houden de foutenkijkers er mee op na 1 april?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

houden de foutenkijkers er mee op na 1 april?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 10:20

Iedereen kent ze wel, de juryleden die alleen maar "fouten" zien. Of je nu zelf jury bent, of ruiter, of voorlezer. Soms zie je punten op een protocol waarvan je denkt, wat een sukkel van een jury.

Voorbeeld: Gisteren in L'warden gehoord: ponyruiter krijgt -2 omdat hij het bordje A aan de verkeerde kant passeerde tijdens het rijbaan verlaten.
Teugels op maat maken, na het halsstrekken, bij/op de letter i.p.v. voor de letter, een 5 met de opmerking: te laat!

Jury's die dus echt op de oefening letten en niet op de uitvoering. Die mensen een voldoende geven voor gebroken lijn 5 meter, terwijl de ruiters met hun handen sturen i.p.v. met zit en benen en nog als een blok beton stuiteren op de paardenrug, want doorzitten kunnen ze nog niet. Maar de oefening is 5 meter gebrokenlijn en dat wordt wel getoond!
Een paard dat achter de loodlijn loopt maar wel de hoogste punten scoort van de baan! Of een WP scoren terwijl er geen impuls getoond wordt, stel je voor dat hij ervan door gaat!

Die jury's zullen dus "om" moeten voor de nieuwe proeven. Maar helaas geloof ik daar dus niet zo in. Ze krijgen een jurybijeenkomst en that's it!
En nu al wordt er op gehamert dat het correcte rijden voorop staat maar die jury's drinken hun koffie op en zeggen, bullshit, ik ga daar niet in mee.
En vervolgens tref jij die juist in je proef.

Wat denken jullie, ben ik een zwartkijker of zijn er idd legio vastgeroeste juryleden die niet mee kunnen komen met de vooruitgang?

En wat zullen die gaan doen( of wat gaat de KNHS met ze doen?)
Komen er sancties, controles( schaduwjury's) op de wedsrijden.
Of gaan al die mooie initiatieven van vandaag verloren en blijven de wedstrijd banen bevolkt met mensen die wel hun punten sprokkelen, maar geen idee hebben wat nageeflijkheid is?

Raiza

Re: houden de foutenkijkers er mee op na 1 april?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:47

Ik vrees van niet.
Je blijft altijd mensen houden die alleen de negatieve dingen zien, en het positieve niet meenemen.
Ik ben nu bezig met de jurycursus en daar wordt echt wel verteld dat je altijd eerst naar het positieve van een oefening/uitvoering moet kijken, maar er zitten nog een aantal bij die steeds 1 a 2 punten lager zitten dan de cursusleider/hoofdjury.

Ik vind die -2 voor het bordje bij A aan de verkeerde kant ook wel erg streng. Ik zou daar zelf geen -2 voor geven, maar wel even vermelden op de coupon, zodat de ruiter dit voortaan wel goed doet.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 11:46

De KNHS denkt (helaas?) van wel.

Zij gaan ervan uit dat juryleden die de nieuwe proeven niet goed kunnen beoordelen (dus die foutenkijkers die wel fouten kunnen zien of mensen wel op het bordje rijden, maar niet een goed gaand paard kunnen herkennen) er vanzelf mee ophouden.

De theorie is dat die juryleden dan zelf moeten ondervinden dat ze het erg moeilijk krijgen met het beoordelen, en dat ze er dus eigenlijk niet meer geschikt voor zijn, en er dus uit zichzelf mee ophouden.

Maarik het een hard hoofd in die theorie

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 11:49

Tja, in de lagere proeven wordt niks meer op de letter gevraagd dus omzeil je het hele probleem al.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 11:54

Me too, dus! Ik denk dan ook dat er een soort regio comissie moet komen die( steeksproefsgewijs) proeven in den lande gaan beoordelen( sneeky) om vervolgens de protocollen bij het secretariaat te controleren. Evtentueel na tipp-offs door ruiters, b.v. bij 5 meldingen over 1 bepaalde jury een controleur sturen.

