Als het paard niet fijn is, starten jullie dan niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaad

Als het paard niet fijn is, starten jullie dan niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 22:30

Hoi!
Ik vroeg me af, sommige mensen vinden dat je je paarden moet starten voor de ervaring voor het paard en voor jezelf. Andere zeggen dat je alleen moet starten als je voor 100 % correcte proeven kunt rijden. Ik moet van mijn instructrice nu gewoon gaan, omdat dit een goede oefening is voor ons, om echt proefgericht te rijden, ook op concours. Ik moet er het beste van maken ook al liep ze de laaste tijd niet goed en kunnen er nog dingen beter. Als ik op concours ga en ze loopt dan juist die dag toch niet lekker terwijl ze de hele week super heeft gelopen, moet je het ook maar oplossen.

Hoe doen jullie dat? Starten jullie alleen als jullie denken te kunnen winnen of ook als er nog vele verbeterpunten zijn, maar het wel een goede oefening en ervaring is? Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen

grs Nishada!

KarinvdM

Re: Als het paard niet fijn is, starten jullie dan niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 22:34

CocoChanel schreef:
Starten jullie alleen als jullie denken te kunnen winnen of ook als er nog vele verbeterpunten zijn, maar het wel een goede oefening en ervaring is?

Verbeterpunten hou je toch altijd?
Als je alleen mag starten als alles perfect gaat kan de KNHS wel opgedoekt worden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 22:35

Idd karin

Ik ben iemand die voor de leut gaat
Ik ga niet erg voor de laatste plaats, maar ga meestal ook niet uit van de eerste

Voor de iddenmoot vond ik altijd wel mooi

Martsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 22:38

Waar ik me voor heb opgegeven en ik sta op de startlijst (want dat is vaak de vraag...), dan ga ik gewoon. Ook al loopt het paard even niet zoals het hoort... Ik rijd altijd in een buitenbak op hetzelfde adres. Dus voor mij geldt dan ook; Ook al loopt het paard niet helemaal top, het is altijd weer een ervaring rijker!!!

Solitair

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 22:51

gister dacht ik ook even dat ik morgen niet zou starten. dit vanwege dat ik 1,5 week niet heb gereden wegens vakantie in mexico. maar vandaag ging het weer stukken beter dus gaan we het toch proberen. startgeld moet je toch betalen. ervaring..dat maakt mij niet zo veel uit... k heb concoursen zat gereden.

Suprice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:03

Ik start bijna elke wedstrijd waar ik me voor heb ingeschreven. Voor mij is het elke keer weer een ervaring, maar mijn pony weet wat zij moet doen en vind het geweldig! Je kunt altijd proberen, al loopt je pony een tijdje niet goed. Je ziet vanzelf wel wat er van komt....

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:08

Ik start altijd als ik me heb ingeschreven, tenzij het niet gaat door ziekte oid .
Je leert er altijd wel weer van, en daarbij lijkt het me ook niet echt fijn voor de organisatie als iemand afmeldt omdat het paard niet geweldig loopt

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 23:35

Ik bedoel eigenlijk op een langere termijn, voordat je jezelf hebt ingeschreven. Of je je dan toch inschrijft ook al gaat t de laatste tijd wat minder, loopt je paard niet fijn, ken je bepaalde oefeningen nog niet of moet er nog iets anders aan gesleuteld worden.

Ook een voorbeeld is ( in deze situatie bevind ik me nu) als je bent omgeschakeld van rijstijl. Je bent bij iemand anders gaan lessen. Of je dan toch gaat. In mijn geval ga ik dus wel, mijn antwoord is dus ja. Wat jullie?

Liza_vL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 00:03

Ik heb bijvoorbeeld na de peesblessure een poos niet gestart. Omdat hij echt weer beetje op niveau moest komen. Maar als je een dip heb start ik wel gewoon, meestal haal je dan nog winstpunten.=, toch de moeite waard. Als je paard nog niet echt klaar is voor een klasse rij ik liever de andere klasse gewoon door voor het gevoel. Mn instructrice zegt altijd dat je eigenlijk een klasse moet voorlopen dan was je op wedstrijd rijdt.

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 09:49

Laat ik het anderom stellen, ik start altijd als ik me heb opgegeven, verbeterpunten zijn er altijd en ik rij toch niet om te winnen (als het lukt is het leuk).
Ik heb een paar weken geleden pas voor de eerste keer in mn cariere afgemeld omdat mn paard al een tijdje niet lekker liep zoals ik van dr gewend ben, en dan kan ik wel met dr in gevecht gaan in de wedstrijdbak omdat ze die 5 minuten dan wel even moet doen wat ik van dr vraag. Dat vind ik niet eerlijk tov mn paard dus ik heb me afgemeld (was ook omdat die vrijdag dat noodweer was en we die zaterdag net van stal waren verhuisd, dus alles bij elkaar reden genoeg).
Helaas pindakaas. T moet wel leuk blijven.

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 09:50

Ik start gewoon.
Ik start in de B, misschien is dat wat anders dan in het Z.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 09:57

Ik ga ook gewoon starten vandaag, ook al gaan de keertwendingen en travers nog niet voldoende.
Hebben we weer eens geoefend.
En zoals iemand anders (in ander topic) schreef: kan er toch geen volvo mee winnen.

