Van 2 verschillende instructeurs les... goed of juist fout?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Van 2 verschillende instructeurs les... goed of juist fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 18:01

Ik krijg nu al een poos les van iemand waar ik erg tevreden mee ben.
Zij heeft me echt zo ontzettend goed geholpen met mijn paard.
Ik kreeg elke week les van haar, het liefst wilde ik het vaker maar dat ging niet bij degene waarvan ik de les kreeg.
Omdat ik zo tevreden over haar ben, nam ik dat voor lief en had ik dus 1 keer in de week les van haar.

Helaas is het zo dat het met haar gezondheid niet zo goed gaat en heeft ze mij van de week verteld dat ze nu nog maar 1 keer in de twee weken les kan komen geven
Wat ik allereerst natuurlijk erg vervelend voor haar vindt omdat ik weet dat ze graag les geeft.
Ten tweede omdat zij ervoor heeft gezorgd dat het nu eindelijk goed gaat met het rijden op m'n paard en dat ik me paard niet verkocht heb
En ten derde, juist omdat het nu zo goed gaat wil ik alleen nog maar meer genieten van het goeie rijden en dolgraag meer les... wat nu dus alleen maar minder wordt.

Degene waar ik nu les van heb wil ik zeker niet kwijt maar ik wil wel dolgraag meer les, ook omdat ik dat zelf gewoon nodig heb.
Nou is er hier ook iemand anders die goed les geeft maar dan heb ik dus ineens twee instructeurs maar is dat wel zo verstandig?
Is dat misschien niet alleen maar verwarrend?
Wat denken jullie ervan?
Goed of juist fout?

Even voor de duidelijkheid,
De twee instructeurs kennen elkaar niet.
Er kan dus niet overlegt worden ofzo iets.

#Ymke#

Re: Van 2 verschillende instructeurs les... goed of juist fo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:03

ik krijg van 2 verschillende mensen les. De ene clubles en de andere priveles. Ik gebruik van allebei wat mij het meeste aanstaat en het werkt voor mij perfect.

RedFlame

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:09

ik krijg van 5 verschillende mensen les en dat is niet echt ideaal, maar asl ze de zelfde methode/rijstijl heben maar net op andere dingen letten is het wel beter (ene let meer op houding, andere meer op paard enzo)

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:12

Ik denk dat het best kan werken, wanneer ze maar niet compleet het tegenovergestelde beweren. Maar dat lijkt me niet logisch, want ik neem aan dat je je instructeurs zorgvuldig uitkiest. Wanneer je van allebei datgene gebruikt wat voor jou het beste werkt, kan het prima gaan!

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:18

Volgens mij kan het juist heel goed zijn om van meerdere instructrices les te krijgen. Heb zelf al van diverse instructrices les gehad. Iedere intructrice heeft weer andere punten waar ze de nadruk op legt en legt dingen net op een andere manier uit. Zo kunnen je dingen je ineens een stuk duidelijker worden als ze op een andere manier worden uitgelegd.
Of kunnen bepaalde dingen in je houding of bij je paard enorm verbeteren omdat ineens aandacht wordt besteed aan dingen waar je normale intstructrice geen prioriteit bij legt.

Als je instructrices hebt die goed uitleggen waarom je bepaalde dingen moet doen hoeft het helemaal niet verwarrend te zijn.

Heb zelf wel meegemaakt dat de instructrice op de manege mij vertelde dat ik mijn handen hoger moest houden, terwijl de intructrice van mijn verzorgpaard vertelde dat ik ze lager moest houden.

Ja toen had ik wel even zo iets van wat moet ik nou. Uitleg gevraagd waarom ze dat wilden en daar kon ik toen wel in mee gaan. Waren ook twee verschillende paarden.

Je zult zien dat het grotendeels op het zelde neerkomt wat verschillende intructrices vertellen. Bij de dingen die wel verschillen volg je gewoon de uitleg die je het meest aanspreekt.

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:22

#Ymke# schreef:
ik krijg van 2 verschillende mensen les. De ene clubles en de andere priveles. Ik gebruik van allebei wat mij het meeste aanstaat en het werkt voor mij perfect.

