Juryleden --> Impuls; hoe zou jij dat punten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Juryleden --> Impuls; hoe zou jij dat punten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 08:14

Stel, je krijgt een combinatie in de ring met een heel heet paard.
Heel ijverig met sterk achterbeengebruik.

Maar dat paard is zo heet dat de hele proef erg rommelig wordt. Laten we zetten dat de combinatie ergens rond de 150 punten uitkomt.
In principe heeft het paard dan met heel veel impuls gelopen maar de proef is niet geweldig.

Welk punt zou jij dan geven voor de impuls?

Jasmijn

Re: Juryleden --> Impuls; hoe zou jij dat punten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:18

Impuls is door de ruiter opgewekte én gecontroleerde drang naar voren.

Als ik dan jouw verhaal ernaast hou, vind ik de impuls niet zo goed en zou denk ik richting 5 gaan. Maar zonder het plaatje te zien, is dat natuurlijk een beetje wilde gok.

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:23

een rommelige proef hoeft niet meteen te betekenen dat een ruiter DE IMPULS van het paard niet kan controleren..... rommelig kan het ook zijn doordat de ruiter gewoon erg slordig rijdt.... maar dat kan ik natuurlijk ook niet zeggen zonder een beeld ervan te hebben gezien, ik denk*al ben ik geen jury, maar gister nog geschreven heb bij de LT, dus wel beetje verstand ervan heb qua wat een jury ervoor geeft* dat ik, mits het paard wel onder controle is, richting een 6 of misschien een 7 zou gaan
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 13-11-05 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:26

Volgens mij is het paard niet kunnen controleren iets heel anders dan 'door de ruiter opgewekte en gecontroleerde drang naar voren'... En dat is de omschrijving van impuls.

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:31

ehh we bedoelen hetzelfde hoor ik omschrijf het alleen iets anders, in mijn eerste zin bedoel ik ook met het niet controleren, de impuls die de ruiter niet kan controleren of wel......
*even mn eerste bericht ge-edit*

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 12:36

Scum schreef:
Stel, je krijgt een combinatie in de ring met een heel heet paard.
Heel ijverig met sterk achterbeengebruik.

Maar dat paard is zo heet dat de hele proef erg rommelig wordt. Laten we zetten dat de combinatie ergens rond de 150 punten uitkomt.
In principe heeft het paard dan met heel veel impuls gelopen maar de proef is niet geweldig.

Welk punt zou jij dan geven voor de impuls?

Oke, dit klinkt erg bekend

Voorbeeld van gisteren: draf en stap ging aardig, klein beetje gespannen, maar in de linkergalop ging ik met zo'n 100 kilimeter p/u door de baan (in de M1 ).

Impuls genoeg lijkt me, maar inderdaad, niet GECONTROLEERD.
Had er gisteren een 6 voor.

Stel dat het de hele proef zo gaat als in mijn linkergalop, dan moet je inderdaad meer richting de 5 denken.
Er is drang naar voren genoeg. Zoveel zelfs dat het door de ruiter/amazone niet meer te controleren is, en dan gaat dus je cijfer weer omlaag.

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 23:44

Volgens de ORUN-theorie heet het pas impuls wanneer het door de ruiter opgewekt en gecontroleerd is.

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 00:16

Kitty schreef:
Volgens de ORUN-theorie heet het pas impuls wanneer het door de ruiter opgewekt en gecontroleerd is.

ja dat klopt ook, net nog gelezen in de P&S

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 09:44

......... maar om nu een bloedheet en/of erg loperig paard ONDER de 6 te punten voor impuls gaat me weer wat te ver hoor.......

Jasmijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:27

Kitty schreef:

Volgens mij is dat hetzelfde als wat ik zeg, en is de impuls dat bij dit paard niet in orde.
Een 5 is misschien streng, maar nogmaals ik lees alleen het verhaal, dus is moeilijk in te schatten.
Als de proef echt rommelig is door de heetheid van het paard (die dus niet door de ruiter opgewekt is) dan kan ik achter mijn 5 blijven staan.

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:38

CGJ12 schreef:
......... maar om nu een bloedheet en/of erg loperig paard ONDER de 6 te punten voor impuls gaat me weer wat te ver hoor.......

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:45

Klopt Jasmijn, maar ik zei het nog even naar aanleiding van de opmerking van Bettine: IMPULS genoeg, maar.... etc.

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:04

CGJ12 schreef:

ja maar opzich wel flauw, het is dezelfde foute impuls als een paard wat niet-loperig van zichzelf is. Die heeft al gauw de schijn tegen door een slomere indruk te maken en krijgt wel snel die 5. Terwijl misschien die ruiter er al veel meer impuls uithaalt dan dat er van nature inzit

Maar das de praktijk versus theorie kwestie he!

erg lastig om te zien soms of de ruiter de impuls opwekt bij loperige paarden, dus ik neem het geen jury kwalijk als dit voor verwarring zorgt

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 00:45

Ragne schreef:
CGJ12 schreef:

ja maar opzich wel flauw, het is dezelfde foute impuls als een paard wat niet-loperig van zichzelf is.

De één heeft van nature ook meer verzameling dan de andere. Daar kan ik geen rekening mee houden.

Jasmijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 07:32

CGJ12 schreef:
De één heeft van nature ook meer verzameling dan de andere. Daar kan ik geen rekening mee houden.

Klopt.
Maar het gaat hier over een paard zonder (beetje overdreven neer gezet) impuls.. Het is tenslotte niet door de ruiter opgewekt en gecontoleerd.
Er is dus sprake van een loperig paard, met weinig impuls (hij is alleen heet).
Ik ben het met je eens dat het ene paard meer aanleg heeft voor de verzameling dan de ander, fijn voor de berijder-/ster, maar ik vind hier de aanleg tot impuls niet terug. Impuls is niet correct en of het paard nou van nature loperig is, of juist flegmatiek, de impuls niet zoals je zou willen en verbergt voor mij ook geen aanleg voor de impuls.

Maar nogmaals, alsik de proef gezien had, was ik wel gewoon naar de zes gegaan. Nu ik het met dit verhaal moet doen, ga ik naar de 5.
[/quote]

XLC70

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:27

Jasmijn schreef:

Klopt.
Maar het gaat hier over een paard zonder (beetje overdreven neer gezet) impuls.. Het is tenslotte niet door de ruiter opgewekt en gecontoleerd.

Er is dus sprake van een loperig paard, met weinig impuls (hij is alleen heet).

Ik ben het met je eens dat het ene paard meer aanleg heeft voor de verzameling dan de ander, fijn voor de berijder-/ster, maar ik vind hier de aanleg tot impuls niet terug. Impuls is niet correct en of het paard nou van nature loperig is, of juist flegmatiek, de impuls niet zoals je zou willen en verbergt voor mij ook geen aanleg voor de impuls.

Maar nogmaals, alsik de proef gezien had, was ik wel gewoon naar de zes gegaan. Nu ik het met dit verhaal moet doen, ga ik naar de 5.

Ik ga mee met Jasmijn! Een heet paard hoeft bij voorbaat niet goed voor het been te zijn. Hij kan uit zichzelf heel loperig zijn, maar dat betekent dus niet dat hij ook flitsend aan het been is!
En zoals de ORUN-theorie al beweert, impuls is het gecontroleerd bewegen van het paard door de ruiter opgewekt!