Faalangst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

donnadoni

Faalangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 14:31

Als ik thuis rij dan gaat alles hartstikke goed maar als ik op wedstrijd ga dan word ik verlegen en bang.

Ik ben bang dat een ander paard mijn pony schopt met losrijden en in de wedstrijdbak durf ik bijna niets te doen omdat ik bang ben dat iedereen ziet wat ik fout doe.

Mijn figuurtjes en alles gaan wel goed maar mijn pony loopt alleen maar om zich heen te kijken. (durf hem niet te laten nageven)

Op zich gaat het wel. Ik heb pas 3 wedstrijden gereden (wel alle drie met winst) dus echt slecht is het ook weer niet maar ik weet dat ik veel beter kan. Waarom doe ik dat dan niet ?

Kan ik beter stoppen met westrijden ? voor een jaartje of zo ?
Hebben andere dit ook wel eens gehad ?

stalshine

Re: Faalangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:16

Heeeey,

Ik herken echt super erg wat jij hebt.
Ik rij ook pas sinds kortt wedstrijden en heb dan ook egt heel erg last van faalangst. Het liefst heb ik niet dat er mensen komen kijk behalve een paar hele goede vriendinnen dan. Als ik ga rijden ben ik erg bang dat ik ales fout doe.. ik wordt dan heel onrustig met me handen en benen en kan helemaal niet meet geconcentreerd rijden.
Mijn ouders willen niet dat ik wedstrijden ri omdat zij het heel erg merken.
Maar ik wil niet opgeven en ga gewoon door.. Hopelijk wordt het door oefenen minder erg.. Dat advies zou ik jou ook willen geven. Gewoon doorgaan met wedstrijden rijden! En je indenken dat er niemand is waar jij je proef rijdt en gewoon denken dat je aan het oefennen bent!

Heeel veel succes!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:19

Lekker veel gaan, dan merk je wel dat het wat makkelijker word

En wat geeft het al doe je wat fout?
Doet de rest ook hoor

Een kennis van me zei altijd
Wat maakt het uit hoe je rijd, hij hoeft voor straf niet achter te blijven en je krijgt hem toch lekker weer mee naar huis.

met andere woorden, lekker plezier hebben en wel zien hoe het gaat.
Er staat niks op het spel
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-11-05 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:19

"gewoon" heel arrogant op je paard zitten en denken dat je Anky bent.. ik weet het, klinkt weird, maar meestal helpt het echt. Dan laat je als het ware zien wat je in huis hebt en ga je je meer concentreren op je pony..
succes!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:45

Veel op wedstrijd gaan, het moet gewoon worden zodat de druk eraf gaat. Ik was vroeger ook altijd overal mee bezig, nu is dat eigenlijk helemaal weg.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:59

Juist niet stoppen, gewoon op concours blijven gaan en dan zoveel mogelijk. Op een gegeven moment krijg je wel zoiets van 'Als het deze week allemaal niet gaat dan kunnen we volgende week nog een keer'
Ik slik trouwens van te voren Rescue Remedy (Bach bloesem), ik ben ook zo'n zenuwpees aan het begin van het seizoen

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 15:28

Bij mij was het zelfs zo erg dat ik vroeger voordat ik mijn pony kreeg, geen onderlinge wedstrijd durfde ter ijden omdat ik niet alleen in een ring voor een jury een proefje durfde te rijden. De manege en mn moeder hebben mij een wedstrijd laten rijden met de smoes dat ik voor een meisje mocht invallen die niet was gekomen . In mijn ponytijd met wedsrijden rijden was ik ook heel nerveus en onzeker.
Nu rijd ik bij de paarden en heb echt helemaal nergens last meer van, zeker niet als ik regelmatig op wedstrijd moet.