Jury's die dan door de mand vallen, zouden op herhalingscursus moeten worden uitgenodigd. Niet leuk natuurlijk, iedereen zit daar zeker niet voor de petunia's, maar zoals nu is het voor de ruiters vaak ook niet leuk.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:15

Zou wel fijn zijn, ik vind een 5 voor een gebroken lijn omdat hij te klein is niet echt nodig. Je moet naar het geheel kijken, en dna kun je ook nog puntenaftrek doen omdat hij te klein is, maar imo is het toch belangrijker dat je het paard goed de bocht door krijgt en rechtstelt.

Ik dnek neit dat die jury's er vanzelf mee ophouden en iets meer zorg van het knhs had ook wel gemogen.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 14:09

van mij mogen al die zwartkijkers er samen met de oude proeven uit!laat ze straks gaan kijken naar een lekker gereden proef en niet naar leeftijd, afstamming ect.maar meer naar de lol die iemand er in heeft om met zijn paard/pony een proef te rijden. het moet natuurlijk geen zooitje worden.

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:45

Ik heb op de Limburgse kampioenschappen nog zo'n jury getroffen.
Ik reed B en had het hele seizoen netjes in de prijzen gereden.
Na de grote volte in galop moest ik tussen H en C overgang naar de arbeidsdraf maken.
Omdat mijn paardje wel eens de neiging had om in de rechtergalop in de overgang uit elkaar te vallen , begon ik hem wat eerder te verzamelen.
Resultaat een hele mooi overgang naar de arbeidsdraf (staat op video, dus kan het bewijzen), alleen een halve meter voor H.
Jury; 5 te vroeg
Tja wat moet je daar nu mee.

Dus als idd de jury's meegaan met de tijd, dan wordt het een hele verbetering, maar eerlijk gezegd zie ik dat nog niet gebeuren.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 10:26

Jammer dat er niet meer juryleden reageren.

Mijzelf lijkt het erg frustrerend om te weten dat je collega geen kreupele ezel van een goed lopende haflinger kan onderscheiden.
Maar toch heeft hij/zij zijn jurybrevet en niets en niemand kan dat
afpakken.

Daar moeten jullie( dunkt me) toch een mening over hebben? Wij ruiters en begeleiders weten het wel, maar onze mening wordt nooit gevraagd, vandaar dat ik het aan jullie vraag.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 15:45

O, ik wist niet dat je het tegen de juryleden had.
Maar ik vind persoonlijk dat jij vaak zo negatief over juryleden doet dat ik geen behoefte voel om te reageren.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 15:55

Prima!

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:42

Ik ben gewoon van mening dat elke jury opnieuw examen moet doen

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 09:46

Er zijn toch herhalingcursussen, buiten de verplichte bijeenkomsten?

Ik dacht dat die ook verplicht waren en dat ze al worden afgesloten met een examen. Maar ik weet het niet zeker, eens navragen dus.

Fleurtje100

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 10:06

Ik heb laatst ook een jury gehad waar bij ongeveer de helft van de deelnemers onder de 130 punten zat, en eentje zelfs verlies had. Aan de deelnemers die ik heb gezien was niet heel veel mis. Dat het misschien niet winstwaardig was oke.. Maar dit was overdreven, voor proef 2 zat een andere jury en bij bijwel iedere proef zat er zo'n 30 punten verschil. Bij proef 1 ontzettend veel 4-en zonder commentaar. Straks komt geloof ik de regel onder de 50% (130 pt) verlies. Zou dus de helft verlies hebben voor een proef die gewoon redelijk netjes was. Ik heb zo'n jury nog nooit meegemaakt, maar die mogen ze dan echt eruit gooien van mij. Ik denk wel dat een klachtenlijn over jury's niet werkt.. ze zouden platgebeld worden door gefrustreerde ruiters. Maar zoiets kan ook door een vereniging worden opgemerkt en gemeld, die misschien objectiever zijn. Foutenblijvers blijf je houden, steeksproef gewijs controleren zat maar een heeeel klein beetje helpen denk ik. Bovendien krijgen jury's die gewoon wat makkelijk en vaker een 8 durven geven vaak ook weer het commentaar dat het sinterklazen zijn.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 10:22

