Zuiverheid van de gangen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle77

Zuiverheid van de gangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 03:40

Ik heb een vraagje over dit onderdeel. Ik wil graag weten hoe dit precies beoordeelt wordt. Ik hoor nl weinig dat dit onderdeel hoger dan een 7 scoort.

Waar worden de cijfers hier op gewaardeerd?
Wanneer is het een 6, een 7 of wanneer nog hoger?

Ik hoop op wat antwoorden.

groetjes Michelle

Scara

Re: Zuiverheid van de gangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 09:56

Je kijkt hierbij naar alle 3 de gangen, je beoordeelt de stap, draf en galop apart en daar komt dan een gemiddeld cijfer uit.

Stap: de stap is een 4 tempi gang, als dit onderbroken wordt, is het niet meer in verband. Gaat het voorbeen en het achterbeen aan dezelfde zijde vrijwel in hetzelfde ritme bewegen, dan neigt stap naar laterale beweging (ofwel telgang, echter liever niet zo genoemd), dan is de stap dus onzuiver, dit kan in erger en minder erg.
Minder zuiver kan nog een 5 zijn, maar echt onzuiver is eigenlijk een onvoldoende.

Draf: paard met hier 2-tact bewaren, dus als het paard bv. in een oefening (schbw bv.) of in een volte 10 meter tactverlies heeft, onregelmatig gaat, dan gaat je punt dus naar beneden. Draaft het paard in tact en regelmaat met extra uitdrukking in de beweging, dan ga je naar de hogere cijfers.

Galop: is een 3-tact, als je te weinig impuls hebt in de galop, dan zie je vaak sprongverlies, dan wordt beweging onzuiver en gaat je punt naar beneden. Dit zie je trouwens heel erg vaak.

Het is wel zo dat paarden die beter kunnen lopen, dus meer uit schouder komen, meer buiging in spronggewricht, meer uitdrukking hebben in de gangen, hogere punten scoren (mits ze wel zuiver blijven natuurlijk) dan een paard dat iets "gewoner" loopt. De kwaliteit gaat voor hogere punten wel meespelen.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:40

Scara schreef:
Je kijkt hierbij naar alle 3 de gangen, je beoordeelt de stap, draf en galop apart en daar komt dan een gemiddeld cijfer uit.

Stap: de stap is een 4 tempi gang, als dit onderbroken wordt, is het niet meer in verband. Gaat het voorbeen en het achterbeen aan dezelfde zijde vrijwel in hetzelfde ritme bewegen, dan neigt stap naar laterale beweging (ofwel telgang, echter liever niet zo genoemd), dan is de stap dus onzuiver, dit kan in erger en minder erg.
Minder zuiver kan nog een 5 zijn, maar echt onzuiver is eigenlijk een onvoldoende.

Draf: paard met hier 2-tact bewaren, dus als het paard bv. in een oefening (schbw bv.) of in een volte 10 meter tactverlies heeft, onregelmatig gaat, dan gaat je punt dus naar beneden. Draaft het paard in tact en regelmaat met extra uitdrukking in de beweging, dan ga je naar de hogere cijfers.

Galop: is een 3-tact, als je te weinig impuls hebt in de galop, dan zie je vaak sprongverlies, dan wordt beweging onzuiver en gaat je punt naar beneden. Dit zie je trouwens heel erg vaak.

Het is wel zo dat paarden die beter kunnen lopen, dus meer uit schouder komen, meer buiging in spronggewricht, meer uitdrukking hebben in de gangen, hogere punten scoren (mits ze wel zuiver blijven natuurlijk) dan een paard dat iets "gewoner" loopt. De kwaliteit gaat voor hogere punten wel meespelen.

Is het niet zo dat de zuiverheid van de gangen alleen in de zogenaamde "grijze gebieden" beoordeeld moet worden, dus niet tijdens een oefening??