Dus gewoon blijven rijden, wordt vanzelf minder

Zoro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:19

Ja ik ben ook heel zenuwachtig, vorige weekmoest ik voor t eerst weer L2 starten en ik ben zelf al Z2 geweest dus hoort eigenlijk een makkie te zijn maar ik was toch weer zo zenuwachtig dat ik mijn hele proef verknalde en de verkeerde kant op reed. stom want anders hadden we makkelijk 160 punten kunnen rijden en mss wel weer een prijs gehad maar omdat ik zo bang was dat ik het fout zou doen ging ik het ook fout doen.. erg stom maar het kan gebeuren nu is de ergste spanning er af van de 1e keer L2 starten en nu ga ik vol goeie moed zaterdag weer en ik denk zelf dat die winstpunt dan wel gehaald word.. maar spannend blijft het altijd.. Maar je moet maar zo denken alles of niets en je gaat toch voor alles dus doe dat dan ook! Veel succes!

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:20

Ga eens naar verwegistan.
Ergens waar je helemaal niemand kent. Dan hoef je je ook niet te bewijzen voor vrienden/ kennissen e.d.
De jury kom je toch nooit weer tegen, en de andere deelnemers waarschijnlijk ook niet.

ILOVETARO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:27

Heb zondag een wedstrijd, en ben al 2 weken in de stress ik wordt er echt niet goed van .

Is me cap mooi schoon, me laarzen moeten nog gepoetst, oow ik moet nog handschoentjes kopen en elastiekjes, banketstaaf me dekje dat wit WAS moet nog naar de stomerij ..

whaha zo druk is het in me hoofd
niet normaal, en als ik er eenmaal ben gaat het wel, alleen dat me hele famillie meekijkt, daar kan ik niet zo goed tegen , maarja tot nu toe heb ik veel wedstrijden gewonnen.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:24

schrijf alles op wat je nog moet doen en zet er zo'n vinkje voor als je het al gedaan hebt. Schrijf ook op wat je mee moet nemen enzo. Dan zit die stress niet meer in je hoofd, maar op je blaadje

succes zondag iig!!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:35

n0elle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 11:46

weet je he, het klinkt stom, maar ik heb heel erg faalangst op school, daarvoor gebruik ik Resque Remedi, dat is gewoon een plantaardig middeltje waar je rustig van word, bij mij helpt dat heel erg. het is geen medicijn ofzo, maar heel veel mensen gebruiken dat als ze ergens heel nerveus of zenuwachtig zijn. het helpt echt !

Excuseme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 22:24

Voor een goed artikel over spanning PB je normale e-mail adres maar even

Exit13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 00:34

Ik zou juist wel op wedstrijd blijven gaan, denk je anders dat het over een jaar vanzelf over is gegaan? En het hoeft echt niet meteen perfect te gaan, je rijdt toch niet voor niks pas B?

Allemaal makkelijker gezegd dan gedaan, dat weet ik .

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 10:32

Super veel gaan!!! Ik ga nu ongeveer elk weekend en bij mij gaat het nu heel erg goed! Ook helpt het heel goed als een instructrice je dingen verteld, als het ware een beetje wedstrijdbegeleiding, heb ik ook gehad

Dressuurgek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:13

Gjilke schreef:
Ga eens naar verwegistan.
Ergens waar je helemaal niemand kent. Dan hoef je je ook niet te bewijzen voor vrienden/ kennissen e.d.
De jury kom je toch nooit weer tegen, en de andere deelnemers waarschijnlijk ook niet.

Is ook een goeie om te doen. Ik vindt het ook nog steeds niet zo leuk als de hele stal komt kijken.

donnadoni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 14:19

Ben gelukkig dus niet de enige

De kinderen op de ruitervereniging zijn eigelijk juist heel erg aardig dus dat is het probleem niet zo.

De eerste wedstrijd begint weer op 5 februari dus ik heb nog ff de tijd.

Ik ga gewoon maar meedoen zoals jullie zeggen en die zenuwen zullen misschien idd wel een keer over gaan.

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 00:01

nneeee je ben echt niet de enige ik mag vanaf januari ook beginne ben nu al gek aan eht woorde..