Vrijstelling mogelijk in dit geval?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Let_be

Vrijstelling mogelijk in dit geval?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 22:20

Tsja....

Je hebt paarden en paarden...

De mijne heeft zich al meerdere keren Linksvoor aangetikt met als gevolg; schiefel.
De laatste keer had ik geluk, want het was net naast de pezen.

Nou was het vanavond weer wat warm, tsja denk dat ze zich zondag met concours in de proef weer heeft aangetikt....

Maar vandaag of morgen gaat het fout en zit ik dadelijk met een kreupel paard wat niet meer goed komt omdat de schiefel tegen de pezen zit ofzo.

Op de wei, met rijden (rijd van voor met bandages ivm dat beschermers bepaalde vorm hebben en dus kunnen schuren) en met losrijden op concours altijd beschermers.

Zou ik misschien vrijstelling kunnen vragen zodat ik met 2 witte bandages ofzo mag starten? Met een eventuele verklaring van de veearts natuurlijk?

Heeft iemand er ervaring mee?

Groetjes Tamara

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:29

Je kunt het altijd proberen. Ik heb ook ooit vrijstelling gevraagd, maar het antwoord was dat ze niet wegens medische redenen vrijstelling geven.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:37

Proberen kan altijd, maar ik denk niet dat je het krijgt.

Als je paard die 2x6 minuten al niet zonder beschermers kan... Dan zou ik me toch nog eens achter de oren krabben of ik dat nog wel "leuk" vind. Maar ieder z'n ding natuurlijk

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 22:54

Margreet schreef:
Als je paard die 2x6 minuten al niet zonder beschermers kan... Dan zou ik me toch nog eens achter de oren krabben of ik dat nog wel "leuk" vind. Maar ieder z'n ding natuurlijk

Tuurlijk kan ze zonder, maar ik wil het risico vermijden als dat mogelijk is.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 09:03

Maar dat wil iedereen! Die van ons tikt zichzelf ook wel eens aan, reden genoeg om met peesbeschermers te rijden. Maar dan wel thuis of bij het inrijden.

Ik zie het dus somber voor je in.

Raiza

Re: Vrijstelling mogelijk in dit geval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:48

Volgens de reglementen wordt er NOOIT dispensatie verleend om medische redenen van het paard, alleen maar van de ruiter.'

Ik geef je weinig kans, want dan wil half Nederland wel met bandages of peesbeschermers rijden.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:50

Raiza schreef:
Volgens de reglementen wordt er NOOIT dispensatie verleend om medische redenen van het paard, alleen maar van de ruiter.'

Ik geef je weinig kans, want dan wil half Nederland wel met bandages of peesbeschermers rijden.

de ruiter heeft last van psychische problemen doordat het paard zich aantikt, en zij zich daarover druk maakt, dus als het paard nou zn beschermers om zou mogen houden, heeft de ruiter ook geen problemen meer sorry ik liet even mn gedachte de vrije loop
ik denk dat je geen vrijstelling krijgt, maar neej heb je, ja kun je krijgen, gewoon proberen dus

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 15:08

missmiekie schreef:
Raiza schreef:

de ruiter heeft last van psychische problemen doordat het paard zich aantikt, en zij zich daarover druk maakt, dus als het paard nou zn beschermers om zou mogen houden, heeft de ruiter ook geen problemen meer sorry ik liet even mn gedachte de vrije loop
ik denk dat je geen vrijstelling krijgt, maar neej heb je, ja kun je krijgen, gewoon proberen dus

Jij had op school zeker een 10 voor creativiteit

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:01

Als je zeker wilt weten of je paard zichzelf aantikt...heb je je training of proef wel eens op video vastgelegd? Dan kun je goed zien of het inderdaad het aantikken is of misschien iets anders...

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:50

Denk niet dat je dispensatie kan krijgen. In ieder geval zeker niet voor witte bandages.... (of heeft je paard witte voorbenen)? Dan ben je nl. in het voordeel omdat het er veel flitsender uitziet.

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:05

@raiza: ik zit nog op school hoor haha ben pas 15, dus heb nog steeds ckv en tekenen etc..
en nee, normaal ben ik niet zo creatief

SSDesign

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:24

Je kan het proberen... Maar denk eerlijk gezegd dat het antwoord nee is.

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 23:13

Jammer, het is dus juist het punt, ik ben absoluut niet overvoorzichtig, maar toen de DA's zeiden van; je hebt geluk gehad...

Het is ook niet zo dat ze zicht aantikt met korsje, nee meteen schiefel.
Ze gaat op het moment ook steeds beter lopen en wordt sterker, maar nog niet voor de 100%, dus af en toe slingert er een beentje incl ijzer tegen andere been...

Maar ik ga springen (hopelijk a.s zomer of volgende winter) en dan zal de dressuur als het goed is stukken minder worden.

Het is puur een voorzorgsmaatregel voor een paard met verhoogd risico.
Kijk is het nou een paard wat niet veel verder zal komen dan M ofzo, okeej dan had ik gestopt, maar ze heeft dus kwaliteiten en die zou ik niet willen ontnemen door dat voor mijzelf te houden.

Ik ga het gewoon proberen, maar waar kan ik dit naar toe mailen(gewoon contact van KHNS) en moet er bepaalde dingen instaan? Moet ik een formulier vragen?

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 23:19

Heb je dit probleem wel eens met je hoefsmid besproken?

