook klinkt, als mijn paard steigerd moet ik hem belonen, dan stopt hij gelijk, doe ik niks of straf ik hem dan gaat hij door tot je in het zand ligt te kijken. Heb nog nooit een paard gekent dat zo goed wist hoe hij dat moest doen.
Dit klinkt allemaal niet leuk, maar het is echt mijn lieverd hoor, hij zal ook echt keihard voor me werken, alleen zit er een gebruiksaanwijzing bij en die heb ik maar gewoon geaccepteerd inmiddels, de enige andere optie is om niet te rijden en dat vind ik zonde want daar heeft hij te veel kwaliteit voor.
Van puberen is ook geen sprake meer, want hij doet het vanaf zijn 3e af aan en is nu 9. Het is een Houston en dat merk je bij hem heel duidelijk hahaha!
Dus je reactie is heel begrijpelijk en zou ik bij ieder ander paard wel doen, maar bij hem zoek ik echt naar een trucje ofzo om hem te kunnen misleiden op dat moment. Alleen zal hij na 2 keer dat trucje ook wel kennen haha. Je wordt er gewoon hopeloos van maar goed, we rijden nog steeds 2 wp elke proef ondanks alle minpuntjes voor het wegspringen, maar ik vind het gewoon een slechte zaak dat hij het doet en zelf raak ik gewoon mijn concentratie kwijt en dat vind ik zo jammer.
Bedankt voor je reactie hoor!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:28

Wat gebeurt er als hij wegspringt, sjeest hij heel de ring door? Hoe los jij het op, laat je hem gaan, pak je hem gewoon terug zodra het kan? Hoe los je het thuis op als hij een keer spookt?

Ik zou een aantal keer HC starten of hem helemaal in tenue en gevlochten meenemen naar een bak en het daar oplossen zoals je thuis doet. Moet je hem bijv. op de volte zetten, of terug naar halthouden en achterwaarts, dan kun je dat een keer ongestoord doen en weet hij weer dat je het wel degelijk op kunt lossen, zelfs als het wedstrijd is.

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 11:49

Urielle schreef:
Wat gebeurt er als hij wegspringt, sjeest hij heel de ring door? Hoe los jij het op, laat je hem gaan, pak je hem gewoon terug zodra het kan? Hoe los je het thuis op als hij een keer spookt?

Ik zou een aantal keer HC starten of hem helemaal in tenue en gevlochten meenemen naar een bak en het daar oplossen zoals je thuis doet. Moet je hem bijv. op de volte zetten, of terug naar halthouden en achterwaarts, dan kun je dat een keer ongestoord doen en weet hij weer dat je het wel degelijk op kunt lossen, zelfs als het wedstrijd is.

Ik heb hem thuis al een paar keer helemaal opgedost gereden zodat we ook gelijk mooie foto's konden maken, maar thuis doet hij het gewoon bijna nooit. Als hij het doet dan schiet hij in een bepaalde hoek die ineens eng is naar binnen toe en begint dan keihard weg te galopperen en wat bokkesprongen te maken, ik zet hem dan gelijk een volte op en krijg hem dan ook weer terug en weer redelijk bij de les zodat ik de proef weer kan vervolgen, maar het is dan al niet zo een ontspannen proef meer daarna en hij doet het ook meerdere keren in een proef.

Dat van het stil zetten en achterwaarts zetten ga ik een keer proberen als hij het doet als ik naar de les ga, want daar doet hij het ook best vaak.

HC starten is niet echt nodig want we rijden nog steeds wel dik in de winstpunten dus ik hoef niet bang te zijn om verliespunten te rijden ofzo dus kan ik net zo goed gewoon wel voor puntenregistratie rijden.

