Wie is er nog naar het Global Dressage Forum geweest?
http://www.globaldressageforum.com/home/

Monday 31 October
13.30 – 14.00 hrs Opening by David Hunt, IDTC President and Mariette Withages, FEI
14.00 - 14.45 hrs Dr. Volker Moritz /FEI handbook
14.45 – 16.15 hrs Georg and Monica Theodorescu clinic
16.15 – 16.45 hrs coffee break
16.45 – 17.45 hrs Dr. Hillary Clayton/ Sprenger/ Myler: bits and bridles
17.45 – 19.15 hrs buffet diner
19.15 – 20.00 hrs mini judging Mariette Withages: evaluation Las Vegas
20.00 – 21.30 hrs kür to music Cees Slings and Victor Kerkhof
21.30 hrs discussion
Tuesday 01 November
09.30 – 11.00 hrs Dutch Federation/ Rabo Talent scouting
11.00 – 11.30 hrs coffee break
11.30 – 13.00 hrs Klaus Balkenhol clinic
13.00 – 14.00 hrs lunch
14.00 – 15.30 hrs Hillary Clayton: biomechanics and judging
15.30 – 16.00 hrs coffee break
16.00 – 17.30 hrs Kyra Kyrklund clinic
17.30 hrs buffet dinner
Ik ben geweest en ik vond het reuze boeiend allemaal!

Qua mensen uit de dressuurwereld kan ik alleen maar zeggen: wie was er niet? Mensen uit alle delen van de wereld, internationale juryleden, ruiters, trainers, etc etc waren present!
Dhr Moritz legde interessante dingen uit uit het FEI reglement (al mocht het allemaal wel wat meer pit hebben, die man was errrrrg langzaam!)
Ik heb van Theodorescu en Balkenhol video opnames gemaakt en m.n. Monica (Theodorescu) viel me onzettend positief op: alles ging zo harmonieus, vloeiend en verfijnt!

Geldt eigenlijk ook voor Kyra K.
Verder was de bittenpresentatie interessanter dan ik dacht. Er werd dan wel vanuit het oogpunt van Sprenger en Myler gesproken, maar ook de onderzoeken waarbij bewegende rontgenopnames getoont werden van diverse paardenkaken met bit in. Je kon goed zien hoe de tong op bepaalde bitten inwerkte.
Wisten jullie trouwens dat een paard wel 36 liter speeksel per dag (!) aan maakt?? Dat is 2 watertanks vol!
De evaluatie van Las Vegas was ook ontzettend leuk: we kregen de top 3 van deze wedstrijd te zien met bijbehorend commentaar van mw Withages. Als eerste zagen we Debby Mc Donald. Mw Withages merkte met name het vriendelijke orenspel van Brentina op. En vervolgens het orenspel van coach Balkenhol na de bekendmaking van de uitslag

Ten slotte kregen we een zeer uitgebreide uitleg van het duo Slings & Kerkhof over de produktie van de kur van Anky. Overall was het zeer interessant: van het opnemen van de video tot de opname van het live orkest in de studio. Kanttekening vond ik wel dat het allemaal erg promotioneel was en ook de engelse uitspraak van de woordvoerder liet te wensen over.
Desalniettemin kregen we nog een live uitvoering van Laudy met Silvester (Z amazone), aangevuld met een live elektrische vioolspeelster.
Erg mooie muziek!

De 2e dag moest ik het eerste onderdeel missen, want de paarden laten zichzelf niet uit, maar bij de presentatie van Balkenhol was ik zoals gezegd aanwezig. ook dit was zeer boeiend en uitgebreid met live 2 paarden aan de hand en een 5 jarige goedgekeurde Duitse hengst.
Overigens wel opvallend dat de coach van het Amerikaanse team een tolk nodig had om alles naar het engels te vertalen.
Na de heerlijke lunch hadden we een presentatie over biomechanica van het paard, en met name de beenzetting tijdens de piaffe, passage en pirouette.
We kregen een aantal beelden van de OS en WB te zien waarbij opvallend was dat bij bepaalde paarden bij de passage een zweefmoment hadden en anderen weer niet.
Bij de piaffe zag je ook paarden die precies diagonaal met de voeten op de grond kwamen, maar ook paarden die eerst met de achtervoet op de grond kwam, alvorens de voorste voet de bodem raakte, en vice versa.
Het doel van dit onderzoek ging volledig aan mij voorbij (was het ter preventie van blessures? Voor een beter getraint oog voor de juryleden? Etc?) Maar neemt niet weg dat je op een andere manier gaat kijken naar de beenzetting.
Leuk was ook de vergelijking van de pirouette van Lingh en Salinero: ze werden naast elkaar afgespeeld en het volgende zag je gebeuren:
Bij Salinero zie je het binnenste achterbeen meer opzij gaan en buitenste AB volgt, terwijl Lingh juist het buitenste AB meer opzij zet en binnenste been laat volgen.
Waar ik eigenlijk ook niet bij stil stond: galop is een 3 takt, TOTDAT de pirouette wordt gedraaid. Dan wordt dit een 4 takt. leuk weetje

Kyra gaf tot slot een zeer boeiende uitleg over haar manier van trainen en doel van de dressuur, aangevuld met een 3 tal van haar leerlingen waarbij de basis van de training van de pirouette, passage en piaffe werd getoont.
Van alle clinics van genoemde trainers was de rode draad eigenlijk wel: laat de jonge paarden jong blijven. NIet te snel onder het zadel, langzaam opbouwen en neem de tijd met alles.
Het paard hoeft, afhankelijk van ontwikkeling, pas op 3 of 4 jarige leeftijd zadelmak gemaakt te worden. Vervolgens gewoon de basisprincipes volgen. Laat hem niet direkt een dressuurpaard zijn, maar wissel veel af dmv springen, buitenritten etc. Pas vanaf het 6e jaar gaat alles beginnen en kan zijn spierontwikkeling verder uitgebouwd worden.
Toch iets wat imo de laatste tijd hier in NL uit het oog verloren wordt. Kijk maar naar de VSN, PAVO, etc.
Natuurlijk zijn deze concoursen ervoor om het talent in het paard te ontdekken wat wel een super intitiatief voor de sport is, maar juist hierdoor worden ze al gauw vaak in het dressuur keurslijf gepropt. Ik was daarom aangenaam verrast door deze benadering van deze toptrainers naar de paarden toe.

De organisatie was in de puntjes toe verzorgd: heerlijk eten, nette aankleding van de accomodatie, etc etc. Een compliment waard!
Volgend jaar, als de beurs het toe laat, ga ik zeker weer!!

Iemans nog wat toe te voegen?