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 23:24

Ik heb dus wel een keer meegemaakt dat een ruiter zijn paard met bandages mocht rijden. Paard had geloof ik nog hechtingen in zijn been, of waren er net uit.
Met een verklaring mocht hij hiermee rijden.
Als je het zeker wil weten, een belletje naar de KNHS en je weet genoeg.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 08:37

Waarom zouden ze toestaan dat een paard met hechtingen op wedstrijd gaat?

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 10:33

Ik denk dat de KNHS heel simpel redeneert, als je je paard niet zonder bescherming kunt rijden, hoor je eigenlijk niet op een wedstrijd thuis......dan zal je toch eerst met je hoefsmid of da moeten kijken waarom zo'n paard zich constant open loopt, en proberen daar een oplossing voor te vinden.

Vraag me trouwens af of je als je gaat springen van t probleem af bent. Je mag dan wel met peeskappen rijden, maar als hij zich echt zo erg aantikt en die peeskappen schuren/schuiven maar een stukje, heb je na elk concours open benen.......

Enne, afgezien of ze het toestaan, welke idioot rijdt er nou concours als zijn paard nog hechtingen in zijn been heeft???? Dan vraag ik me toch echt af waar je mee bezig bent....wedstrijden zat en een wedstrijd kan en mag toch nooit zo belangrijk zijn dat het welzijn van je paard achtergesteld wordt.

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 10:36

Het was een broodrijder, paard was een week daarvoor over de voorstang heen gekomen.
Bovendien was het een sellectiewedstrijd voor de regiokampioenschappen.

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 10:39

Margreet schreef:
Heb je dit probleem wel eens met je hoefsmid besproken?

Het is nog puur een sterkte probleem van haarzelf, waardoor ze af en toe nogal zwaait, het is ook puur linksvoor. Heeft te maken met haar wat minder sterke kant en sterkere kant.

daffodil schreef:
Ik denk dat de KNHS heel simpel redeneert, als je je paard niet zonder bescherming kunt rijden, hoor je eigenlijk niet op een wedstrijd thuis......dan zal je toch eerst met je hoefsmid of da moeten kijken waarom zo'n paard zich constant open loopt, en proberen daar een oplossing voor te vinden.

Vraag me trouwens af of je als je gaat springen van t probleem af bent. Je mag dan wel met peeskappen rijden, maar als hij zich echt zo erg aantikt en die peeskappen schuren/schuiven maar een stukje, heb je na elk concours open benen.......

Enne, afgezien of ze het toestaan, welke idioot rijdt er nou concours als zijn paard nog hechtingen in zijn been heeft???? Dan vraag ik me toch echt af waar je mee bezig bent....wedstrijden zat en een wedstrijd kan en mag toch nooit zo belangrijk zijn dat het welzijn van je paard achtergesteld wordt.

Met springen zit er gewoon bescherming om heen (zo hoog zit het ook weer niet), dus dan kan ze zich aantikken zoveel ze wil, maar dat heeft weinig nut.

Ik kan me wel voorstellen dat het niet zo mogen; gezond paard moet zonder bescherming kunnen lopen.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 11:08

Vajramani schreef:
Het was een broodrijder, paard was een week daarvoor over de voorstang heen gekomen.
Bovendien was het een sellectiewedstrijd voor de regiokampioenschappen.

Dan nog, wij hebben dit weekend selectiewedstrijd maar ik geef iedereen die niet komt als het morgen en zondag zulk weer is groot gelijk!!! Het is maar een wedstrijd......

Gulpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 11:25

Is het dan geen idee om de ijzers achter eraf te halen? Ik weet niet of het veel zal schelen, maar je kan het iig proberen.

Skipper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 11:29

Of misschien nog even door trainen thuis zodat ze sterker wordt en niet meer aantikt. Dat is niet leuk maar liever dat dan een paard wat zichzelf dan zo kan verwonden en je er straks niets meer mee kan!

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 12:53

Gulpje schreef:
Is het dan geen idee om de ijzers achter eraf te halen? Ik weet niet of het veel zal schelen, maar je kan het iig proberen.

Wat is de logica ervan als ze zich van voor aantikt?

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 12:54

Skipper schreef:
Of misschien nog even door trainen thuis zodat ze sterker wordt en niet meer aantikt. Dat is niet leuk maar liever dat dan een paard wat zichzelf dan zo kan verwonden en je er straks niets meer mee kan!

Ze is sterker aan t worden met voor en nadelen, met middengalop/uitgestrekte draf ect verterkt ze snel weg en soms dus tikt ze zich dan aan ofzo, ene kant is ze nog beetje wiebelig (niet altijd recht) en aan andere kant met het sterker worden tikt ze zich dus aan.

Het niet sterk zijn komt door blessures die ze heeft gehad, was ze 6 maande aan t werk; glijd ze uit in de wei, weer paar maanden niet in vol werk ect ect.

Gulpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:01

QuijoSavan schreef:
Gulpje schreef:

Wat is de logica ervan als ze zich van voor aantikt?

Ow sorry madam, ik had het juist andersom in m'n hoofd. Foutje, wat vreselijk dom van me, ongelooflijk! Nu maar hopen dat die akelige KNHS je laat starten met driedubbele beenbeschermers, want hechtingen zien er natuurlijk niet zo mooi uit op wedstrijd he?