MQuito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:48

Moeilijke zaak!
doet hij het alleen in een binnenbak of ook buiten?
Er zijn paarden die het niet fijn vinden om bv binnen te rijden

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 18:03

Ja hij doet het nu alleen binnen, maar dat komt ook omdat alle wedstrijden altijd binnen zijn nu en de enige keer dat hij het doet is op wedstrijd, hij heeft eigenlijk zijn hele leven in een binnenbak gereden en hij heeft ook nooit zo gereageerd op (binnen)wedstrijden. Hij is in de winter wel altijd veel frisser geweest dan in de zomer. Maar bij het binnenkomen komt hij gewoon in passage binnen, zoveel spanning zit er dan ineens in en bij het losrijden nog niks. Ik kreeg zelfs op mijn coupon commentaar dat ik nog maar niet moest oefenen op passage, omdat dat nu alleen maar tegen me gebruikt zou worden door hem! Maar ik oefen daar echt nooit mee!!! Hij heeft het al wel geleerd bij andere amazones, maar ik begin daar nog niet aan.
De spanning is ook nog nooit geweest en het is ook geen spanning van angst ofzo, maar hij wilt echt heel erg imponeren op dat moment, je ziet hem gewoon echt ineens heel stoer worden en hij vergeet mij gewoon echt. Het is dus niet zo dat ik die spanning op hem overbreng ofzo, want hij merkt me niet eens meer haha. En ik kan echt heel goed alles van me afzetten en compleet ontspannen mijn proef inrijden.
Ik hoop ergens dat het snel zomer is, zodat hij iets minder fris is weer, maar ja ieder jaar zal er toch weer een winter zijn waar we ook doorheen moeten.
Zelfs mijn instructrice weet er geen raad meer mee en die rijdt zelf grand prix en heeft heel veel ervaring met (jonge) hengsten en echte bloedpaarden.

Iris82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:05

Meisje bij mij op stal had hetzelfde, en die heeft gewoon ergens een binnenbak afgehuurd, alle voorbereidingen gedaan zoals ze normaal gesproken zou doen, groom mee en dan inrijden, proefjes rijden in die bak. Het is natuurlijk van de ene kan wel een goede eigenschap van hem dat ie zich zo laat zien, en misschien kun je er nu nog wel mee wegkomen, maar het zal op een gegeven moment toch gaan opbreken.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 23:33

Dat hij zijn eigen zo laat zien vind ik ook prachtig, dat mag hij altijd doen, alleen het punt is dat mijn hulpen bijna niet meer doorkomen dan. De durchlassigkeit is ver te zoeken dan helaas.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 09:50

Als professionele ruiters het opgeven, als hij teruggetrokken is uit de Z2 omdat het te gevaarlijk werd, als je niks kan doen als hij steigert of wegdenderd...... Een l2 proef mag toch niet belastend zijn voor zo'n paard.

Hoelang denk je dit paard nog te gaan proberen? Als je mijn dochter was dan had ik je er (misschien helaas) echt afgetrokken voor je eigen veiligheid. Ambitie is mooi maar het moet niet levensgevaarlijk worden. Zeker niet als je nog zulke mooie plannen hebt voor de toekomst.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 15:21

