Z1 Slangenvolte met 5 bogen??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kwaidie

Z1 Slangenvolte met 5 bogen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 18:31

Hallo allemaal!

Ik heb zaterdag wedstrijd en ik las van de week al dat ik dan een slangenvolte met 5 bogen moet rijden, 2e en 4e boog in contra! Ik rijd Z1 en dus in de grote bak (dit keer dan), ik had voor mezelf al bedacht dat ik dan ergens bij P en R op de hoefslag moet komen ( als ik op de rechterhand rij en bij A begin) ! Nu is mijn probleem dat we thuis geen grote bak hebben en ik dat dus niet kan oefenen! Ik denk op zich dat het wel moet gaan lukken zaterdag, ik wil jullie wel vragen of er misschien tips zijn en of het te doen is zo'n slangenvolte met 5 bogen? Heb ik zat de ruimte of moet ik klein beginnen?

Nou bedankt!

Groetjes, Marloes

ps. ik moet ook voor het eerst:
A afwenden, 2 zigzagappuyementen, eerste naar rechts (5-5 meter)
Ik neem aan dat je dan gewoon 5 meter naar rechts moet appuyeren en dan weer 5 meter terug naar links?!

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 18:42

Die proef heb ik laatst ook gereden. Het valt wel mee hoor, in de grote bak kan je makkelijk 5 bogen rijden, gewoon steeds een letter in het midden van waar de boog de de hoefslag raakt.

De zigzag-appuyementen zijn idd eerst 5 meter rechts dan 5 meter links

Kwaidie

Re: Z1 Slangenvolte met 5 bogen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 19:14

Oke hartstikke bedankt!
Het zou een beetje vervelend zijn als je dan niet uitkomt ofzo natuurlijk! Ik zie het al zo voor me (haha)! Het is ook nog eens selectie, dus ik mag het niet fout gaan doen, want dan kost het me waarschijnlijk wel heel veel punten!

LadyLuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 19:16

Ik heb ook alleen 20x40 bak tot de beschikking, ik oefen het dan gewoon met slangevolte met 3 bogen, maar het uitkomen van een slangevolte is niet zo moeilijk hoor, als je maar niet een miniboogje hebt en een hele grote boog, dat staat niet zo mooi..

Kwaidie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 19:20

nee inderdaad, daar ga ik goed op proberen te letten, want dat ziet er dan waarschijnlijk een beetje krom uit!
Ik heb het ook geoefend door een slangenvolte met drie bogen, dat gaat meestal wel goed!
Bedankt!

Kwaidie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 19:21

een slangevolte met 5 bogen klinkt ook zo heftig! Ik ben blij dat jullie vinden dat het wel meevalt!
Als jullie nou gezegd hadden dat het heel moeilijk was, had ik mooi een probleem! haha....
Wat ook nog scheelt is dat mijn paardje maar 1.60 is en dus makkelijk wendbaar!

_maritjuh_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 21:33

Ach joh, dat gaat vast hardstikke goed.
Ga je voor het eerst Z1 starten?

Knap hoor.

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 23:11

niet helemaal voor het eerst, ik rij Z sinds eind zomer! Het gaat best wel goed, ik zit nu binnen steeds tegen het winstpunt aan: 177,176, 178, 178 zijn mijn punten van de binnenwedstrijden. Ik heb buiten al wel een puntje, 181, gereden!

Ik vind het ook hartstikke gaaf eindelijk Z te rijden, ik heb behaald wat ik altijd al wilde! Maar het belangrijkste blijft voor mij dat Kwaidie niet meer ziek wordt....! Het gaat de laatste tijd in ieder geval erg goed met hem, hopen dat dat zo blijft en dat ik nog lang Z kan rijden!

Bedankt voor je leuke reactie!

Groetjes, Marloes

ps. het meeste moet ik de keertwendigen nog goed leren, ik had bij die 178 pnt laatst 2x een 2 ervoor! Dan mis ik dus eigenlijk 8 punten! Maar ja, mijn paardje draait soms heel snel om, is daar heel handig in, en dan heb je snel een 3 of 2 te pakken!

LadyLuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 23:17

Ja let ook goed op een keertwending dat die z'n spilbeen niet laat staan, dat zie je bij zoveel combi's gebeuren, by my gebeurd dat de laatste tyd amper, en ook dat ze zich er niet uitdraaien, je kan het goed doen door eerst travers op een kleine volte te stappen en telkens wat kleiner maken, maar je keertwending kan beter ietwat te groot zijn dan dat die ze been laat staan, want is die ze been laat staan heb je een 4 bijv. en anders een 5

Emeraldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 23:21

Ik krijg een slangevolte met 5 bogen in (contra)galop uit mijn pony in een 20x40 bak. Dus moet jou ook lukken in een 20x60!

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 01:44

Bij de slangenvolte moet je gewoon alle letters rijden. Ik heb de proef ook al gereden.

De appuyementen zijn naar rechts 5 meter, en dan weer 5 meter terug naar i appuyeren.

Kwaidie schreef:
ps. het meeste moet ik de keertwendigen nog goed leren, ik had bij die 178 pnt laatst 2x een 2 ervoor! Dan mis ik dus eigenlijk 8 punten! Maar ja, mijn paardje draait soms heel snel om, is daar heel handig in, en dan heb je snel een 3 of 2 te pakken!

Dat is nou precies wat Ixo ook doet, alleen Ixo WEET al 3 meter van te voren dat ik een keertwending wil rijden, en gooit zn kont dan als in de keertwending.. Goed binnenbeen erbij houden (afsteken maakt het alleen maar erger), en je buitenbeen niet te ver naar achteren leggen.. En ophoudingen blijven maken..

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 10:05

Emeraldo schreef:
Ik krijg een slangevolte met 5 bogen in (contra)galop uit mijn pony in een 20x40 bak. Dus moet jou ook lukken in een 20x60!

Dat vind ik wel heel knap zeg! Nou dan moet het mij ook zeker gaan lukken...

Angeliek;
Ik begrijp precies wat je bedoelt en ik probeer het zo ook te doen! Met oefenen gaat het meestal wel, dan maakt tie ze best mooi! Maar in de proef weet tie gewoon dat ze eraan komen en dan gaat tie zich meestal ineens omdraaien, keertwending om de middenhand staat er dan meestal bij als commentaar!
Ik baal er altijd wel zo van dat ik daar mijn punten altijd mee verlies, ik blijf het maar gewoon oefenen, misschien dat het ooit nog goed komt....

Mijn sterkste punt zal het nooit worden volgens mij!

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:42

Staat er niet gewoon een tekeningetje van een slagenvolte 5 bogen in 20x60 in je dressuurboekje voorin?
Kan je precies zien waarje uit moet komen telkens
En mocht ie er niet staan kan je hem misschien even voor jezelf tekenen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:44

Dat wilde ik ook gaan zeggen: teken het uit, en rijd het thuis een paar keer zodat je weet wat je markeringspunten precies zijn.

Annash
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 14:48

Voorin het boekje staat ook de slangevolte met 5 bogen.

Voor mij was de Z2 (pony's) slangevolte met 6 bogen en een eenvoudige wissel op X gekker, de 1e keer reed ik er in mijn proef prompt 5.

En ja; dan zit je op de verkeerde hand

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 16:00

ja das balen als je dan niet goed uitkomt...!

Maar ik heb ook al voorin het boekje gekeken, dus ik weet al wel zo ongeveer hoe het moet, ik moet gewoon zorgen dat ik telkens net voor de letter op de hoefslag kom en erna er weer af ga, dit keer bij P en R en E!
Maar ik heb het gewoon nog nooit gereden, dus iik vroeg me af of jullie het een moeilijke oefening vinden...
en volgens mij valt tie wel mee al ik de reacties zo hoor..., gelukkig maar! Ik ga mijn best doen morgen...

Ctal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 15:36

Ik kan m zelfs in n bak van 15x35m mjah das met een E pony. Maar het klinkt moeilijker dan het is je hebt best veel ruimte iets kleinere boogjes dan eentje met 3 bogen in 20x40m.

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 19:49

Nou tis gelukt hoor, het was inderdaad makkelijker dan ik gedacht had! Maar verder liep Kwaidie helemaal niet zo goed eigenlijk! Te weinig impuls en te weinig verzameling! Resultaat: een protocol met alleen maar 5 jes en 6 sjes! En uiteindelijk 167! voor de selectie niet slecht ,maar het had veel en veel beter gekund!
Ach ja, volgende keer beter!