Proef uit het hoofd = hogere punten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

XLC70

Proef uit het hoofd = hogere punten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 14:56

Dit weekend op concours hoorde ik weer een discussie over het wel of niet uit het hoofd rijden van je proef.
Een meisje had vrij hoge punten en toen zei iemand gelijk: Ja, maar zij rijdt haar proef toch uit het hoofd! Dat ziet er rustiger uit en wordt meer gewaardeerd door de jury..... Dan krijg je altijd extra punten!

In de proevenboekjes staat toch duidelijk vermeld dat men geen hogere punten krijgt als je de proef uit het hoofd rijdt, maar wat is nou de praktijk????
Het mag niets uitmaken lijkt mij....
Zijn hier juryleden die de proef hoger beoordelen omdat die uit het hoofd gereden wordt???
Of zijn er Bokkers die het verschil merken??

Ik ben heel benieuwd...

rowo

Re: Proef uit het hoofd = hogere punten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 15:01

Ik ben iemand die eerder altijd uit het hoofd reed. Laatste tijd niet meer, maar ben er vorig weekend weer mee begonnen. Mijn ervaringen zijn dat ik er GEEN hogere punten van krijg. Of misschien heb ik het dan wel niet door. Het moet toch geen verschil uit maken al dan niet uit het hoofd. Het gaat om het getoonde in de proef, van jou en je paard. Dat je het dan uit je hoofd rijdt is je eigen keuze.

Ik rijdt overigens weer uit mn hoofd omdat ik dat toch fijner vind. Als ik voorgelezen wordt let ik wel eens niet op en vergeet ik het onderdeel

EDIT: ik had gezegd dat ik een ruiter was, maar dat klopt nie helemaal.

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 15:07

rowo schreef:
Het gaat om het getoonde in de proef, van jou en je paard. Dat je het dan uit je hoofd rijdt is je eigen keuze.

Precies! Daarom zou ik het ook belachelijk vinden als sommige jury's wel hoger punten!

Arabendu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:11

Nee geen hogere punten natuurlijk, maar als hierdoor een mooiere proef wordt gereden omdat de ruiter geconcentreerder is en het beeld mooier dan is het van die ruiter een verstandige keuze om uit het hoofd te rijden.

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:14

nee hoor

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:16

Nou,,
t mag nix uit maken,, maar...
miss. maakt het sommige jurys wel uit.
kweeniej hoor,,
mr k vin da dan wel stom

Rachacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 22:55

linneketeut schreef:
Nou,,
t mag nix uit maken,, maar...
miss. maakt het sommige jurys wel uit.
kweeniej hoor,,
mr k vin da dan wel stom

En nu in het Nederlands graag...

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 23:36

Nee, dat maakt niet uit.

Hoewel ik het zelf erg prettig vind om uit het hoofd te rijden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 23:37

heel vroeger kreeg je een punt extra als je de proef uit je hoofd reed. (grijze boekje)

Tegenwoordig werkt het ook weleens tegen je: mensen hebben niet in de gaten dat je met je proef bezig bent en wandelen zo door je ring als het zo uitkomt.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 23:58

Voor uit het hoofd rijden krijg je geen extra punten.
Ik rijd ook vaak uit m'n hoofd, omdat vooral Kingston (de jonge paarden hebben het nog niet zo door hihi) nog wel eens braaf op de stem van m'n vader allemaal oefeningen gaat uitvoeren die we pas een paar meter verderop moeten uitvoeren...
Bovendien ben je veel geconcentreerder als je uit je hoofd rijdt, je weet wat er komen gaat en kunt de oefeningen goed (en op tijd) voorbereiden en uitvoeren.
Ik ben zelf wel van mening dat hierdoor het hele beeld er vaak mooier en rustiger uit ziet, vooral ook omdat je als ruiter niet hoeft te stressen (omdat je dan bijvoorbeeld niet weet wanneer en waar je de volgende oefening uit moet voeren).

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:08

XLC70 schreef:
Dit weekend op concours hoorde ik weer een discussie over het wel of niet uit het hoofd rijden van je proef.
Een meisje had vrij hoge punten en toen zei iemand gelijk: Ja, maar zij rijdt haar proef toch uit het hoofd! Dat ziet er rustiger uit en wordt meer gewaardeerd door de jury..... Dan krijg je altijd extra punten!

