Groeten & belonen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

laulau85

Groeten & belonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 21:07

Mij is altijd geleerd dat wanneer je buiten wedstrijden rijdt (of binnen waar ruimte is) je wanneer je de ring uit rijdt je het beste even stil kan staan en je paard belonen. Met het hoofd naar de jury toe. Nu zie ik soms mensen dit doen maar ook heel veel niet.
Wordt er nou ook echt door de jury op gelet of is het meer voor de sier?
En doen jullie het wel of niet?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:10

Voor de proef maakt het echt niet uit of je je paard beloond. Dan krijg je echt geen hogere punten. Het is meer voor jezelf, als jij vind dat je een goede proef hebt gemaakt dan mag je daar je paard best voor belonen.
Als je het maar nooit doet voordat de proef is afgelopen.

loveSaros

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:12

Ik doe het altijd wel, het is inderdaat een manier om te laten zien dat jij vind dat je goed gereden hebt. Maar ik vind ook dat het hoort.. k weet nie,, je moet gewoon je paard belonen dat hij/zij zijn best heeft gedaan..

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:15

indd altijd laten zien dat jij tevreden was hoe je paard ook gelopen heeft en ik vind het niet meer als normaal om je paard te belonen als hij/zij klaar is na de proef of gewoon na het rijden of gewoon zelfs tijdens een uitrit als je bijna thuis bent mijn paard wardeerd dat en zijn oren gaan meteen naar voren als ik dat doe

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 21:20

Ja ik beloon ook altijd wel maar of dit dan echt moet met het stilstaan end vroeg ik me meer af.

AnneloesF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:06

Heb er even bij nagedacht of ik dat ook doe, en ik doe het dus wel Maar meer automatisch, ik ben tevreden over mn paard, dan beloon ik haar... Ik ga hier niet bewust bij stilstaan en demonstratief voor de jury staan belonen, dat vind ik bullshit, maar'k doe het gewoon voor 't paard.

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:07

Het belonen op het einde is puur voor jezelf een aanwensel. Hiermee geef je gewoon aan dat jij tevreden bent over hoe je paard zich heeft laten zien tijdens de proef. Een jury kan hier verder niks mee aangezien er geen enkel punt is wat geassocieerd kan worden met het belonen op het einde. Ik geef meestal 1 klop op de hals, vind het er zo belachelijk uitzien als mensen dat paard met volle overtuiging gaan belonen. In het Z gooi ik altijd gewoon mijn teugels lang en geef ik gelijk na het afgroeten 1 klop op de hals, mits dat t paard zich gedragen heeft !

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:12

Doe het nog wel altijd. Netjes naar A stappen, pony omdraaien en belonen (paar klopjes). Vaak doe het ook al keer meteen na afgroeten als ik tevreden ben (z1).

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:15

ja, ik beloon wel na de proef, even een aai over zn half, een klopje, positieve woorden... (als hij zich gedragen heeft natuurlijk )
maar zeker niet om de jury te beinvloeden, puur voor mn paard.

Sjel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:20

Ik geef 'm ook altijd een aai over zijn manenkam en klop 2x op zijn hals na de proef.
Maar meer omdat we goed de proef zijn doorgekomen dan om extra puntjes te krijgen.

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:24

Ik beloon ook wel, maar ga daarvoor niet speciaal stilstaan ofzo

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:28

Na de vrije stap teugels helemaal los en een aai over de hals. Ik maak er geen heel circus van hoor, de volgende deelnemer staat meestal alweer te wachten en wil ook graag even de ring verkennen, dus vlot wegwezen.

