Geen achterwaarts, wat is de beste optie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sphinxie

Geen achterwaarts, wat is de beste optie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 14:54

Gisteren haalde mijn hengstige merrie weer haar oude truc uit de doos, namelijk doen alsof je gek bent als je achterwaarts moet... Ze houdt sowieso niet zo van achterwaarts, maar omdat ze nu hengstig was en ze mijn benen schijnbaar wel lekker vond om haar buik bleef ze lekker stilstaan. Wat is dan de beste optie volgens de juryleden?
-Een flinke schop geven waarna ze met haar hoofd in de lucht toch achterwaarts gaat. (Wat ik nu gedaan heb, en een 4 voor kreeg, waar ik een paar maanden geleden meerdere malen een 2 voor kreeg)
-Stemhulp gebruiken. (Daar is ze zo van onder de indruk dat ze het braaf doet)
-Een pas voorwaarts doen, en overnieuw achterwaarts inzetten waarna ze het waarschijnlijk wel doet.
Met de volgende hengstigheid kan ik nog wel eens zo'n actie verwachten, daarom ben ik benieuwd wat jullie de meest nette oplossing vinden. (Het schijnt er overigens wel komisch uit te zien, ze gaat met haar benen bijna wijd naar achteren staan en zet haar buik uit en doet haar hoofd naar voren, maar ja helaas levert dat niet zoveel punten op )

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:09

Ik ben geen jury, maar als een paard eerst een pasje voorwaarts gaat als achterwaarts gegaan moet worden, is dat volgens mij GEEN zware fout. Een paard moet immers met voorwaartse impuls achterwaarts gaan. Achterwaarts trekken wordt wel gezien als grove fout.
En een schop geven blijkbaar ook.
Het staken is waarschijnlijk te voorkomen als je het voor elkaar krijgt haar te laten halthouden met de achterbenen onder de massa.

Raiza

Re: Geen achterwaarts, wat is de beste optie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:30

Ik zou zelf gaan voor de stemhulp. Schoppen vind ik zowiezo geen oplossing en als je niet zeker weet dat ze achterwaarts gaat na 1 pas voorwaarts is dat ook niet zo'n optie.
Een stemhulp levert -1 (verwerkt in je punt) op, maar als ze dan keurig achterwaarts gaat voor een 7 of 8, dan hou je altijd nog een 6 of 7 over.
Als je schopt/groffe hulpen gebruikt wordt er nooit een voldoende gegeven.

sphinxie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 22:38

Schop is ook wel een groot woord hoor (het net even meer dan alleen mijn been naar achteren leggen), die 4 komt (althans volgens het commentaar) door het feit dat het ze te lang blijft staan, nogal tegen de hand komt en niet geheel recht naar achteren gaat.

bulck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 00:39

ik gebruik soms licht mijn stemhulp en werkt prima

Scara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 10:00

Stemhulp is idd beste optie, levert voor het oog het minste storing op, en idd heb je kans dat er 1 punt afgetrokken wordt voor de stemhulp.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 00:58

ik heb t/m het Z1 achterwaarts overgeslagen

ik kon kiezen, een half pasje achterwaarts dan omhoog en echt steil omhoog waarna de rest vd proef bagger was, of op een buitenconours meneer de ring uitvloog nadat ie omhoog was gegaan

of halthouden en weer voorwaarts gaan, kreeg ik altijd een mooie 0 of 1 en soms nog -2 wegens fout rijden(zo kan je onderdeel overslaan ook zien ja)

maar alles beter dan een half pasje naar achter en dan toch nog een 1 krijgen, en vervolgens met een stakend paard zitten

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:37

Zou gaan voor de meest sympathieke oplossing.. dus met stemhulp, vriendelijk blijven en desnoods een aai over de hals... vind ik beter dan een paard met z'n kop omhoog, weggedrukte rug en dan 3 schuifpasjes achteruit....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:40

GeJe
Ik ben het volkomen! met je eens

Als het dan in ontspanning kan, waarom niet?
En meestal hoeft een stemhulp niet eens zo hard te zijn, je zit niet zover van de oren vandaan
Met een beetje mazzel hoort de jury het niet eens

En zo krijgt je paard er ook geen hekel aan an gaat het misschien over een tijdje ook nog beterder
want met stress, zal het zeker niet verbeteren

Lielle

Re: Geen achterwaarts, wat is de beste optie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:44

sphinxie schreef:
-Een flinke schop geven waarna ze met haar hoofd in de lucht toch achterwaarts gaat. (Wat ik nu gedaan heb, en een 4 voor kreeg, waar ik een paar maanden geleden meerdere malen een 2 voor kreeg)

ben ik nu de enige die een 4 hiervoor veel te veel vindt? Die 2 zit meer in de richting.

Ik ging voor de stemhulp, rijtechnisch de meest correcte oplossing en zeker het paardvriendelijkst.

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:56

Ik zou in de training gewoon een foefje leren. Ik kan mijn paard achterwaarts laten gaan op heel zachtje 'terug' zeggen en dan heel zacht te klikken met mijn tong. Met mijn benen hoef ik dan nauwelijks nog wat te doen. Het is misschien niet zoals het hoort, maar als je het zachtjes doet, hoeft de jury er niets van de merken. Het is toch puur een soort gehoorzaamheidstest en als je het zo kan, waarom dan moeilijk doen?

sphinxie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 15:03

@ Lielle: een 2 was ook terecht geweest hoor, het feit dat ze gewoon weigert en het vervolgens bijna scheef doet is genoeg (Ze doet het dan onder luid protest, maar dat zie je niet). Het stukje dat je gequote hebt, klinkt heftiger dan het is. Dat hoofd omhoog is 'teveel in het front' zeg maar, vlg mijn instructrice ziet het er goed uit, alleen ben ik haar voor mijn gevoel kwijt. Een flinke schop is natuurlijk niet letterlijk, in de training (en de 2e proef) doet ze het gewoon als ik mijn benen naar achteren leg, een schop is dus met meer druk. Maar goed, lijkt me duidelijk, gewoon mijn stem gebruiken.