3 jarige wedstrijden rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

3 jarige wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 15:00

ik rij momenteel op een 3,5 jarige, het gaat echt super met rijden. Hij is heel erg leergierig en als je hem niet flink aan het werk zet begint hij te etteren, dus met rijden gaat het allemaal heel snel.
We zijn rijtechnisch nou echt wel klaar voor wedstrijden, maar hij is nog maar 3.
Vinden jullie 3 een te jonge leeftijd om wedstrijden te rijden?
Hij is maar 1.58 en vroeg in zijn ontwikkeling dus ik denk dat het lichamelijk moet kunnen.

_Anouck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:01

Lekker dat het zo fijn gaat...
ja da tmoet je zelf een beetje inschatten
voor het ene paard geld dat anders dan vooor het andere
de ene kan op zijn 3e al de wedstrijden in en de ander pas op zn 5e...veel succes iig!

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:03

Waarom niet? Een B-proefje is niet zo'n inspanning hoor...

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:03

opzich niet echt heel erg.
je moet het per paard bekijken.
je kan het toch proberen
hij doet ook weer ervaring op

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:06

Een B-proefje is inderdaad niet veel inspanning, maar het geheel eromheen wel! Op zich is het nog heel jong om met zo'n jonge te starten, hij is wel heel leergierig en pakt het allemaal goed op, maar meestal zijn ze geestelijk er nog niet aan toe. Maar als je maar 1 wedstrijd bijvoorbeeld in een maand doet, kan het geen kwaad. En het is maar een klein paard, dus is ie bijna uitgegroeit.
Veel succes verder met je paard !

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:07

Om aan een dressuurwedstrijd deel te nemen moet het paard minimaal 3 zijn, maar of het zinvol is om voor een maand nog een startkaart aan te vragen? Vanaf januari mag hij springen en dressuren op een wedstrijd. Tenminste als jij al eerder met een ander paard hebt gesprongen op wedstrijd en een winstpunt hebt behaald, of een winstpunt in de dressuur.

Het is jouw paard, jij kent hem het beste.

smurf1988

Re: 3 jarige wedstrijden rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 15:14

het was ook de bedoeling in januarie
Ik denk dat ik het gewoon ga proberen
Maar springen moet ik echt nog niet aan denken! doen sommige mensen dat echt??

Rieta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:58

ik ben vorig jaar ook begonnen met wedstrijden toen mijn paardje nog 3 was.. die was ook nog heel klein ook ongeveer 1.58 mar die groeit nu zeg jeetje mina krijg al moeite met opstappen

Maar de eerste wedstrijd van mij was die heel rustig wist eigenlijk niet wat hem overkwam maar de wedstrijden daarna vond ze het heel spannend en ging de eerste proef altijd heel slecht en de 2e weer heel goed... Denk dat het heel goed is om met een 3 jarige op wedstrijd te gaan leren ze heel veel van.... Vaak naar buiten leren ze ook heel veel van...

Veel succes en laat ons weten hoe het gaat

marliesje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 18:01

eey
gewoon eens meenemen naar een kleine wedstrijd in de buurt en niet voor de punten gaan maar voor de ervaring en gewoon eens kijken hoe het allemaal gaat kan nooit geen kwaad.

veel sucses

_evelien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:01

als ze heel braaf zijn waarom niet?
maar ik zou dan niet ieder weekend op concours gaan.
En als je een b proefje rijd moet dat helemaal makkelijk kunnen met een 3 jarige

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 19:33

elk weekend word het sowieso niet
maar denk dat ik dan in januarie begin met wedstrijden
nu nog het halsstrekken oefenn

_evelien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:34

komt vast allemaal wel goed.
en je hebt nog even de tijd tot januari

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:49

ik zou in jan. gewoon starten met een simpel B proefje, maar pas je wel op dat als het té goed gaat, je niet ineens over een half jaar in de M zit.. dan kan je hem nl. wél overbelasten met de verzameling, correct aan de teugel, al die zijgangen etc.
succes in januari!!

Tigger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 21:04

Het heeft ook zo zijn voordelen om af en toe eens op wedstrijd te gaan. Ook voor zijn verdere ontwikkeling.
Niets mis mee om hem eens mee te nemen.
Leg alleen de lat niet te hoog. Gewoon voor de lol en de ervaring..

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 08:39

Wij hebben een U tje en de wedstrijden gaan qua punten erg goed.
( na 7 wedstrijden rijden ze nu L1) Maar vergis je niet in de wedstrijdspanning van zo'n kleuter.

