Hoe werkt een 'jacht' en hoe win je een jacht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe werkt een 'jacht' en hoe win je een jacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:55

Ik had begrepen dat je met een jacht met een hele groep paarden tegelijk vertrekt. Als dit inderdaad zo is, is het dan de bedoeling om zo hard mogelijk te gaan, alle hindernissen goed te springen en uiteindelijk aan kop over de finish te gaan? Of zit het heel anders in elkaar?

dyaco

Re: Hoe werkt een 'jacht' en hoe win je een jacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:37

ik volg dit ook even ben er ook wel benieuwd naar

Quidou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:25

ik ken iemand die bij de Soestdijkse (geloof ik) Jachtvereniging ofsow rijd
maar k ben nog nooit mee geweest dus weet niet precies hoe het gaat
maar volgens mij is er niet echt een winnaar... je rijd gewoon de jacht uit achter de 'leider' aan (heeft een naam ben k ff kwijt)
het gaat er niet om wie het snelst is...

en de sherry stop tussendoor haha Sherry is het toch??? haha

Rieta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:41

aankomende woensdag is de jacht hier in Nieuw- Roden zal wel even foto's maken enzo... maar weet verder ook niet hoe dat allemaal gaat....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:43

Je kunt een gewone slipjacht niet winnen, het is gewoon een groepsgebeuren waarbij je met een groep ruiters de meute volgt.
Aan het eind is er voor de honden de "kill" als beloning maar er is geen echte finish.
Er zijn wel wedstrijden voor jachtpaarden, die zijn te vergelijken met een cross met natuurlijke hindernissen.

Rieta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:46

idd volgens mij is het idd geen wedstrijd er wordt eerst met een zak met de geur van een vos ofzo de route uitgezet.. en dan gaan al die honden daar achteraan en dan moet je ze met het paard proberen bij te houden Wel gaaf om te zien altijd ze komen elk jaar hier 2 jaar geleden kwamen ze bij ons thuis allemaal voor de stop en wat sherry

Quidou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:58

k zat toevallig gister nog bij hem... in zo'n jachtblad te bladeren...
maar heb er geloof ik niet veel van opgeslagen
Sherry stop schijnt erg gezellig te zijn

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 22:13

Je hebt ook jachpacoursen.
Dat kan ik je wel uitleggen

Quidou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 22:58

jah maar dat zijn 'gewone' springparcoursen
niet de echte jacht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 00:57

Ok, dus een gewone slipjacht is eigenlijk puur voor de 'fun'? Wel een goede oefening als je een paard hebt dat een beetje bang is voor natuurlijke hindernissen, stuur je gewoon achter een ander paard aan .

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 08:20

Klopt, ik heb een keer een jacht gereden (doe ik noooooit meer) en dat is geen wedstrijd. Er zijn wel NKs voor jachtpaarden - op Soestdijk - waarbij volgens mij het paard beoordeeld wordt op type, comfort met rijden (jury rijdt het paard ook) en een soort cross wordt gereden.

Ik zou het je niet aanraden om een bang paard te leren enge sprongen te doen, ze doen het misschien wel omdat ze meegesleept worden, maar ze leren er niets van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:38

Ok, thanx voor de info. Lielle, ik kwam op dat idee om een paard achter een ander aan te laten springen omdat ik bij oefencross regelmatig mensen zie wachten om de deelnemer achter ze voor te laten gaan. Ik denk dat het op mijn eigen paard niet van toepassing is, want die is niet snel bang.

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 00:19

Een slipjacht is inderdaad puur voor de fun.

De jacht wordt uitgezet met een lap die wordt gedrenkt in urine van vossen. De honden (meute) gaan voorop, samen met de huntsman (trainer/verzorger/begeleider van de honden) en volgen het spoor van de urine.
Deze worden gevolgd door de Master, welke het verloop van de jacht bepaald. De Master bepaald of er even gewacht moet worden tot de honden de geur weer hebben gevonden, of dat er op een hond gewacht moet worden die kwijt is enz. Het is de kunst voor de Master om de jacht zo soepel mogelijk te laten verlopen en te zorgen dat er niet al te veel dode momenten vallen in een jacht.

