Wat is "uit elkaar vallen"?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hazna

Wat is "uit elkaar vallen"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 15:30

Mijn dochter rijdt met haar tinker in de B-dressuur. Nu hebben ze wat moeite met de middendraf. Afgelopen zaterdag kreeg ze bij de eerste middendraf als commentaar 'geen verruiming'. Dat snapte ik wel, vond het zelf ook. De tweede middendraf vond ik echter wel mooi, maar toen kreeg ze als commentaar 'valt uit elkaar'. Hier snap ik nou niks van. Ze had overigends voor beide onderdelen een 5 op het protocol.

Kan iemand eens uitleggen wat hiermee bedoelt wordt?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:19

Waarschijnlijk ging de bovenlijn van het paard richting hollopen( plastisch uitgedrukt) dus drukt hij de rug en de hals weg en bleef hij niet nageeflijk.

joline1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:17

ja bij een goede midden draf zakt de achterhand en komt de voorhand iets omhoog.. dus het paard brengt de achterhand onder. als een paard uit elkaar valt dan brengt het paard zijn achterhand niet onder en gaan de achterbenen "stuwen"..

Hazna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 10:05

Ok, bedankt, het is al iets duidelijker. Ik blijf het erg moeilijk vinden om als leek zulke dingen te beoordelen. Je moet op zoveel letten, maar langzamerhand zal ik het wel leren.

Revanches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:00

joline1 schreef:
ja bij een goede midden draf zakt de achterhand en komt de voorhand iets omhoog.. dus het paard brengt de achterhand onder. als een paard uit elkaar valt dan brengt het paard zijn achterhand niet onder en gaan de achterbenen "stuwen"..

Idd! En door het stuwen,is het paard niet lekker door de hand en loopt het op dat moment er niet lekker doorheen(dus niet aan de teugel)
En niet aan de teugel = niet gesloten = uitelkaar (Snap je het nog? )

Hazna

Re: Wat is "uit elkaar vallen"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 10:10

Ik probeer het te volgen! Theoretisch klikt het goed, nu zal ik in de praktijk eens goed opletten of ik zie wat jullie nu zeggen.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:19

Dit paard blijft heel actief van achteren en zakt dus ind e achterhand.
Afbeelding

Dit paard valt op de voorhand, hij zakt nietin de achterhand maar valt met zijn hoofd naar beneden. De achterhand treed niet ver onder, daardoor blijft de ruimte in het voorbeen ook maar beperkt. Hij zal nooit goed uitstrekken zolang de achterhand er niet goed onder is.
Afbeelding

Voor een goede uitgestrekte draf, eerst de achterhand er goed onder. Zet hij de achterhand er niet goed onder, valt hij uit elkaar. Je hebt namelijk een achterhand en een voorhand zeg maar. Zo ziet het er uit, 2 aparte delen.

Hazna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 11:42

Duidelijk foto/tekening, bedankt!!

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:12

n.a.v. ze zeggen daarom ook vaak dat een paard ''de berg op moet lopen'' succes ermee

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 21:16

sophie_kurk schreef:
Dit paard blijft heel actief van achteren en zakt dus ind e achterhand.
Afbeelding

Dit paard valt op de voorhand, hij zakt nietin de achterhand maar valt met zijn hoofd naar beneden. De achterhand treed niet ver onder, daardoor blijft de ruimte in het voorbeen ook maar beperkt. Hij zal nooit goed uitstrekken zolang de achterhand er niet goed onder is.
Afbeelding

Voor een goede uitgestrekte draf, eerst de achterhand er goed onder. Zet hij de achterhand er niet goed onder, valt hij uit elkaar. Je hebt namelijk een achterhand en een voorhand zeg maar. Zo ziet het er uit, 2 aparte delen.

Dat is het
Duidelijker kan het niet volgens mij .