Hoe fijn Saskia hem thuis aan zijn flerken kan zitten, op wedstrijd moet ze heel gedoseert rijden of hij "ontploft". Binnen is lastiger dan buiten, als ze hem fijn aan de hulpen heeft in de inrijbaan is er een grote kans dat hij eenmaal in de wedstrijd bak weer half de kluts kwijt is. Doodzonde natuurlijk want je wilt hem voorstellen zoals hij het kan, niet zoals het gaat.

Zolang je dat kan accepteren is er niks aan de hand, de ervaring zal hem makkelijker maken. Maar wil je gaan scoren dan leg je een onredelijke druk op je paard.

Dus idd, ga voor de lol en de ervaring, dan is er weinig mis mee.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 09:23

scoren was om eerlijk te zijn nog niet in mijn opgekomen ,
Mijn paardje is opzich vrij koel in de kop dus ben erg benieuwd hoe hij zal reageren.
Uiterraad doe ik het voor fun, (doe ik altijd want als ik wil presteren komt het met mijn zenuwen niet goed)

heb er echt zin in

misssixty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:52

Ik heb ook een 3.5 jarige. Mijn is wel al groot, 1,68m ofzo.. En het rijden gaat ook erg goed, ze leert snel en wil graag voor je werken. Ik rij haar vanaf eind augustus en in oktober heb ik een onderling wedstrijdje b dressuur gereden ging super goed, en vorige week een onderling spring wedstrijdje (BB). Was de 2e manche al foutloos
In januari ga ik ook starten, en ik vind dat het dan makkelijk kan! En springen ook wel hoor, maar niet elke week ofzo!
Veel succes met je eerste wedstrijd!!!!

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:38

Ik begon met mijn pony ook met wedstrijden toen hij drie was.
Maar misschien dat het met een pony iets anders is omdat ze wat sneller ontwikkeld zijn over het algemeen. Maar als het rijden goed gaat en hij braaf is waarom niet?

Mijn pony was nog niet zo heel braaf.
De eerste twee keer sprong hij over de hekjes de ring uit
Echt heel erg gelachen en niet boos geworden. De keer daarna gelijk een winstpunt en toen ging het allemaal best wel snel.
Veel plezier alvast

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:52

Als het goed aanvoelt kun je het altijd proberen, gewoon simpel in de B. Gewoon lekker voor de ervaring, pak je een puntje dan is het mooi meegenomen, maar eigenlijk moet je het gewoon als een stukje training zien.

Die van mij is nu ook bijna 3.5 en doet het ook lekker. Volgend jaar maar eens kijken, want ze is drachtig.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:51

Een klein wedstrijdje afentoe kan imo geen kwaad, alleen maar goed voor de ervaring. De mijne heb ik al vrij snel een keer op een oefenwedstrijd gestart. Maar inderdaad voor een jong paard zijn al die nieuwe indrukken erg vermoeiend, hij was kapot toen ie thuiskwam. Dus daarna heeft ie lekker 2 dagen vrij gehad en op de wei mogen spelen.

floor01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:56

Je kunt inderdaad best wedstrijden gaan rijden. En inderdaad zoals al een paar andere zeiden, niet iedere week..

Als je paardje nog vrij klein is moet ie ook nog genoeg energie in de groei stoppen en het is niet goed om hem heel zwaar te laten werken..

Op stal hebben we trouwens een paardje staan die nu M1 loopt (6jr). Deze is ook begonnen toen die net nog geen 4 was geloof ik, maar je merkt nu toch wel dat ie wat kracht betreft nog niet kan bijhouden!
Dat hangt denk ik ook van het paard af...

Veel plezier in ieder geval!

simonezorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 23:53

Ik vindt dat je dan wel op wedstrijd kan gaan .De b is de basis.En de l kan ook nog wel.Maar ik zou lekker je punten doorblijven rijden voordat je naar de volgende klasse gaat..En het is ook nog eens afwachten ,wat die ergens anders gaat doen natuurlijk...

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 00:15

Als je paard braaf is en hij doet de oefeningen goed, waarom niet? Je zal toch een keer moeten starten. Als het gevoel goed is, ga ervoor!

Bounce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:25

Ik heb ook al eens een pony die 6 weken onder t zadel was gestart, die leerde ook zou gauw

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:43

Ik sluit me aan bij de rest. Het kan helemaal geen kwaad zolang je voor het leuk mee doet, en het niet te vaak doet de eerste tijd.

Ik heb zelf ook een 3,5 jarige, die is nu 4 maanden onder het zadel en loopt ook al de sterren van de hemel nou ja, laat ik zeggen dat hij het gewoon allemaal heel makkelijk op pakt en erg graag z'n best voor me doet.

Maar ik vind ons nog niet B-waardig, maar als we deze stijgende lijn voortzetten verwacht ik dat we van 't voorjaar best wel ons eerste proefje kunnen gaan rijden.