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:48

ik ben daarom ook een grote voorstander met de nieuwe proeven, hierbij wordt iedere gang appart gepunt.
je kunt een paard hebben wat lateraal stapt en die daar egenover bv wer een super galop heeft, met de regelingg van nu kom je dus uit op een gemiddeld cijfer, en met de nieuwe proeven kun je dus een 3 of 4 voor de stap geven en een 8 of 9 voor de galop.

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:30

En eindig je nog gemiddeld op een 6...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:10

ellen82 schreef:
Is het niet zo dat de zuiverheid van de gangen alleen in de zogenaamde "grijze gebieden" beoordeeld moet worden, dus niet tijdens een oefening??

Nee, natuurlijk niet! Je paard moet in de oefeningen ook zuiver zijn/blijven.

judithh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:51

missmuts schreef:
En eindig je nog gemiddeld op een 6...

maar zo kun je wel aangeven dat de stap in zo'n geval niet correct is en de galop wel zuiver en goed doorgesprongen is!

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 18:10

judithh schreef:
ik ben daarom ook een grote voorstander met de nieuwe proeven, hierbij wordt iedere gang appart gepunt.
je kunt een paard hebben wat lateraal stapt en die daar egenover bv wer een super galop heeft, met de regelingg van nu kom je dus uit op een gemiddeld cijfer, en met de nieuwe proeven kun je dus een 3 of 4 voor de stap geven en een 8 of 9 voor de galop.

inderdaad, dat is wel fijn aan de nieuwe proeven. Ik krijg meestal een 7 voor zuiverheid van de gangen. Met die nieuwe proeven weet je wel aan welke gang het meest gewerkt moet worden.

Scara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:02

Is het niet zo dat de zuiverheid van de gangen alleen in de zogenaamde "grijze gebieden" beoordeeld moet worden, dus niet tijdens een oefening??[/quote]

NEEE!!!! zeg, zou toch niet best zijn als het paard alleen maar tussendoor zuiver in de beweging moet zijn, en dat ie in de oefeningen half kreupel door de baan mag gaan. Het is juist in de oefeningen belangrijk dat de takt en regelmaat gehandhaafd blijven.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:14

Er worden trouwens wel eens achten gegeven hoor. Ik heb regelmatig een 8 voor dat onderdeel. Je moet zorgen dat alle onderdelen
(dus alle gangen) altijd regelmatig zijn. dus niet onregelmatig laten lopen. Dan zakt je punt dus weer.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:20

ik heb altijd een 6 voor dat onderdeel... heb zelf wel eens een 5 gehaald
maar het gaat steeds beter

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:31

Scara schreef:

NEEE!!!! zeg, zou toch niet best zijn als het paard alleen maar tussendoor zuiver in de beweging moet zijn, en dat ie in de oefeningen half kreupel door de baan mag gaan. Het is juist in de oefeningen belangrijk dat de takt en regelmaat gehandhaafd blijven.
[/quote]

Ook als reactie op Karin:
Mijn vader is jurylid en zegt altijd dat bij de zuiverheid van de gangen gekeken moet worden naar de grijze gebieden. De zuiverheid van de gangen in de oefeningen wordt meegenomen in het punt voor dat betreffende onderdeel. Mij maakt het verder niet zoveel uit, maar vind het wel erg vreemd dat juryleden dingen zo verschillend aangeleerd krijgen!

fresco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:50

je hebt gelijk hoor ellen 82, ik heb het ook zo geleerd.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 23:16

ik heb het zo dus niet geleerd....

want dit zou inhouden dat een paard wat de gehele proef tijdens de oefeningen met tactfouten mag lopen, en als hij dan een stukje rechtuit mag draven zuiver is, dat zo'n combinatie dan toch nog een voldoende krijgt voor de zuiverheid??...nee sorry maar bij mij niet, als een dier in iedere wending of zijgang tactfouten laat zien kan ik helaas niet op een voldoende gaan zitten omdat hij in een grijs gebied van 10 meter toevallig geen tactfouten heeft.