Same here.... De clubles gebruik ik voor de basis. De privéles is om te perfectioneren.
Het staat elkaar niet in de weg, maar vult juist goed aan!!

OdiEtAmo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:28

Ik heb sinds kort les van 3 instructische's.
2 daarvan voor de dressuur, ik leer verschillende manieren aan om dingen op te lossen, handig op groot gebied
Ook heb ik 2x in de maand springles, en bij springen is dressuur de basis, dus van haar krijg ik weer dressuur technische tips...

Als ik straks hoger zit in de dressuur, wil ik 1x in de 2 maanden ook nog les van weer een andere instructeur, dan heb ik dus 4 mensen die me les geven...

Ik vind het prima zo met 3 mensen die me les geven, en denk ook niet dat het een probleem word als er straks 4 mensen zijn

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:36

XLC70 schreef:
#Ymke# schreef:

Same here.... De clubles gebruik ik voor de basis. De privéles is om te perfectioneren.
Het staat elkaar niet in de weg, maar vult juist goed aan!!

Dit is alleen denk ik wel een beetje anders bij privéles van 2 verschillende instructeurs/trices. Het kan goed gaan, maar ik heb het ook al vaak genoeg verkeerd zien gaan. Het hangt er ook wel een beetje van af om wat voor niveau het gaat... Een B-ruiter (absoluut niet verkeerd bedoeld) zal misschien sneller iets aannemen van 2 verschillende instructeurs dan een ruiter/amazone die al iets verder is.

Shaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:39

Ik krijg ook van 2 verschillende personen les, en dat bevalt me prima Doordat ze het beiden anders uitleggen en soms andere oplossingen voor iets hebben (maar toch hetzelfde bedoelen) kun je meerder manieren uitproberen om te werken met je paard En zoals ook al gezegd werd; wat je niet aanstaat doe je toch gewoon niet?

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:45

sjaantje schreef:
[
Dit is alleen denk ik wel een beetje anders bij privéles van 2 verschillende instructeurs/trices. Het kan goed gaan, maar ik heb het ook al vaak genoeg verkeerd zien gaan. Het hangt er ook wel een beetje van af om wat voor niveau het gaat... Een B-ruiter (absoluut niet verkeerd bedoeld) zal misschien sneller iets aannemen van 2 verschillende instructeurs dan een ruiter/amazone die al iets verder is.
[/quote]

Ik denk niet dat het aan het niveau van de ruiter ligt of je snel iets aanneemt maar meer aan je karakter. Ben je een meegaand of een eigenwijs persoon. Neem je in het dagelijks leven al snel dingen voor waar aan of denk je over de dingen na en vormt daarna een eigen mening.

Je schrijft dat je het al vaak genoeg verkeerd hebt zien gaan.
Wat kan er nou verkeerd aangaan? Uiteindelijk heb je het zelfde doel.
De weg er naar toe kan verschillen.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:54

ik geef zelf veel les, vooral aan ruiters die ook bij een club lessen.
heel vervelend is voor de ruiters als de clublessen door minder bekwame mensen gegeven word, waarbij ze de pony heel anders moeten rijden
ik merk dat mensen met een deurne opleiding of orun, veel meer op een lijn liggen met mij, dan gewoon hobbyisten ( die vaak op clubs staan)
ik leer mijn klantjes dat ze van allebei wat op moeten pikken, en dat ze tegen die ander moeten zeggen als die hun een andere manier probeert te laten rijde, dat dat niet werkt bij hun pony.
ze hoeven dan niet eens te zeggen van "mijn prive-instructie zegt dat het zoe moet " nee, ik leer ze te zeggen dat ze hebben ontdekt dat de andere manier beter werkt bij hun pony. ik wil namelijk niemand voor de voeten lopen.

maar on-topic.
ik zou het niet ideaal vinden, les van twee verschillende, of het moet van de ene spring en de andere dressuurles zijn.
maar ik zelf als instructrice zou ook niet graag willen dat iemand anders ook priveles zou geven, ookal lig je op een lijn, uiteindelijk zal het altijd een keer botsen
bij een clubles is dat anders, die ruiters kiezen niet voor die instructeur, de priveinstructie kiezen ze wel zelf

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:56

Ik heb twee leerlingen die ook les krijgen vanuit het Rabobanktalentenplan en ik moet zeggen dat het goed combineert. Het moet natuurlijk wel een beetje op dezelfde lijn liggen maar dan zien 4 ogen toch meer dan 2.