Protocollen zonder commentaar zijn eigenlijk niet toegestaan, maar toch gisteren ook weer 1 gekregen!
Bij een volledig mislukte overgang van middengalop naar arbeidsgalop
( in draf, volledig uit elkaar gevallen een 2 waardig!) een 4 met commentaar verzet, dat hadden we zelf helemaal niet in de gaten!
Liever hadden we geweten waarom een prima uitgevoerde wijken 5 meter maar een 6 opleverde. En een uit boekje uitgevoerde volte halstrekken met overgang naar stap een 7 en geen 9.

Je hebt hier een punt aangekaart wat volgens mij idd erin gehamert moet worden, commentaar geven.
En als een klachtencommissie platgebeld wordt, dan weten ze toch dat er tenminste iets mis is? Nu komen er allemaal mooie voorstellen en nieuwe regels maar de juryheropleiding is 1 avond m.i. veel te weinig. Voor sommige juries dan he, want nogmaals ik ben het juist in 99% van de gevallen met de jury's eens, anders dan Fritzroy denkt.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 12:53

Amondi, je weet zelf natuurlijk ook wel dat je niet zo snel een 9 krijgt. Dus ik denk dat je heel tevreden moet zijn met een 7. En waarom het dan geen 8 is, tja, dat zal de video-opname uit moeten wijzen. Als jullie het vaak niet eens zijn met de jury, probeer de proeven dan op te nemen. Misschien heb je wel een jurylid in je kennissenkring, laat deze dan de opnames zien. Ik ben ook eens beoordeeld door een bevriend jurylid (niet op wedstrijd dus) en dat werkte heel verhelderend.

En misschien moet je je er meer bij neerleggen dat dressuur een jurysport is. De ene keer rijd je misschien de sterren van de hemel voor je gevoel en krijg je geen punt, de andere keer krijg je wel een punt voor een proef die misschien minder goed was.

Ik ben met je eens dat het ideaal zou zijn wanneer je constructief commentaar krijgt op elk uitgevoerd onderdeel, maar de juryleden zijn ook maar mensen en beslist niet "perfect".

Ik ben het zelf ook lang niet altijd eens met een jury, maar ik ben toch van mening dat als je je paard echt goed aan het lopen hebt, dat de punten echt wel komen hoor.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:01

alleen vind ik dat laatste een dooddoener. Ook een redelijke proef moet zijn 160 punten krijgen, net zo goed als een superproef er 180 moet opleveren.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:11

Ik heb voor redelijke proeven tijden lang 145 punten gescoord. Vandaar dat ik een bevriend jurylid heb ingeschakeld.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:28

Pava schreef:
Ik heb voor redelijke proeven tijden lang 145 punten gescoord. Vandaar dat ik een bevriend jurylid heb ingeschakeld.

Mag ik hieruit opmaken dat je tijden lang, dus ook bij verschillende jury's en op verschillende plaatsen voor de in jouw ogen redelijke proeven 145 hebt gescoord?

Dan lijken ze me toch niet zo redelijk als je zelf denkt
Laatst bijgewerkt door Bettine op 14-11-05 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:29

Pava schreef:
Ik ben ook eens beoordeeld door een bevriend jurylid (niet op wedstrijd dus) en dat werkte heel verhelderend.

Antwoord staat al hier Bettine.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:30

Lielle schreef:
Pava schreef:
Ik ben ook eens beoordeeld door een bevriend jurylid (niet op wedstrijd dus) en dat werkte heel verhelderend.