Eusebio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:58

Het is gelukkig bijna niet te zien, maar ik doe het ook tijdens de proef.
Als ik tevreden ben over een oefening, dan krijgt hij van mij een kriebeltje bij zijn schroft.
Hij weet dan dat het goed was en ontspant zich weer.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:02

Oh dat doe ik ook hoor
En als hij echt zoet is of veel spanning heeft, dan strijk ik ook gerust in een "grijs" stuk van de proef even met m'n hand langs de hals.
Nog nooit commentaar of iets op gehad en een jury die dat wel heeft kan m'n rug op.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:05

ik doe het nooit, het hoeft allang niet meer, en wil de jury niet langer ophouden dan nodig is, uiteraard beloon ik mijn paard wel na de proef als ze goed haar best heeft gedaan, maar nooit draai ik om de a om vervolgens richting de jury mijn paard te belonen.

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 10:14

Ja ik houd de rest ook niet op want ik ga eerst de ring uit en doe dat dan! Ik bedoelde ook bij buitenwedstrijden want binnen doe ik het ook niet omdat het dan teveel ophoudt

Exit13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:32

Ik vind het niet meer dan normaal om je paard te belonen als je klaar bent, maar om je nou naar de jury om te draaien, vind ik wel erg slijmerig...

Melanie15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:43

Ik beloon ook altijd, al ging het nog zo slecht. Ik let er ook echt niet op of ik met het hoofd naar de jury ben ofzo. Ook beloon ik soms tijdens de proef als iets goed ging, doen ze in de grand prix ook, dus waarom zouden wij het niet mogen

Roosje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:16

Melanie15 schreef:
Ik beloon ook altijd, al ging het nog zo slecht. Ik let er ook echt niet op of ik met het hoofd naar de jury ben ofzo. Ook beloon ik soms tijdens de proef als iets goed ging, doen ze in de grand prix ook, dus waarom zouden wij het niet mogen

Het mag officieel niet

Ik beloon m'n pony ook altijd na de proef. Onder de proef beloon en communiceer ik met haar met m'n stem. Dit mag ook niet maar als je at met je kaken op elkaar doet zie je het niet
Ik doe het niet omdat het mooi lijkt voor de jury maar uit respect voor m'n pony ook al ging het waardeloos.

Mies7

Re: Groeten & belonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:59

Het belonen mag inderdaad niet voordat de proef afgelopen is, en de jury doet er ook niets mee.
Tijdens de proef beloon ik m'n paard vaak met m'n stem (net zoals Muislover al zei) en na het afgroeten (Z2) klop ik 'm gewoon even op z'n hals.

Dressuurgek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:08

Meestal doe ik 2 klopjes als ik de A gepasseerd ben, niet eerder....dat omdraaien zou ik ook niet doen....

kimdepim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:21

Ik beloon altijd als ik de baan uitkom.. ik rijd Z en dan doe ik altijd na het groeten helemaal lange teugel en beloon ik hem dan al..

en vorig jaar toen was de prijsuitrijking van het springen dus ik had gegroet (de jury wist dat ik prijs moest halen ) en ben in draf de baan uit gegaan.. dat mocht toen nog .. maar ik beloon altijd

jarrah

Re: Groeten & belonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 08:43

Ik vind het een beetje overdreven om je daarvoor helemaal naar de jury om te draaien, je hebt de jury immers al gergroet toen je de baan ging verlaten en een klopje/aai krijgt ieder paard op het moment dat ik het zelf nodig vind (gezien of ongezien)

Vorige week startte ik die zwarte en ik kwam de eerste helft van de proef niet langs de kantine, op een gegeven moment had ik haar zover en dan krijgt ze van mij toch echt gewoon een klopje op dr hals!!!
Jury kon het op dat moment ook wel waarderen, aangezien ik dat paard van een vliegende rotbok naar een fijn te rijden paard heb weten te krijgen hierdoor }>

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 10:24

Ik draai mn pony ook niet helemaal naar de jury toe, als ik af moet groeten dan beloon ik en dan gewoon A in vrije stap de rijbaan verlaten, ik hoorde alleen wel dat je pas na de A mag belonen haha maar ik dee t gelijk na t groeten ze had zich zo netjes gedragen