reglementsvraag over zweep

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vonnie84

reglementsvraag over zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 21:57

Citaat:
In de klassen B, L1 en L2 is het gebruik van sporen en karwats of dressuurzweep toegestaan. In de klassen M1 en hoger zijn sporen verplicht en is het gebruik van een karwats of dressuurzweep niet toegestaan.
Een reserve-karwats of dressuurzweep mag niet worden gedragen.

De maximaal toegestane lengte van de karwats is 75 cm; deze mag aan het uiteinde niet verzwaard zijn. De maximaal toegestane lengte van de dressuurzweep is voor paarden 130 cm en voor pony's 100 cm.

Het is uitsluitend tijdens een hors concours-start in de klasse M1 en hoger toegestaan een karwats of dressuurzweep te gebruiken.

Bedoelen ze daarmee dat je niet met 2 zwepen mag rijden in de proef. Of slaat dat op het M1? Of wat?
Laatst bijgewerkt door Karin op 11-12-05 03:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:17

Heel apart. Zal wel iets van vroeger wezen?!

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:21

Misschien (en ik zeg misschien ik snap het zelf ook niet echt dus.... ) mag je hem niet eens vasthouden bij het rijden?
Ik bedoel, het gebruik is niet toegestaan (dus je mag geen tikje geven), maar allicht menen ze te melden dat je geen zweep mag vasthouden?
Lijkt me duidelijk dat je als je hem niet gebruikt hem ook niet bij je hebt..
Maar ik ben wel erg wazig nu, iemand die me kan volgen?

OemmiejO

Re: reglementsvraag over zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 09:44

Geen idee wat ze daar mee bedoelen. Is het niet dat je voor het binnenkomen je zweep moet laten vallen in de M1 of hoger??

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 11:23

Citaat:
De deelnemer mag de zweep echter behouden tot het moment van starten van de proef bij A (vanaf het M1).

Dit is trouwens de link naar het regelement: http://www.knhs.nl/objects/00001148.doc
Op blz. 39 staat de tekst van mijn eerste bericht.

En Karin: bedankt voor het verduidelijken van mijn titel.

OemmiejO schreef:
Geen idee wat ze daar mee bedoelen. Is het niet dat je voor het binnenkomen je zweep moet laten vallen in de M1 of hoger??

Maar dan is het toch geen reserve-zweep?

Exit13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 17:39

Volgens mij bedoelen ze een tweede zweep.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 19:15

Hmm oke. Ik vroeg me nl. al af of dat met twee zwepen rijden in het regelement opgenomen was. Maar dan zou dat het idd kunnen zijn.

mirjamalvaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:49

Volgens mij bedoelen ze ook gewoon twee zwepen.

Cassia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:17

ja dat denk ik ook, voor als je er één verliest tijdens het rijden... het is raar :S

wyona

Re: reglementsvraag over zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:22

wat moet je nou in vredesnaam met 2 zwepen? je knol een stereo klap verkopen ofzo??

mirjamalvaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:43

Sommige mensen rijden met twee zwepen om het paard extra te corigeren, bv. Als het paard niet naar de linkerkuit luistert een tikje met de linkerzweep en andersom, de zweep hoeft dan niet steeds overgepakt te worden.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:38

ow op die manier. ik vind zwepen maar lastig ik gebruik ze liever niet en heb ze ook niet graag bij me. op buitenrit heb ik wel altijd een zweep bij me want als ik dat niet doe luisterd ze gewoon niet of niet vooruit te branden. ik gebruik hem bijna nooit hoor is niet nodig het gaat er bij die van mij om dat ik hem bij me heb.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 23:07

idd, net zoals mirjamalvaro zegt. Ik gebruik zelf momenteel ook 2 zwepen. Mijn paard reageert daar namelijk beter op. En voordat je denkt: ja duh. Ik zal het even uitleggen. Als ik aan 1 kant tik (b.v. links) gaat hij gebogen naar rechts weglopen. Op dat moment kan ik hem niet vooruit krijgen, maar loopt hij naar rechts weg. Als ik met twee zwepen tik, loopt hij wel normaal vooruit. Voor mijn paard is deze hulp beter te begrijpen. En zoals hierboven staat: ik hoef niet steeds mijn zweep over te pakken. Mijn paard en ik zijn namelijk bezig om hem beter op mijn been te laten reageren. Hij reageert op beide benen even goed (of slecht). En ik wil hem meteen corrigeren als hij naar een been niet luistert. En niet eerst die zweep over pakken, want dan ben ik gewoon te laat. Het klinkt allemaal nogal cru, maar ik denk dat ik zo eerlijker tegen hem ben, dan met 1 zweep.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:23

heeft willem ook last van, links is zijn moeilijke kant(en mijn moeilijke been) dus hij loopt er vaak doorheen.. dan zwalktie als een dronkelap overal heen, maar hij heeft tegelijkertijd weer de neiging om mijn rechterbeen te gaan negeren.. dan zou het handig zijn als ik hem rcehts ook bij kon tikken.

ik doe metw edstrijden heel vaak de 2 proeven met de zweep in de andere hand. 1 keer rechts en 1 keer links.. maar heb nog niet ontdekt welke kant nou het beste is

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 12:29

opnieuw een mooi voorbeeld van een juist beargumenteerde reglementsvraag.

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 15:51

Mmm.. das idd wat raar omschreven.
Geen zweep meer in de M1 vind ik ook vreemd trouwens. In Duitsland rijden ze Grand Prix e.d. zelfs met zweep.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 20:40

gekke_koei schreef:
ik doe met wedstrijden heel vaak de 2 proeven met de zweep in de andere hand. 1 keer rechts en 1 keer links.. maar heb nog niet ontdekt welke kant nou het beste is

Ik wilde m'n vorige oefenwedstrijd ook rijden met m'n zweep rechts. Omdat hij op de rechterhand vaker wegspringt als linksom (of kwam dat nou omdat die zweep links hangt ) Dus ik begin met m'n zweep rechts. Maar ik voelde me net gehandicapt. Ik heb al 14 jaar m'n zweep in m'n linkerhand. En ik was echt bang dat die zweep zou vallen met groeten, omdat ik daar nog geen handigheid in heb. En dan heb ik helemaal nix meer Dus maar gewoon links gehouden. Nu maar even oefenen op zweep rechts houden. Ik ben benieuwd of ie nu linksom weer gaat lopen zeiken.

M'n oefenwedstrijd daarvoor heb ik gewoon met twee zwepen gereden. Deed net alsof m'n neus bloedde. En het werkte wel! Ik kon hem meteen corrigeren als dat nodig was. Mijn paard loopt namelijk gewoon niet fatsoenlijk de bak rond. En dan is het wel fijn als je hem meteen kunt corrigeren.

Merr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 20:45

mirjamalvaro schreef:
Sommige mensen rijden met twee zwepen om het paard extra te corigeren, bv. Als het paard niet naar de linkerkuit luistert een tikje met de linkerzweep en andersom, de zweep hoeft dan niet steeds overgepakt te worden.

precies zo heb ik dat ook een keer gezien bij een GP ruiter op jumping Amsterdam, reed ook in met twee zwepen.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:15

ik heb het nog nooit gezien bij iemand. lijkt me wel een maf gezicht, maar als het werkt prima. ik gebruik met die van mij geen zweep in de bak. dat beest wilt van d'r eige al scheuren en dat word alleen maar erger als ik een zweep bij me heb. ik heb hem alleen bij me op buitenrit. maar gebruik hem zelden tot nooit.