Antwoord staat al hier Bettine.

Ja zag net dat ik eroverheen had gelezen, had net mijn bericht ge-edit, je was me net voor

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:43

Tijden lang was in dit geval een wedstrijd of 6. Niet bij alleen maar verschillende jury's hoor, ik denk 3x bij dezelfde en een aantal keer bij verschillende. Het werkte in die zin verhelderend dat het bevriende jurylid niet begreep waarom het slechts 145 waard was

Let wel, mijn paard is niet op iedere wedstrijd even ontspannen. Dus de ene keer loopt je paard fijn en heb je de jury tegen en de andere keer heb je wel een fijne jury, maar loopt je paard te klieren.

Gelukkig voor mij had ik dit weekend een jury die ik niet kende én liep mijn paard fijn, wat resulteerde in een 162 en 160.

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 00:17

Het is en blijft een jury sport,maar ik vindt wel dat er erg snel geoordeeld wordt. Neem je proef maar eens op. Ik denk dat het je dan vies tegen valt en dat de jury toh wel gelijk had.
We eenmaal niet het ruitergevoel van Anky en bij een goede vriend bekijk je alles wel een beetje door een roze bril.

Wat ik dus echt niet vindt kunnen is dat mijn stalgenoot (maatje 46) eenleuke M2 proef rijdt. Kan niet zo heel erg goed meekomen in de uitgestrekte draf voor de rest gaat dat goed.
met 130 punten thuis komt en vervolgens staat er op het protecol zoiets van (ruiter kan niet zitten/hobbelt.
Waar heb je dan in godensnaam naar gekeken?? Niet naar het paard en de combinatie want dat ging erg lekker (geen 160 waard maar zeker wel ruim in 150 )
Maar dan kijk je naardet eigenlijk te dikke amazone met het eigenlijk wat kleine paard.
Dat vindt ik dus echt niet eerlijk.
Gaan zeuren over een 7 of 8 vindt ik pesterij maar dit sloeg alles.
( hier mag een jury overigens nmiet eens over oordelen en zich laten beinvloeden maar dat zijn dus dingen die wel gebeuren

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:46

Au3 schreef:
Ik heb op de Limburgse kampioenschappen nog zo'n jury getroffen.
Ik reed B en had het hele seizoen netjes in de prijzen gereden.
Na de grote volte in galop moest ik tussen H en C overgang naar de arbeidsdraf maken.
Omdat mijn paardje wel eens de neiging had om in de rechtergalop in de overgang uit elkaar te vallen , begon ik hem wat eerder te verzamelen.
Resultaat een hele mooi overgang naar de arbeidsdraf (staat op video, dus kan het bewijzen), alleen een halve meter voor H.
Jury; 5 te vroeg
Tja wat moet je daar nu mee.

Dus als idd de jury's meegaan met de tijd, dan wordt het een hele verbetering, maar eerlijk gezegd zie ik dat nog niet gebeuren.

Ga helemaal met je mee.
Ze moeten er wat aan doen, maar of dat gaat helpen?

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:54

Dan zal ik wel een foutenkijker zijn.

Maar als je je overgangen te vroeg of te laat maakt vindt ik dat je geen 7 of 8 acht hoort te krijgen. Vooral in de B heb je heel veel ruimt om de overgang te rijden en als die dan nog te vroeg of te laat is dan is het gewoon niet goed.
Zelfde geld voor te grote of te kleine figuren.

Natuurlijk iemand die bovenstaande wel goed maar waar het paard de hele tijd achter de loodlijn loopt of de ruiter verschrikkelijk op het paard zit hoort ook niet te winnen.

Maar voor een hoog cijfer hoort beide gewoon goed te zijn.
Dus figuren/overgangen op de juiste plaats en een goed lopend paard / goed zittende ruiter