Hoe lang? Tot dat hij met pensioen mag!
Dit paard heeft gewoon een behoorlijke gebruiksaanwijzing en daar kan ik mee leven hoor! Ik heb nog nooit zo een band met een paard gehad als ik met hem heb, we zijn echt onafscheidelijk van elkaar. Mijn moeder heeft me altijd verboden hem zelfs ook maar uit te stappen, maar ik ben er eigenwijs toch opgestapt en tot verbazing van iedereen acepteerd hij mij gewoon. Ik les bij een grand prix amazone en zelf stapt ze er niet op maar ook zij zegt dat wij gewoon de ideale combinatie vormen. Vroeger konden ze er geen 2 weken mee rijden zonder er een keer af te vliegen. Ik rijd hem nu een jaar en ben er nog nooit afgevallen. Ik heb hem zover dat we hem weer op Z niveau kunnen trainen zonder spanning te ontwikkelen. Ik durf de kleine kinderen hier op de vereniging er zo mee rond te laten sturen. Hij is gewoon echt een totaal ander paard. Dat komt door andere training, maar ook zeker omdat hij iedere dag heel veel individuele aandacht krijgt en overdag de hele dag naar buiten kan. Hij is gewoon opgeleeft.
Dus waarom zou ik hem de deur moeten wijzen terwijl hij zoveel kwaliteit heeft? Alleen omdat hij nu op wedstrijd streken heeft of omdat je hem moet belonen als hij gevaarlijk wordt? Ik ben nog nooit van hem afgevallen en dat is ng niemand gelukt dus blijkbaar is mijn aanpak succesvol bij hem. Die ene keer in de 3 maanden dat hij nog van de grond komt, geef ik hem even een schouder klopje en dan is het klaar en het is bij hem niet zo dat hij het daardoor altijd zal blijven doen, juist als je er tegenin gaat dan blijft hij het iedere dag doen is wel gebleken. Het mag dan wel de omgekeerde wereld zijn, maar goed hij heeft dat klopje nou eenmaal nodig om te weten dat hij zich niet zo druk hoeft te maken. Want naar mijn idee steigert hij nog steeds uit angst op de momenten dat ik het hem even moeilijk maak. Geef hem eigenlijk ook wel groot gelijk, want hij is niet bepaald eerlijk behandelt vroeger! Als ik hem beloon dan weet hij weer dat hij bij mij goed zit en dan kan ik gewoon weer verder met die moeilijke oefening.
Oliver gaat echt noooooooooit meer weg, zie niet in waarom, aangezien wij echt 2 handen op 1 buik zijn, maar ik zal er nog steeds nooit een andere ruiter op zetten die echt goed kan rijden, want daar accepteerd hij het gewoon niet van als hij aan het werk gezet wordt. Maar aangezien ik zijn vaste ruiter ben en ik het met hem zal moeten maken is dat voor mij geen reden om hem maar af te danken.

BBGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:58

Hmm... heb je je instructeur al om advies gevraagd? Zo ja, wat voor advies gaf hij/zij je dan?

Je geeft aan dat je het van te voren eigelijk al voelt of ziet aankomen (Jij schrijft: je ziet hem gewoon echt ineens heel stoer worden en hij vergeet mij gewoon echt). Het is natuurlijk lastig om zo een goed advies te geven omdat het misschien maar iets heel kleins(bijna onmerkbaars) is wat hij doet. Het is toch een kunst om het van te voren aan te voelen en er meteen op te reageren en dit te corrigeren, al voordat hij er zelfs aan denkt.

Maar zoals ik al zei, ik vind het moeilijk om je een goed en waarschijnlijk passend advies te geven.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 23:06

vaak proefjes oefenen tijden de les
tegen de muur aan zetten als hij doet?

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 00:49

Sammie schreef:
vaak proefjes oefenen tijden de les
tegen de muur aan zetten als hij doet?

De proefjes kan ik eigenlijk maar 2 keer oefenen, daarna neemt hij de hele proef van mij over, hij onthoudt de volgorde gewoon echt een aantal dagen haha.
Hoe bedoel je precies tegen de muur aanzetten? Gewoon recht op de muur afrijden of als ik erlangs rijd gewoon naar de muur draaien of hoe bedoel je dat precies?

BBGirl schreef:
Hmm... heb je je instructeur al om advies gevraagd? Zo ja, wat voor advies gaf hij/zij je dan?

Je geeft aan dat je het van te voren eigelijk al voelt of ziet aankomen (Jij schrijft: je ziet hem gewoon echt ineens heel stoer worden en hij vergeet mij gewoon echt). Het is natuurlijk lastig om zo een goed advies te geven omdat het misschien maar iets heel kleins(bijna onmerkbaars) is wat hij doet. Het is toch een kunst om het van te voren aan te voelen en er meteen op te reageren en dit te corrigeren, al voordat hij er zelfs aan denkt.

Maar zoals ik al zei, ik vind het moeilijk om je een goed en waarschijnlijk passend advies te geven.

