instructie en uitleg

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amadeo

instructie en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 12:12

Hallo instructeurs,

mij valt vaak op dat er ontzettend weinig tekst en uitleg gegeven wordt tijdens les. Er worden vaak heel veel comando's en hulpen geroepen, vaak is er ook kritiek (zowel postief als negatief), maar waarom zijn er zoveel instructeurs die niet uitleggen waarom ze iets van de ruiter vragen of waarom de ruiter iets juist beter niet kan doen?!? Valt jullie dit ook op?
En het verbaasd mij ook dat er zo weinig aan instructeurs gevraagd wordt. Hebben jullie dit ook? Het merendeel van de ruiters luisterd braaf, maar vaak weten ze niet waarom ze iets/ een hulp wel of niet moeten geven.
Hoe ervaren jullie dit?

(Even voor de goede orde: ik geef prive lessen en ik ben zelden stil tijdens het lesgeven. Ik ben de hele tijd aan het uitleggen wat mijn opvattingen over het rijden zijn, situaties bespreken, het rijden evalueren tijdens het rijden en na het rijden en vragen stellen om mijn ruiters zelf te leren denken en handelen. Dit doe ik dagelijks.)

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:14

onze instructrice doet dat ook, ik vraag ook altijd veel, of vraag het nog eens te herhalen als ik het niet begrepen heb (haha soms ben ik druk met iets bezig en is de instructrice druk iets aan het uitleggen, en beide tegelijk lukt dan niet altijd:p)

Amadeo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 12:25

Goed zo! Vraag vooral! Laat de instructeurs maar "werken" voor hun geld!

Even zonder cynisme: ik vind het heel goed en belangrijk dat jij als 'leerling' doorvraagt als dingen je niet duidelijk zijn, ga zo door!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:40

Nieuwe dingen leg ik wel altijd uit, maar ik probeer vooral duidelijk te maken dat paardrijden simpel is, met je logisch verstand kun je eigenlijk alle hulpen en de reacties van het paard wel verklaren.
Mijn ervaring is echter wel dat als je ALLES uit blijft leggen, de lesklant op een gegeven moment 'doof' wordt voor de kern van wat je vertelt.
Ik bouw ook gewoon stukken in waarin ik vraag aan de lesklant wat ze onder zich voelt gebeuren. Op dat moment is er wat meer stilte van mijn kant, ik bevestig of corrigeer dan aan de hand van wat ik zie, maar ik vind dit stukje 'voelles' heel veel meerwaarde hebben. In de week moeten ze het nl. zelf doen!

Arnyek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 20:49

Ik geef zelf geen les, maar ben wel leerling. Mijn theoretische kennis is toch wel aardig en ik ben heel rationeel ingesteld, daarom vind ik het gevoelsmatige gedeelte van paardrijden het moeilijkst.

Op dit moment wordt er ook niet veel uitgelegd, juist omdat ik dat allemaal (oefeningen die op dit moment nuttig cq. noodzakelijk zijn) wel weet. Ik moet nu vooral het juiste gevoel aan het plaatje koppelen.
Dus meer been/ overgang opnieuw/ contrastelling/ rechter richten/ meer sprong/ ritme houden/ fijn beeld/ meer dragen/ etc. en zelf voelen wat nuttig is aan oefeningen doen. Ik heb geen dagelijkse begeleiding en dan moet ik mijn paard wel zelf kunnen trainen.

Dus voor mij is dat op dit moment iets waar ik aan moet werken, meer doen/voelen ipv denken. Als je eerst gaat analyseren wat je paard doet en wat de mogelijkheden zijn om daarop te reageren en dan de juiste gaat kiezen ben je gewoon te laat!

Mocht er iets zijn dat ik niet begrijp oid en ik vraag ernaar komt er direct uitleg en verklaring.

