Wat is een hors concour-start?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ray_Ninja

Wat is een hors concour-start?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 14:23

Ik was even aan het kijken in de KNHS dressuurrregelementen voor de dressuur
"Blz 40, 1e alinea
Toevoegen:
Het is uitsluitend tijdens een hors concours-start in de klasse M1 en hoger toegestaan een karwats of dressuurzweep te gebruiken."

Dit stond er in. Ik heb veel concoursen gereden, maar ik heb nog nooit van een hors concour-start gehoord

Weet iemand misschien wat dit is?

Carolaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:40

ik geloof dat je dan wel mee start met de rest, maar niet met de uitslagen mee doet, dus als je dan bijvoorbeeld een winstpunt hebt, telt die niet mee. Ook met de prijzen deel je dan niet mee.

Ray_Ninja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 14:59

waldisney schreef:
ik geloof dat je dan wel mee start met de rest, maar niet met de uitslagen mee doet, dus als je dan bijvoorbeeld een winstpunt hebt, telt die niet mee. Ook met de prijzen deel je dan niet mee.

Ah op die manier.
Dat je gewoon buiten mededinging rijd

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 15:02

precies, buiten mededinging

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 15:03

jup buiten mededinging

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:24

En dan vraag je je vast af waarom; Een ruiter die al Z gestart is mag niet meer (met een ander paard) B starten. Maar om toch bij het begin te beginnen voor het paard starten ze dan een Hors Concour in de B

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:33

hebben wij 1X gehad op de spring kampioenschappen hier.
ruiter deed Hors Concour mee.. wat denk je?
zou hij anders eerste zijn geworden die baalde denk ik wel een beetje.

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:48

Maar dat zal hij gemoeten hebben omdat hij niet meer B mocht starten?

De ruiter (Jeroen Bruens) die de paarden van mijn baas rijdt start ook geregeld Hors Concour omdat hij dan een jong paard kennis kan laten maken met de wedstrijden/een compleet parcours maar hij rijdt zelf nationaal (of internationaal zelfs) dus mag niet meer in de B starten... Zo knap is het dan ook niet dat ze 1ste zouden worden, want ze zijn dan al erg ervaren..

lienet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:26

Ik heb eigenlijk nog nooit gezien dat er in de dressuur hors concours gestart wordt, het zijn meestal springers.

Hieronder de reglementen Bron:KNHS(springen

Artikel 253 DEELNAME AAN SPRINGWEDSTRIJDEN, HORS CONCOURS STARTEN, SCHOLINGSRUBRIEKEN, INDELING NIEUWE COMBINATIES, DISPENSATIEKLASSEN

3. HORS CONCOURS (BUITEN MEDEDINGING) STARTEN
Indien een organiserende vereniging met instemming van de jury een geregistreerde combinatie gelegenheid wenst te geven om hors concours (buiten mededinging) te starten, mag dat worden toegestaan, echter met inachtneming van de navolgende bepalingen:
3.1 Hors concours (buiten mededinging) starten is toegestaan in de klasse waarin men reglementair startgerechtigd is of in een lagere klasse. Deelnemers die aan een rubriek voor prestatiepunten of aan een bijzondere wedstrijd om prijzen, maar niet voor prestatiepunten hebben deelgenomen mogen met inachtneming van het bepaalde inzake het maximale aantal starts met hetzelfde paard hors concours (buiten mededinging ) uitkomen in een hogere klasse als de jury hiertegen - op grond van de getoonde verrichting in de oorspronkelijke klasse - geen bezwaar heeft.

3.2 De desbetreffende combinatie mag niet in de uitslag van de rubriek opgenomen worden c.q. niet in aanmerking komen voor een prijs, of voor toekenning van prestatiepunten.

3.3 De desbetreffende combinatie mag niet starten in een barrage.

3.4. Aan een hors concours-start kan geen enkel recht worden ontleend met betrekking tot de klasse-indeling van de desbetreffende combinatie.

3.5. Deelnemers die met meer paarden aan dezelfde rubriek deelnemen, dienen de paarden/het paard waarmee hors concours wordt deelgenomen als laatste van zijn te rijden paarden te starten. Paarden waarmee op reguliere wijze aan de wedstrijd wordt deelgenomen dienen als eerste van de door de deelnemer in de desbetreffende rubriek te rijden paarden te worden gestart.

3.6 Combinaties, die één of meer malen hors concours willen starten, dienen daartoe voor elke start gebruik te maken van bij de desbetreffende combinatie behorende officiële startcoupons, waarop duidelijk vermeld dient te worden dat het om een hors concours-start gaat.

3.7 Het is de wedstrijdgevende organisatie toegestaan voor het hors concours deelnemen hetzelfde inschrijfgeld te vragen als voor deelname voor prestatiepunten en/of bijzondere parcoursen voor prijzen.

Flip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:46

lienet schreef:
Ik heb eigenlijk nog nooit gezien dat er in de dressuur hors concours gestart wordt, het zijn meestal springers.

ik ben wel eens hors concours gestart in de dressuur, ik heb geen startkaart maar ik rijd wel eens een wedstrijdje in de buurt waar ik tevoet heen kan.
ik weet niet of het zonder startkaart ook hors concours heet maar er stond wel achter mijn naam HC... ik heb trouwens 3 keer een winstpunt gereden en ik heb al van veel mensen gehoord of ik nou echt niet van plan ben een startkaart aan te vragen ...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:52

Om HC te mogen starten ben je wel een startkaart nodig volgens mij. Zou je kunnen opzoeken in het reglement.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 23:03

VMR > WD

lienet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 23:13

annegti schreef:
Om HC te mogen starten ben je wel een startkaart nodig volgens mij. Zou je kunnen opzoeken in het reglement.

Klopt, je hebt immers ook startcoupons nodig!!

nikkigioa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:33

Ik ga dit topic zeker in de gaten houden! Bij de NHRV mag je namelijk ook zonder startkaart HC starten (max. 1 x).