Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Scara schreef:Je kijkt hierbij naar alle 3 de gangen, je beoordeelt de stap, draf en galop apart en daar komt dan een gemiddeld cijfer uit.
Stap: de stap is een 4 tempi gang, als dit onderbroken wordt, is het niet meer in verband. Gaat het voorbeen en het achterbeen aan dezelfde zijde vrijwel in hetzelfde ritme bewegen, dan neigt stap naar laterale beweging (ofwel telgang, echter liever niet zo genoemd), dan is de stap dus onzuiver, dit kan in erger en minder erg.
Minder zuiver kan nog een 5 zijn, maar echt onzuiver is eigenlijk een onvoldoende.
Draf: paard met hier 2-tact bewaren, dus als het paard bv. in een oefening (schbw bv.) of in een volte 10 meter tactverlies heeft, onregelmatig gaat, dan gaat je punt dus naar beneden. Draaft het paard in tact en regelmaat met extra uitdrukking in de beweging, dan ga je naar de hogere cijfers.
Galop: is een 3-tact, als je te weinig impuls hebt in de galop, dan zie je vaak sprongverlies, dan wordt beweging onzuiver en gaat je punt naar beneden. Dit zie je trouwens heel erg vaak.
Het is wel zo dat paarden die beter kunnen lopen, dus meer uit schouder komen, meer buiging in spronggewricht, meer uitdrukking hebben in de gangen, hogere punten scoren (mits ze wel zuiver blijven natuurlijk) dan een paard dat iets "gewoner" loopt. De kwaliteit gaat voor hogere punten wel meespelen.
ellen82 schreef:Is het niet zo dat de zuiverheid van de gangen alleen in de zogenaamde "grijze gebieden" beoordeeld moet worden, dus niet tijdens een oefening??
missmuts schreef:En eindig je nog gemiddeld op een 6...
judithh schreef:ik ben daarom ook een grote voorstander met de nieuwe proeven, hierbij wordt iedere gang appart gepunt.
je kunt een paard hebben wat lateraal stapt en die daar egenover bv wer een super galop heeft, met de regelingg van nu kom je dus uit op een gemiddeld cijfer, en met de nieuwe proeven kun je dus een 3 of 4 voor de stap geven en een 8 of 9 voor de galop.
Scara schreef:Is het niet zo dat de zuiverheid van de gangen alleen in de zogenaamde "grijze gebieden" beoordeeld moet worden, dus niet tijdens een oefening??
ellen82 schreef:Scara schreef:Is het niet zo dat de zuiverheid van de gangen alleen in de zogenaamde "grijze gebieden" beoordeeld moet worden, dus niet tijdens een oefening??
NEEE!!!! zeg, zou toch niet best zijn als het paard alleen maar tussendoor zuiver in de beweging moet zijn, en dat ie in de oefeningen half kreupel door de baan mag gaan. Het is juist in de oefeningen belangrijk dat de takt en regelmaat gehandhaafd blijven.
ellen82 schreef:Ook als reactie op Karin:
Mijn vader is jurylid en zegt altijd dat bij de zuiverheid van de gangen gekeken moet worden naar de grijze gebieden. De zuiverheid van de gangen in de oefeningen wordt meegenomen in het punt voor dat betreffende onderdeel. Mij maakt het verder niet zoveel uit, maar vind het wel erg vreemd dat juryleden dingen zo verschillend aangeleerd krijgen!
KarinvdM schreef:ellen82 schreef:Ook als reactie op Karin:
Mijn vader is jurylid en zegt altijd dat bij de zuiverheid van de gangen gekeken moet worden naar de grijze gebieden. De zuiverheid van de gangen in de oefeningen wordt meegenomen in het punt voor dat betreffende onderdeel. Mij maakt het verder niet zoveel uit, maar vind het wel erg vreemd dat juryleden dingen zo verschillend aangeleerd krijgen!
Ik vrees toch echt dat je vader het fout heeft...
Hoe antiek is hij?
ellen82 schreef:Mijn vader is niet meer de jongste (56)
fresco schreef:Sorry, naar beter lezen van de geschreven stukjes ben ik het zeer zeker eens met scara.
Mijn excusus voor slecht lezen.
Michelle77 schreef:Dus met de zuiverheid van de gangen wordt er dus ook gekeken naar impuls ed? Want mijn paard heeft echt goede zuivere gangen, krijgen we altijd te horen van niet de minste mensen, maar hoger dan een 7 heb ik er nog nooit voor gescoord.
Hij gaat onwijs zuiver en taktmatig door de baan. Z'n impuls is ook ok, op mn protocol staat nooit iets erover, impuls en verzameling is meestal ook een 7.