Mijn intructrice zegt in de les als het gebeurt dat ik er dan nog eens langs moet rijden en dan van te voren heel veel binnenstelling vragen en op het moment dat ik bij de enge plek aankom, moet ik mijn handen ontspannen en gereed zijn hem te belonen zodra hij op dat punt aankomt zonder weg te springen.
Als ik hem er dan met weinig contact langsrij dan doet hij dus ook niks meer na 2 keer, maar ga ik hem er naar toe drukken met mijn binnebeen dan blijft hij het doen tot ik me overgeef en dus met losse teugels er langs rij haha.
Maar in de proef kan dat gewoon niet, dan zul je gewoon door moeten rijden, eventueel na een kleine volte omdat je9 van de 10 keer voorbij het punt van je oefening schiet.

Hem al corrigeren voor hij er aan denkt gaat dus niet, dat is het grote probleem. Ik voel heel goed aankomen wanneer hij weer iets van plan is, maar als ik hem dan al corrigeer dan gaat hij des te vaker nutteloos wegspringen tijdens de proef. Hij pest me gewoon echt haha.

Kan me voorstellen dat je het moeilijk vind me een passend advies te geven, ikzelf kom er ook niet op, maar ben blij dat je toch mee wilt denken!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 01:00

Desire schreef:
De proefjes kan ik eigenlijk maar 2 keer oefenen, daarna neemt hij de hele proef van mij over, hij onthoudt de volgorde gewoon echt een aantal dagen haha.
Hoe bedoel je precies tegen de muur aanzetten? Gewoon recht op de muur afrijden of als ik erlangs rijd gewoon naar de muur draaien of hoe bedoel je dat precies?

Het is eigenlijk een tip die een vriendin heeft gehad (tijdens een clinic), of je er in kan vinden is een tweede. Zodra hij dat dus zou doen, zou je 'm tegen de muur moeten zetten. Dus óp de lange zijde richting de muur zetten. Of in jou geval als hij er vandoor gaat, 'm richting een muur sturen dat hij dus vanzelf 'moet' stoppen. Ook op de lange zijde richting de muur rijden.

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 01:19

Sammie schreef:
Het is eigenlijk een tip die een vriendin heeft gehad (tijdens een clinic), of je er in kan vinden is een tweede. Zodra hij dat dus zou doen, zou je 'm tegen de muur moeten zetten. Dus óp de lange zijde richting de muur zetten. Of in jou geval als hij er vandoor gaat, 'm richting een muur sturen dat hij dus vanzelf 'moet' stoppen. Ook op de lange zijde richting de muur rijden.

Bij veel paarden zou dit helpen, maar als ik dit zo lees is dit een heerlijk karakterpaardje die daar ook nog wel onderuit zal weten te komen. Ik kreeg bij mijn paard precies hetzelfde advies, maar die kon ik naar de muur zetten wat ik wilde, hij liep gewoon door, hij schoot er langs af, sorry, maar dan kies ik voor mijn knieën en zet hem gewoon op een zo klein mogelijke volte.

Je bent (zoals ik het lees) echt een ontzettend ervaren ruiter en ik zou je geen rijtechnisch advies kunnen geven, maar ik kan je wel zeggen om niet op te geven (maar dat had jezelf ook al bedacht). Dat jij al zover bent gekomen met dit paard wil heel wat zeggen en misschien is het van hem uit een uitprobeersel van hoe ver kan ik gaan tot zij mij ook in de steek laat. Klinkt heel psychisch en menselijke-gedachtegangen-aan-dieren-toe-dichten-achtig, maar misschien is het een fase en komt hij er vanzelf weer overheen zolang jij het op 'jullie' manier oplost.