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:34

Ik vind les van verschillende personen juist wel fijn. Mijn ene instructrice heeftles van iemand, waarvan de persoon waarvan ik ook wel eens les van heb ook les van heeft (snapje )

Als dat dus een beetje overeenkomt kan het wel. De ene let op bepaalde dingen, en de ander ook weer

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:53

Als je voor jezelf de twee kunt combineren dan kan het heel goed werken.Raak je de kluts kwijt dan zou ik het bij 1 laten.Ik heb zelf ook van 2 personen les en het was in de eerste paar lessen wel wennen maar nu vind ik het ideaal ik gebruik van beide instructrices dingen die goed bij mijn pony passen.

Wilma1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 22:46

Ej,

Ik zou gewoon de beste kiezen. Van 2 personen vind ik zelf niet zon goed idee, niet iedereen houdt er exact dezelfde theorieën op na en als dat nou eens in de zoveel tijd is, maakt niet zoveel uit maar wekelijks?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 23:57

ik zou het doen als ik jou was, de ene instructeur legt iets fijner uit dan de andere, en ze vullen elkaar aan. jij kan dan kiezen wat je het fijnste vind

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 21:20

Verplaatst van VMR naar JI.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:08

Ik heb ook van twee instructeurs les. Al een aantal jaren. En dat combineert uitstekend.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:17

lindsey schreef:
sjaantje schreef:
[
[/quote]

Ik denk niet dat het aan het niveau van de ruiter ligt of je snel iets aanneemt maar meer aan je karakter. Ben je een meegaand of een eigenwijs persoon. Neem je in het dagelijks leven al snel dingen voor waar aan of denk je over de dingen na en vormt daarna een eigen mening.

Je schrijft dat je het al vaak genoeg verkeerd hebt zien gaan.
Wat kan er nou verkeerd aangaan? Uiteindelijk heb je het zelfde doel.
De weg er naar toe kan verschillen.

En ik denk dat het in veel gevallen wel uitmaakt. Iemand die nog niet zoveel kennis heeft van waar hij/zij mee bezig is, zal eerder denken: 'Oja, zit dat zo'. Iemand die wel beter weet hoe het zit, zal veel meer nadenken over wat hij/zij precies doet.

En ik bedoel dat het met 2 verschillende instructeurs fout kan gaan. En dat kan echt. Als je bij iemand lest (die bijvoorbeeld een hoger aanzien heeft, dan de ander) en die vertelt je dat iets een beetje anders zit, dan dat jij het moet trainen, kan er erg veel verwarring ontstaan. Dit kan nooit ten goede komen aan de relatie tussen ruiter en instructeur, tenzij ze daar goed open voor staan. Maar zoals ik al zei, is dat niet altijd het geval.

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 01:34

Ik krijg van 3 verschillende mensen les. Privéles, groeps les en verenigingsles. Maar het scheelt wel dat het familie van elkaar is.
Instructeur priveles -> broer van instructeur ver. les en partner van intructrice groepsles.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 01:57

Ik krijg ook van 2 verschillende mensen les.
Van een clubles en van de ander nog springles.
Bevalt erg goed. Ik vind het totaal niet lastig. De instructie van de club heeft nog maar net zijn diploma dus die ziet niet gelijk alles en gaat over veel minder diep op in zodat je gewoon veel meer zelf kunt weten wat je doet.
Verder sluiten beide lessen goed op elkaar aan. Dat zal ook wel komen omdat de een de ander ook nog les geeft.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 16:57

IK heb ook al een tijd les van 2 instructeurs.
Een op de club en een prive.

De laatste tijd krijg ik daar steeds meer moeite mee omdat de manierlesgeven en de manier waarop ik moet rijden ong. 100% tegengesteld is.

Het gaat mij steeds meer tegenstaan om op 2 zo verschillende manieren te rijden. Waarbij de ene manier dus absoluut niet meer goed voelt.

Het belangrijkste is dus volgens mij dat de inzichten en de manier waarop de instructeurs hun doel willen bereiken enigszins overeenkomt.