Zitten er ook springjuryleden op Bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Zitten er ook springjuryleden op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 12:08

We hebben het hier bijna altijd over de dressuur, maar ik vraag me af of er ook springjuryleden zijn?

Ik heb er wel eens over gedacht om die cursus te gaan doen, maar ik heb er toch niet zoveel aan. Laat staan dat ik de tijd heb om 5x/jaar te gaan jureren, want dat lukt me al bijna niet met de dressuurwedstrijden als je zelf ook nog rijdt.

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 14:13

Ik heb die cursus ook wel eens overwogen, maar ook bij mij was tijdgebrek (niet voor de cursus, maar voor het daadwerkelijk jureren) de reden om het niet te doen.

reeskees

Re: Zitten er ook springjuryleden op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:03

Scum schreef:
We hebben het hier bijna altijd over de dressuur, maar ik vraag me af of er ook springjuryleden zijn?

Ik heb er wel eens over gedacht om die cursus te gaan doen, maar ik heb er toch niet zoveel aan. Laat staan dat ik de tijd heb om 5x/jaar te gaan jureren, want dat lukt me al bijna niet met de dressuurwedstrijden als je zelf ook nog rijdt.

Heej Scum, zit je hier ook?

Ik ben zelf al een jaar of 8 springjury. Is redelijk goed te combineren met mn eigen springen, dressuren en sgw-en. Maar het is wel goed plannen. Ik wil iig niet ieder weekend jureren. Maar 5 - 10 keer per jaar lukt best wel.
Meestal jureer ik ponyrubrieken, om dat ik zelf de meeste wedstrijden bij de paarden wel meespring.

De opleiding hiervoor is niet echt moeilijk. Een stuk of 10 keer naar Ermelo; theorieexamen = het springreglement zowat uit je hoofd kennen en dan nog 5 (in mijn tijd) stages doen bij kernjuryleden.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:53

reeskees schreef:
De opleiding hiervoor is niet echt moeilijk. Een stuk of 10 keer naar Ermelo; theorieexamen = het springreglement zowat uit je hoofd kennen en dan nog 5 (in mijn tijd) stages doen bij kernjuryleden.

En dat mag dan de B plaatsen op stijl-beoordeling?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:54

Scum schreef:

Ik wist niet dat die konden lezen en schrijven.......

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 23:11

Maar je kunt toch niet zomaar de springjurycursus doen? Ik wil het ook wel doen, maar ik ga eerst maar eens afstuderen. Ik had begrepen dat de provinciale bond een nogal dikke vinger in de pap heeft wie er wel en niet voor de cursus in aanmerking komen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 00:41

IrisLove schreef:
Maar je kunt toch niet zomaar de springjurycursus doen? Ik wil het ook wel doen, maar ik ga eerst maar eens afstuderen. Ik had begrepen dat de provinciale bond een nogal dikke vinger in de pap heeft wie er wel en niet voor de cursus in aanmerking komen.

Dat hoorde ik van de week ook, maar was wel nieuw voor me.

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 08:51

Je kunt idd niet "zomaar" die cursus doen.
>>Je moet tenminste 25 jaar oud zijn.
>>betrokkenheid hebben met de springsport. (zelf rijden, of altijd begeleidend e.d.)
>>En idd de regionale bond draagt de "volgens hen" geschikte cursisten voor aan de KNHS.

Als je dan eenmaal de cursus mag doen... Dan vond ik de cursus niet zo moeilijk.

Eenmaal geslaagd, mag je B t/m ZZ springen jureren op categorie 2 en 3 wedstrijden.

Dus de overbuurman, die nog nooit een paard heeft gezien, die komt ook echt niet in aanmerking voor zon cursus springjury

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 11:35

En je moet volgens mij ook L springen met wp zijn geweest.
Ik had wel gehoord dat de theorie best veel leren was, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 12:20

Gevonden op KNHS site:

Springjuryleden

De cursus springjuryleden leidt aspirant-cursisten op tot springjurylid voor de beoordeling van springrubrieken, die tijdens wedstrijden categorie 2 en 3 worden verreden.
Een wedstrijdklassering is niet vereist.
Kandidaat-cursisten dienen tenminste 25 jaar oud te zijn en bij voorkeur niet ouder dan 55 jaar (adviesleeftijd).
De opleiding bestaat uit 8 theorielessen welke centraal (Ermelo of Wanroij) gegeven worden. Een uitgebreide praktijkstage (tenminste 5 wedstrijddagen) maakt deel uit van deze opleiding. Het cursusgeld bedraagt € 120,-; het examengeld is vastgesteld op een bedrag van € 16,-. Wilt u tot springjury opgeleid worden maak dit dan kenbaar bij het regiobestuur die de inschrijving voor deze cursus verzorgt.

