Volte voor de hindernis, mag dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PaardenMeisJ

Volte voor de hindernis, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 16:36

De titel vraagt het al; Mag je een volte voor de hindernis maken in de klasse AA? (dan moet je de eerste 3 in draf nemen, de rest in galop)

veerledec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:38

Klasse AA weet ik niet, ken ik verder niet, maar in de normale KNHS -wedstrijden (B-L-M-Z-ZZ) mag je tegenwoordig een volte om je laatst gereden hindernis rijden, zolang je maar niet de volgende hindernis al hebt 'aangereden'.

Dorus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:40

Ik ben niet bekend met de klasse AA, maar normaal is het zo dat een volte gelijk staat aan een weigering. Het is namelijk niet toegestaan je eigen lijn te kruisen tussen twee hindernissen en bij een volte kruis je je eigen lijn. Het kruisen van je eigen lijn is hetzelfde als een weigering.

Dorus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:41

veerledec schreef:
Klasse AA weet ik niet, ken ik verder niet, maar in de normale KNHS -wedstrijden (B-L-M-Z-ZZ) mag je tegenwoordig een volte om je laatst gereden hindernis rijden, zolang je maar niet de volgende hindernis al hebt 'aangereden'.

Die wist ik nog niet, maar klopt wel weer met mijn bewering, als je om de hindernis heen rijd kruis je namelijk niet je eigen lijn. Als je het goed doet tenminste.

_Spooky_

Re: Volte voor de hindernis, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:42

wel als je hem al genomen hebt of nog moet gaan nemen, je moet altijd door de lijn heen, dus is t een fout!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:51

door_ schreef:
wel als je hem al genomen hebt of nog moet gaan nemen, je moet altijd door de lijn heen, dus is t een fout!

Teken het maar eens uit, het kan wel, maar dan moet je het goed doen. Overigens moet je alleen naar de lijnen kijken tussen de twee hindernissen in. De gereden lijnen worden zeg maar gewist op het moment dat je boven de hindernis hangt.

veerledec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:12

Uittekenen of niet, volte om de laatst gereden hindernis is iig toegestaan! Dit is ingevoerd om paarden die gevaarlijk hard gaan tussen een hindernis, de kans te geven een extra rondje te maken, zonder meteen een weigering te hebben.
Ik dacht te weten dat het ook mocht om de volgende hindernis, maar van de week beweerden mensen dat dat niet zo was (van die vorige hindernis wisten ze ook).

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:17

toch grappig dat dit topic er is, ik spring nooit meer(gipsy is zo lomp dat dat vragen om moeilijkheden is! ), en dacht dat het inderdaad niet mocht, maar dus wel!

Dorus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:21

veerledec schreef:
Uittekenen of niet, volte om de laatst gereden hindernis is iig toegestaan! Dit is ingevoerd om paarden die gevaarlijk hard gaan tussen een hindernis, de kans te geven een extra rondje te maken, zonder meteen een weigering te hebben.
Ik dacht te weten dat het ook mocht om de volgende hindernis, maar van de week beweerden mensen dat dat niet zo was (van die vorige hindernis wisten ze ook).

Dat uittekenen was voor door_ zodat ze ziet dat je dan je lijn niet hoeft te kruisen.

Als je het trouwens terug herleid naar het kruisen van de eigen lijn verhaal zou beiden hindernissen mogen. Of je nu de hindernis die je net gesprongen hebt neemt of de hindernis die je nog moet springen maakt niet zoveel uit.

Hoe zit dat bij ons eigenlijk? Mogen die voltes om de hindernissen daar ook gereden worden aangezien bij ons de weigeringen ook nog als 3 worden geteld? (waarvan ik me afvraag in hoeverre dat eigenlijk wel klopt, toen ik een paar weken terug de reglementen aan het doorlezen was las ik dingen die anders zouden doen vermoeden)

veerledec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:59

In principe hanteren wij KNHS-reglementen en hebben we ook KNHS-jury's. Dus ik neem aan van wel, al ben ik nog niet echt ingewerkt, dus ik praat gewoon vanuit mn eigen kennis en logica. Maar t hangt ten allen tijde van de jury af!
TS: ik ken wel A parcoursen, is dat hetzelfde als AA, of is dat weer iets anders?

