IK heb gehoord dat je niet meteen met een hengst mag starten wat ik op zich vreemd vind. Van af wenneer mag dat?Het gaat er wel om dat het bij de paarden is. Hoe zit het met het avs die organiseren ook wedstrijden en de meeste hebben toch hun hengst hengst gelaten moet je daar voor ook eerst iets hebben behaald voor dat je aan die wedstrijden mee mag doen? En bij andere stamboeken zoals kwpn, welsh ect ect..
Al zeer regelmatig aan bod geweest hier. Samengevat:
- hengst uitbrengen bij de paarden: ruiter minimaal 14, tenminste L2 dr, L spr of M sgw (allemaal met een wp) - hengst uitbrengen bij de pony's : ruiter minimaal 12, tenminste L2 dr, L spr of M sgw (allemaal met een wp)
Arabieren, barokke paarden en mss nog wel weer rassen hebben aparte regels daarover die alleen tijdens hun wedstrijden gelden. Je kunt als je dan L1 +1 bent (dat weet ik niet exact) overstappen naar de KNHS met behoud van wp'en. KWPN heeft dat zeker niet.
En ik vind het niet raar. Laat eerst maar zien dat je iig wat wedstrijdervaring hebt voordat je met een hengst gaat starten.
Arabieren, barokke paarden en mss nog wel weer rassen hebben aparte regels daarover die alleen tijdens hun wedstrijden gelden. Je kunt als je dan L1 +1 bent (dat weet ik niet exact) overstappen naar de KNHS met behoud van wp'en. KWPN heeft dat zeker niet.
Inderdaad als je bij het avs L1 ben mag je met je hnegst khns starten
Heejj volgens mij zijn daar nieuwe regels voor van de paarden dan teminste zoals ik heb gehoort want blijkbaar kan nu iemand bij ons op stal met een hengst starten terwijl ze geen eens wps ergens in heeft
Toch vind ik die regel niet helemaal fijn. Voor de kinderen wel, maar ik ben 29, weet waar ik mee bezig ben met onze hengst en ik mag hem dus niet starten. Wij hebben een arabier. Als ik daarmee wil starten kan ik de wedstrijden van het AVS rijden. Je hebt dan voor elke klasse 6 wp nodig om over te gaan naar een volgende klasse. Als je L1 + 1 wp hebt, kun je je startkaart over laten zetten zodat je ook KNHS wedstrijden mag rijden. Je bent er dus sneller als bij de KNHS wedstrijden maar die wedstrijden van het AVS (of barokke) zijn door het hele land, dat is wel een nadeel
Heb ik even een vraagje...niet dat ik met een hengst wil starten en ken de eisen. Maar mijn moeder en zus hadden hier laatst een hele discussie over en ik dacht dat mijn zus gelijk had, maar ben niet zeker.
Als je dus aan de bovenstaande eisen voldoet en je punten in het L hebt, mag je dan wel of niet in de B starten met een hengst? Moeder zei dat je L MOET starten omdat een hengst niet in de B mag en mijn zus zei dat een hengst wel degelijk in de B mag, zolang de ruiter/amazone maar (met een ander paard)minimaal L2 heeft gereden.
Je mag met een hengst gewoon B rijden als jezelf niet verplicht bent om meteen L te starten(dus zelf wel minimaal L2 geweest, maar niet twee keer Z). Sterker nog, als je alleen L2 gereden hebt dan moet je met een hengst(als die tenminste niet eerder geklasseerd is geweest) zelfs B starten.
ik kan iemadn die met een hengst Z rijd (ook wedstrijden)
uhhh de toegevoegde waarde van deze opmerking?? Ik ken iemand die grand prix rijdt met meerdere hengsten *niet persoonlijk kennen hoor * ik ken wel iemand persoonlijk die met een hengst zz-zwaar mag starten
Okee, beide bedankt! Mijn zus en ik dachten al...want als je eenmaal Z bent mag je nog steeds alleen L1. Dus iemand die een keer L2 is geweest om te starten met een hengst zou dan toch ook niet zomaar in de L mogen beginnen. Maar dat is weer uit de weg. Moeder blijft overigens volhouden dat het vroeger anders is geweest