Pony's/Paarden, hoe zit dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pony's/Paarden, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:46

Hey iedereen,

Voor zover ik weet is de regel dat je tot je 16e bij de pony's mag meedoen (dus officiële wedstrijden) maar nu heb ik ookal gelezen dat je met je pony tussen de paarden mag starten ... mag dit dan ook als je ouder bent dan 16?

Dus stel nu dat ik een pony zou kopen (ik ben ouder dan 16 ) mag ik dan gewoon tussen de paarden wedstrijden rijden? Of hangt dit van de discipline af ofzo (bv. bij dressuur wel, bij springen niet).

En wanneer is een pony officieel een pony? Want je hebt ook E-pony's .. horen die bij de pony's of paarden? Of hangt dit van het land af (ik woon in belgië)?

Iemand die daar meer info over heeft?

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:48

Je mag tot en met het jaar waarin je 18 word bij de pony`s meedoen.
Je mag met je pony bij de paarden starten als je ouder als 18 bent, winstpunten blijven dan staan.

Dorus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:49

In Nederland is het volgens mij zo dat je bij de pony's mag blijven rijden tot en met het jaar waarin je 18 wordt. De 16 grens geld alleen voor EK's e.d. Ik weet alleen niet hoe dat in België werkt. Die E-pony's waren dacht ik echt iets Nederlands.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:55

Ah ok .. maar de 18 ben ik ookal voorbij dus dat maakt niet uit

En idd, dacht ook dat E-pony's alleen iets van nederland was .. maar ik heb (een paar jaar geleden) toch eens een jumping meegemaakt waar ze meededen met de ponyjumping, maar die pony's waren toch echt rond de 1.50m volgens mij .. dus misschien dat het bij bepaalde verenigingen toch geldt of weet ik veel? (ofwel hadden ze gesjoemeld ).

Maar mag je dus altijd met een pony bij de paarden starten? Of alleen bv. in de dressuur .... (weet ook niet of het bij springen wel zo ideaal is om het te doen, omdat die hoogtes toch redelijk hoog kunnen zijn voor een pony )

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:52

Je mag ook springen met je pony tussen de paarden. De hoogte hoeft niet eens een probleem te zijn, B paarden is M voor een D-pony. Maar de afstanden tussen de hindernissen kunnen wel een probleem zijn. Maar als je een goede springer met ruime passen hebt kan het wel hoor. Het mag in ieder geval wel.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:01

In Nederland geldt:
Je mag altijd bij de paarden starten, ook als je onder de 18 bent en een pony rijdt. Pony hoeft ook geen minimum hoogte te hebben trouwens.

Ik weet niet hoe het in Belgie is, ik weet wel dat een E pony idd een Nederlandse uitvinding is.

OemmiejO

Re: Pony's/Paarden, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:31

Volgensmij moet je min. 12 zijn om bij de paarden te starten. Je mag in Nederland tot je 18e bij de pony's en internationaal tot je 16e. Je mag altijd met je pony bij de paarden starten..

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:32

Klopt OemmiejO (lastige naam), minimum leeftijd is inderdaad 12.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:54

Ok, dus moet het ooit zover komen dat ik een eigen paardje kan kopen en ik kom toevallig bij een fjord of haflinger of iets anders in die richting uit (je weet nooit :p) dan mag ik daar gewoon wedstrijden mee gaan rijden? Tussen de paarden dan .... Want ik denk wel dat ik graag wat wedstrijdjes zou doen (als de training goed gaat natuurlijk) maar dat moet niet persé weet ik welk niveau zijn .. gewoon het plezier is voor mij al voldoende En ik ga 9/10 toch de dressuurrichting uit dus dat gaat volgens mij wel lukken

Bedankt voor de info
(ik ga het sowieso toch eerst eens navragen hier in belgië hoe het zit, zodat ik zeker ben, maar denk wel dat dat overeenkomt met nederland...)