HippoLogic

Re: instructie en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:57

Amadeo schreef:
mij valt vaak op dat er ontzettend weinig tekst en uitleg gegeven wordt tijdens les. Er worden vaak heel veel comando's en hulpen geroepen, vaak is er ook kritiek (zowel postief als negatief), maar waarom zijn er zoveel instructeurs die niet uitleggen waarom ze iets van de ruiter vragen of waarom de ruiter iets juist beter niet kan doen?!? Valt jullie dit ook op?
En het verbaasd mij ook dat er zo weinig aan instructeurs gevraagd wordt. Hebben jullie dit ook? Het merendeel van de ruiters luisterd braaf, maar vaak weten ze niet waarom ze iets/ een hulp wel of niet moeten geven.
Hoe ervaren jullie dit?

Dit zie ik vooral in groepslessen veel gebeuren. Misschien omdat het in een groepsles heel moeilijk is om aan iedere leerling uitleg te geven in de voor die leerling beste leerstijl.

Zelf geef ik privé-les (maximaal twee combinaties in een les) zodat ik de combinatie(s) wel persoonlijk kan begeleiden. Ik leg ook altijd de achtergrond uit en stimuleer eigen inbreng.

Amadeo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 11:10

ik vind het fijn dat er zo gereageerd wordt! En inderdaad, ik zie het meer bij groepslessen, maar ook wel bij 1 op 1 of 1 op 2 lessen.

Ik probeer trouwens (o.a.) ook om mijn leerlingen een gevoel te laten voelen en dan te leren herkennen.

Maar dan heb ik nog een vraag: wanneer zeg jij er iets van?! (ik bedoel van een les die een ander geeft, of tegen de instructeur of tegen de leerling)

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:09

Wat bedoel je? Wanneer ik iets over andermans manier van lesgeven zeg?

RedFlame

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:32

Mijn instuctrice kijk alleen en roept dan "BEEN" of zoiets (wel meer hoor), en als ik iets niet snap legt ze het uit. Ik vind dat juist fijn ipv. telkens naar allerlei gepraat luisteren dan let je meer daar op dan op je rijden. Wat ik ook heel irri vind als iemand na dat je iets hebt gedaan gaat bespreken wat je fout deed, ik vind dat je dan te laat bent en de volgende keer ben ik het toch al vergeten.

Maar ik denk dat je daarop ook je instructie uitzoekt op welke manier van lesgeven je fijn vindt toch?

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:35

ik kan me soms irriteren aan mensen die lesgeven en aan de bakrand hangen, gezellig staan te kletsen of te telefoneren, etc
ik ben er voor 100% als ik lesgeef, ik leg alles uit, laat mijn leerlingen voelen, zelf ervaren wat er gebeurd en vraag ook terug. Als instructeur ben je een 'spiegel', een leerling moet het zelf ook kunnen als er niemand in het midden staat en als een instructeur alleen maar 'been', 'meer', 'goed zo' en meer van dit soort kreten uit, leert een leerling niet waarom iets moet, wanneer iets moet en waarom een paard zo reageert. paardrijden is 95% gevoel, die samen met een instructeur die duidelijk uitlegt 'waarom' is te ontwikkelen.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:24

Ik ben zelf zo'n leerling die wil weten wat ik nou precies aan het doen ben. Als ik van mijn instructeur X moet doen in een bepaalde situatie, terwijl het in mijn ogen in eerste instantie logischer is om Y te doen, wil ik uitleg hebben WAAROM ik dat dan juist op die manier moet doen en wat er dan gebeurd als ik het manier Y zou doen. (klink ik nu als een lastige leerling ) Ik heb overigens nooit discussies met mijn instructeur en ik krijg al uitleg voordat ik naar iets kan vragen.

Als we het op stal over iets rijtechnisch hebben vinden ze dat ik te langdradig ben omdat ik de hele materie ga uitleggen (als je dit doet dan zus, doe je het zo dan bla bla bla)

Verder vindt ik het ook heel irri als er zittend les wordt gegeven, komt zo passief over.....

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 17:20

rhijnauwen schreef:
ik kan me soms irriteren aan mensen die lesgeven en aan de bakrand hangen, gezellig staan te kletsen of te telefoneren, etc
ik ben er voor 100% als ik lesgeef, ik leg alles uit, laat mijn leerlingen voelen, zelf ervaren wat er gebeurd en vraag ook terug. Als instructeur ben je een 'spiegel', een leerling moet het zelf ook kunnen als er niemand in het midden staat en als een instructeur alleen maar 'been', 'meer', 'goed zo' en meer van dit soort kreten uit, leert een leerling niet waarom iets moet, wanneer iets moet en waarom een paard zo reageert. paardrijden is 95% gevoel, die samen met een instructeur die duidelijk uitlegt 'waarom' is te ontwikkelen.

