Zondag heb ik met Velvet mijn eerste wedstrijd gestart. Dit was een recreantendstrijd in Luttenberg, aangezien we vanaf januari een startkaart hebben. De punten telden dus ook niet mee voor klassering. Zaterdag eerst maar weer eens geoefend met trailerladen. Na ruim in uur was mevrouw er eindelijk van overtuigd dat een trailer was om in te lopen en niet om langs te lopen, voor te blijven staan of beter nog van weg te lopen. Ze heeft nu een paar keer op de trailer gestaan, maar het blijft lastig. Gisteren leek ze echter de boodschap begrepen te hebben en stond mevrouw er binnen 5 minuten in. De reis verliep voorspoedig en eenmaal op het terrein stond ze wat onrustig op de trailer, maar op zich allemaal wel prima. Toen kwam het spannendste: het losrijden. Mevrouw kwam redelijk opgefokt binnen en ik had me voorgenomen: opstappen en als ze raar begint te doen een galopje pakken totdat de meeste energie er uit is. Dus ik stap op, rij aan een lang teugeltje weg en.....niets. Gewoon een braaf paard. Wel wat kijkerig natuurlijk, maar braaf. Ik was echt zo blij met haar! Met losrijden liep ze echt lekker, ondanks de drukte in de losrijbak. De proeven waren in 2 bakken. De ene was met hekjes, corniferen, en een juryhokje. Deze bak was erg spannend voor haar. Ze gedroeg zich, maar er zat wel erg veel spanning in de proef, waardoor nogal wat fouten ontstonden. Ik kon haar niet lekker er doorheen rijden, ze viel uit galop, voltes waren niet rond, etc. Uiteindelijk toch nog 155 punten (zonde dat ik bij binnenkomen bijna de verkeerde kant op ging, gevolg: slinger bij binnenkomen: een 4), terwijl de 5e prijs 158 had. Zag het er waarschijnlijk toch niet zo erg uit als het voelde. Toch maar snel eens de video bekijken. De tweede proef was de bak eigenlijk een stuk minder spannend. Gewoon een binnenbak met wat balken op de wand, een juryhokje en een paar hekjes. Maar ja, vertel een paard die alleen beleerd is in een binnenbak en er verder nooit meer een heeft gezien dat dit normale dingen zijn. Het eerste probleem was: hoe kom ik in godsnaam bij de A of de hoefslag in de buurt. Gelukkig liet de jury me een paar rondjes rijden voor ik moest starten en ineens gaf ze zich helemaal. Natuurlijk keek ze nog wel iets, maar kon er veel meer aan rijden en ondanks wat foutjes gaf het echt een goed gevoel. Resultaat deze keer 162 punten en 3e. Vond het echt super! Terug wilde madame natuurlijk de trailer weer niet in, maar met wat hulp van omstanders was dit toch binnen een kwartiertje en zonder schoppen, slaan of stress gelukt. Al met al ben ik echt super trots op mijn guppie. Net een paar maanden onder het zadel en zich dan zo gedragen! Van mij mogen de officiele wedstrijden wel komen...
Er is alleen gefilmd, maar ik zal kijken of ik wat stills kan plaatsen. Heb de band nog niet gezien. De batterij is nu leeg en de lader ligt bij de moeder van mijn vriendje, maar ze volgen zeker (hoop nog deze week)
het supervroege opstaan was gelukkig niet voor niets! goed gedaan hoor (en ook reuze handig zo'n "Monty Jansen" op stal die helpt met trailerladen) Velvet lag 's avonds zalig languit in haar box te slapen (vast te dromen van alle oranje linten die nog komen gaan!)
Haha, Je eigen Monty Jansen is inderdaad zeer handig om bij de hand te hebben! Ze zal inderdaad wel moe zijn geweest van alle indrukken, al was ze gisteren alweer helemaal bijgekomen naar ik begreep van Karlijn!