Sterkte iig.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 11:53

Ik hoop het maar! Ik geef inderdaad echt niet op, we hebben gwoon een ontzettend hechte band, behalve de laatste tijd op wedstrijd en dat kan best frustrerend zijn. Met het losrijden loopt hij dan zo super en dan ga ik met zo een geweldig gevoel de proef in, maar zodra hij die andere bak binnenloopt dan slaat hij helemaal om. Dat vind ik gewoon echt jammer, ik weet zeker dat hij het in het buitenseizoen niet zal doen, maar dat is geen reden om me er nu maar bij neer te leggen haha. Ik hoopte eigenlijk op de ideale tip, maar ik denk dat die er gewoon niet is, hij is nou eenmaal echt een bloedpaard met een enorm karakter en ik moet hem al anders behandelen dan de rest van mijn paarden, dus misschien moet ik maar gewoon op wedstrijd gaan en rekening houden met die minpuntjes en gewoon doen alsof dat erbij hoort, misschien dat het dan vanzelf weer een keer ophoudt. Ik weet het anders ook niet meer haha.

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:55

Ik heb niet het hele topic gevolgd.... Maar ik heb mijn paard een tijdje met mexicaanse neusriem gereden op wedstrijden (is tot en met L2 toegestaan) Mijn paard sprong ook vaak in galop aan, maar dan een hele rustige.... Alleen ook niet meer terug te krijgen.... Ik heb toen van een jury de tip gekrgen haar elke keer dat ze dat doet, op de rem te trekken en achterwaarts te gaan.... heb het een paar keer gedaan, en het werkte..... Ze doet het nu nooit meer.... Dit zou je ook kunnen doen (misschien HC starten) en het de jury van te voren uitleggen, en vragen of je dat mag doen dan.... Succes...

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 23:16

Met dit paard rij ik nu M1 dus dat haalt niet uit, maar helpt zo een neusriem echt dan?
Aangezien ik wel gewoon winstpunten rij is het zonde om HC te starten, maar dat achteruitzetten dat vind ik wel wat, dat had ik al eerder gezegt, alleen kan dat eigenlijk op een wedstrijd niet, daar moet je gewoon doorgaan met de proef.
Ik ga wel eens proberen om hem gelijk daarna terug te nemen en even halt te laten houden en dan weer verder te rijden, denk dat de jury daar niet zo een probleem van zal maken toch?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 23:21

Mijn instructise zet hem in de proef gewoon stil!
Ze heeft een heet paard en als hij dan iets te heet word zet ze hem gewoon een x stil.
Beter 1 proef een 2 vanwege het stilstaan.. dan 10 proeven achter elkaar elke x een 3 krijgen omdat hij niet geheel gehoorzaam is.

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 00:01

Bij mij hielp die neusriem echt... Ik had m al een tijdje, maar nooit echt mee gereden.... Heb mijn laatste L1 wedstrijd er mee gereden, en had gelijk 173 en 168 punten, en ook het gevoel dat het super was gegaan..... Daarvoor zat ik steeds net aan een winstpunt of net niet.... Ik geloof dat dat de eerste keer was dat ik boven de 163 punten reed of zo..... Maar het is toch per paard heel verschillend.... Heb nu wel de rest gelezen, en het klinkt wel als een paard waar je echt mee moet werken en het absoluut niet kado krijgt! Zelf hou ik ook wel van dat soort paarden..... Ik hoop voor je dat je een oplossing vind want het is een leuk paard (heb ff in je profiel gekeken) heel veel succes.

BBGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:08

Zo Zo al een heleboel adviezen hier....
Dat achteruit zetten lijkt me ook een slim plan en een jury maakt daar echt geen probleem van. Volgensmij zien ze liever dat je je paard even op z'n plek zet(op een nette manier) dan dat je 'm door laat razen.
Het idee om je paard tegen de muur aan te zetten vind ik minder en het ziet er tevens ook zo raar en hard uit in de proef.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:25

Misschien geheel in tenue ergens een proefje rijden en als hij dan wegspringt net zo lang dat stukje proef opnieuw rijden totdat hij niet meer wegspringt? En dan meteen stoppen met rijden en uitstappen. Het moet hem toch eens gaan vervelen om zo raar te doen.