S & T bij pony die overgaat naar de paarden??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

S & T bij pony die overgaat naar de paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 13:58

Nav dit topic: viewtopic.php?f=29&t=502637&hilit= vroeg ik me af of het inderdaad zo is dat een pony, indien deze overstapt naar de paarden, een stang en trens mag in hebben.

Ik kan hier niets over vinden in het algemeen dressuur reglement.

Wie kan me hier meer duidelijkheid in verschaffen?

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 16:36

Als je met je pony bij de paarden rijdt, is je pony ineens paard geworden qua reglementen.
Dit mag dus ....
Je rijdt immers ook de proeven voor paarden?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 16:43

Kan ik me helemaal in vinden, maar in welke reglementen kan ik dit terugvinden?

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 17:14

Tja, ik denk zelf dat het zo logisch is dat het in geen enkel reglement vermeld staat.
Net zo goed als dat je je zadel ook niet achterstevoren legt , staat ook niet in een reglement.
Er wordt gewoon een onderscheid gemaakt ( ook in de reglementen, zie het dressuurreglement) tussen ponysport en paardensport.

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 09:54

Aangezien er geen regels zijn waar je paard aan moet voldoen als je wedstrijden wilt rijden (bij de paarden dus), staan ze ook niet beschreven en wordt alles als 'paard' aangemerkt.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 09:59

Ja maar er moet toch wel ergens een geschreven regel zijn dat een pony vanaf een bepaald niveau ook bij de paarden mag deelnemen? Er staat wel in de Dressuurreglementen bijvoorbeeld de leeftijd waarop de amazone/ruiter bij de paarden mag rijden?

En geldt het dan ook dat de sporen bv ook 6 cm lang mogen zijn?

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 10:37

[quote="Tyrza"]Ja maar er moet toch wel ergens een geschreven regel zijn dat een pony vanaf een bepaald niveau ook bij de paarden mag deelnemen? quote]

die snap ik niet helemaal. Iedereen mag in de B beginnen.

W.b. sporen: ja.

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 10:43

Ja je mag met S&T en met sporen van 6 cm.
Je moet toch met een pony bij de paarden ook de paarden Z2 proeven rijden?

Fysiomeid

Re: S & T bij pony die overgaat naar de paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:00

Bij mij was idd ook even onduidelijkheid over of ik nu wel of niet met S&T mocht rijden, dus heb ik de KNHS gebeld (vorige jaar) en die zeiden dat als je 18 bent, en je start dus bij de paarden, dan gelden ALLE regels voor jou pony alsof het een paard is. Dus je mag idd met S&T rijden.

Ik heb er ook voor gekozen om van de Z2 pony's eerst naar de Z1 paarden te gaan, dit mag als je dispenstatie aanvraagt. Je mag dan alleen in het Z1 geen selectie etc rijden. De winstpunten die je hebt behaald in het Z2 blijven gewoon staan totdat jij besluit dat je Z2 wilt gaan starten, dus dat is wel lekker.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 09:24

Fysiomeid schreef:
Bij mij was idd ook even onduidelijkheid over of ik nu wel of niet met S&T mocht rijden, dus heb ik de KNHS gebeld (vorige jaar) en die zeiden dat als je 18 bent, en je start dus bij de paarden, dan gelden ALLE regels voor jou pony alsof het een paard is. Dus je mag idd met S&T rijden.

In het genoemde topic in mijn eerste bericht zitten er toch dames tussen die jonger dan 1 zijn. Dat zou dus betekenen dat zij dus nog niet met S & T mogen rijden dan?

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 09:32

Leeftijd heeft er in dit geval niets mee te maken. Ik was al bang dat deze zin van Fysiomeid tot onduidelijkheid zou leiden.

Fysiomeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:41

Sorry voor de onduidelijkheid!!

Maar het is dus zo dat zodra jij besluit tussen de paarden te gaan starten (dus ook al met je 12de ofzo, dat maakt niet uit, gelden alle regels van de paarden. Ik weet dus niet of er een leeftijdsgrens is voor het gebruiken van stang en trens, maar dit veranderd dus niet als je met een pony start. Stel dat je pas met je 14de met s&t mag rijden bij de paarden, dan mag diegene dus pas met der 14de met S&T rijden. (Ik weet dus niet of dat aan leeftijd gebonden is, maar het gaat er gewoon om dat alle paarden-regels van jou op toepassing zijn, zodra jij tussen de paarden start!)

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, en anders sorry!!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:29

ik snap wat je bedoelt. Een ander voorbeeld, je mag pas ZZ sgw starten als je 17 bent, en dat verandert dus niet als je met een pony tussen de paarden start.