Doorstroming voor de beoordeling van springrubrieken voor categorie1 concoursen gebeurt op voordracht van de disciplinecommissie springen.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 13:46

Ah, dan is die wedstrijdklassering dus voor de curus parcoursbouwer. Die wilde ik eigenlijk gaan doen, en daar heb ik naar geinformeerd.

Sta er wel van te kijken dat je zelf geen klassering hoeft te hebben. Zeker ook, omdat je in de B op stijl jureert.

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 14:18

Op stijl jureren is te leren denk ik! Zelf heb ik nog nooit officiele wedstrijden gesprongen, maar ik help nagenoeg elke wedstrijd bij de ponyclub/RV als parcourshulp (inmiddels ook al weer heel wat jaartjes) en ik heb veel gezien! En ik ben 26 dus die cursus kan ik wat dat betreft wel gaan doen . Maar ja, eerst maar eens afstuderen

Ik ben nu voltigejurylid en ik mag kinderen beoordelen die beter voltigeren dan ik zelf ooit gedaan heb! Ik heb wel wat wedstrijdjes gevoltigeerd en later ook op wedstrijden aan de longe gestaan, maar dat is niet genoeg geweest om basis daarvan te kunnen gaan jureren. Dus je kunt wel degelijk "leren" zien...

reeskees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 14:26

Scum schreef:
Sta er wel van te kijken dat je zelf geen klassering hoeft te hebben. Zeker ook, omdat je in de B op stijl jureert.

De regionale bond fungeert bij de aanmeldingen als een soort filter naar de KNHS toe. Dus kan dan ook redelijk goed inschatten of iemand er wel of geen kijk op heeft
Belangrijk bij het springenjureren is dat je goed de tafel van 4 moet kennen en snel en resoluut kunnen beslissen en natuurlijk enige kijk heb op de stijl.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 23:53

Het is toch eigenlijk niet te filmen dat iemand die IL-jury wil worden in de praktijk eigenlijk altijd Z moet rijden om mee te kunnen doen (ja ik weet het, de eis is M), terwijl bij het springen iedereen die een telraam en een stopwatch kan bedienen, beerenburg lust ...... "hik"...... en in het weekend verder toch niks te doen heeft, zó springjury kan worden.

Dat zal dan wel komen omdat er totaal geen animo is om springjury te worden......
Persoonlijk vind ik het dan ook te gek voor woorden dat zowat elke knoeier die nooit verder is gekomen dan 2 cavaletti's hoog in een verenigingsles springjury kan worden en 50 B-springers op stijl moet plaatsen....

Maar wellicht breng ik het wel iets te simpel.
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat de springreglementen zeker 10x zo complex als bij de dressuur (maar de jury kan daarentegen wel fijn overleggen bij problemen.... "hik"....... ) dus een eis van een IQ van minstens 110 om die regelementen te leren lijkt me ook meer dan billijk....

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:40

Eerlijk is eerlijk, je kunt wel heel makkelijk springjurylid worden... En het is zeker niet verkeert als je zelf ervaring hebt met springen. Je moet je immers ook in de ruiters en paarden kunnen verplaatsen.
Maar alles is te leren lijkt mij!

En voor een springjury lijkt me kortdaad en correct handelen heel belangrijk. Zoals al eerder gezegd moet je vaak snel beslissen.

Afgelopen weekend ben ik weer als parcourshulp in de weer geweest en ik moet zeggen dat ik wat ponykindertjes rond heb zien hobbelen die zich wel even bij hadden mogen melden als ik jury was... (bovenhands zweepgebruik, de pony nog even lekker afranselen als `ie uiteindelijk toch braaf over dat enge hekje springt, etc...)