In de proevenboekjes staat toch duidelijk vermeld dat men geen hogere punten krijgt als je de proef uit het hoofd rijdt, maar wat is nou de praktijk????
Het mag niets uitmaken lijkt mij....
Zijn hier juryleden die de proef hoger beoordelen omdat die uit het hoofd gereden wordt???
Of zijn er Bokkers die het verschil merken??

Ik ben heel benieuwd...
In het verleden was het zo dat als je je proef uit hoofd reed,kreeg je 2punten extra.
Nu tegenwoordig is het niet meer zo. (Helaas )

amsolusa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:13

Mijn 2-lingzus rijd ook bijna altijd haar proefje uit haar hoofd... Ik zie bij haar duidelijk het verschil als ik voorlees, of als ze hem uit haar hoofd rijd..als ze hem uit haar hoofd rijdt, ziet het geheel er ontspannen en ''voorbereid'' ui.. Daarom reed ze hem ook op de brabantse kampioenschappen uit haar hoofd.. Ze was 2de...Maar ik ben dan altijd zo bang dat ze tijdens het proefje een onderdeel vergeet ofzo...

@ linneketeut.. msntaal is hier niet toegestaan

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:28

als dat zo zou zijn heb ik geluk als ik dalijk met mijn merrie op wedstrijd ga .
Bij haar moet ik de proef wel uit mijn hoofd leren Ze houd er niet zo van als er iemand langs de bak staat te schreewen .Dan word het een heel snel proefje .

Ben voorheen al vaker op wedstrijd geweest of ging met iemandmee maar heb nog nooit meegemaakt dat je er hogere punten van krijgt .

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:20

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 01:48

Mies7 schreef:
vooral ook omdat je als ruiter niet hoeft te stressen (omdat je dan bijvoorbeeld niet weet wanneer en waar je de volgende oefening uit moet voeren).

Sorry hoor maar dan heb je duidelijk niet geoefend. Je moet altijd weten wat er zo meteen komt en niet pas als de ruiter zegt aangalopperen grote volte dat je denkt oh oliebol aangalopperen straks. In grote lijnen moet je gewoon weten dat je een volte 10 of 8 meter moet rijden of een slangevolte met 5 bogen enz enz.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 12:03

Anne_GTI schreef:
heel vroeger kreeg je een punt extra als je de proef uit je hoofd reed. (grijze boekje)

Oohja dat is zo
Nostalgie

Maar inderdaad, tegenwoordig niet meer, hoewel ik wel altijd mijn proeven uit het hoofd rijdt.
Rijdt veel prettiger en mijn paarden reageren ook op de stem van mijn moeder als ze voor staat te lezen. Als zij zegt 'galop' dan zit mn paard ook echt onmiddelijk in galop

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 15:23

Sammie schreef:
Mies7 schreef:
vooral ook omdat je als ruiter niet hoeft te stressen (omdat je dan bijvoorbeeld niet weet wanneer en waar je de volgende oefening uit moet voeren).

Sorry hoor maar dan heb je duidelijk niet geoefend. Je moet altijd weten wat er zo meteen komt en niet pas als de ruiter zegt aangalopperen grote volte dat je denkt oh oliebol aangalopperen straks. In grote lijnen moet je gewoon weten dat je een volte 10 of 8 meter moet rijden of een slangevolte met 5 bogen enz enz.

Ik ken anders toch een hele hoop ruiters die thuis de proef niet geoefend hebben en die de proef niet uit hun hoofd leren... Dit sloeg dus niet op mij persoonlijk!

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik thuis alleen onderdelen uit de proef train, maar nooit de hele proef zo achter elkaar rijd, om de simpele reden dat mijn paard de proef dan ook uit z'n hoofd kent en niet meer op mij 'wacht' als ik op de wedstrijd ben en daar m'n proef moet rijden. Ongeveer hetzelfde effect als wanneer ik word voorgelezen en Kingston al van alles gaat doen op de stem van de voorlezer...

Maar goed ik rijd zelf het liefste uit m'n hoofd en heb ook nooit last van wedstrijdstress