Scara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 21:27

ellen82 schreef:
Scara schreef:

Mijn vader is jurylid en zegt altijd dat bij de zuiverheid van de gangen gekeken moet worden naar de grijze gebieden. De zuiverheid van de gangen in de oefeningen wordt meegenomen in het punt voor dat betreffende onderdeel. Mij maakt het verder niet zoveel uit, maar vind het wel erg vreemd dat juryleden dingen zo verschillend aangeleerd krijgen!
[/quote]

Dat is idd wel erg vreemd, want dat vehaal van zuiverheid beoordelen in de grijze gebieden heb ik nog nooit gehoord op de jurycursussen. Wel dat je zuiverheid meeneemt als je een onderdeel beoordeelt, maar het uiteindelijke punt voor de zuiverheid wordt gegeven aan de hand van de gehele proef en daar vallen de oefeningen ook onder.

fresco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 22:37

Sorry, naar beter lezen van de geschreven stukjes ben ik het zeer zeker eens met scara.
Mijn excusus voor slecht lezen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 23:10

ellen82 schreef:

Ik vrees toch echt dat je vader het fout heeft...

Hoe antiek is hij?

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 10:42

Dus met de zuiverheid van de gangen wordt er dus ook gekeken naar impuls ed? Want mijn paard heeft echt goede zuivere gangen, krijgen we altijd te horen van niet de minste mensen, maar hoger dan een 7 heb ik er nog nooit voor gescoord.

Hij gaat onwijs zuiver en taktmatig door de baan. Z'n impuls is ook ok, op mn protocol staat nooit iets erover, impuls en verzameling is meestal ook een 7.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 22:25

KarinvdM schreef:
ellen82 schreef:

Ik vrees toch echt dat je vader het fout heeft...

Hoe antiek is hij?

Mijn vader is niet meer de jongste (56), maar zeker geen slecht jurylid! Hij jureert altijd al zoals nu met de komende nieuwe proeven bereikt moet worden. Ik weet alleen dat hij het zo geleerd heeft en vond het vreemd dat het dus blijkbaar verschillend wordt aangeleerd. Ik zal het 'm eens zeggen, misschien dat 'ie het aan kan kaarten tijdens de komende bijscholingsavonden

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 23:15

ellen82 schreef:
Mijn vader is niet meer de jongste (56)

Laat hem dit niet horen/lezen...

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 00:49

56 jaar is nog jong.
Mijn vader wordt 28 december 56 jaar

Scara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:24

fresco schreef:
Sorry, naar beter lezen van de geschreven stukjes ben ik het zeer zeker eens met scara.
Mijn excusus voor slecht lezen.

't is je vergeven hoor!

fresco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:08

Pfff.....gelukkig!

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 18:21

Michelle77 schreef:
Dus met de zuiverheid van de gangen wordt er dus ook gekeken naar impuls ed? Want mijn paard heeft echt goede zuivere gangen, krijgen we altijd te horen van niet de minste mensen, maar hoger dan een 7 heb ik er nog nooit voor gescoord.

Hij gaat onwijs zuiver en taktmatig door de baan. Z'n impuls is ook ok, op mn protocol staat nooit iets erover, impuls en verzameling is meestal ook een 7.

Aanvulling, als er met de zuiverheid rekening gehouden wordt met de impuls, waarom wordt dit dan ook nog apart genoemd?

Scara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:37

Impuls wordt wel apart beoordeeld, maar het is natuurlijk gewoon zo dat als je bevoorbeeld erg weinig impuls hebt in de galop, de kans heel erg groot is dat er sprongverlies optreedt, en ja daar heb je dan de onzuiverheid weer. Dus eigenlijk houdt alles wel verband met elkaar.
Toch zou je met weinig impuls nog wel een 6 op de zuiverheid kunnen krijgen (als paard maar zuiver in beweging blijft). Voor een hoger punt moet de beweging natuurlijk wel meer uitdrukking hebben.