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 01:16

Je mag ook een volte rijden om de aan te rijden hindernis, als je maar duidelijk een volte rijd en niet een half mislukte springpoging doet
(ik ben er nog niet aan gewend, reed laatst met mijn merrie toen ik een keer het bochtje niet haalde ook keurig een volte voor de hindernis langs ipv eromheen Maakt wel niets uit, want de punten gaan toch altijd te hard, maar het blijft wel stom )

Een volte voor de hindernis langs mag nooit! Dat is altijd een weigering

veerledec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:47

Ja, zie je wel.

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:06

Hé, sinds wanneer is die regel van kracht? Had er echt nog nooit van gehoord/gelezen. Maar daar is toch wel een maximum aan hoop ik? Ander wordt een springparcours een stuk makkelijker voor sommige mensen, na elke hindernis weer terugnemen door middel van een volte. Dat lijkt me toch niets! En dit geldt van B t/m ZZ?

Dorus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:10

Waar heb je een maximum voor nodig? Je hebt toch een tijdslimiet? Als je teveel voltes draait ben je al heel snel te lang met je parcours bezig en krijg je alsnog strafpunten.

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:17

Ja, heb je gelijk in. Niet , maar toch even niet aan gedacht.

Maar ik blijf het een beetje een jammere regel vinden.

veerledec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:40

Het is ook niet iets wat je zomaar kan doen, het is echt best snel een weigering, als je al richting de volgende gaat.

PaardenMeisJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 18:06

veerledec schreef:
In principe hanteren wij KNHS-reglementen en hebben we ook KNHS-jury's. Dus ik neem aan van wel, al ben ik nog niet echt ingewerkt, dus ik praat gewoon vanuit mn eigen kennis en logica. Maar t hangt ten allen tijde van de jury af!
TS: ik ken wel A parcoursen, is dat hetzelfde als AA, of is dat weer iets anders?

Nee, das weer een stapje hoger als de AA!

PaardenMeisJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 18:07

Falona schreef:
Waar heb je een maximum voor nodig? Je hebt toch een tijdslimiet? Als je teveel voltes draait ben je al heel snel te lang met je parcours bezig en krijg je alsnog strafpunten.

Ik rijd niet op tijd, maar op fouten en stijl!

PaardenMeisJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 18:09

Mag het nou wel of niet???

Princess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:10

die klasse A is toch geen officiele wedstrijd dus wat maakt het uit, het is meer een oefenparcours

Dorus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:16

Ik denk dat je het beste op de manege even kan vragen of het wel of niet mag. Als het geen officiele rubriek is kan het zo zijn dat er ook niet-officiele regels gehanteerd worden. Als je het zeker wilt weten moet je het dus even op de manege vragen.

Rosalie123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:48

Volgens mij bedoeld ze Bixie parcoursen. Ik denk dat je daar ook geen volte mag rijden, maar ik weet het niet zeker. Misschien is het ergens te vinden op de KNHS site, onder het kopje van de bixie wedstrijden.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:50

veerledec schreef:

klopt..
alleen ik ken de klasse AA niet zo goed..

veerledec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 01:32

Als t bij KNHS-wedstrijden al mag, dan neem ik aan dat het op een AA/Bixie/oefenparcours wat t ook is, helemaal mag.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 02:24

PaardenMeisJ schreef:
Falona schreef:

Ik rijd niet op tijd, maar op fouten en stijl!

Maar er is toch echt altijd een tijd vastgesteld en als je daar overheen gaat krijg je strafpunten (weet eigenlijk niet of er ook een max. tijd is waarna uitsluiting volgt )