Hierna volgt de Fieldmaster, dit is bij elke jacht iemand anders. De Fieldmaster zet samen met plaatselijke bevolking daags van te voren de jacht uit, knipt prikkeldraad open waar nodig, zorgt voor alternatieven in het parcours etc. Tevens is dit ook degene die het contact met de landeigenaren onderhoud.

Het spoor stopt op een aangegeven punt, waar de honden pens als beloning krijgen, dit heet de "kill". Dit is ook de plek waar de paarden even kunnen pauzeren, en is dus ook berucht als de "sherrystop" voor de ruiters! Een jacht bestaat meestal uit zo'n 3 runs, die nogal kunnen varieren in lengte.

Zowel voor als na de jacht is er een gezellig samenzijn in een plaatselijke gelegenheid waar iedereen kan na praten over de jacht, het is dus echt een zgn. social event.

Laat je (of diegene die het eventueel wil gaan doen) voor je een jacht gaat rijden goed informeren! Het niveau per jacht kan namelijk nogal verschillen. Soms heb je zgn. galopjachtjes, waarbij er amper sprongen zijn en veel alternatieven, maar je hebt ook superzware jachten waarbij je geen alternatief hebt voor sommige sprongen en dan kan het flink tegen vallen. Ik heb sprongen gezien bij jachten waarbij ik echt wel moest slikken, en die ik zelf nooit zou willen doen! Daarbij wil de bodem ook nog wel eens belabberd zijn, je moet echt wel een paard hebben die stevig op zijn benen staat.
Ik denk dat bangere paarden er meer aan hebben om met andere paarden naar crosstraining te gaan, of achter een ervaren paard te starten in een oefencross. Bij een cross weet je in ieder geval dat er aandacht is geweest voor de bodem bij de afsprong en de landing.

Lang verhaaltje geworden dit!

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 09:25

Lielle schreef:
Klopt, ik heb een keer een jacht gereden (doe ik noooooit meer) ...

Ik ken veel jachtruiters die er niet aan moeten denken om een cross te rijden en de meeste cross-ruiters willen noooooit aan een jacht meedoen (incl. mezelf). Grappig is dat.

Ik ga mee met het advies van Canter om je goed te laten informeren over het niveau!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 09:43

Canter schreef:
Ik denk dat bangere paarden er meer aan hebben om met andere paarden naar crosstraining te gaan, of achter een ervaren paard te starten in een oefencross. Bij een cross weet je in ieder geval dat er aandacht is geweest voor de bodem bij de afsprong en de landing.

En dat bedoelde ik. Het is zeker zinvol om gebruik te maken van een leerpaard, maar om echt iets te bereiken moet dat wel in rust gebeuren waarbij het paard ook de tijd heeft om alles te bekijken. In een training kun je het dan bovendien uitbouwen door het daarna wel alleen te doen.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:56

Iets wat ik me afvraag: kun je nu ook gewoon jezelf zomaar aanmelden voor een jacht of moet je (vanwege alle tradities die meespelen lijkt me dat niet vreemd) geïntroduceerd worden door een ander lid? Soort ballotage?

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 21:13

Bij de Koninklijke Jachtvereniging in ieder geval wel, ik weet niet zeker hoe ze dit bij de Soestdijkse en Veluwe Hunt doen. Je moet in ieder geval voor het begin van de jacht een bepaald bedrag betalen, het zgn. capgeld.

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 22:52

mijn paard heeft met vorige eigenaar jacht meegedaan en ging goed.
mijn paard schrikt wel eens van paar dingen

Bestek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 22:56

De Veluwehunt gaat wel via protecollen, maar je kunt wel lid worden. Volgens mij moet je wel een toelatingsproef rijden.
Ik zal het eens navragen..
zie ook www.veluwehunt.nl

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:03

OK, alvast bedankt, is mss toch iets wat ik in de toekomst eens (en mss vaker ) wil gaan doen...

[Edit: zo weigert je computer je tekst te plaatsen en zo staat het er 2x, sorry!]

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:13

ik heb de eerste verwijderd voor je

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 12:57

Thanks!

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:32

Quidou schreef:
jah maar dat zijn 'gewone' springparcoursen
niet de echte jacht...

Dat dacht ik al .

Dan kan ik niet helpen