Barefoot zadel op dressuurwedstrijd?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Barefoot zadel op dressuurwedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 23:42

Ik wist het niet zeker,maar je mag toch een barefoot zadel op een dressuurwedstrijd?Als je maar engelse beugelriemen en singel had toch volgens mij..?

Ik wil een barefootzadel op proef,maar als ik er geen dressuurwedstrijd mee kan rijden hoef ik hem eigenlijk niet,en is het onnozel om hem op proef te nemen

Quidou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:07

volgens mij mag je geen boomloos zadel (maar weet ik niet heel zeker)

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:15

Tot of tot en met de M mag je ook met een Barefoot starten.

Annemeik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:29

Barefoot weet ik niet zeker, ik weet wel dat er een zadel van Torsion is goedgekeurd om tot de M mee te rijden. Het beste kun je het even vragen aan de KNHS.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:38

Annemeik schreef:
...ik weet wel dat er een zadel van Torsion is goedgekeurd om tot de M mee te rijden.

Dat vertelt Horseman Outfitter idd in zijn advertenties. Maar waar is dat te vinden in het disciplinereglement Dressuur van de KNHS?

Hetzelfde geldt voor de Barefoot, waar staat dat zwart op wit?

Karin

Re: Barefoot zadel op dressuurwedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:43

Disciplinereglement Dressuur versie 2003 zegt:

http://www.knhs.nl/objects/00001123.pdf

Artikel 144 Harnachement
Het paard/de pony dient te zijn opgetoomd met een deugdelijk, goed passend en in behoorlijke staat van
onderhoud verkerend engels (dressuur)zadel, hoofdstel en bit. Het rijden met een westernzadel is niet toegestaan.
Op internationale wedstrijden is het gebruik van een dressuurzadel verplicht.
Het zadel moet voorzien zijn van ruime beugels. Vanwege veiligheidsredenen mogen de stijgbeugelriemen
en/of de stijgbeugels niet aan de singel worden vastgemaakt. Het gebruik van een dekje/bontje o.i.d. over het
zadel is niet toegestaan.

Aanvulling 2005 zegt:

http://www.knhs.nl/objects/00001125.doc

Art. 144 Harnachement
Blz 38, alinea 1, eerste zin:
Het paard/de pony dient te zijn opgetoomd met een deugdelijk, goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend engels, of hierop lijkend, (dressuur)zadel, hoofdstel en bit.

Niets over boomloze zadels en ook niets over 'tot en met de M'. Wel is het in de aanvulling als volgt aangepast: engels, of hierop lijkend. Je zou op grond hiervan zeggen dat je met een op een engels zadel gelijkend boomloos zadel dressuurwedstrijden mag rijden (ook hoger dan de M!) maar ik denk dat het verstandig is om de KNHS te bellen als je een sluitend antwoord wilt hebben.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:34

Ja en laat het zwart op wit als ze zeggen dat jouw Barefoot mag op wedstrijden en neem dat mee op wedstrijden om discussie te voorkomen.

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:16

Ik ken wel iemand die met een boomloos zadel start met een Fries.. B geloof ik..

ingvdh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 20:38

Ik hoorde een dergelijk verhaal ook van de week. Maar volgens mij mag het niet omdat het geen "engels" zadel is. (zie reglement)

Echter heeft iemand bij mij op stal een Heather Moffet (spel ik dit goed?) zadel wat bijna niet te onderscheiden is van een zadel met boom. Het wordt er niet makkelijker op om jury te zijn

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:12

Het mag wel. Ik heb het nagevraagt bij de KNHS en kreeg een mailtje terug dat het mag, als het maar geen western barefoot is en er moeten gewone beugels en beugelriemen aan.

Je zou toch verwachten dat ze het bij de knhs zelf weten, dus het mag gewoon. Ik ga er 10 december ook mee starten (m'n laatste wedstrijd)