Dressuurgek schreef:
Ik ben zelf zo'n leerling die wil weten wat ik nou precies aan het doen ben. Als ik van mijn instructeur X moet doen in een bepaalde situatie, terwijl het in mijn ogen in eerste instantie logischer is om Y te doen, wil ik uitleg hebben WAAROM ik dat dan juist op die manier moet doen en wat er dan gebeurd als ik het manier Y zou doen. (klink ik nu als een lastige leerling ) Ik heb overigens nooit discussies met mijn instructeur en ik krijg al uitleg voordat ik naar iets kan vragen.

Als we het op stal over iets rijtechnisch hebben vinden ze dat ik te langdradig ben omdat ik de hele materie ga uitleggen (als je dit doet dan zus, doe je het zo dan bla bla bla)

Verder vindt ik het ook heel irri als er zittend les wordt gegeven, komt zo passief over.....

JUIST! Dat bedoel ik! Heel herkenbaar!

taverno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:25

Ik ben ook leerling Maar degene waar ik les van heb is nooit passief.Ze legt alles heel duidelijk ,hoe iets moet en waarom het beter is op die manier.
Als ik het niet begrijp vraag ik het,ze roept ook geen begrippen als BEEN,maar been iets naar voren,naar achteren of aanleggen.

Ik denk dat een goede communicatie heel belangrijk is,ikzelf ga ook geen eindeloze discussies aan van ,Ja maaar

Zitten doet ze nooit en stilstaan ook niet .Ze geeft altijd commando`s met tekst en uitleg en we varen er wel bij

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:34

ik ben ook leerling, geef af en toe ook les...
Degene waar ik les van heb, is vrijwel nooit passief, er is een soort wisselwerking tussen mijn instructeur en mij, hij zegt wat: ik doe het, dan zie je ook meestal resultaat waardoor het meteen beter gaat...
met losrijden helpt hij me actief, zodat ze helemaal los, over dr rug is voordat we haar oppakken, ook dat stukje extra buigen en even in het lage wat schouderbinnenwaarts enzo meepakken, helpt hij ook erg mee, daarna pakken we er hogerin, dan gaan we oefeningen meenemen, dus appuyementen ed, waarin hij me goed begeleid en vaak voel ik het wel goed, dus dan wil mn instructeur net iets zeggen en dan los ik het al op(dit is geen eigendunk, maar dat zegt mn instructeur zelf ook) met de moeilijkere oefeningen, zoals pirouetten ed komt hij in de bak staan, helpt me even uitleggen wat de bedoeling is, hoe ik het moet inzetten, wat ik moet doen tijdens een pirouette en de afwerking.. Daarbij krijg ik dus heel veel hulp, omdat ik dit ook nog moet leren(op de goede manier) Verder als ik zelf lesgeef, praat ik veel, iig het ligt eraan wie ik lesgeef, sommige moet je heel veel bij vertellen, uitleggen etc, voordat je er een reactie op krijgt, maar anderen dan zeg je het, dan zie je dat er iets gebeurt, is nog niet altijd de goede verandering, maar je ziet dat er inzet is vanaf de kant van de lesklant.
Vaak zijn er ook momenten waarin we even een ''discussie'' hebben waarom we iets op deze manier doen en niet op een andere manier, vragen stel ik zelf altijd, een lesklant meestal ook. Verder kijken we tussendoor even naar wat we moeten trainen, dus aanpassing op een concours ed. En na de les even bespreking hoe ik m het beste kan losrijden voor op concours en hoe de les ging, wat er nog beter kan, waar ik zelf op moet trainen ed. Al met al, ben ik heel erg tevreden met mijn instructeur, het fijne ervan is dat we een paard altijd SAMEN DOEN, tijdens mijn les en niet dat ik rijd en hij af en toe wat zegt, we gaan samen tijdens dat uur aan het werk met mijn paard... en dat vind ik heel fijn