vraagje over dressuur wedstrijden.. peesbeschermers?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Smurfie

vraagje over dressuur wedstrijden.. peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 23:05

Ik heb dus een paard die heb een peesblesure gehad.. dus ik moet hem met peesbeschermers rijden..Aangezien een peesblesure zo weer veroorzaakt is.. als die tegen zn pees aantrapt met struikelen of weet ik veel wat..

Maargoed hij moet dus 2 januarie op wedstrijd.. hoe moet ik dit ingodsnaam gaan doen als peesbeschermers niet toegestaan zijn?

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 23:07

misschien de situatie uitleggen als je je opgeeft?
Ik denk wel dat ze er dan geen bezwaar tegen hebben hoor

Smurfie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 23:11

ik zal het eens doorgeven :s maar mag je ook iets anders gebruiken? of is niets toegestaan?

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 23:13

Officiele dressuurwedstrijden zijn altijd zonder beenbescherming. Dispensatie krijg je daar echt niet voor.

Op een onderlinge wedstrijd zou je het kunnen proberen natuurlijk.

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 23:14

Bij een dressuurwedstrijd mag je niks gebruiken .Geen peesjes en bandage´s hulpteugels etc
Bij het springen mag je wel peesberschermers.En martingaal

Smurfie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 23:14

ben ik dan mooi klaar mee :S

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 23:16

Met een paard dat blijkbaar zo'n zwak gestel heeft kun je misschien maar beter ook niet starten... ?

Smurfie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 23:17

hij is niet meer zwak.. maar ik ben gewoon voorzichtig.. het is helemaal genezen maarja wil toch liever geen risico nemen mag gewoon starten.. en intensief rijden van de dierenarts ( niet dat ik het doe blijf gewoon B rijden misschien naar de L als het goed gaat)

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 23:19

Nou losrijden met bescherming dan, wedstrijden uitzoeken met een goede bodem en die 5 minuutjes van je proefje even zonder, dat moet gewoon kunnen hoor!

Anouskaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 23:21

je kan misschien aan de jury uitleggen en vragen of ze het goed vinden, anders moet je toch die 6 minuten zonder doen.

Smurfie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 23:26

hehe tja eigelijk is het best onzin dat ik me hierover druk ga lopen maken maarja want hijs nu gewoon goed maar het is zo irritant he omdat je toch voorzichtig blijf.. ik ben al blij dat ie goed is na een jaar ( heb uhm met peesblesure gekocht kon ut niet laten)

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 23:31

Je zult ze toch af moeten laten of niet starten en hem voor de recreatie houden.
Hiervoor krijg je geen dispensatie.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 23:38

Margreet schreef:
Nou losrijden met bescherming dan, wedstrijden uitzoeken met een goede bodem en die 5 minuutjes van je proefje even zonder, dat moet gewoon kunnen hoor!

Precies.

Mijn paard heeft ook een peesblessure gehad (op een wedstrijd opgelopen), en als ik op een wedstrijd kom waar de bodem te slecht is, dan laad ik hem nu gewoon weer in. Jammer dan.

Voorzichtig zijn we allemaal op ons paard, wedstrijden rijden brengt nu eenmaal risico's met zich mee. Als je dat niet handelen kan moet je niet op wedstrijd gaan.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 23:44

En ik vind persoonlijk een slechte bodem dan eigenlijk nog een groter risico dan zonder bescherming rijden. De factor bodem heb je gelukkig wel zelf in de hand.

Smurfie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 23:45

dat zeker nahjah de bodem is wel goed dus dat is het probleem niet ik ga het gewoon doen en als de dierenarts zegt dat het over is dan is het over toch? hij zal het wle weten en hij heb der ook geen last van

Karin

Re: vraagje over dressuur wedstrijden.. peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 00:23

Peesbeschermers beschermen dan misschien wel tegen aantikken, maar vergeet niet dat de temperatuur eronder enorm kan oplopen. Als de warmte niet weg kan, is dat ook niet echt goed voor pezen. Met name onder bescherming van neopreen kan het erg warm worden. Als je weet hoe goed een surfpak van neopreen isoleert, dan kun je je daar misschien iets bij voorstellen.

Mijn paard is net hersteld van een peesblessure, sinds een week mag ik weer onder het zadel stappen. Mijn DA heeft mij juist het dringende advies gegeven om (voorlopig) zonder beenbescherming te rijden, dit om de bovenstaande reden. De kans dat het onder beschermers te warm wordt voor de pezen is vele malen groter dan dat je paard zich aantikt. In de endurance (hoge snelheid over lange afstanden) zie je om deze reden weinig paarden met beenbescherming.

Als je paard er een handje van heeft zichzelf aan te tikken, dan is het kiezen uit twee kwaden: dan maar beenbescherming en de warmte op de koop toe nemen. Of iig rijden met bescherming waarbij zoveel mogelijk van het been vrij blijft. Of ze er niet te lang om laten zitten.

Ik bedoel hiermee overigens niet te zeggen dat beenbescherming slecht is. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat het geen 'heilig middel' is tegen peesblessures en dat het zelfs funest kan zijn voor de pezen.

Op officiële dressuurwedstrijden mag je er idd niet mee starten. Je zou dispensatie kunnen aanvragen, maar het is maar de vraag of je het krijgt. Bij onderlinge wedstrijden zou je kunnen overleggen met de organisastie.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 09:39

Je mag toch wel met peesbeschermers inrijden? ik weet niet hoe erg de situatie is, maar anders kan je toch met inrijden, zonder peesjes even 5 min. je proef doen en daarna gelijk weer om??

Fox1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 13:16

Citaat:
Je mag toch wel met peesbeschermers inrijden? ik weet niet hoe erg de situatie is, maar anders kan je toch met inrijden, zonder peesjes even 5 min. je proef doen en daarna gelijk weer om??

Zou ik ook doen. Met inrijden peesbeschermers om en tijdens de proef weer af, dat zie je wel meer!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 13:23

Ik sluit me bij Bettine en Karin aan.

Mijn paard strijkt voor en achter. Voor het meeste. Daarom rij ik hem altijd met peesbeschermers (geen neopreen). Met losrijden heb ik ze om en voor de proef gaan ze eraf. Heb trouwens altijd schrik dat ik dat een keer ga vergeten.

Hij heeft ook een peesblessure gehad, en in de tijd dat hij mocht stappen deed ik hem om dat been (linksvoor) geen peesbeschermer om, vanwege de koeling. Nu altijd wel weer.

Ik rij alleen nog maar wedstrijden waarvan ik weet dat ze een goede bodem hebben. Ook zware binnenbakken mijdt ik. Als ik naar een onbekende wedstrijd ga bel ik van tevoren en dan vraag ik of ze een goede bodem hebben.
Mocht het zo zijn dat ik bij aankomst toch ontdek dat de bodem slecht is, dan start hij niet.

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:11

Karin schreef:
Op officiële dressuurwedstrijden mag je er idd niet mee starten. Je zou dispensatie kunnen aanvragen, maar het is maar de vraag of je het krijgt.

Ik weet haast wel zeker dat je dat niet krijgt. Heb ooit eens een paard gehad die, na een oude verwonding, wildvleesgroei had aan zijn achterbeen. Elke keer met het rijden trapte hij dat weer open. Toen heb ik gevraagd of ik met 1 strijklapje mocht rijden (ben je toch echt niet in het voordeel denk ik), maar het mocht niet.