Mon was in de training voorafgaand aan de wedstrijd echt zwaar irritant. Continu uitbreken, rennen, duwen, trekken, enz. Ik kon echt niet normaal op dat paard rijden. Af en toe sprong ze zomaar ineens een meter boven me uit en begon ze op haar achterbenen door de bak te springen. Een paar keer was ik echt mijn evenwicht kwijt. Uiteindelijk was ik het zo zat, dat ik er een correctiebit in gegooit heb. Niet dat ze daar zo veel beter van werd, want vervolgens werd ze zo ontzettend boos dat ze explodeerde, en dan begon het weer helemaal opnieuw. Ik had op zich wel erg zin in de wedstrijd, want ik heb inmiddels al gemerkt dat Monchique veel meer plezier in wedstrijden heeft dan in training. Daarnaast had ik een nieuwe blauwe cap gekocht, ik vind hem zo gaaf! En die moest ik natuurlijk even showen!
Nadat ik Kendi ’s ochtends had gestart is het om kwart over 3 de beurt aan Mon. Eerst heb ik haar thuis nog 20 minuten gereden en toen zijn we richting Hippisch Centrum Simonshaven vertrokken.
Ik ga er een uur en een kwartier van te voren op. Ik wil gewoon dat ik als winnaar naar de proef zal gaan en niet Monchique. Wat ik niet voorzien heb is dat het een half uur is uitgelopen... Het valt me mee dat Mon na een totaal tijd van meer dan 2 uur werken nog steeds fit is. 5 minuten voordat ik mijn proef in moet zit ik dan eindelijk weer eens op mijn diezeltje. Lekker met haar neusje tegen het bit aan in een tempo door blijven lopen zonder dat ik continu hoef te sporen. Vol vertrouwen ga ik de proef in, dit ging hem helemaal worden!
En het werd hem helemaal. Ik heb met Monchique nog nooit zo’n lekkere proef gereden! Alles lukte, ze liep heerlijk, echt heerlijk. De laatste keer in de L2 dat Mon richting dit niveau heeft gelopen was op Zuidland, toen ik 178 punten had. Niet arrogant bedoelt, maar ik verwacht echt dat in 2 winstpunten heb gescoord met deze proef!
Ook de tweede proef gaat lekker! Niet zo lekker als de eerste, ze loopt wat meer gehaast. De vermoeidheid begint nu wel bij ons aan te kloppen. Mon springt haar galop te groot omdat ze niet makkelijk kan verzamelen en ik had niet meer voldoende energie om haar bij elkaar te rijden. Verder was de draf lekker. Hier zal ik ook wel lekker winst voor hebben. Nu kijken of de jury het met me eens is...
Dat was ze dus niet! Ik kreeg in mijn 1e proef slechts 159 punten! Ik was echt verbaasd, ik had echt veel hoger verwacht! Nou oké, een jury die laag jureert, die heb je er wel eens tussen zitten, niets aan te doen. Maar voor mijn tweede proef die minder was krijg ik vervolgens wel 168 punten! Ik snapte er echt niets van. Er stonden ook rare argumenten op, zoals “niet voldoende” bij middendraf (terwijl Mon een heerlijke middendraf met een ‘uitschuifbaar voetje’ en lekker vanuit de achterhand) en “loopt op de voorhand, moet meer opgericht” of “achterhand er niet goed onder” (Monnie heeft juist een heel fijn achterbeen). Cijfers als 1 voor halsstrekken, enz. waren in de eerste proef ook geen uitzondering. Nu ben ik blij met die 2 punten hoor, maar het is toch fijn als je met de jury op een lijn zit. En dat was deze wedstrijd helaas niet het geval. Wel was ik blij dat Monchique eindelijk weer eens fijn was, zonder geklier, enz. Ik hoop alleen dat ik de volgende keer er geen 2 uur voor nodig heb!
Resultaat:
1e en 2e met 159 en 168 punten, overall 1e
Status:
L2 + 11 winstpunten
Nou dat was het weer

Groetjes Kate