Ik vind het al super dat ik op een manegepaard M2 start. De overgang is groot vanaf de M1. Als dit de top van ons kunnen is, is het ook goed.
Ik houtoch wel van hem.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 12:08

Als ik ingeschreven heb dan start ik (tenzij ziekte/kreupelheid natuurlijk) maar voor de eerste keer inschrijven in een nieuwe klasse wil ik ze voortaan wel op een bepaald niveau hebben zodat ik ook kan dealen met de problemen die ik toch krijg omdat ze bijv. kijkerig zijn of moeite hebben met de bodem of wat dan ook.

Vroeger deed ik dat niet maar ik voel me er niet prettig bij om keer op keer nummer 12 van de 20 te zijn oid dus ik heb me nu voorgenomen om ze ook echt klaar te hebben voor een bepaald niveau zodat er in theorie een prijs in kan zitten. En dat ik dus nog in de middenmoot zit als het juryhokje ontzettend eng is en we daar mt een grote boog omheen gaan.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 20:43

Ook al loopt mijn paard een weekje niet zo goed, ga ik toch nog wel op wedstrijd. Misschien loopt hij op de wedstrijd wel goed en je bent toch weer een ervaring rijker. En ook gewoon je best blijven doen!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 09:42

Ik ga in principe altijd op wedstrijd. Je leert er echt veel van. Zolang je geen kans op verlies hebt (wat toch bijna niet voorkomt) kan je beter gewoon starten en daarna goed je protocol bekijken.
Gisteren ben ik zelfs ziek op wedstrijd gegaan. Het waren selecties en ik moest en zou meedoen.. Ik was nog 3e ook

mymymy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 09:45

Het ligt er denk ik aan hoe oud/jong het paard is. Als je met een ouder paard M/Z niveau start dan zou ik alleen gaan als ik correcte proeven kan rijden. Met een jonger paard zou ik ook gaan als ik correcte proeven kan rijden maar ook zeker voor de ervaring

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 12:49

Als ik op concours bent en het losrijden gaat niet zo best als normaal dan start ik alsnog gewoon, wie weet wordt het in de proef nog wat...en anders ben je sowiezo voor niets helemaal naar wedstrijd gereden enzovoort...

al gaat het een keer wat minder, je moet er het beste van maken..leer je alleen maar van..

alleen als het paard echt ergens last van heeft dat ie echt non stop steigert/bokt of wat dan ook dan is het wat anders...

spullen meteen weer inpakken en terug naar huis? wat heb je er aan?

als een paard het door heeft dat als hij met losrijden niet zo goed loopt, hij weer naar huis mag..wie weet doet ie dat dan wel vaker..en dan???

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 13:13

ik start altijd, of hij nou fijn loopt of niet. willem kan elke minuut veranderen, dus je weet het nooit.

laatste wedstrijd had ik 2 dagen niets kunnen doen vanwege de storm, de les de dag erna ging echt beroerd en vervolgens rijd hij voor mij heel fijn op de wedstrijd.. het fijnst van de afgelopen 3 maanden.. dus ja ik laat me niet meer afleiden door fijn of niet fijn.

punten zijn leuk om te krijgen.. daar rij ik ook voor. maar heb ik er geen?? lekker boeiend. weer ervaring rijker en weer puntjes om op te letten. ik wilmaar 1 puntje in het L1, daarna zien we wel verder..

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:34

ik start ook gewoon altijd

Deez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:42

Ik denk dat ik gewoon start, tenzij er iets echt speciaals is. Soms is Gentle heel druk en dan kán ik bijna niet starten, ze wordt namelijk gek als ze de bel van springen hoort en ze kan niet tegen Ere-rondjes..

sphinxie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 21:05

Mijn paard loopt op een andere locatie net even anders (ook met les bijv.) waardoor het thuis misschien helemaal niet lekker gaat, maar ik op concours gewoon een proefje doorstuur. Ik start dus gewoon, maar plan af en toe een tijdje geen wedstrijden om weer even door te trainen. Ook al loopt ze dan heel fijn, of juist niet.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:39

Indien ingeschreven en paard mankeert niks wordt er gewoon gestart, maar voor ik me inschrijf wil ik wel dat het allemaal aardig op de rit zit wat betreft rijden. Er is altijd genoeg te verbeteren, maar ik wilde niet alleen voor de ervaring gaan. Daarvoor was het me teveel gedoe.
Binnenkort gaan we naar een stal waar de wedstrijden aan huis zijn en dan zal ik denk ik wel vaker starten. En dan puur voor de ervaring

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:53

mm, ik wil toch alles netjes voor elkaar hebben. het moet goed zitten, correcte uitvoering van de oefeningen, balans, nageeflijkheid kunnen houden door die proef, ook al is die moeilijk, je moet er gewoon klaar voor zijn. ok, een wedstrijd rijd je om te laten zien hoe ver je staat in de africhting van je paard, maar ik wil dan wel de proef in kwestie op punt hebben staan. en al je moet dan een hele tijd trainen om op dat punt te raken, ik wil wel iets binnenhalen op wedstrijd al doe ik het voor de lol.
Je wilt toch ook hoger raken en dat kan je toch enkel als je proef goed voor elkaar is?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:08

ik start alleen voor mijn punten en als ik er nog niet klaar voor ben dan start ik nog niet, mijn paardje is altijd heel fijn op wedstrijd dus voor de ervaring hoef ik het niet te doen.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:25

Ik start eigenlijk ook altijd.
Ik heb nu een weekje ook niet veel kunnen rijden, maar dat vind ik geen reden om niet op wedstrijd te gaan.

Je kan altijd ervaring op doen.